Gå til innhold

Hunden snorker så fælt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

at jeg sliter med å sove... våkner flere ganger i løpet av natta av at hun snorker. Hun sover ikke i sengen med meg, men i samme rommet. Hvis jeg flytter kurven hennes ut av rommet eller prøver å få hun til å sove andre steder blir hun sur og fornærmet.

Hun blir også veldig irritert på meg når jeg gjør husarbeid, spesielt vasker gulv og støvsuger, eller generelt går mye frem og tilbake og rundt omkring i huset. Hun vil helst at jeg skal sitte rolig på et sted. Jeg prøver å gjøre alt for at hun skal ha det bra, vi går lange turer og leker masse, og hun er lite alene, men hun er liksom ikke helt fornøyd. Vi gjemmer godbiter også, og hun har flere "hundespill", men helst vil hun gjøre noe med meg, men jeg kan ikke leke med henne hele dagen. Ofte sitter hun bare og stirrer på meg når jeg sitter ved pc eller ser på tv og vil at jeg skal gjøre noe med henne.

Flere som har det sånn? Andre hunder jeg har hatt har vært mer sånn at de går og legger seg og ikke bryr seg så mye om hva jeg gjør.



Anonymous poster hash: 8ee85...334
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres ut som flere litt ulike problemer her. Hvis det er snakk om kraftig snorking, så ville jeg vurdert en tur til dyrlegen for å høre om det er problemer med foldene i nesen (er det en flatnesehund?).

Du sier hun blir "irritert" når du går rundt i huset. Hva nøyaktig er det hun gjør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er en flatnese hund :) Vi har vært hos dyrlegen og det var ikke noe galt sa hun.

Hun blir liksom litt stresset, som at hun tror det skal skje noe stort, at jeg skal reise bort eller at vi skal få besøk. Hun klarer ikke å gå å legge seg i kurven eller på teppet som hun vanligvis gjør, hun sitter midt på gulvet og følger etter meg overalt og ser på det jeg gjør. Også peker ørene bakover som når hun er stresset ellers. Hun gjør også sånn hvis jeg pakker koffert, hver gang den kommer frem skjønner hun at jeg skal reise og det liker hun IKKE. Etter jeg har ryddet vil hun ikke se på meg. Hvis jeg prøver å leke med henne eller snakke til henne så snur hun seg vekk og er fornærmet fordi jeg har ryddet og bråket så fælt. Jeg rydder også vekk lekene hennes og samler de på et sted ved kurven hennes, det liker hun heller ikke og sprer de utover gulvet med en gang.

Hun er veldig snill, men det er vanskelig å vite om hun er fornøyd og har det bra. Virker som hun savner noe. Det er så slitsomt at hun alltid skal leke, selv om vi har lekt 2 timer løper hun og henter lekene sine ved første annledning.



Anonymous poster hash: 8ee85...334
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt en tur til en annen dyrlege og bedt om en ordentlig sjekk for sikkerhets skyld. Etter hva jeg forstår så kan det bli en del snorking hos flatnesehunder fordi de har ikke god nok plass til foldene i nesen, det blir dermed for trangt og tett. Dette tror jeg kan ordnes med en operasjon (noe som også vil gjøre at hunden kan puste friere), så det kan være en ide å høre med dyrlegen om dette.

Jeg ville ikke tolket hennes oppførsel inn i en menneskelig referanseramme ved bruk av ord som "fornærmet" og "irritert". Utfra hva du skriver så høres hun heller mer stresset og utilpass ut. Det kan virke som om hun trenger å lære seg å finne roen samt at du jobber med å få ned stresset hennes.

Reiser du mye fra henne siden hun har koblet koffert med at du forsvinner? Hun må gjerne se på det du gjør selv om du rydder, jeg ville bare ignorert henne.

Hvilke aktiviteter er det du gjør med henne? Jeg ville unngått ting som ballkasting, leking og herjing med andre hunder, i hvert fall begrenset det en del, da dette er aktiviteter som øker stresset. Så ville jeg heller fokusert på ting som søksøvelser, spor, lydighet/triksetrening osv. Ting som sliter henne ut mer mentalt enn fysisk.

Min hund vil også spre leker og bein utover hvis jeg rydder dem bort. Ting han ikke har brydd seg om på flere uker blir plutselig interessant hvis jeg tar tak i det og flytter på det. Tror det er helt normalt.

Har du noen kurs du kan gå på nær deg for å få hjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har gått på flere kurs, og hun kan noen triks. Disse gjør jeg ofte med henne, men hun syntes det er kjedelig. Hun kan sitt, dekk, bli etc. Kan jo liksom ikke få henne til å gjøre dette mange mange ganger på rad, hun blir så fort lei og ser bare dumt på meg og virker som hun syntes det er kjedelig og unødvendige ting.

Hun liker å lete etter ting, så vi pleier å gjemme godbiter. Men når hun har funnet alle vil hun leke. Vi går ut og kaster ball, hun hjerjer ikke så mye med andre hunder.

Jeg vet ikke hva mer jeg kan gjøre med hun. Tar gjerne imot tips :) Hun har også mange spill hvor hun må jobbe for å finne godbitene, men hun bruker noen minutter på de før hun har funnet alle, så vil hun leke igjen. Jeg føler at jeg er så dårlig på å leke med henne, at hun syntes det er kjedelig å leke med meg. Andre er mye flinkere til å leke med henne sånn at det blir utfordrende for henne, de lurer henne og gjemmer og trikser med ballen eller andre leker så hun må jobbe for å få tak i det, og det liker hun veldig godt. Jeg har gitt henne utallige tyggeben av ulike sorter, men hun bare gjemmer de. Men hun liker godt å rive i stykker ting, som ting av papp hvis hun får tak i det, eller rive istykker tøylekene sine. Det kan hun sitte å jobbe med for seg selv en stund. Selv om hun ikke tar tyggebein så blir hun sur hvis jeg flytter de fra der hun har gjemt de, for hun går for å sjekke at de ligger der hun har gjemt de ofte og prøver å dekke de til enda bedre hver gang.

Jeg reiser ikke mye, maks et par ganger i året. Og hun er lite alene. Hun har veldig mange leker, og som din, vil hun kun ha de "kjedelige" hvis jeg prøver å rydde de vekk.



Anonymous poster hash: 8ee85...334
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun synes triksene er kjedelig, så kan det være du ikke belønner godt nok? Belønne med heftig lek? Eller belønne med ekstra gode godbiter?

Det er kjekt å gjemme godbiter, men det er ofte såpass enkelt for hunder at det ikke gir dem noen utfordring. Hva med å lære henne å finne en mynt? En binders? Eller gå et spor? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke tenkt på at hun kan finne andre ting enn godbiter, men skal prøve på det neste gang, med en mynt kanskje :) Vet ikke hvordan jeg gjør for at hun skal gå spor. Det er jo en flatnesehund, men hun kan jo sikkert gjøre det hun også. Jeg har vurdert sporkurs med henne bare for at hun skal få noe å gjøre.



Anonymous poster hash: 8ee85...334
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler sporkurs, det er utrolig givende og gøy! :)

Ang. gjemme ting så gjemmer jeg en mynt for min hund. Her har jeg lært ham "koppeleken" hvor han skal finne og markere hvilken kopp mynten er i. :)

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er en flatnese hund :) Vi har vært hos dyrlegen og det var ikke noe galt sa hun.

Hun blir liksom litt stresset, som at hun tror det skal skje noe stort, at jeg skal reise bort eller at vi skal få besøk. Hun klarer ikke å gå å legge seg i kurven eller på teppet som hun vanligvis gjør, hun sitter midt på gulvet og følger etter meg overalt og ser på det jeg gjør. Også peker ørene bakover som når hun er stresset ellers. Hun gjør også sånn hvis jeg pakker koffert, hver gang den kommer frem skjønner hun at jeg skal reise og det liker hun IKKE. Etter jeg har ryddet vil hun ikke se på meg. Hvis jeg prøver å leke med henne eller snakke til henne så snur hun seg vekk og er fornærmet fordi jeg har ryddet og bråket så fælt. Jeg rydder også vekk lekene hennes og samler de på et sted ved kurven hennes, det liker hun heller ikke og sprer de utover gulvet med en gang.

Hun er veldig snill, men det er vanskelig å vite om hun er fornøyd og har det bra. Virker som hun savner noe. Det er så slitsomt at hun alltid skal leke, selv om vi har lekt 2 timer løper hun og henter lekene sine ved første annledning.

Anonymous poster hash: 8ee85...334

Hihi , du har en hund med skikkelig personlighet 😆
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har gått på flere kurs, og hun kan noen triks. Disse gjør jeg ofte med henne, men hun syntes det er kjedelig. Hun kan sitt, dekk, bli etc. Kan jo liksom ikke få henne til å gjøre dette mange mange ganger på rad, hun blir så fort lei og ser bare dumt på meg og virker som hun syntes det er kjedelig og unødvendige ting.

Hun liker å lete etter ting, så vi pleier å gjemme godbiter. Men når hun har funnet alle vil hun leke. Vi går ut og kaster ball, hun hjerjer ikke så mye med andre hunder.

Jeg vet ikke hva mer jeg kan gjøre med hun. Tar gjerne imot tips :) Hun har også mange spill hvor hun må jobbe for å finne godbitene, men hun bruker noen minutter på de før hun har funnet alle, så vil hun leke igjen. Jeg føler at jeg er så dårlig på å leke med henne, at hun syntes det er kjedelig å leke med meg. Andre er mye flinkere til å leke med henne sånn at det blir utfordrende for henne, de lurer henne og gjemmer og trikser med ballen eller andre leker så hun må jobbe for å få tak i det, og det liker hun veldig godt. Jeg har gitt henne utallige tyggeben av ulike sorter, men hun bare gjemmer de. Men hun liker godt å rive i stykker ting, som ting av papp hvis hun får tak i det, eller rive istykker tøylekene sine. Det kan hun sitte å jobbe med for seg selv en stund. Selv om hun ikke tar tyggebein så blir hun sur hvis jeg flytter de fra der hun har gjemt de, for hun går for å sjekke at de ligger der hun har gjemt de ofte og prøver å dekke de til enda bedre hver gang.

Jeg reiser ikke mye, maks et par ganger i året. Og hun er lite alene. Hun har veldig mange leker, og som din, vil hun kun ha de "kjedelige" hvis jeg prøver å rydde de vekk.

Anonymous poster hash: 8ee85...334

Hva med agility eller noe? Jeg bruker å ha triks som snurr rundt, åttetall, hoppe over ting, bamse osv med min hund. Du kan utvide lydighetstreningen: fra dekk til sitt opp. Øv på å hold når dere går tur. Betyr at hun går ved siden av deg, du sier hold når du stopper opp og så skal hun sette seg. Så kan du ta bort kommandoen, og hun vil sette seg hver gang du stopper opp. Øv på for eksempel stå, dette må jo selfølgelig læres først. Jeg ville meld på lydighetskurz eller noe, hvis det blir kjedelig i lengden kan dere jo prøve rallylydighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...