Gå til innhold

Akvarie


Gjest Gjest_Havfruen_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Havfruen_*

Jeg har lyst på akvarie, med fine fisker og planter oppi, men lurer på flere ting:

Jeg vil ha et lite akvarie, hva er minstekrav? Og hvor mange/store fisker kan jeg ha oppi der.

hvor mange planter skal det være?

Må akvariet renses, hvor ofte?

Må man ha pumpe?

Hvilke fisker anbefales?

Håper på opplysende og informative svar!

Ariel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har lyst på akvarie, med fine fisker og planter oppi, men lurer på flere ting:

Jeg vil ha et lite akvarie, hva er minstekrav? Og hvor mange/store fisker kan jeg ha oppi der.

Du kan kjøpe små boller som rommer 25 liter. Det vil jeg ikke anbefale. Gå for et stort et. Det er dyrt som engangssum (4-5000,- for ALT) men er lettere å holde. Før sa man at du kan ha 1 cm fisk pr. liter vann. Du må alltid sjekke at fiskene passer til hverandre, og da kan du ha både store og små sammenhvor mange planter skal det være?

Må akvariet renses, hvor ofte?

Vi tømmer ut 1/3 regelmessig (ca. 1 gang i mnd eller mer.)

Må man ha pumpe?

Ja

Hvilke fisker anbefales?

Velg noen enkle og hardføre i begynnelsen. F.eks. Platy.

Håper på opplysende og informative svar!

Ariel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lyst på akvarie, med fine fisker og planter oppi, men lurer på flere ting:

Jeg vil ha et lite akvarie, hva er minstekrav? Og hvor mange/store fisker kan jeg ha oppi der.

Som nybegynner annbefaler jeg å kjøpe minimum et 63 liters akvarium. Det er enklere å holde rent og lettere å skape rett miljø til fiskene. Du får et 63 liters akvarium med lys, pumpe og varmekolbe for ca 1200 kr.

hvor mange planter skal det være?

Det bestemmer du selv. Kjøp planter som vokser fort i starten.

Må akvariet renses, hvor ofte?

Du bør delbytte vann og slamsuge ca en gang pr mnd. På et 63 liters akvarium vil det si ca 2 bøtter vann i mnd. Kjøp slamsuger med en gang for det sparer deg for MASSE arbeid.

Må man ha pumpe?

Uten pumpe vil akvariet gro over veldig fort, du må tilfør nytt vann veldig ofte pga oksygen til fiskene og du må rense akvariet unødvendig ofte!

Hvilke fisker anbefales?

I en 63l ville jeg startet med en stim neontetra og noen guppy. Husk å la akvariet stå med vann noen dager før du kjøper fisker og kjøp aldri for mange fisk hver gang.

Håper på opplysende og informative svar!

Når du er på en dyrebutikk er det viktig at du sjekker at de som jobber der vet hva de gjør (desverre en god del uvitne ungjenter som står i slike butikker) Et enkelt spørsmål du kan teste dem på er om du kan ha scalare og neontetra sammen. Svarer de ja, skal du IKKE kjøpe fiskene dine der! Scalaren spiser nemlig neontetra når den blir voksen (ikke alle, men mange av dem og da skal butikken si fra om det!)

Ariel

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Havfruen_*

Hei!

Tusen takk for svar!

Skjønner nå at fisk er mer komplisert enn jeg trodde.

Bor i Oslo, noen som har en dyrebutikk/akvariebutikk å anbefale. Vil gjerne snakke med folk som vet hva de driver med!

Og hvor stor plass tar egentlig et 60l akvarium?

Og hvordan vil en hund reagere på et akvarium i stua, vil nødig at fuglehunden skal bli fiskehund!!

Ariel

-litt klokere nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Jeg har lyst på akvarie, med fine fisker og planter oppi, men lurer på flere ting:

Jeg vil ha et lite akvarie, hva er minstekrav? Og hvor mange/store fisker kan jeg ha oppi der.

jeg synes 90-100 liter minst :) det er lettere å holde stabile vannverdier hvis man har et større akvarie. og fisken har det selvfølgelig bedre jo større akvariet er.

hvor mange planter skal det være?

det velger du vel egentlig selv... men noen fisketyper er territoriale, noen er litt sky og foretrekker å kunne gjemme seg osv.

Må akvariet renses, hvor ofte?

jeg skifter 30% hver uke-annenhver uke.

Må man ha pumpe?

Ja.

Hvilke fisker anbefales?

Kommer helt an på så utrolig mye, størrelse f.eks. også er det forskjellige typer som går sammen. sjekk fiskebasen på www.akvaforum.no eller www.akvarieforum.no. noen fisker er lettere å holde enn andre, og yngler lett, f.eks guppy - en god nybegynnerfisk. ellers liker jeg sverddrager, forskjellige mollyer og et par ciklider.

Endret av Lupi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Hei!

Tusen takk for svar!

Skjønner nå at fisk er mer komplisert enn jeg trodde.

Bor i Oslo, noen som har en dyrebutikk/akvariebutikk å anbefale. Vil gjerne snakke med folk som vet hva de driver med!

Og hvor stor plass tar egentlig et 60l akvarium?

Og hvordan vil en hund reagere på et akvarium i stua, vil nødig at fuglehunden skal bli fiskehund!!

Ariel

-litt klokere nå

En bra dyrebutikk etter min oppfatning er den som ligger i Bernt Ankers gate nedenfor Youngstorget. De har masse fisk og peiling på fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gitte

:overrasket: Bytter dere vann en gang i mnd??? Åssen overlever fiskene deres?

Her er det 30% vannbytte hver uke. Og platy er ikke en veldig hardfør fisk. Blir fort sjuk og dør. Guppy er et mye bedre valg som nybegynnerfisk.

Er enig i det å være kritisk til dyrebutikker, det er så utrolig mange dårlige råd ute å går. Les mye på nettet, www.akvarieforum.no og www.nettakvariet.no er mine favoritter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne siden la jeg inn til en annen bruker, kanskje du får noen nyttige tips der  :)

hm... den linken er en flott link hvis du vil risikere massiv fiskedød og seriøse algeproblemer.

rense grusen i hydrogenperoksid ? fjerne slam fra filteret en gang i uken ??

hjelp...

ta en kikk på de tre større forumene om fisk... akvaforum.no, akvarieforum.no og nettakvariet.no, der vil du få svar fra folk som har drevet med dette i mange år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ta en kikk på de tre større forumene om fisk... akvaforum.no, akvarieforum.no og nettakvariet.no, der vil du få svar fra folk som har drevet med dette i mange år.

Enig, disser er bra. Det er noen akvariumsguruer som sitter på masse kunnskap der inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskene mine overlever helt utmerket om jeg delbytter vann en gang i mnd. Har en god pumpe og er forsiktig med foringen. Fiskene trives ikke om du delbytter for ofte og er du bare nøye med å ikke overfore holder det seg lenge. Mitt 220 liter har ikke vært delbyttet vann på siden i mai og der har jeg discus!!!!! Har heller ikke gjort ren pumpene. Har en utvendig og en innvendig sirkulasjonspumpe.

Synes det er viktigere å få nybegynnere til å forstå at de ikke må fòre så mye for da er det mye mindre jobb og dødsfall i akvariet. Men dette er det MANGE ulike synspunkter og meninger og erfaringer om!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, nå satte kjæresten min seg å leste på KG for 1.gang, helt alene. Vi har lyst på fisk, og all deres info gav mersmak...Takk Takk :kghjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også anbefale deg å lage en profil inne på f.eks www.nettakvariet.no

Jeg startet med akvarium for ca et halvt år siden, og har fått mye hjelp der inne.

Jeg har et kar på 100 liter (eller 96 liter da), hvor jeg har 2 par dverggurami, algespisere og neontetra. Jeg har sett tilbud på samme kar som jeg har til ca 1000-1100 kr.

Jeg sier som Gitte, bytt vann hver uke. Da slipper du opphopninger av nitrit, som i store mengder er dødelig for fiskene. Å bytte en gang i måneden vil jeg påstå er altfor lite.

Men uansett, ta en titt på nettakvariet, så får du svar på mange av spørsmålene dine! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bor i Oslo, noen som har en dyrebutikk/akvariebutikk å anbefale. Vil gjerne snakke med folk som vet hva de driver med!

Da anbefaler jeg Dyrebutikken i Oslo City og Buddy!! Vi har et 250 liter, 100 liter, 70 liter, 45 liter og 20 liter! Har masse forskjellige fisker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i Oslo, noen som har en dyrebutikk/akvariebutikk å anbefale. Vil gjerne snakke med folk som vet hva de driver med!

absolutt majorstua zoo, Anka som driver der vet hva hun gjør og prøver ikke å prakke på deg en masse ubrukelige greier.

hun har også god peiling på fisk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest norsklæreren
Jeg har lyst på akvarie, med fine fisker og planter oppi, men lurer på flere ting:

Jeg vil ha et lite akvarie, hva er minstekrav? Og hvor mange/store fisker kan jeg ha oppi der.

hvor mange planter skal det være?

Må akvariet renses, hvor ofte?

Må man ha pumpe?

Hvilke fisker anbefales?

Håper på opplysende og informative svar!

Ariel

et akvarium - akvariet - akvarier (-um på nynorsk) - akvaria (el. -ene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

et akvarium - akvariet - akvarier (-um på nynorsk) - akvaria (el. -ene)

eller som vi insidere kaller det... et kar - mange kar - litersyke ;)

Endret av smulemor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Jeg sier som Gitte, bytt vann hver uke. Da slipper du opphopninger av nitrit, som i store mengder er dødelig for fiskene. Å bytte en gang i måneden vil jeg påstå er altfor lite.

Helt enig!

Mange fisker kan klare seg med et noe høyt nitritinnhold i akvariet, men hvis man skaffer nye fisker som er vant til rene akvarier dør disse ganske snart i det nitrittbefengte akvariet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder med Gitte og smulemor, som jeg alltid gjør når det er snakk om akvarium her på KG. Ikke kjøp bolle, og bytt vannet mer enn en gang i måneden. Jeg bytter 30 % 1-2 ganger i uka på begge mine akvarium. Det kan gå lenger tid mellom om jeg er bortreist, og det går jo bra, men er ikke å anbefale. Nye kar tåler mye mindre enn kar som har vært i drift lenge, og den risken er ikke verdt å ta, er den vel?

Gå inn på nettakvariet.no og registrer deg der. Der finner du eget nybegynnerforum, der du vil få svar på alt du lurer på!

Lykke til med akvarium! :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er mange ganger når jeg ser folk anbefaler fiskeforumene her at jeg lurer på hva brukernavnene til de som anbefaler her inne er på nevnte forum ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...