Gå til innhold

Er det uansvarlig av meg å skaffe to marsvin?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.
I sommer begynner jeg i læra og må derfor flytte langt vekk fra både familie og venner. Tanken om å skaffe meg et dyr har slått meg, men på grunn av turnusen jeg kommer til å følge er det litt begrenset hva jeg kan skaffe.

Da jeg var yngre hadde jeg et marsvin og jeg kunne godt tenke meg å skaffe dette på nytt. Denne gangen hadde det selvfølgelig blitt to stykker slik at de kan holde seg selv med selskap de gangene jeg arbeider. Likevel har jeg noen spørsmål til dere, for jeg føler på en måte det er ansvarsløst av meg å skaffe dyr med min turnus.

Først mitt største og viktigste spørsmål.
- Jeg kommer til å jobbe døgnvakter, rundt 3 døgn i uka. Hver x-antall helg har jeg arbeidshelg, dvs. jeg er borte fra fredag-søndag. Likevel kommer jeg til å bo i gangavstand fra jobben og har derfor mulighet til å gi de mat og vann hver dag. Det eneste problemet jeg kan se med dette, er at de blir ensomme. Derfor tenkte jeg å skaffe to slik at de har selskap i hverandre, men det hjelper kanskje ikke så mye?

- Min mor stod for utgiftene til mitt forrige marsvin da jeg kun var 10 år. Er det noen med marsvin som kan gi et grovt utregnet regnestykke med ca. hvor mye to marsvin koster i måneden? Jeg har hatt både katter, hunder, hester og undulater, så jeg er klar over at uforutsigbare utgifter som f.eks vetrinær kan dukke opp. Spørsmålet mitt er ca. hvor mye penger jeg må ut med fast hver måned.

Ærlige innspill og eventuelle løsninger tas gledelig i mot! :smilyblomst:


Anonymous poster hash: 2ead2...76f



Anonymous poster hash: 2ead2...76f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når dyr må leve innesperret i små bur er det veldig viktig at de får komme ut av buret og løpe fritt omkring litt hver dag. Jeg vet mange ikke gjør dette, men det mener jeg er dyrplageri.

Om du ikke har anledning til å leke med dem og ta dem ut av buret minst en times tid hver dag ville jeg latt være. Om man ikke kan gi dyret det det trenger for å være lykkelig bør man la være å skaffe seg dyr.



Anonymous poster hash: d6011...b55
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er slett ikke uansvarlig å kjøpe marsvin selv om du jobber mye. Det går fint :) Men du må ha minst to av dem.

Marsvin er flokkdyr, og det aller viktigste for dem og deres trivsel er å ha minst en eller flere av sin egen art rundt seg. Et menneske kan aldri erstatte selskapet de har av sin egen art. Det viktigste er altså at du kjøper minst to stk. Det er ikke så farlig at du ikke er der mest mulig selv. Selvsagt er det greit å ha håndtamme kjæledyr også, men for marsvinets del er altså det viktigste at de ikke er uten selskap av minst et annet marsvin.

De har også godt av at man lager i stand til dem på gulvet utenfor buret, så de kan løpe litt rundt. Legg ut noen huler og litt mat her og der, og gjerd det inn med grinder, sånn at de får et større areal å gå rundt på utenom buret av og til. Men ikke la de løpe helt fritt uten inngjerding, pga fare for at de biter i og tygger på ting som elektr. ledninger!

For at de skal gå godt overens er det lurt å kjøpe et par søsken, f.eks. to hanner eller to hunner. Ikke en av hvert kjønn så klart, da blir det unger...!

Selv har jeg hatt to marsvin-brødre, og de var best buddies og vokste opp sammen. Det er viktig å gi hvert av marsvinene en egen "hule" (fåes sånne å få kjøpt for marsvin) i buret, så de har hver sin, og ikke må krangle om bare en hule. De søker alltid til en hule hvis det er noe.

Marsvin blir rundt 5 til 8 år. 8 år er vel blant sjeldenhetene, men med et godt liv og godt stell er det mulig for enkelte å bli så gamle.

Marsvin trenger kontinuerlig tilskudd av vitamin C. Dette får de som regel nok av gjennom kostholdet pga alle grønnsakene. Paprika, agurk, salat, brokkoli, alt kan tilbys dem, unntatt kål og løk. Mine likte f.eks. ikke gulrot, av en eller annen merkelig grunn, men det er nok litt individuelt.

Kjøp helst en marsvinbok, så du kan lese deg frem til hva slags stell de bør få, og f.eks. hva de IKKE skal ha i kostveien! Det er visste ting de ikke tåler. Boken jeg linker til, kjøpte jeg selv, og den er veldig bra. Der finner du info om alt ved marsvinhold, bl.a. hva de bør få og hva de IKKE bør få av mat. Anbefaler den boka varmt!

De er bunnløse sluk når det kommer til grønnsaker. Men...! Du kan også plukke mat til de ute om sommeren, og spare litt på det; de elsker løvetannblader og gress. Plukk det helst fra et stykke unna nærmeste bilvei, så det ikke er så mye eksos på det. Ellers er det nok grønnsakene som koster aller mest med å ha marsvin.

Ikke kjøp det billige og dårlige marsvinfôret du finner i dagligvarehandelen. Det er dårlig kvalitet. På nett eller hos veterinærer får du kjøpt det beste fôret: fra Oxbow. Som f.eks her fra denne nettbutikken.

Kan virkelig anbefale marsvin som kjæledyr. De er utrolig søte, fredelige og artige skapninger. Mine pleide å sette i en ivrig hvine-konsert når jeg sa ordet "gress" til dem :) De eeeelsker gress. Har du tilgang til hage, kan du ta de med ut og lage en inngjerding til dem ute om sommeren, og flytte den rundt etterhvert som de renspiser en flekk med gress. Man kan bruke bur-toppen (uten bunn) for eksempel. Men obs; ikke gå fra de ute, de er lett offer for løse katter og hunder!

Endret av Million
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.
Tusen takk for svar og forskjellige innspill! Det er beroligende å høre at det viktigste er at de får selskap av èn eller flere av sin egen art :-)

Med min turnus følger det også flere dager fri hver uke og på de dagene vil jeg selvfølgelig tilbringe mye tid med dem. Jeg er helt enig i at dyr skal få lov til å oppholde seg på større områder enn kun buret, så dette skal de få gjøre hver dag hvor jeg ikke arbeider døgn. Om sommeren skal de også få være ute de dagene været og varmen tillater det. Jeg synes marsvin er koselige dyr og jeg kommer til å kose mye med dem slik at de blir trygge og tamme. Etter å ha sett at de kan lære triks, er også dette noe jeg gjerne vil prøve :-) Det som gjør meg usikker er som nevnt at de ikke får løpe fritt de dagene/helgene jeg arbeider døgn, for da blir de bare sittende i buret sitt..

Million:
Måtte du kastrere dine hann-marsvin slik at de ikke sloss eller var ikke dette nødvendig?
Jeg lurer også på om de ble tamme eller om de ble mer "lukket"? Marsvinet jeg hadde som yngre var veldig tamt, men i gjengjeld hadde han jo kun meg å knytte seg til :-)



Anonymous poster hash: 2ead2...76f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev alt jeg tenkte da jeg leste hovedinnlegget, så ingen vits i å gjenta det. Marsvin er koselige dyr!



Anonymous poster hash: 89a79...36f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som om det vil gå helt fint, men jeg hadde sett på muligheter for å la de gå utenfor buret selv når du er borte en helg. Gjerde inn et litt større område litt utenfor buret, eventuelt ha veldig store bur/lage noe eget (sånne som selges i dyrebutikk er fryktelig små synes jeg). :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Million:

Måtte du kastrere dine hann-marsvin slik at de ikke sloss eller var ikke dette nødvendig?

Jeg lurer også på om de ble tamme eller om de ble mer "lukket"? Marsvinet jeg hadde som yngre var veldig tamt, men i gjengjeld hadde han jo kun meg å knytte seg til :-)

Anonymous poster hash: 2ead2...76f

Våre to marsvingutter var ikke kastrerte, nei, det gikk helt fint. Hendte aldri at de slåss eller noe.

Nå er det fire-fem år siden jeg leste den marsvinboka, så jeg husker ikke helt hva den sa om saken heller, men jeg TROR ikke marsvin er spesielt samkjønnsaggressive. Spesielt ikke når de har vokst opp sammen fra de var små. Det er nok viktig. Kan hende de vil krangle om man brått i voksen alder bare plasserer to voksne marsvin av samme kjønn sammen, husker ikke helt.

Var derfor jeg foreslo å kjøpe søsken, evt kjøpe fra to forskjellige kull på ulike steder, men passe på at det er små unger du får. Marsvin er ikke mange ukene gamle før de er kjønnsmodne, så de blir voksne fort.

Men kjøp den boka jeg anbefalte! :) Der står alt du trenger å vite. Anbefaler at du kjøper den nå, og leser deg opp i forkant. Da kan du både finne ut om marsvin ER noe for deg, og du blir bedre rustet til å ta i mot marsvinene når du kjøper dem :-).

Vi kjøpte våre to marsvingutter av en privatperson på Finn.no, ikke så lang kjøring herfra. Det er masse kull å velge mellom. Det finnes også spesielle marsvinoppdrettere, men de selger som regel rase-marsvin, ikke de vanlige blandingstypene mange har. Finnes mange flotte rase-marsvin også, skal jeg love! Står om dem også i boka jeg linket til.

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marsvin trenger plass å røre på seg. Hva om du lager en innhegning på rommet ditt eller andre steder i stua hvor de kan løpe løs? Da får de aktivisert seg selv om du ikke er der. Det er viktig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.
Å lage en innhegning var en god idè! Bør jeg ha avispapir m/flis på gulvet slik at tisset ikke setter flekker? Eller kommer de kanskje til å tygge på papiret?

Jeg har tenkt mer på saken og kommet på en svært viktig ting som jeg ikke ser noen løsning på.. Ca. èn helg i måneden kommer jeg til å reise hjem til familie/kjæreste og da må eventuelt marsvinene være med på flyet (50 min flytur). I tillegg kommer jeg helt sikkert til å dra på ferie i løpet av året, men jeg aner ikke hvem som eventuelt kan passe marsvinene i helger/ferier. Jeg flytter til et helt nytt sted og kjenner absolutt ingen der, men selv om jeg får venner er det ikke sikkert de er interessert i å passe mine dyr.
Hvem passet deres marsvin de gangene dere var bortreist over kortere og lengre perioder? :rolleyes:



Anonymous poster hash: 2ead2...76f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytt først, så kan du se det an når du er der, se om du blir kjent med noen som kan gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem passet deres marsvin de gangene dere var bortreist over kortere og lengre perioder? :rolleyes:

Anonymous poster hash: 2ead2...76f

Kanskje det finnes et dyrepensjonat der du skal flytte? Kattepensjonatet her jeg bor f.eks. passer også smådyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan IKKE kjøpe marsvin hvis du skal fly en gang i måneden! Du kan overhodet ikke ta med marsvin på flyet (sikkert lov, men ikke bra for deres egen del) De kommer til å bli SUPER stressa og marsvin kan faktisk dø av skrekk. På flyet er det trekk og kaldt, og marsvin blir ekstremt lett syke av luftveisinfeksjoner og forkjølelse. De tåler svært lite. Anbefaler deg overhodet ikke til å ha marsvin med tanke på at du skal fly en gang i måneden, da er du nødt til å få en avtale med noen som kan passe de. Hvis du ikke vet det på forhånd, så er det ikke lurt å skaffe deg marsvin.
Mine foreldre passer alltid mine marsvin når jeg skal bort, så der er jeg heldig :) Hadde jeg ikke hatt avtale med de, så hadde jeg heller aldri skaffet meg dyrene.
Når det gjelder hvor mye grønnsaker koster, så bruker jeg ca. 300 kr i måneden. Ikke mye altså :)



Anonymous poster hash: 49033...53d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt kanin løs i huset. Da brukte jeg slike tepper på gulvet:

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/10250201/

De koster kun 89 kr. Billig! og gulvet blir ikke ødelagt. Legg inn en liten dokasse med dostrø. Jeg vil ikke anbefale å bruke flis. Det er støvete! Jeg husker ikke hva den heter den som jeg bruker. Men det er en pose du får kjøpt på dyrebutikken med masse små biter av tre. (Tror ihvertfall det er laget av tre). Det finnes mange forskjellige typer, så det er bare å prøve seg frem litt. Men det var denne jeg var mest fornøyd med.

En flytur for et lite marsvin er svært stressende. Jeg vil absolutt ikke anbefale å ta de med så ofte. Det er ikke noe problem å ta de med på flyet, men du burde ta de med så sjeldent som overhode mulig. De er gnagere og får derfor ikke sitte med deg i cabinen.

Hvis jeg var deg ville jeg ventet til du flyttet for å se det litt an. Du finner nok noen alternative løsninger på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...