Gå til innhold

Å selge kattunger...


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Er det mer vanlig å selge katter nå enn før, istedet for å gi de bort?

Jeg har alltid syntes at det av flere grunner virker mest fornuftig å ikke gi de til noen gratis.

Men det er vel ikke veldig vanlig? Virker som at folk flest er vant med at det ikke koster noe å få tak i en, hvis det ikke er rasekatt da.

At noen er villige til å betale for en katt, trenger ikke å si noe om hvordan han vil behandle katten. Men jeg kan tenke meg at en som gjerne betaler endel, er et kattemenneske som vil ta godt vare på den.

Jeg selv kunne godt betalt litt (om jeg ikke hadde mer enn nok katter fra før da ;) ), men kunne andre det? Regner med at de fleste kunne gjort det, hvis det ikke var så vanlig å gi bort kattunger. Nå vet folk at de kan få en gratis og gidder sikkert ikke betale for en...

Hva er forresten en ok pris for en kattunge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg fikk en pus for en mnd siden. Da betalte jeg 300 kroner, men det var fordi den hadde fått en vaksine. så vi betalte for den og ikke pusen på en måte. dette syns jeg var en kjempe bra ting! da visste jeg at den kom fra et bra hjem, og selgeren visste at den kom til en ordentelig hjem! man selger vel ikke huskatter for å tjene penger? er vel nok at du vet at de kommer til seriøse, bra eiere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

rase katter betaler man som regel for.

kattunger av blanding eller ubestemt blir som regel gitt bort.

en grunn er fordi det er så mange katter som føder hele tiden, så de fins overalt, og folk vil gjerne bli kvitt dem, og ikke ha 5 katter som formerer seg videre (er ikke alle som kastrerer/steriliserer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne fint ha betalt for en vanlig kattepus. Synes det er en god ide å vaksinere/ kastrere/ merke/ol pusekatten og ta betalt for det. Så er de nye eierne bare gla for at den jobben er gjort :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Snart medlem*

Nå er det dessverre slik at det er flere kattunger som blir født enn folk som vil ha dem, og dermed er det vanskelig å ta penger for dem. Man frykter vel at det er færre som ville anskaffet seg huskatt hvis de måtte betale.

På den annen side er det jo mulig at man ville fått ned andelen useriøse katteeiere hvis man hadde tatt betalt, og dermed kunne man forhindre katteeiere som setter katten sin på gaten når de reiser på ferie.

Personlig ville jeg uansett hatt katt hvis jeg hadde hatt muligheten, uavhengig av pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kattunger gies som regel bort så fort som mulig, gjerne når de er 8-10 uker gamle(de skal være hos moren sin i 12 uker!!), og da er de ikke steriliserte. Det er ny eiers ansvar å få det gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjest1

Jeg skal få meg to kattunger så snart jeg får et sted å bo. Hadde ikke hatt noe imot å betale for dem.

(og til den hysteriske steriliseringsgjesten - ja! Jeg skal kutte av dem baller og livmor, eller iallfall la dyrlegen gjøre det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er flott å se at dere er villige til å betale for katten! Katter regnes nesten som verdiløse i dag, og det er en av grunnene til alle løskattene som kommer til å lide nå som vinteren nærmer seg igjen. Sterilisering bidrar effektivt til å bremse økningen av løskatter, så dette er også en flott ting å gjøre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Vet noen forresten hvor mye slikt koster? Jeg har nå allerede planer om å ha jente og guttepus etter jeg har flyttet, og aner ikke om pris på avkjønnisering :(

Endret av Towelie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet noen forresten hvor mye slikt koster? Jeg har nå allerede planer om å ha jente og guttepus etter jeg har flyttet, og aner ikke om pris på avkjønnisering :(

Dyrleger har ofte kampanjer på vårparten hvor man får kastrering og vaksinering til redusert pris.

Sånn ellers vil jeg tro at du iallefall må beregne rundt 1000kr for kastrering av en hokatt. Aner ikke hva det koster for hannkatter.

julenissen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Det er nå ikke så gæli, iallfall ikke når jeg får meg fast jobb. Sikkert ikke før utpå våren det, heller.

Hege, vet du om de gir ut babypuser hos dyrebeskyttelsen? (mener ikke de skal være babyer, men 8 uker som de sier de skal være når de gis bort)

Vil jo ha dem helt fra starten av nesten :-)

Blir jeg ekstra revet med, tar jeg nok noen fler med også, da jeg er gal kattedame :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest beekeeper

Jeg synes det er greit å betale litt for en pusekatt selv om det ikke er en rasekatt, men mye vil jeg ikke betale..

Jeg snakket med ei en gang som krevde 700kroner for kattungene sine, og det var uten vaksine eller kastrering!! Den blir for drøy..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest *Snart medlem*
Det er nå ikke så gæli, iallfall ikke når jeg får meg fast jobb. Sikkert ikke før utpå våren det, heller.

Hege, vet du om de gir ut babypuser hos dyrebeskyttelsen? (mener ikke de skal være babyer, men 8 uker som de sier de skal være når de gis bort)

Vil jo ha dem helt fra starten av nesten :-)

Blir jeg ekstra revet med, tar jeg nok noen fler med også, da jeg er gal kattedame :(

I Bergen omplasserer de hvertfall katter, inkludert kattunger hvis de har noen. Der kan man faktisk også fjernadoptere en katt, noe som er perfekt for meg som for tiden bor slik at jeg ikke kan ha katt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(mener ikke de skal være babyer, men 8 uker som de sier de skal være når de gis bort)

Vil jo ha dem helt fra starten av nesten :-)

TOLV uker skal kattunger være før de gis bort! Viktig, viktig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nå ikke så gæli, iallfall ikke når jeg får meg fast jobb. Sikkert ikke før utpå våren det, heller.

Hege, vet du om de gir ut babypuser hos dyrebeskyttelsen? (mener ikke de skal være babyer, men 8 uker som de sier de skal være når de gis bort)

Vil jo ha dem helt fra starten av nesten :-)

Blir jeg ekstra revet med, tar jeg nok noen fler med også, da jeg er gal kattedame :(

De gir ikke ut katter som er yngre en ca. 12 uker. Priser på katt m.m. finner du på siden jeg viser til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest gjest1

12! ajaj! Bra noen følger med :)

Da er det kanskje ikke rart cedric (kompis sin katt) ennå ser ut som han er et halvt år og sutter på dyna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12! ajaj! Bra noen følger med :)

Da er det kanskje ikke rart cedric (kompis sin katt) ennå ser ut som han er et halvt år og sutter på dyna?

Ja, det kan nok være årsaken! Puser som blir tatt for tidlig fra mora kan også få problemer med sosialisering. Frøkna mi kom til meg åtte uker gammel (jeg visste ikke bedre) og hun er i hvert fall sær. Prinsesse Vil-ikke. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Han her er prins syte-uten-lyd, men det tror jeg at jeg får lage ny tråd om. Eieren vil se det an, men jeg vil friske pus :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...