Gå til innhold

når slutter kattene å være i trassaldern?


Gjest TaraTarantell

Anbefalte innlegg

ordet implesitt som blir brukt her er det ordet som tyder størst på at man egentlig ikke har ett så godt ord forråd!. :roll: måtte bare si det.

Hvordan kan det tyde på at man har et dårlig ordforråd.. Må ærlig talt si jeg aldi har hørt om ordet engang jeg og har ingen anelse hva det betyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

implisitt a2 indirekte angitt, underforstått, mots *eksplisitt i- inneholder artikkelen flere insinuasjoner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey. Jeg må bare få si meg uenig i at det er dyreplageri å ha katter inne.

Jeg har opplevd noe lignende som trådstarter med min utekatt. Den døde. Innekatten jeg har nå har levd i 10 år.

Dødstatistikken på hvor gamle utekatter blir er alt fra 2-5 år.

Hos innekatter er statistikken på 5-15 år, så jeg lurer på om hvem som lever lengst, tryggest og best? Dere mener kanske at kattene ikke får levd ut sitt dyreinstink også videre, men det man ikke vet om, vel det vet man ikke noe om.

Gi meg den statistikken, du.

Har bare hatt utekatter og de har levd lange liv alle sammen. Uansett - en ting er hvem som i gjennomsnitt lever lengst av innekatter og utekatter, men et liv er så mye mer enn.. ja, lengde. Bare prøv og sammenlign disse utsagnene dine med andre ting, og du ser hvor dumt det blir.

Selv om det er du som eier katten, passer på den, gir den mat osv, betyr ikke det at katten skal leve kun på dine premisser. Latterlig.

Ellers gidder jeg ikke en gang kommentere de totalt useriøse og jeg-vil-provosere-innleggene til trollstarter/TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøken Titt

Jeg har også en innekatt. Tror ikke hun lider i det hele tatt.

Som flere sier. De vet ikke bedre er det jeg også tror. Tar du de ut derimot og så inn igjen, for så og aldri la de gå ut igjen, så blir det noe annet.

- Man må jo aktivisere en innekatt mer. Leke mer med de og sånn, men da gjør man jo det. Mus fanger de og, rosa mus. :kyss:

Jeg lurer på hvorfor dere mener det er dyreplageri å ha en innekatt egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tyder bruken av ordet "implisitt" på dårlig ordforråd?

Jeg har ikke sagt at innekatter sitter ved vinduet og lengter ut (selv om jeg har hørt om flere som sitter ved vinduene og kikker ut). Jeg skrev jo nettopp at jeg ikke tviler på at innkatter er både kosete og lekne. Og selvsagt lever de lenger. Men jeg vil personlig heller ha en katt ute som lever i seks år, og som koster meg noen tusenlapper i dyrlegeutgifter, enn en innekatt som lever i ti år med mindre utgifter.

Et gullbur er og blir et bur.

Jeg vil gjerne ha svar på, fra dere som mener at folk som ikke har mulighet til å ha utekatt, ikke bør ha katt i det hele tatt: Når det finnes så utrolig mange hjemløse katter i verden, som sitter innestengt i små bur på dyrebeskyttelsen, eller som farer rundt omkring hjemløse, som ikke får mat,friskt vann, ormekurer og veterinærbehandling. Er dette livet bedre for dem enn å leve et godt og trygt liv som innekatt? Hva skal dyrebeskyttelsen gjøre, sette enda flere katter i bittesmå bur?

En katt er vant til å være ute og jakte mus, vil ikke trives som innekatt, det er helt klart. Men en katt som aldri har vært ute, vil få et like godt liv som en utekatt, det er jeg helt sikker på. Jeg har hatt katter i snart 30 år, både katter som har fått gått ut og inn som de vil, katter som aldri har vært utendørs, og katter som aldri har vært innendørs (kun i stall/fjøs). Og jeg kan med hånden på hjertet si at alle mine katter har hatt gode og lykkelige liv. Alt handler om hva de er vant til fra de er små. Men innekatter har det ofte best om de har selskap av andre katter, har jeg erfart.

Min erfaring er også, at både innekatter og utekatter sitter i vinduene og kikker ut, så jeg tror neppe at innekattene sitter der fordi de er ulykkelige. Og både innekatter og utekatter knuser vaser o.l mens de jakter etter fluer i vinduskarmen, så det blir litt teit å skylde på innekatt tilværelsen;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å i det hele tatt eie et dyr er å fjerne det en del fra dets naturlige levemåte. Derfor mener jeg det er viktig at man lar dyret leve så nær opptil sin natur - og få dekket så mange av sine behov - som praktisk mulig. Å ikke la katter ha noe så grunnleggende som friheten til å gå ute synes jeg er langt, langt over streken for hva som regnes som tilpasning til menneskene - og så langt fra deres natur at jeg anser det som dyreplageri.

Ikke fordi katten rent praktisk lider fra dag til dag. Igjen, det har jeg aldri sagt eller trodd at noen innekatter gjør. Det er det etiske som ligger bak jeg reagerer på. Det uetiske ved å nekte et dyr friheten til å gå ute.

Og før noen trekker parallell til hund: For det første så er hunder og katter så forskjellige at de ikke kan sammenlignes fullstendig - en hund har behov for å være sosial, en katt har behov for å vandre i territoriet sitt alene. For det andre så synes jeg også det er ille med hunder som aldri får gå løs.

Hvorfor må en katt fra dyrebeskyttelsen være en innekatt? Man kan selvsagt diskutere hva som er best for en hjemløs katt - å gå ute uten tilsyn, å leve livet sitt i et bur, være innekatt eller bli avlivet. Men det er ikke de jeg tenker på i første omgang - det er alle de som avler på og kjøper katter som er ment å være innekatter fra før de er født. Hadde innekatter kun vært et brukt som et nød-alternativ for å redde en hjemløs katt som ellers var dømt til burliv, så skulle jeg ikke vært så bastant, selv om jeg ikke har sansen for det heller. I det lange løp tror jeg det er bedre at slike katter blir avlivet.

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[quote name='Tabris' date='08.08.2007 (18:28) ' post='4765243'

- en hund har behov for å være sosial, en katt har behov for å vandre i territoriet sitt alene.

Hvorfor må en katt fra dyrebeskyttelsen være en innekatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dyr burde være mest mulig i nærheten av sin naturlige stand burde alt av smådyr nektes og gjøres forbudt.

Marsvin f.eks er vel det dyret jeg vil si er en av de mest "mishandlede" i den standen at de ikke er i nærheten av sitt naturlige miljø på noen måte. Jo da, de lever i et bur, har det bra, får høy og mat, men det er så alngt ifra dems naturlige liv som man kommer. De skal ha steder å gjemme seg, de skal ha masse gress omtrent hele tiden eller annet grønt.. Og de skal helst være i en stor flokk. Er det rart de fleste marsvin som er alene dør fortere enn de andre.

Alt av smådyr burde vært forbudt med mindre man virkelig satte seg skikkelig inn i hvordan dyrene skal ha det. Selv skal jeg mest trolig innrede et eget rom i midt fremtidige hus til marsvina hvor de skal få mest mulig gress (lager en kasse som det skal vokse gress i, en stor en) og de skal få større plass å være på. Ikke slike knøttsmå bur som de bor i nå. Tilogmed de på 120x150 er for små for de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med f.eks kaniner? Gullfisker? Papegøyer?

Jeg synes det er dyreplageri med alle former for burdyr. Kanskje fisker i store akvarium har det bra, det tør jeg ikke uttale meg om. Men kaniner, smågnagere og fugler som lever livet sitt i bur synes jeg er hårreisende.

Innekatter lider ikke fordi "det vet ikke bedre". Dvs, at det finnes en verden der ute som er mye mer naturlig for dem enn et inneliv. Sånn sett kan man si at de lider indirekte, fordi de går glipp av dette "bedre".

Mange dyr er veldig fleksible og tilpasningsdyktige. At de er vant med noe, og aldri har erfart noe som er bedre, betyr ikke at det de har tilpasset seg er optimalt - eller i det hele tatt bra leveforhold.

Dyreplageri er for meg mer enn akutt lidelse. Eller for å si det på en litt annen måte - for at et dyr skal ha det bra, så kreves det i mine øyne mer enn mangel på akutt lidelse.

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest22
Min er ca 10 måneder nå (adopterte henne og hun som hadde henne før oppga ikke fødselsdato) og hun har fire-fem perioder iløpet av dagen hun er i speedfart overalt i leiligheten. Hun tar også sats og slenger seg på buksebeinet mitt og henger der, hehe! Og så liker hun å klore gjennom gardinene og slenge seg i de. Hun biter på ledningene ved dataen - prøver så godt jeg kan å få henne til ikke å gjøre det, og må ta ut kontaktene om natta sånn i tilfelle hun gjør noe med de da. Hun spiser opp plantene, og kattegress hjelper ikke. Hun kommer om natta og hopper opp på hodet/ansiktet mitt når jeg sover som for å vekke meg for å leke og drar alle klærne mine som ligger i skittentøykurven som enten er strikket eller har ull eller lignende i seg, utover stuegulvet. Hun har begynt å åpne skapet på skrivebordet, og ta ut alle småtingene jeg har inne i det. Kan ikke kalle henne annet enn kreativ, hun finner på nye sprell hver dag, og selv om flere pyntegjenstander er blitt ødelagt og glass blitt knust, så syns jeg det er litt gøy også. :lol: Hun er verdens søteste katt, og jeg er glad for at det er så mye liv over henne! Når de slutter med sprellene? Aner ikke! Den forrige katta jeg hadde, var stort sett rolig hele tida og hun var bare baby, ble bare nesten ett år gammel.

Huff, katten min er 5 år, og gjør fortsatt de greiene der. Hun løper for fram og tilbake på gulvet, "hopper" oppover beinet mitt og leker med ledninger, strikker, åpner osv.

Noen katter nekter å bli voksne, altså :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, katten min er 5 år, og gjør fortsatt de greiene der. Hun løper for fram og tilbake på gulvet, "hopper" oppover beinet mitt og leker med ledninger, strikker, åpner osv.

Noen katter nekter å bli voksne, altså :ler:

Katter på 5 år må jo også overleve da. Det er ikke lek, men finpuss på jaktferdighetene.

Min pus på et halvt år er enormt rolig inne, bortsett fra når han kommer inn med dagens fangst. Men det er selvfølgelig fordi han får lov til å gå ut og være katt. Å ha "innekatt" strider mot alt jeg står for, men bortsett fra det hadde jeg ikke o r k e t å ha det heller. Det må bli en del hyperaktivitet og dårlig samvittighet.

(Jeg kunne heller ikke tenkt meg å ha hund hvis jeg ikke hadde stor inngjerdet eiendom hvor jeg bare kan åpne døra og slippe han ut.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...