Gå til innhold

når slutter kattene å være i trassaldern?


Gjest TaraTarantell

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest TaraTarantell
Nei, utekatter er slett ikke dyreplageri.

hvordan er det dyreplageri å ha dem inne når det 10 meter utenfor kjører biler i 60 km/t????? hadde jeg bodd mer landlig så hadde dem fått vært ute. men ikke her. jeg skal snart flytte landlig da.tilbake til _"bygda"_ i drammen. ;) d er ingenting som hjemme. så heldig for deg. kanskje dem får gå ut etteHVERT!

bor du landlig da??????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor landlig i den forstand at jeg ikke bor i en by. Jeg bor i et tettbygds strøk, i enden av en liten gate med hovedveien (40 km) ca. 60 meter fra huset.

Hvis man bor slik til at det ville være uforsvarlig å la katten gå ute pga trafikk eller andre ting, så mener jeg at man bør la være å få seg katt. Det er ingen menneskerett å ha dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TaraTarantell

det er jeg sterkt uenig i.

av utekatter så mangler de øyer, haler, har orm, midd, masse dritt. de kan trenes opp til å leve inne hvis de aldri får oppleve verden utenfor.

mine katter er ikke interessert i utgangsdøra en gang. dem liker vindue da. ligge i vindussprekken når det er varmt men ikke no mer enn det. for dem vet ikke bedre. derfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min katt har både øye og hale, og har heller ikke "masse dritt" på seg.

Selvsagt kan katter trenes til å være inne, men det gjør det ikke mer etisk av den grunn. At de "ikke vet bedre" og "aldri får oppleve verden utenfor" synes jeg taler mer for å la dem få leve mer naturlig og gå ute enn som argumenter for å la dem være inne. Det er ikke firbente kosebamser vi snakker om, det er faktisk rovdyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TaraTarantell

ja de er rovdyr som kan trenes opp til å kose. til syvende og sist vet katten at her bor den. dette er mitt territorium. du er sjefen og sånnt.

jeg har opplevd mangen katt som trives inne du. bare vent. en dag kommer katta di utfor en slosskamp. i tillegg har dere eller dere burde ha da ekstra utgifter på veterinær pga hyppigerer sjekk ;)

nei mine katter trives inne. det ser jeg nå. :) de har aldri vært ute. og jeg mener de aldri vil ut når de ikke har opplevd det. de blir aktivisert på mange måter. med klatretrær og alt. dem lever i sin egen lille verden dem. og enda holder jeg på med et prosjekt i katterommet,. ;)

men hvorfor mener du det taler for det? det sa du ikke no om du.

Endret av TaraTarantell
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hatt en hannkatt som var i flere slosskamper. Ja, det ble flere utgifter, men jeg kunne aldri latt det være et argument for å ha ham inne.

Jeg tviler heller ikke på at katter som er inne hele livet trives, dvs. at de koser, maler og leker. Det gjør det fortsatt ikke etisk riktig for meg.

Det taler for det fordi i setningen "ikke vet bedre" så er det implisitt at det faktisk eksisterer et "bedre" - som de ikke vet om.

"Aldri få oppleve verden utenfor" betyr jo at de går glipp av noe av det mest naturlige et dyr bør ha - å få lov til å gå ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vimselot

Katter slutter egentlig aldri med å være katter...de er temmede villdyr og har div. rang i forhold til hverandre.

Se når juletreet blir pynta, hvor nysgjerrige og jegere de blir, se når noen binder fluer, og de lukter fjær...

Jeg ville aldri hatt en innekatt, for jeg mener personlig at en katt skal få utfolde seg fritt, men jeg mener ikke av den grunn at de som har innekatt er håpløse i forhold til katter.

En innekatt kan trives om den får mye oppmerksomhet, og to innekatter er vel best. Men å lage en innekatt av en bakgårdskatt, tror jeg er ganske håpløst...

...har ikke lest tråden, så vet ikke hva dere diskuterer nå, men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min katt har både øye og hale, og har heller ikke "masse dritt" på seg.

Selvsagt kan katter trenes til å være inne, men det gjør det ikke mer etisk av den grunn. At de "ikke vet bedre" og "aldri får oppleve verden utenfor" synes jeg taler mer for å la dem få leve mer naturlig og gå ute enn som argumenter for å la dem være inne. Det er ikke firbente kosebamser vi snakker om, det er faktisk rovdyr.

Må si meg litt enig.

Synes at de som ikke kan ha katter ute,bør vente til de kan det.

Men mange katter har vært ute,men foretrekker å være inne da.Kanskje ikke så mange ,men de finnes.Da er det veldig viktig å plass nok til katten,så den får boltre seg.

Men det er ikke naturlig for en katt å holdes inne.De lever nok aller best ute.Mine er mest inne,men er masse ute.De har tilgang til å komme inn og ut når de vil.

Dritt og lort er det ikke på dem heller gitt :kaffe: De er vaksinerte,kastrerte og får ormekur.Til de som ikke vet det,så er det noe som heter dyreleger. :popcorn:

Vel det der kan man diskutere i all evighet.Blir aldri enig alikavell(Så jeg skulle kanskje droppa det..)

Åsså en komentar til denne:Guttene må jo som oftest ventes med til ballene faller ned, bokstavelig talt hehe.. Hunnkatter har jeg hørt blir dritsære om de ikke kastreres.. Dessuten så er de så utrolig oppmerksomhetssyke når de har løpetid.. Er for meg en god grunn til at jeg valgte to hannkatter..

Bare må si en ting til hehe, katter kan læres opp til ting.. Skal jeg gi de godbiter så står de automatisk opp på to, samme om de vil ha godbiter. Kjempegøy når de tigger..

Det med kastrasjon har mye med størrelsen på katten å gjøre.Helt nede fra 5 mnd alder kan de "tas".Begge kjønn.

De kan bli kjønsmodne veldig tidlig.P-piller er som sagt noe dritt.Men som regel etter folk får kattungen sin når den er 12 uker,venter de med å ha den ute en stund,så et par mnd med p-sprøyte el piller kan vel gå greit.Men jeg hadde alrdi stolt på det.

At hunnkatter kan bli oppmerksomhets syke er for meg ikke en plage,er glad i katten uansett :mrgreen: Men hyling og slossing er ikke så velkomment.Bedre for pus å slippe alt det der.

Joa.mine står på to når jeg står med snop i hånda de også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEG SKREV:

-------------------------------------------

Smella -- I går, 17:49

Har ikke hatt katt før du?

Potteplanter kan bare fjærne.Å ha det feks i vinduet er dødfødt når en har katt.nips en er redd for bør en finne steder hvor katten ikke kommer seg osv,det er bare noen en skal finne seg i,det er en KATT.

En kan "dressere" katten litt,men det kommer mye an på katten.(Det er ikke en hund da..)

At du kan bli lei av og til,er greit nok,men husk at uansett hvor mye du tyter,så skjønner faktisk ikke katten hva du tyter om.

-------------------------------------------

TaraTarantell -- I går, 17:53

ja! og den ene, _hannen_ her setter seg ned. så mange undervurderer katter her merker jeg.

til smella!!

hvordan har jeg da klart å lære katten til å ikke gå på den ene planta som er kjempe gøy for den? og her er løsningen, og det fungerer og! spray de med katte spary-æsj spary. legg to små boller med vademecummunnskylllevann i planta. prøver de seg sprayer man en liten dæsj med vann på dem. etter det har ikke katta vært der. det er en uke siden. kanskje dem er der om natta men det driter jeg i.det er noen ganger når jeg har dem ute att dem velter ting og graver i potteplanter. det mener jeg dem skal læres til og ikke gjøre. dem roer jo seg ned. etter kastrering. og så har jeg hørt att dem bruker 6 månter på og bli kjent med huset. så de må sikkert bare bli husvarme. men jeg var bare sliten. for noen ganger flyr ALT veggemeloom her!!

ja. jeg har hatt en katt før. noen hang den i takrenna mi. det er faktisk sant. syke folk der ute i verden.

SA jeg at de IKKE kan læres opp?

Må du lese før du svarer da...

Ikke alle katter kan læres til ting,men sant du legger dritt i planten og skvetter vann på katta,da vil den vil ikke til planten..

Jaja en for for dressur..

Har lært mine katter småting jeg også,ved å flytte katten vekk fra der den ikke har lov osv.Har ikke spyla vann på dem en eneste gang i sånne tilfeller..Men men

Har enda ikke hørt at katter trenger 6mnd på bli husvarme..Det hørtes lenge ut..Men så sier også dyrleger så mangt(Av de få) feks at kattunger kan gis vekk i alder av 8 uker..Enda vi er i 2007! :overrasket: Skal ikke si for eller imot deg dette med husvarme greiene,for det vet jeg ikke..Bare aldri hørt det.Som jeg har hørt er det lurt å holde katter inne et par uker ved flytting så den vet hvor den hører hjemme.Noen gjør andre ikke.

Nå har ikke kien katter herjet med plantene mine.Men den ene av dem liker å sitte øverst på skapet mitt på stua.Der har jeg derfor ikke tunge ting ,som kan falle i skallen på noen :fnise:

Annet nips jeg er redd for,står ikke der hvor kattene ferdes,selv hvor flinke de er.Har barn også,så man vet jo aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg fullstendig enig med Tabris.

Og jeg må si jeg ikke føler mye sympati for folk som holder innekatt, og samtidig klager over dårlig oppførsel. Som ødelagte møbler eller en vase som knuste da katten jaket fluer i vinduskarmen. Det får være grenser!

De har søte lekekatter på Toy´R Us med "on" og "off" knapp på. Veldig veloppdragne! :tommelsmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest TaraTarantell

til smella og først dere som mener det er dyreplaergien å ha dem inne: hvorfor det? hva går dem glipp av? kan dere fortelle meg her at de ofte sitter ut av vinduet og drømmer om alle musene de kan fange? når de ser ut av vinduet til der ute dem ALDRI har vært før også kommer jakt instinktet frem?

nei det trur jeg _ikke_ på!! og jeg kan litt om katter. akkurat som jeg kan mye om dyr i det hele tatt.

jo du smella du sier at dem IKKE kan læres opp. jeg tror dem kan læres opp til MYE MER ENN HVA VI TROR.

ta den forrige katta mi som eksempel.

hun hørte på nei, hu lukka opp dører men ikke før katta visste familie skulle opp, hu holdt på på juletreet hele tiden. noen spraya katta spray på ting. hun ville ikke være der og når vi sa nei hørte hun.

og du som gjemmer ting for katten din. lar du katten din styre ditt liv da smella? ved at du gjemmer ting? for det er ikke riktig. da styrer jo katta hjemmet ditt og da burde du og dere SOM GJØR SÅNN re vurdere å ha katter.

og siden det er så dyreplageri å ha dem inne. HVORFOR HAR IKIKE DYRE BESKYTTELSEN SATT LOVER MOT Å HA DEM INNE DA?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TaraTarantell
og TaraTarantell

Folk som gjør sånt med katter (takrenna) skulle det vært skuddpremie på..

ja det skulle dem. men det ble dem ikke.- hadde godt tatt den avsagde hagla mi og skutt oppi lufta for å få dem til å gjøre på seg. slyngler. der jeg måtte klippe katta ned fra et gave bånd med saks midt på natta. blod flekk på hode og blod flekk på veggem. og dette var UTE. det finnes like mange som liker å plage dyr UTE og da utsetter dere dyrene deres for dyreplageri igjen. i den verdene vi lever i tilpasser katter seg å være inne fint.

til og med skjellett bebyggelse tilpasser seg oss. fra å være lange og myyyyyyyyeeeeeeeeeeee større katter er katter nå små og alt det der sånn for VÅR skyld. hvis dere er så opptatt av hvor villdyr dem er burde dere ikke ha dem i det hele tatt.

SLIPP DEM UT I SKOGEN, la dem leve vill-dyr livet sitt der da vel?????? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TaraTarantell

ordet implesitt som blir brukt her er det ordet som tyder størst på at man egentlig ikke har ett så godt ord forråd!. :roll: måtte bare si det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Innekatt-eier

Okey. Jeg må bare få si meg uenig i at det er dyreplageri å ha katter inne.

Jeg har opplevd noe lignende som trådstarter med min utekatt. Den døde. Innekatten jeg har nå har levd i 10 år.

Dødstatistikken på hvor gamle utekatter blir er alt fra 2-5 år.

Hos innekatter er statistikken på 5-15 år, så jeg lurer på om hvem som lever lengst, tryggest og best? Dere mener kanske at kattene ikke får levd ut sitt dyreinstink også videre, men det man ikke vet om, vel det vet man ikke noe om.

Har man katt i et trafikkert strøk forstår jeg godt at man velger å holde katten inne. Man kan heller ta seg en tur ut i den med bånd hvis man vil, men jeg ville aldri gjort det for katten min har heller aldri vært ute (og ikke frister det her heller virker det som), og trenger ikke å få vite hva den går glipp av.

Og en annen ting jeg må få si meg enig i og tilføye. Dere burde ikke ha katter i det hele tatt dere som maser om hvor dyreplageri det er. Enig med trådstarter. Slipp dem ut, la dem få klare seg selv med sine jaktinstinkter. Da ser dere ikke den katten, eller jo, og når dere gjør er hodet most.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på en måte imot innekatter, men så lenge det ikke er snakk om at de skal leve livet ut inne, men kun i en periode så ser jeg ikke noe galt i det. Har selv to innekatter nå som har nok av leker, stativer og plass å boltre seg på. Jo da, de blir gærne innimellom og tar helt av, fyker overalt og ajerer som gærninger, men sånt må man regne med.

Skal selv flytte i et hus enten i år eller starten av neste år og gleder meg til dette. Bor nå i borettslag, midt i drammen by hvor det for det første ikke er lov å ha dyr og for det andre så er det som sagt midt i drammen ved togstasjonen. Man slipper ikke kattene sine ut der. Hvis jeg gjetter meg sånn ca til hvor taratarantella bor så ville nok ikke jeg sluppet ut kattene mine der jeg heller.

At katter oppfører seg som idioter når de er inne forundrer meg ikke, men så lenge de faktisk er to stykker så ser jeg ikke så alt for mye galt i det. Ingen sier at de ikke kan leve et nesten fullverdigliv selv om de er inne.

Blir på en måte samme med innekatter som med kull og kattunger, hvordan kan de savne noe de aldri har opplevd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Innekatt-eier

Og en ting til jeg ser sere diskuterer.

De kan oppdraes til en viss grad ja. Som å holde seg unna planter, eller ting. Ikke alt, nei, men ganske mye når de først har lært seg forskjell på stemmeleie.

Jeg behlver bare å titte på katten min, jeg, også går hun vekk fra den ene pyntegjenstanden. Jeg ser på henne, hun ser vekk, tusler og skjønner at hun ikke skal på den.

Det tok meg ikke lang tid å lære de det.

Når du skal lære en katt triks/ting er dette gode tips:

Kattegodis [min setter seg først]

en sprayflaske m/ vann. bra å sprute på dem hvis de går et sted de ikke skal være.

kattespray, enten av eller på-spray.

fingern din: er de skikkelig rampete og virkelig ikke hører skal de knipses på nesa. veldig foriktig selvfølgelig.

vademucum munnvann, ja. Jepp, det funker. Tisser katten din inne et sted burde man ta på vademecum. Gjør det samme på plantene dine, og da slipper man å knipse på fingern dem, eller å sprute vann på dem.

klorebrett + leker.

de har det så godt så. men alt med måte. de kan ikke læres til alt, men mye skjønner de.

Min sier til og med "hei" om morningen. Da snakker vi sammen en del. Vi har jo ikke sett hverandre på noen timer. Hun mjauer, og jeg aper tilbake. Da svarer hun ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ordet implesitt som blir brukt her er det ordet som tyder størst på at man egentlig ikke har ett så godt ord forråd!. :roll: måtte bare si det.

Hvorfor tyder bruken av ordet "implisitt" på dårlig ordforråd?

Jeg har ikke sagt at innekatter sitter ved vinduet og lengter ut (selv om jeg har hørt om flere som sitter ved vinduene og kikker ut). Jeg skrev jo nettopp at jeg ikke tviler på at innkatter er både kosete og lekne. Og selvsagt lever de lenger. Men jeg vil personlig heller ha en katt ute som lever i seks år, og som koster meg noen tusenlapper i dyrlegeutgifter, enn en innekatt som lever i ti år med mindre utgifter.

Et gullbur er og blir et bur.

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...