Gå til innhold

Å gi bort kattunge


Gjest Gjesta

Anbefalte innlegg

Gjest Gjesta

Jeg fikk en telefon fra en eldre dame i dag som hadde hørt rykter om at jeg har kattunger, og hun skal komme og se på dem i morgen. Men så er det det at jeg er litt usikker på denne damen. Jeg vil være sikker på at kattungen får et godt hjem, men jeg vet jo ikke hvordan denne damen er. Derimot så kjenner jeg to av de voksne barna hennes, og de er litt "spesielle" om jeg kan si det sånn. Selvfølgelig kan damen være helt grei og en super dyrevenn, men om jeg får et dårlig inntrykk i morgen, er det veldig rart av meg å si at hun ikke kan få kattungen da? Tenker at hun kanskje vil synes at jeg er sær, siden de fleste blir glade bare de får gitt bort kattungene sine i det hele tatt? Og jeg er absolutt ikke desperat etter eiere, for om jeg ikke finner noen andre så skal onkelen min overta to av dem og jeg skal beholde de to andre. Synspunkter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjesta

Genialt :tommel: . Lurte veldig på hvordan jeg skulle ordlegge meg, i tilfelle jeg ikke vil gi en kattunge til denne damen. Kan ikke akkurat si at nei du, jeg tror ikke at du er en snill dame, så takk for tipset :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sativa

Da vi fikk våre to brødre, så spurte damen som ga de bort om vi skulle mate dem med slanger, hehehe. Ho var så søt og ordentlig husmor med et pent hjem, og så ramler vi to sortkledde inn døra der for å få oss pusekatt. Vi tok begge to fordi det sikkert ville være trist for den som ble igjen helt alene....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta
Da vi fikk våre to brødre, så spurte damen som ga de bort om vi skulle mate dem med slanger, hehehe. Ho var så søt og ordentlig husmor med et pent hjem, og så ramler vi to sortkledde inn døra der for å få oss pusekatt. Vi tok begge to fordi det sikkert ville være trist for den som ble igjen helt alene....

:ler:

Nå har damen vært på besøk, og hun var kjempekoselig. Hun har hatt dyr i alle år, har drevet med utstilling av rasekatter, hatt hester, hunder osv, så jeg er trygg på at katten får det bra hos henne. Hun valgte Sherlock, den største av kattungene. Den har grå, spesielt silkemyk pels og er av den rolige og bedagelige typen. Hun kommer og henter ham om en ukes tid. Da har han rukket å bli 12 uker gammel, og barnebarna som er på besøk hos henne har reist derifra slik at Sherlock kommer til et rolig hus når han flytter inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bra det har løst seg.. Det som du kunne ha gjort er å ta betalt for kattungene,f.eks 500,- pr stk. Da "luker du ut" de som ikke er seriøse, mest sannsynlig. Det koster å ha katt uansett(mat, vetrinærutgifter, kattepensjonat osv), så da er noen hundrelapper for selve katten en dråpe i havet. Du bør også kreve at hun steriliserer kattungen og øremerker den(kanskje du også vil vurdere sterilisering av din katt?) ved passende alder. Du er jo også i din fulle rett til å gi/selge kattungene dine til den du vil, så om du ikke hadde villet gitt kattungen din til henne, så hadde det ikke vært rart i det hele tatt. Hun hadde kanskje blitt litt snurt,men det er jo levende vesener det er snakk om her. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Jeg har vurdert å ta litt penger for dem ja, både for å luke ut de som er useriøse og fordi jeg har valgt å sende med en pose av den kattematen de er vant til, en omgang med ormekur, noen leker som de liker og sånt. Men jeg kom egentlig fram til at siden det er så veldig mange kattungekull akkurat nå, så ville jeg kanskje få problemer med å få gitt dem bort i forhold til dem som gir dem bort gratis. Egentlig en litt kjedelig situasjon, for jeg hadde seriøse folk som var interessert i kattungene da de ble født, men pga sykdom og endring i jobb- og bosituasjon måtte de trekke seg.

Men hun damen her er i allefall seriøs, og hun kommer til å kastrere kattungen når den blir gammel nok. Dessuten bor hun veldig fint til, langt fra skumle veier og med masse skog og utmark der katten kan fange mus og klatre i trær (noe den er veldig glad i).

Og når det gjelder kattemor, så har jeg time hos dyrlege for kastrering den 15. Og det blir egentlig godt, for det er litt styrete med de p-pillene syns jeg, og jeg føler meg heller ikke helt trygg på at hun ikke kan komme til å bli gravid igjen selv om hun bruker dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at du gjorde rett i å være bekymret for om denne personen ville bli en god eier for en av kattungene dine. Når man lar katten sin få kattunger så er man ansvarlig for at kattungene for gode og trygge hjem. Du kunne også bedt om tilbakemelding etterhvert feks om hvordan det går med pusen. Jeg ville også tatt en symbolsk sum for kattungen, ca 3-500 kr.

Nå fikk du jo et veldig godt inntryk av denne damen, men om det hadde vært motsatt så hadde du gjort rett i å sagt feks at katten allerede muligens har en eier...

Supert at du velger å kastrere pusemor nå. ;)

Endret av Kitz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går også an å selge de for helseattestprisen.Snakke med dem om p-piller/kreft,leveringsalder/12 uker,vaksiner,steriliseringsalder,ormekurer.Og se hvor mye peil de har og sånn.Det gjorde vi.Praten gikk lett med de vi ga de bort til.Kattene skulle vaksineres,de visste hvor gammel kattene skulle være når de skulle steriliseres(ja hunnen får en p-sprøyte av vetten i alder av 6mnd,som varer 3 mnd,og steriliseres ved 9 mnd..kjekt..Hannene kan vel "takes" i alder av 6mnd).

Liker ikke å lese på feks finn.Der de gir bort kattungene alt for tidlig,og samtidig gratis..Skulle ikke vært lov.. :frustrert:

Flott det gikk greit hos deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og når det gjelder kattemor, så har jeg time hos dyrlege for kastrering den 15. Og det blir egentlig godt, for det er litt styrete med de p-pillene syns jeg, og jeg føler meg heller ikke helt trygg på at hun ikke kan komme til å bli gravid igjen selv om hun bruker dem.

Flott at du steriliserer :)

Men det verste er ikke dette med å enten glemme p-piller eller at de blir gravide uansett..Det verste er at p-pillene er farlig.Kreft vettu :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, veldig bra at du sterliserer pusemor! Så slipper vi flere kattunger(det fødes mer enn nok av de..), og du slipper å tenke på å gi piller og du reduserer faren for at pusemor får jurkreft med omtrent 90%. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra at du var skeptisk i starten! Og veldig bra at dama viste seg å være ok, selv om barna hennes er litt tvilsomme..

Mange setter inn annonse i avisa, eller setter opp lapper på korktavler i lokalbutikken... Helt ukritisk gir de bort kattungene til hvem som helst.

Jeg skal også gi bort kattunger snart, og har tenkt å spørre om de mest dyrevennlige personene jeg vet om vil ha de. :)

En av de er allerede "bestilt bort" til et par jeg kjenner.

Vil ikke at den skal komme til et sted der den ikke kommer til å få det bedre enn "helt greit", et sted som ligger veldig nær vei, en familie med småbarn.. osv... Jeg vil være sikker på at de som skal ta vare på kattene gjør det ordentlig, og da er det ikke nok at de kommer hit og viser seg fra sin beste side en dag, jeg må kjenne dem og vite hva slags folk de er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Nå har jeg fått gitt bort en kattunge til. Det var en ungt samboerpar som kom og så på dem, og de virket seriøse. De skulle kastrere den så fort den ble gammel nok, og ville vite mest mulig om vaksinasjonen som den har fått og som må følges opp, om ormekur osv. Jeg fikk et veldig godt inntrykk, og de lurte på så mye forskjellig at de fikk låne med seg en av kattebøkene mine. Jeg skal besøke dem om en uke for å se hvordan det går.

Det var en mann innom i går også, men det var et eller annet med ham som gjorde at jeg fikk inntrykk av at det å få seg en katt var lite gjennomtenkt. Så han fikk ikke noen katt av meg.

Men det er utrolig trist å gi fra seg småpusene. Trodde ikke at jeg skulle bli så knyttet til dem, men i dag begynte jeg til og med å grine på jobb ved tanken på at det bare er 4 (bare og bare fru blom) katter som venter på meg hjemme :tristbla: .

Og på tirsdag skal kattemamma til dyrlegen. Jeg kunne velge mellom kastrering der de opererer på vanlig måte og kastrering med kikkhullsoperasjon. Kikkhullsoperasjonen var litt dyrere, men jeg valgte den pga at kattemammaen skal komme seg fortere til hektene og hun slipper det store såret med sting som ikke skal rives i osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har vurdert å ta litt penger for dem ja, både for å luke ut de som er useriøse og fordi jeg har valgt å sende med en pose av den kattematen de er vant til, en omgang med ormekur, noen leker som de liker og sånt. Men jeg kom egentlig fram til at siden det er så veldig mange kattungekull akkurat nå, så ville jeg kanskje få problemer med å få gitt dem bort i forhold til dem som gir dem bort gratis.

---

Og når det gjelder kattemor, så har jeg time hos dyrlege for kastrering den 15. Og det blir egentlig godt, for det er litt styrete med de p-pillene syns jeg, og jeg føler meg heller ikke helt trygg på at hun ikke kan komme til å bli gravid igjen selv om hun bruker dem.

Veldig bra tenkt av deg, med kattemat og vaksinasjon osv. Jeg tror det er nærmest umulig å ta penger for kattunger som ikke er "rasekatter", men en liten startpakke mot en symbolsk sum bør være i orden.

Og kastrer henne ja! Kjempebra, p-piller for katter er utrolig usunt, og nesten det samme som å be om kreft.

Går også an å selge de for helseattestprisen.Snakke med dem om p-piller/kreft,leveringsalder/12 uker,vaksiner,steriliseringsalder,ormekurer.Og se hvor mye peil de har og sånn.Det gjorde vi.Praten gikk lett med de vi ga de bort til.Kattene skulle vaksineres,de visste hvor gammel kattene skulle være når de skulle steriliseres(ja hunnen får en p-sprøyte av vetten i alder av 6mnd,som varer 3 mnd,og steriliseres ved 9 mnd..kjekt..Hannene kan vel "takes" i alder av 6mnd).

En god idé er å skrive ut et ark med informasjon om de tingene Smella nevner, som den nye eieren får med seg. Fint å ha sammen med en liten pakke med for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi henta en liten pusejente i går! 9 uker gemmel. Pusen var egentlig bestil bort fortalte eieren da vi stakk innom på lørdag, men på søndag stakk kona innom og sa vi kunne få den. De ville heller gi den til oss! :ironi:

Så i dag har vi vært og kjøpt pusetårn på Lidl.

Vi skal sterilisere pusefrøkna. Forrige katta vi hadde fikk kreft av p-pillene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_sassy_*

Det er derfor jeg valgte å sterilisere lille pusedamen min, orket ikke tanken på alle de bekymringene jeg vet jeg hadde gjort meg hvis hun hadde fått barn og jeg skulle gitt dem bort til folk jeg ikke kjente. Hadde vel endt med å beholde hele gjengen :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...