Gå til innhold

Oppdretter har fortrinnsretten ved omplassering


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I kjøpekontrakt med oppdretter er det en klausul om at hun har fortrinnet ved omplassering, er dette vanlig? Hvis jeg vil omplassere vil jeg ikke omplasser hunden min til den valpefabrikken der!

Anonymous poster hash: 133d1...2c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja det er helt vanlig å ha som klausul overfor valpekjøpere at oppdretter har forkjøpsrett ved omplassering..

Og så vil jeg jo si at det er litt pussig å nevne at oppdretter har en valpefabrikk, når du selv har kjøpt hund derfra?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salgskontrakten må være tinglyst for at noe sånt skal være gjeldende. Har drevet med hest i mange år, og lært at solgt er solgt - selger kan ikke legge føringer for dyrehold eller videresalg i kontrakten.



Anonymous poster hash: 559d8...ac9
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salgskontrakten må være tinglyst for at noe sånt skal være gjeldende. Har drevet med hest i mange år, og lært at solgt er solgt - selger kan ikke legge føringer for dyrehold eller videresalg i kontrakten.

Anonymous poster hash: 559d8...ac9

Kan man ikke? Rart at det er vanlig å ha det som en klausul. Det er selvsagt ikke aktuelt med omplassering men å gi tilbake en aktiv familiehund til en oppdretter som skal avle på henne er ikke en tanke jeg er veldig dus med! Vet du hvor jeg finne ut mer om dette?

Anonymous poster hash: 133d1...2c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salgskontrakten må være tinglyst for at noe sånt skal være gjeldende. Har drevet med hest i mange år, og lært at solgt er solgt - selger kan ikke legge føringer for dyrehold eller videresalg i kontrakten.

Anonymous poster hash: 559d8...ac9

Jeg ønsker ikke å være tvunget til å selge en aktiv familiehund tilbake til oppdretter for avl. Det synes jeg er mer pussig.

Anonymous poster hash: 133d1...2c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdrettere vil ikke ha tilbake hunden for avl (de seriøse), men ofte for å enten beholde selv,eller selv finne en fin familie som vil ta vare på den. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kontrakten er ikke gyldig. Solgt er solgt! Omplasser/selg til hvem du vil du, oppdretter kommer til tape hvis hun/han går videre med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som "Herkommermummi" sier; er det ikke tinglyst er ikke kontrakten gyldig



Anonymous poster hash: 9b874...f58
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan finner man ut om en kontrakt er tinglyst eller ei?



Anonymous poster hash: c9274...6ee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor finner jeg dette? Kontraktsrett? At dette står i de fleste kontrakter til og ned uten tidsperspektiv synes underlig!

Anonymous poster hash: 133d1...2c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...