Gå til innhold

Dårlig vet under avliving?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg måtte ta med voff på siste tur til dyrlegen i dag. Jeg har aldri måtte gjøre dette før og gråt hele veien ned dit, under avlivingen og starter fortsatt å gråte bare av tanken. Han var verdens beste, snilleste og tolmodige voff. Han fortjente en verdig avslutning.

Dyrlegen vi dro til hadde vi aldri brukt før da det hastet. Han ga voff sove sprøyte og lot han ikke være i fred. Gikk etter han med papir fordi voff ble kvalm. Da hunden endelig la seg ned måtte jeg hjelpe med å løfte han opp. Så startet dyrlegen å spørre om chip, tidligere eiere, min legitimasjon, om vi ville betale før vi fortsatte osv.. Voff lå på bordet men kjempet i mot søvnen. Han løftet på hodet og prøvde å reise seg.

Så satt dyrlegen den dødelige sprøyta, FØR hunden hadde sovnet helt. Det skulle ta 1-2 minutter men voff kjempet i nesten 10 minutter. Han klynket, pustet å peste og reiste seg opp på bordet. Skrek gjorde han. Dette var forferdelig å se. Jeg fikk ikke sitte alene med han, dyrlegen hang over oss hele prosessen.

Jeg er helt forferdet over behandlingen vi fikk. Og klarer ikke å slutte å tenke på at han hadde det vondt. Jeg kommer ALDRI å dra tilbake til den veterinæren. Er kvalmt at folk som kaller seg vet kan holde på sånn!

Kan jeg klage? Har andre opplevd liknende?

Anonymous poster hash: 7566d...789

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du bør definitivt klage. De er nødt til å vite at avliving er en ekstremt sårbar situasjon, og da må man faktisk ta hensyn til følelser og tanker hos pårørende.

Anonymous poster hash: 1c28a...371

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden veterinæren virker rimelig tilbakestående har du vel alle forutsetninger for at din evt. klage vil få følger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Hvordan går jeg frem om jeg vil klage?

Anonymous poster hash: 7566d...789

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da klager du til Mattilsynet.

Vetrinærer har autorisasjon/lisens for sin virksomhet.

Lenke her.

I ditt tilfelle snakker vi nok om eventuelt brudd på Dyrevelferdsloven paragraf 12



Anonymous poster hash: ce080...d0a
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for god hjelp!

Anonymous poster hash: 7566d...789

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klag, klag, klag. Det er en utrolig påkjenning å avlive et dyr man er knyttet til og en vetrinær bør oppføre seg deretter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for god hjelp!

Anonymous poster hash: 7566d...789

Håper du sender inn klagen! Slik at kanskje andre slipper å oppleve det samme.

Samtidig tror jeg at en klage vil føre til at det blir bedre for deg også. Da har du "tatt igjen" mot den veterinæren som var fæl mot din Voff.

Helt uakseptabel oppførsel av veterinæren!

Anonymous poster hash: 01f69...189

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig leit at du og voffen din måtte gå gjennom det, det er vondt nok selv om alt går som det skal. Definitivt god grunn til å klage.



Anonymous poster hash: 8d3e5...a51
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du sender inn klagen! Slik at kanskje andre slipper å oppleve det samme. Samtidig tror jeg at en klage vil føre til at det blir bedre for deg også. Da har du "tatt igjen" mot den veterinæren som var fæl mot din Voff. Helt uakseptabel oppførsel av veterinæren! Anonymous poster hash: 01f69...189

Helt enig her...

Da søstere min var 15år, så måtte hennes hund avlives bare 3år gammel pga kraftig allergi som de ikke fikk kontroll på. Dette er nå 12år siden, så de var dessverre ikke så flinke med sånt den gangen.

Dette var hennes bestevenn, og de hadde ett utrolig nært bånd. Så dette var ekstremt tøft for henne.

Veterinæren var absolutt ikke hensynsfull for dette. Å i stede for å bruke god tid, forklare hva som skal hende osv. Så satt han den dødelige sprøyta, uten å gi henne beroligende og sovesprøyta først.

Hunden satt i ett hyl, og datt død om på bordet.

Søstrene min stakkars ble helt ødelagt av dette, og brukte veldig lang tid på å komme over at hun mistet det kjæreste hun hadde på en sånn måte.

Den dag i dag så viø hun fortsatt ikke snakke om det.

Mamma kjeftet veterinæren opp og ned i mente, etter at søsteren min hadde gått å satt seg i bilen.

Hun nektet også å betale en krone for en sånn grusom avliving. Noe hun slapp.

Det var en annen veterinær der som fikk med seg hva som hendte, og han ringte dagen etterpå for å tipse om at mamma burde melde fra om dette. Å for å beklage den grusomme opplevelsen de hadde fått, og for at hunden hadde endt sitt liv på en så forferdelig måte.

Det viste seg at denne veterinæren hadde fått flere klager, og var i fare for å miste lisensen sin.

Så det lønner seg alltid å si i fra når man opplever sånt. For det kan være at de har flere klager, og at din klage er den som gjør at de har nok til å gjøre noe med det.

Endret av MissPierce
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy søren, for en jævlig behandling! Håper virkelig du klager, sånn at det er mindre sannsynlig at andre må gjennomgå det samme.

Jeg bruker en fast veterinær som jeg etter hvert kjenner ganske godt, og jeg betaler nok litt mer hos henne enn jeg måtte gjort hos mange andre, men så føler jeg meg også veldig trygg på at dyrene mine alltid er i de beste hender. Da vi måtte avlive vår hund for noen år siden hadde vi en samtale med veterinæren om hvordan vi ønsket å gjennomføre det, og hun fortalte i detalj hva hun kom til å gjøre. Hun kom hjem til oss, og satte innsovning mens vi koste med hunden. Først da den hadde sovnet satte hun den dødelige injeksjonen, og hunden merket ingen verdens ting. Den sovnet inn, stille og rolig. Sånn burde alle få gå, den dagen tiden er inne. Forferdelig at du og hunden din måtte gjennomgå noe sånt. :(



Anonymous poster hash: 4775b...2c3
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke etter retningslinjene. Hunden skal sove dypt først. Først da setter man den dødelige sprøyta, og da skal den dø momentant. Det var i alle fall sånn de gjorde da min hund måtte avlives.

Anonymous poster hash: e11cb...1c5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del, klag! Dette er uakseptabelt på alle måter. Denne dyrlegen er ikke egnet til å avlive dyr, og et får meg til å lure på om han er egnet til alt det andre man må gjøre som dyrlege også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville klaget om jeg var deg. Avliving av dyr er sårt, og om man ønsker ro og alenetid med hunden sin før den får den siste sprøyten så skal man få det.

Da jeg avlivet ilderen min så fikk jeg sitte med han sovende i armene mine i 15 minutter. Han døde faktisk før veterinæren fikk kommet med den siste sprøyten fordi han var så syk, men de 15 minuttene alene sammen var noe jeg ikke kunne vært uten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...