Gå til innhold

akvarium


Gjest piiip

Anbefalte innlegg

Jeg har et akvarium og lurer på om det går an å bruke sand og stein jeg finner ute i naturen? Jeg tenker selvfølgerlig å koke alt først så jeg dreper ulumskheter. Tåler gullfisk like godt norsk elvegrus som engelsk elvegrus på pose??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vanlig gullfisk er i svært nær familie med karussen som er det fiskeslaget jeg vet om som tåler mest, så jeg kan i hvert fall ikke se problemet med norsk elvegrus kontra engelsk.

Uansett kan jeg ikke tenke meg at det skulle være noe problem så lenge alle bakterier og evt. virus er borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to akvarium, og har henta grus og stein fra ei lokal elv til det ene. Det gikk helt fint, har aldri hatt noen problemer med det. Jeg kokte ikke grusen heller, men jeg skylte den grundig. Med et digert akvarium og 30 kg sand er det litt for møysommelig arbeid å koke, og jeg har lest på flere fiskefora at det er unødvendig. Da jeg fylte akvariet med vann tappet jeg det ned et par ganger også, fordi jeg ikke fikk ut alt slammet da jeg skylte... men det er ikke alltid nødvendig.

Jeg skal sette opp et nytt akvarium snart, og kommer til å hente sand fra ei lokal sandstrand - denne gang fra saltvann. Jeg kjenner flere som har henta sand derfra, og det går bare fint.

Husk bare på å følg nøye med vannverdiene den første tida, før du har fisk oppi. Om det skulle være noe galt ser du det da, og slipper fiskedød!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...