Gå til innhold

Hunderaser


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest gjest1

Er det jeg også har hørt ViviWoom...

Til saken; vi har hatt engelsk settere. Var pappa som i sin tid valgte det pga jakt, og vi har fortsatt med den rasen. Er på valpejakt nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest1
blandingshunder er jo like disponert for sykdommene som hører til de forskjellige rasene den er satt sammen av, som de hundene som er renraset :)

Ikke om den arver motstandsdyktigheten til de andre rasene den er blandet med. Dessuten vil den ikke ha de fremavlede rasefeilene mtp fysikk som rasehundene har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lett å si at blandingshunder er friskere fordi det er vanskelig å holde følge med linjer og slikt over tid.

Men til saken.

Jeg har ei snart 6 år gammel rhodesian ridgeback tispe. For meg finnes det ingen annen rase. De er staselig og nydelige å se til. De er stødige, vakthund. De lar fremmede hilse på dem, men er herlig overlegne og hopper ikke opp på folk. De er smarte til tusen og med nok mat får man dem lydig, min har i alle fall apellmerket. Det er en stor hund ( 40 kg på tisper) med mye muskler, den har brystkasse som en mynde og en fart kun nevnte mynder kan overgå. Det finnes ikke noe herligere enn å se på en flokk med ridgebacker som suser over ett jorde. Raseklubben er også en utrolig fin gjeng hvor vi som ikke stiller ut er like godtatt som de som gjør det. Ridgbacken er også veldig rolig ov avbalanser rundt barn og den elsker sin famile, som den vil være med over alt om den bare får lov.

Jeg har bare lovord om denne rasen, men vil jeg anbefale den til alle? Nei. Det krever litt å få den lydig, den spiser mye, røyter en del, den er stooor og en del folk er redd den fordi de feilaktig tror det er en kamp hund. Generelt anbefales ridgebacken ikke til førstegangs hundeeiere.

Dette ble rotete, men noen argumenter fikk jeg da knotet ned

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har en gordonsetter og har valgt rasen på bakgrunn av aktivitetsnivået, vi elsker å gå på ski, sykle og løpe! Noe hunden kan være med. Mannen tok jegerprøven og skulle begynne på jakt, men dessverre egnet seg ikke hunden vår til det.

Jaktinstinktet til noen gs kan først komme etter 2 år og den venter vi fortsatt på, vår er nå 3,5 år og vi har ikke sett snurten av den :ler:

Han elsker å kose og har blitt en vakthund istedet... *rister på hodet* tror han har misfortått rasen sin litt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk meg en Schefer idag... han erkjempe herlig.

Arvet han av onklen min som døde for litt over 3 uker siden.

Han er 6 år gammel, og veldig flink. fin gemytt, og veldig lydig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk meg en Schefer idag... han erkjempe herlig.

Arvet han av onklen min som døde for  litt over 3 uker siden.

Han er 6 år gammel, og veldig flink. fin gemytt, og veldig lydig!

Gratulerer og lykke til med ny hund! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tusen takk for det...

Jeg får forresten en hund til neste år også..

Da får jeg en Berner Sennen på fòr. det gleder jeg meg også til.

Mamma skal drive med oppdrett på den de har.

Grunnen til at jeg også vil ha berner sennen er fordi jeg syns de er kjempe nydlige, og en veldig fin familie hund. så kanskje en vakker dag jeg får meg en familie...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Katla_*

Jeg har kongepuddel, jeg. En liten hanne på 17 mndr. Grunnen til at vi valgte denne rasen er at Mann er allergisk og jeg bare måtte ha en hund... og det går helt fint :)

Dette er en rase jeg på det varmeste anbefaler til alle som ønsker å bruke litt tid på hund. Grunnen til dette med tid er at det er en del pelsstell og bading/klipping som må til (men så trenger du ikke tenke på hundehår, for dyret røyter overhode ikke!) og den krever noe mosjon og aktivisering.

Hunden min er en fin blanding av hyperaktiv krøllebøllehund som er høyt og lavt (ute)og en helt utrolig kosete soffagris som gjerne ligger og sover i armkroken min (inne). Som hovedregel får han +/- to timer morsjon om dagen. Han ligger i bur når han er alene hjemme og åtte timer alene går helt greit (ikke hver dag!).

Pudler er en oppmerksom og lettrent rase, men noe vimsete og hoppete.

Min lille gutt er aldri agresiv og er sosial med andre hunder og mennesker og glad i barn.

Ulemper? Han hopper opp på andre mennesker for å hilse, bjeffer litt og er noe dårlig til å komme når jeg roper... Ellers en drømmehund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke om den arver motstandsdyktigheten til de andre rasene den er blandet med. Dessuten vil den ikke ha de fremavlede rasefeilene mtp fysikk som rasehundene har.

Dette stemmer ikke! En blandingshund arver f.eks. HD og øyensykdommer i like stor grad som sine evt. renrasede halvsøsken, men siden den får sine gener fra to helt ulike linjer reduseres sjansen for hver enkelt lidelse så lenge disse er forskjellige fra de aktuelle rasene. En blandingshund mellom to raser med hyppig forekommende HD vil ha like stor sannsynlighet for å få HD som en renraset hund. (Jeg leste ganske mye genetikk før jeg forsto hvordan man kan regne seg frem til i hvilke kull man får black & tan dachser og prinsippet blir noenlunde det samme...). Blandingshunder er ikke dårlige hunder på noen som helst måte, men de er heller ikke bedre enn andre!

Jeg har for øvrig en langhåret dachs (Black & tan, ja... ;) ). Har hatt ham i over ti år og årsaken til at jeg valgte rasen er at vi har hatt strihårete, jaktdresserte utgaver av rasen i familien i over ti år før det igen. De langhårete regnes for å være roligere, mindre jaktinteressert og mer lettdressert enn sine strihårete og til dels også korthårete rasefeller, men det er vel en sannhet med modifikasjoner... Helt klart mindre jaktinteressert, men staere og mer utspekulert enn noen jaktchampion jeg har møtt!

Dachsen passer uansett mitt gemytt utmerket og da jeg skulle anskaffe hund bodde jeg i en leilighet på Frogner i Oslo og ville ha en hund som kunne leve med å ta det litt rolig i ukedagene samtidig som den tålte en skikkelig langtur i helgene. Jeg ville dessuten heller ikke ha en hund som skapte problemer og skremte folk i et tett befolket sameie, men jeg ville heller ikke ha en "veskehund" som lett lar seg "spise opp" og, bokstavelig talt, tråkke på. At den langhårete dachsen er en vakker hund er heller ingen ulempe! Folk finner seg av en eller annen grunn i mye mer fra en liten, elegant pelskledt sjarmør som titter skrått opp enn en litt klumpete stor sak som hiver seg over dem... (Selv om hensikten selvfølgelig er den samme fra hundens side...). Den er dessuten svært hendig å transportere. De minste utgavene kan f.eks. medbringes som håndbagasje på fly!

Min nåværende samboer var vant til store og litt "tøffe" hunder da jeg traff ham og lo litt av min lille "vattdott", men jammen har han ikke fått brynt seg og nå er det jeg som ønsker meg stor hund når "Voffe" vandrer mens han mener vi må finne en ny dachs :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Nova Scotia Duck Tolling Retriever (Toller). Grunnen til at jeg valgte denne rasen er at jeg hadde lyst på en hund jeg kunne drive med forskjellige aktiviteter med, som agility og lydighet, f.eks, som liker å lære nye ting, og som hadde en hendig størrelse, men ikke for liten. Må innrømme at utseendet også hadde litt å si.

Vil ikke anbefale rasen til hvem som helst, da de krever en del både når det gjelder oppdragelse og aktivisering, men vil man ha en morsom, livlig hund som man vil drive aktivt med, kan jeg anbefale rasen på det varmeste.

Du MÅ svare på en annen tråd jeg har lagd under "kjæledyr"!!!! :hoppe:

Jeg får nemlig en tollervalp til våren!!! :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rabrabara

Vi har en Patterdale terrier, en mellomstor terrier som stammer fra det området vi bodde i i England. Han er kos og energisk, men sta og tror visst han er katt. Han er veldig snill med ungene og en "praktisk" størrelse.

Egentlig skulle jeg ha Rhodesian Ridgeback, men det ble ikke noe kull. Når det passer har jeg lyst på en, men jeg er veldig glad i min lille terriergutt som er selvsikker og morsom og ville ikke byttet ham for noen annen hund. Vi hadde Flatcoated Retriever da jeg var yngre og han var utrolig snill, men mye mer nervøs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Jeg har en hanne papillon på 1 og et halvt. Er svake for de små hundene.Valgte den for ville ha en selskaps hund, en ulempe er at papillonene bjeffer en del for hver minste lyd, men er bare å snakke til han så kommer det bare små boffer :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hund akkurat nå, men har under oppveksten hatt flere i familien, så jeg vil svare likevel jeg

Berner Sennen. Utorlig stor, men snill og rolig. Trenger MYE mosjon og har MYE pels som røyter. Ikke minst, utrolig vakker.

Old English Sheepdog, en herlig rakker, men alt for mye styr med den pelsen. Endte med at vi barberte av den pelsen om sommeren da den holdt på å krepere i varmen. Så ikke så lur ut, men den trivdes helt klart MYE bedre. Lett å dressere, men forholdsvis krevende likevel. Ble litt volsom pga størrelsen.

Welsh Corgi Pembroke, nyydelig familiehund. Urolig barnekjær og leken. veldig lett å dressere. Litt morsomt utseende men.. :ler: dessverre får mange corgi-hunder litt mye mat og litt lite mosjon, så de blir lett runde. Vær var imidlertid utrolig sprek og passe slank.

Jack Russel Terrier, lettstelt og lettdressert. Ikke spesielt egnet som familier med små barn, da den kan glefse hvis den blir utrygg. Liker ikke å bli herjet med. Mange JRT er gneldrete, men ikke denne.

Border Collie. Fantastisk vakker. Leken og lettdressert. Mye pels, krever MYE stimuli og mosjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har kongepuddel, jeg. En liten hanne på 17 mndr. Grunnen til at vi valgte denne rasen er at Mann er allergisk og jeg bare måtte ha en hund... og det går helt fint  :)

Det er flotte hunder! Men i følge raseoversikten på Canis er ikke storpuddel allergivennlig - i motsetning til toypuddel og mellompuddel! Kan den ha et annet hårlag enn de andre pudlene? med underull?

Jeg kunne også tenkt meg kongepuddel pga. allergi. Men heller mer mot Portugisisk Vannhund siden jeg gjerne vil ha litt størrelse på hunden. Ettersom jeg har hørt at kongepudler ikke er allergivennlige altså (de er sååå nydlige da)... :forvirret:

...er mannen din allergisk mot hunder? Så supert at det går bra likevel å leve med vofsen deres! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...