Gå til innhold

Rhodesian Ridgeback


Scaramouche

Anbefalte innlegg

Jeg og samboeren min har veldig lyst på hund og tenker litt på rasen Rhodesian Ridgeback. Noen som har erfaringer med dem? Tenker på gemytt, flinke til å lære osv. Det blir jo isåfall en familiehund, men vi går masse fjellturer og sånn, så synes det er kjekt med en aktiv hund. Har hørt at de er sta, men så sta at de er vanskelige å ha med å gjøre eller? Vi kommer til å gå mye tur og trene littegrann, men har ikke planer om å bruke kjempemye tid på trening, blir det feil rase da kanskje? Hvor lang levetid har de? Har lest litt på RR sine klubbsider, men finner ikke all info der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ingen erfaring med RR, men syns de er kjempefine! Jeg husker en person jeg "kjente" for noen år siden. Hun hadde en RR som førerhund. De kan vel ikke være så utrolig sære da, vel? Men som sagt: har ingen personlig erfaring med denne rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah!! nå er jeg i himmelen :) Jeg har rr og elsker å snakke om rr.

Det er en knall familiehund (seff finnes det unntak og det er jo dere som former hunden, men denne parentesen gjelder jo alle raser).

Ridgebacken er stødig og i de fleste fylker finnes det distriktrepresentanter som man kan komme i kontakt med. Ofte arrangeres det treff i regionene også slik at man kan få møtt andre med samme hund og utveksle erfaringer.

Det sies at ridgebacken er veldig sta, men jeg vet da søren jeg om dette egentlig stemmer. Alle de rr-ene jeg kjenner (untatt en) er godt oppdratt uten at eierne har hatt de helt store problemene. Jeg ville anbefalt tispe da hannhundene jeg har vært borti det siste året har væer en god del striere enn tispene. Tenker dere på løpetid så husk at rr- er en stor rase og har kanskje 3 løpetider på 2år. Kan komme oftere seff, men gjerne lengre imellom enn små raser.

En rr er en potensielt sterk hund som ,etter at den er trent opp og er over to år , kan trekke unger i pulk eller vogn, eller voksne på ski....Den kan, NÅR den er gradvis trent opp til det) bære rundt 20kg (hunner) 30kg (hanner) halve kroppsvekten.

Vi i trøndelagsmiljøet har drevet med spor og det er noe som rr'en trives godt med. Her for et år siden hadde vi dressurkonkuranse hvor en del rr'er gikk opp til appellmerket.

Blir rotete dette her .. skriver det som ramler ned i huet mitt her nå....

Rr er en ganske liten rase i norge, men dette er oppdrettere svært våkne på og det hentes inn utenlandske hunder eller i alle fall sæd fra utenlandskehunder med gjevne mellomrom slik at det ikke blir innavl.

De aller fleste som driver avl i norge ( av rr) er veldig flinke til å stille opp for deg etter du har kjøpt hund.

Morsjon ja..... min hund får en times tur om dagen og den går mest mulig løs. om vinteren blir det en del skiturer (mest fordi sambo digger ski) og om sommeren noen sykkelturer. Min rr er nok mer muskuløs en de fleste rr'er og den mosjoneres ikke noe overvettes. Den får leke mye med andre hunder og springer mye løs. Så ikke se for deg en hund som du er nødt til å ut å løpe med hver dag....det er veldig mye hva du gjør det til.

Det er viktig at du får en god hverdagsdressur på en rr. Vi snakker om hund på 36-50 kg her.

Ridgebacken er som en dovenpeis inne og en pil ute( men ikke se for deg en distree fuglehund). En kompis har en rr i en leilighet på 34kvm og det funker knall. Man har ikke hund før man selv søker det når man er innendørs med en rr.

Noen rr'er digger å bade i sjøen ...de fleste ikke. De er tolmodige sjeler som godtar og står stille de få gangene de må i dusjen. En rr lukter ikke noe særlig hund, peser lite og sikler minimalt. Hannene kan lukte litt og kan få sånne sikletråder (usje)

Dersom du ikke skal drive med utstilling kan det være lurt å kjøpe en hund med ridgefeil. Det vil si at den stripa på ryggen ikke er slik standarden krever. Dette kan gi deg acslag helt ned i halv pris:) Og de som driver avl er glade for at folk vil ha også disse hundene. Ikke lov med avl eller utstilling på disse hundene da.

Mat.... ridgebacker er som regel matvrak. De spiser en god del i løpet av en mnd. Et råd er å kjøpe et dyrt for som gjlr at man må gi hunden mindre pr. dag. Men er ikke noe horible utgifter. Men det går gjerne ca en forsekk a 14kg på en mnd.

Hva har jeg nu glemt.........

Det er bare å spørre om spesifikke ting du lurer på. For meg kommer det i alle fall alltid til å være rr. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Levetid...tjah .... er en del i vår krets som er rundt 12år og still going strong, men stor hunder blir ikke så veldig gamle.... den eldste ridgebacken ble nesten 18år mener jeg å huske...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OH en siste ting. Forhør deg godt med andre kenneler før du kjøper rr i stavanger. Er i alle fall en kennel der nede klubben helst hadde sett at ikke fantes... men ellers er det safe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

OH en siste ting. Forhør deg godt med andre kenneler før du kjøper rr i stavanger. Er i alle fall en kennel der nede klubben helst hadde sett at ikke fantes... men ellers er det safe :)

Tusen takk for gode svar :-) Er helt gira nå jeg! Sambo mener vi må vente til vi har hus, han synes det er for trangt i leiligheten. Men er ikke helt enig der :)

Men har sett gjennom klubbsidene at det er to opprettssteder her i rogaland, den ene på Tjelta, og den andre i Stavanger (Kangelanis), er disse safe? Skulle tro det var i orden da klubbsidene til RR har nevt de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro at den kennelen du skal se opp for ikke er nevnt på våre sider. Kan aldri tenke meg at den kennelen får ha valpeformidling gjennom rr-klubben. Kan høre med en oppdretter jeg kjenner om hvilken du skal holde deg unna. Hun må vite det tenker jeg .. eller kanskje det står i et gammal rr-blad.... skal prøve å sjekke det opp for deg.

Et tips kan være å melde deg inni klubben vår. Det gir gjerne et godt signal til kennelen der du vil kjøpe hund. Det var i alle fall et pluss at vi hadde vært medlem av klubben en stund før vi hadde mulighet til å kjøpe hund.

Humm... madahiro.no er en kjempe fin oppdretter her oppe og en del info finnes på sidene. Går ut ifra at du har lest litt om sinus?

Bilder forlanges når dyret er i hus!! finnes knapt noe nydeligere valper en rr'en sine. Vær forberedt på mange rare situasjoner når dere går på tur... hos oss stoppa bl.a noen i et lyskryss og gaula etter oss hvor fin hund vi hadde og hva slags rase det var .. he he

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Cherie, for du vet hva :wink:

Sinus? Det har jeg ikke lest noe om nei, hva er det? Sikkert ikke dumt å bli medlem nei, hvis vi virkelig bestemmer oss for en slik hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dermoid sinus er rr-store fiende. Det er en "sykdom" de er utsatt for. Men den blir som regel oppdaget når valpen er nyfødt og disse hundene avlives.

http://www.rhodesianridgeback.no/helse.html

her kan du lese om det. Men det skal vedlig mye til for å få en valp med dette. Altså at det ikke blir oppdaget .,....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dermoid sinus er rr-store fiende. Det er en "sykdom" de er utsatt for. Men den blir som regel oppdaget når valpen er nyfødt og disse hundene avlives.

http://www.rhodesianridgeback.no/helse.html

her kan du lese om det. Men det skal vedlig mye til for å få en valp med dette. Altså at det ikke blir oppdaget .,....

Åja stemmer, jeg hadde visst lest om det, husket bare ikke at det var det det het :)

Åhh har enormt lyst på altså, de er jo bare så nydelige!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener vel ikke den kennelen som har dobermann også? Skal ikke nevne navn :)

Ok, om det er en useriøs kennel et eller annet sted, hvorfor i all verden skal man ikke nevne navnet på den da? Dette skjønner jeg ikke, hvorfor skal man beskytte de som faktisk er useriøse og kan ødelegge for noen i mange år fremover hvis man ikke er klar over det og skaffer seg en hund derifra? Sånt fatter ikke jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Da er det greit å sende en mail til vedkommende istedet istedenfor å henge ut enkelte kenneler med navn :wink:

Folkeskikk kaller man det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det greit å sende en mail til vedkommende istedet istedenfor å henge ut enkelte kenneler med navn :wink:  

Folkeskikk kaller man det.

Jo, men hvorfor skal man bruke folkeskikk mot sånne som er useriøse og ødelegger for alle andre da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shi, ikkeinnl.

Hei

Vurderer også å kjøpe RR. Fantastisk flott hund.

Kan anbefale Kafele. Der står det mye bra info om kjøpeprosessen. De har også et kjempebra forum!

Ellers bør det vel nevnes at RR kan være krevende fordi de er veldig intelligente. Det kan være vanskelig med lydighetstrening fordi de skjønner øvelsen etter et par ganger, og kan dermed ikke forstå hvorfor man skal gjenta den så ofte. "Jeg satt jo i stad, jo, hvorfor må jeg gjøre det nå igjen?". De krever derfor mye variasjon og korte trenings intervaller enn hos andre raser som elsker å hente pinnen 500 ganger...

Enkelte hevder man må gjøre seg fortjent til å være en RRs venn. De husker urettferdig behadling lenge.

Ellers er Cheries innlegg kjempeflotte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kjenner hunder fra kafele. Det er linjer med mye guts og mye energi. Kanskje litt for mye for noen . Madahiro har kjempe stødige og rolige hunder. Det er litt hver sin smak.

Hørte også det der om å fortjene å bli en ridgebacks venn før vi kjøpte, men assa veien til en rr's hjerte går også mye gjennom matskåla. Jeg kjenner MANGE rr'er og så og si alle er svært utadvendte.

Det der med at de ikke vil sitte fordi de mener at de allerede har visst at de kan det er nok også en smule overdrevet føler jeg, men det kommer jo ikke fra ingen ting. Det er klart.

Vår hund har appellmerket uten at vi slet oss i hjel....

Men kjøper man rr så blir man så glad i den at man er villig til å legge inn den jobben som må til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ang. kennel ikke nevnt ved navn annet enn på pm til den som trengte det så ...

De vet at folk ikke er så begeistret for dem etter hva jeg har fått meg meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men til dere som har lyst på rr... ta dere en tur til harestua i pinsehelgen .. lover dere RR-overdose :)

Ditt skal i alle fall jeg og min prinsesse :)

Står om rr-dagen på www.rhodesianridgeback.no :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er sikkert veldig forskjellig alt etter når det kommer valpekull og sånt, men hvor lang tid er det vanlig å vente før man får kjøpe en valp? Ca. 1 år eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...