Gå til innhold

God hesteeier og middels bra rytter


Gjest vimselot

Anbefalte innlegg

Gjest vimselot

Jeg definerer meg kun som middels bra rytter, dvs. tur-rytter.

Selv om jeg har hoppet over hindre, som ikke var så altfor høye (det måtte jeg på en rideskole, men ikke snakk om hos en som drev privat-trening- der gikk det mer på dressur, og det var konkurransehester som ikke drev med hopping)

Jeg kan rense høver, se når en hest er halt, vet hva jeg skal gjøre hvis en hest får kolikk (aldri opplevd), vet hvor mye en hest krever egentlig...

Men hva krever en vanlig hest, dvs. ikke en konkurransehest, men f.eks. en døla eller en fjording?

Dvs ikke av kostnader men av en som evt. kjøper en hest/ponny?

Det er sikkert mange unge her som lurer på det samme, jeg vet jo, men jeg stiler spørsmålet videre. Finnes det noen linker f.eks.

En hest er en livsstil, ingen hobby. Selv om man må jobbe ved siden av. Hva ville du krevet av evt. en kjøper til DIN hest for å selge den til akkurat henne/han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du bare skal bruke hesten din til kose riding, så trenger du ikke alt for store kunnskaper. Det viktigste for meg var at den nye eieren tok vare på hesten min på beste måte, og at den fikk mosjon hver dag.

Du bør sette deg grundig inn i fôringsrutiner til hester, da det er mange som synder her. De er like forskjellig som oss og skal fores etter hva de brukes til. Dvs, hvis den bare skal på koseturer og lett løping, skal den ikke ha så mye kraftfor. Men alt dette kan du lese deg til Det viktigste er vel sunt bondevett og ta vare på hesten på best mulig måte...

Lykke til!!!....(er litt misunnelig på deg...har veldig lyst på hest selv, men har bare ikke tid....=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest _Leela_

Jeg vil si at det man først og fremst trenger er tid, å ha hest er som sagt en livsstil. Vet av erfaring at det går en del tid til foring, stell og mosjonering hver dag. I tillegg trengs det noe kunnskaper om foring, stell og sykdom slik at hesten får det bra. Tror jeg ville sett ann den som skulle kjøpe hesten min, at den hadde tid og interesse (vært borti jenter som mister interessen etter to måneder som hesteeier), noe kunnskap og gjerne kunne tilby en bra stallplass med beitemuligheter. Men vanskelig å si, har jo ingen hest å selge...

Kunne også tenkt meg hest selv, men har ikke tid og muligheter, det optimale for meg hadde vært å kunne lånt en hest 1-2 ganger i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp solgt den ene hesten min. Det viktigste for meg er at hesten ikke skal stå alene, men ha selskap av minst en annen hest. Det er også viktig fordi min erfaring er at hvis det er flere hesteeiere på stallen så blir hestene brukt mer. Da avtaler man at man rir på tur sammen med noen, eller man tar en tur i ridehuset sammen hvis det regner, f eks. Det er jo triveligere når man har noen å dele interessen sin med:) For meg var det også viktig at den som kjøpte min hest hadde hatt egen hest før, og at vedkommende var iallfall over 16 år. Min hest var ikke en nybegynnerhest for småjenter, for å si det slik. Ellers legger jeg merke til hvordan vedkommende oppfører seg rundt hesten og hvordan hesten reagerer på vedkommende. Hadde nok ikke solgt til noen som var åpenbart usikker, eller enda værre, innbilte seg at h*n var verdensmester:) Hun som endte opp med å kjøpe min er iallfall veldig godt fornøyd med sin nye hest, og jeg tror også han er fornøyd med henne.

Vi har masse hester på stallen, og jeg kan ikke forestille meg et liv uten hestene mine :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vimselot

Nei, jeg skal nok ikke kjøpe egen hest, i alle fall ikke nå...men hvem vet om noen år...

Spurte kun på generelt grunnlag.

Ingen som skriver salgskontrakt med prøvetid? Er enig i at man ikke skal selge til "småjenter", men det er jo forskjell på barn/ungdom og betyr mye hva foreldrene kan om hest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Wolfmoon
Nei, jeg skal nok ikke kjøpe egen hest, i alle fall ikke nå...men hvem vet om noen år...

Spurte kun på generelt grunnlag.

Ingen som skriver salgskontrakt med prøvetid? Er enig i at man ikke skal selge til "småjenter", men det er jo forskjell på barn/ungdom og betyr mye hva foreldrene kan om hest.

Da jeg solgte hesten min var det med "prøvetid".. De som kjøpte han, hadde han på fòr i to måneder før endelig avgjørelse ble tatt. Er jo viktig å huske på at alle hester ikke passer til alle hesteeiere, og det er viktig at hest og eier faktisk kommer overens. ville vel helst prøvd å hatt hesten på fòr i en måned før jeg kjøpte, slik at jeg kunne vite om den faktisk fungerte til mitt bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge en har noen å spørre ( i nærheten) underveis , er vel det viktigste , ved kjøp av hest , det å være villig til å investere tid på dyret .

Så er det vel litt avhengig av hvordan hest en kjøper , om den er grei , biter sparker eller har andre problemer etc .

Hadde hest i ca 10 år , tidligere .

Da jeg kjøpte den første hesten tror jeg at jeg hadde gått på kurs i nesten 2 år eller noe slikt .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vimselot

Synes prøvetid er ok. Men man har aldri noen garantier. Da jeg satte bort hesten min på helfor, og for lengre tid, fikk den forfangenhet.

Det tok to-tre år før hesten ble kurert av det.

Fin stall, rikfolk osv.

Men hva kommer forfangenhet av? Feil for og for mye av ett eller annet...

Fant en som kunne og var villig til å ta seg av hesten, selv om hesten var ubrukelig og veterinæren sa "avlive".

Nå er hesten død, men levde godt, når den ble frisk og også på sine gamle dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

. Forfangenhet (laminitt)

Forfangenhet er en smertefull sykdom som i hovedsak rammer hovene. Forfangenhet er forårsaket av en forstyrrelse i den normale blodsirkulasjonen i hoven.

Innlegget kortet ned i henhold til våre regler.

Resten av artikkelen kan leses her.

Veslejenta - moderator

Endret av Veslejenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg syns er viktig om jeg skal selge, er at den får nok utegang, og nok plass å boltre seg på! Og at den har selskap av minst en annen hest.

Nå skal ikke jeg selge min, så vanskelig å si hva annet jeg ville sett etter hos kjøper. Har solgt hest en gang før, og husker ikke da heller hva jeg spurte etter :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare kommentere litt om forfangenhet, da det daiquiry skriver ikke stemmer helt.

Nyere forskining viser at forfangehet ikke nødvendigvis henger sammen med nedsatt blodtilførsel til høvene. Det har blant annet noe å gjøre med en bestanddel i gresset, fruktose, som påvirker lamellene i hoven og forårsaker løsning av disse. Men, ingen vet helt sikkert hvorfor sykdommen oppstår, og ingen kjenner kompleksiteten av tilstanden til fulle. Sykdommen er meget smertefull for hesten, det tilsvarer løsning av negleroten hos oss mennensker, og vi kan jo alle forestille oss hvordan det ville være å gå bære vekt på en løsnet neglerot.

Sykdommen ses oftest hos overvektige hester, spesielt hos de kaldblodige rasene som har lett for å legge på seg.

De hyppigste årsakene til forfangenhet er

-Plutselig overgang til kraftig gress på beite

-Væromslag på beite

-Kraftforforetning

-Tilbakeholdt etterbyrd etter fødsel

-Tildels også behandling med langtidsvirkende kortison, f eks sommereksembeh.

Symptomer er at hesten vegrer seg for å legge vekt på frembeina, men i milde tilfeller ser man ikke alltid den karakteristiske stillingen hvor hestens bein nesten ligner et parallellogram. Høvene blir også varme, og man kan i de mer alvorlige tilfellene kjenne økt puls i beina.

Alvorlig forfangenhet er en av de mest alvorlige sykdommer en hest kan få. Og den krever akutt veterinærhjelp! De alvorlige tilfellene krever langvarig rekonvalesens, spesielt hvis hestens hovbein har sunket og/eller rotert. Hvis eieren av slike hester ikke er innstilt på å legge ned en betydelig egeninnstats er det bedre å avlive hesten, da dette ikke er noe som "går over av seg selv".

Nå skal det sies at de aller fleste hester ikke blir så alvorlig syke at avlivning vurderes, og at de fleste forfangne hester i dag klarer seg utmerket, så lenge eieren er oppmerksom på sykdommen og tar visse forhåndsregler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...