Gå til innhold

Omskolering via NAV


Gjest AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker

Hei!

Jeg ble ferdig utdannet sykepleier sommeren 2009 og begynte å jobbe på sykehjem rett etter utdannelsen. Har ca. 80% stilling (med noen desimaler) men med overtid jobber jeg ca. 100% når det kommer til stykket. Jeg stortrives i jobben min, har valgt riktig and all that jazz... MEN så har jeg fått skikkelig problemer med foten min. Har blitt feiloperert før (akillessenen) og sliter dermed med at jeg får gjentatte betennelser. Dette er svært smertefult for meg, noe som fører til at jeg ikke belaster foten riktig. Dette igjen går utover ryggen, og jeg plages bare mer og mer på jobb.

Fastlegen min og jeg har jo vært klar over "risikoen" jeg har tatt helt fra jeg startet førsteåret. Han sa derimot at jeg MÅTTE gjøre det jeg ønsket - det var ikke aktuelt for meg å starte en økonomutdanning bare fordi det passer foten og ryggen min bedre å sitte bak en kontorpult dagen lang.

Så nå er jeg her da... Jeg hadde ikke tenkt å jobbet så veldig lenge på sykehjem uanesett, planen var å videreutdanne meg til helsesøster så fort som overhode mulig. Dette ville gjøre at jeg vil kunne jobbe med det jeg ønsker mennesker (barn) som sykepleier/helsesøster uten at jeg må ødelegge meg i yrket mitt.

Nå ser det jo faktisk ikke ut til at jeg klarer å jobbe meg opp nok poeng til å faktisk klare å få nok poeng til å komme inn på helsesøsterutdanningen!!! :-( Jeg trodde kroppen skulle holde MYE lengre, men jeg har ikke hatt den progresjonen i foten/ryggen gjennom årene som vi hadde håpet så her sitter jeg da.

Jeg vet jo at NAV gir støtte til omskolering når et individ ikke lengre kan jobbe i det yrket en er utdannet i. Denne omskoleringen, gjelder den også videreutdanning? OG: Er det mulig at NAV kan få meg inn i helsesøsterutdanningen???

Fy faen så skuffet jeg blir nå hvis jeg faktisk må begynne på en helt ny utdanning (økonomi eller noe:() når det er akkurat DETTE jeg elsker å gjøre... Føler meg bare så frustrert, deprimert og ødelagt akkurat nå. Er bare 23 år gammel og særdeles arbeidsvillig. Dessuten: 3 år bortkastet utdanning + tilsvarende lån er rimelig deprimerende.

Håper ikke innlegget mitt ble for uklart og at det finnes noen her med skikkelig god peiling.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen her som kan si verken ja eller nei. Du må nesten bare spørre saksbehandleren din på nav.

Eneste kravet er vel at du er langtidssykemeldt/går på rehab/ya/tu/ eller noe slikt - altså, du må være i systemet og ikke kunne utføre ditt arbeid grunnet sykdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om NAV kan støtte deg økonomisk for å gjennomføre en helsesøsterutdanning, men jeg vet at NAV ikke "kan få inn" noen på en utdanning der vedkommende ikke fyller kravene for inntak. Det sier seg selv, og ville være urettferdig for alle andre som konkurrerer om samme studieplass.

Det er vel mange andre muligheter enn helsesøster også? Bedriftssykepleier (HMS)? Psykiatrisk sykepleier? Ta pedagogikk, og bli lærer, enten på videregående (helse og sosial linjen, heter kanskje ikke det lenger nå men) eller på høyskole?

Uansett, lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Det skal veldig mye til å få omskolering via NAV, spesielt når du er så ung som du er. Sannsynligvis vil de først prøve å få deg ut i ett eller annet arbeid så fort som mulig. Imidlertid er jo dette noe som må diskuteres mellom deg, NAV og fastlegen din.

Imidlertid så må du oppfylle opptakskravene til den aktuelle utdanningen på lik linje med alle andre. Det er ikke sånn at kravene ikke gjelder for dem som er i NAV systemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBruker

Det skal veldig mye til å få omskolering via NAV, spesielt når du er så ung som du er. Sannsynligvis vil de først prøve å få deg ut i ett eller annet arbeid så fort som mulig. Imidlertid er jo dette noe som må diskuteres mellom deg, NAV og fastlegen din.

Imidlertid så må du oppfylle opptakskravene til den aktuelle utdanningen på lik linje med alle andre. Det er ikke sånn at kravene ikke gjelder for dem som er i NAV systemet.

Jeg mangler bare et par måneder for å oppfylle selve opptakskravene, så jeg kommer til å oppfylle kravene. Kanskje klarer jeg ett år til også, med litt oppfølging. Men i lengden er ikke dette noe jeg kan arbeide med...

Problemet er jo at snittet gjør at selv om jeg har ca. 9 poeng (mellom B og A) i snitt, så trenger jeg ca. 12. 10 er jo da det beste du klarer i karaktersgrunnlag. Jeg får vel 0,5 poeng for ett år nå, + at jeg får 0,5 poeng for at jeg har 60 studiepoeng fra før. er mangler 2 poeng, og det er jo da ca. 4 år...

Får høre hva fastlegen sier og ta det derifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...