Gå til innhold

Valp tisser inne og piper ofte


enavdem

Anbefalte innlegg

Både ja og nei. Hunder forstår ikke konseptet "trøst", så for dem blir det "bare" oppmerksomhet. Hvis hunden piper fordi den kjeder seg og vil ha oppmerksomhet, så kan det å da gi den oppmerksomhet forsterke pipingen.

Men hvis hunden piper fordi den er utrygg, så er pipingen mer et symptom på en underliggende følelse av å være utrygg. Da ville jeg gått inn og jobbet for å gjøre den trygg.

F.eks vil jeg klikke og belønne om min hund bjeffer på folk eller hunder. Fordi den bjeffingen er et symptom på hans usikkerhet, og ved å motbetinge dette så kan jeg skape trygghet. Blir han trygg, så vil bjeffingen forsvinne av seg selv. Men kommer han bort til meg og sutrer for oppmerksomhet, så vil jeg trygt ignorere ham. Det er en helt annen setting, og enhver oppmerksomhet der vil forsterke sutringen. :)

Aha. Takk for oppklaring. :) Det jeg prøvde å si (på en veldig klønete måte) var at hvis eier viser ved handling, ord og toneleie at den er trygg så vil valpen begynne å føle seg trygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Både ja og nei. Hunder forstår ikke konseptet "trøst", så for dem blir det "bare" oppmerksomhet. Hvis hunden piper fordi den kjeder seg og vil ha oppmerksomhet, så kan det å da gi den oppmerksomhet forsterke pipingen.

Men hvis hunden piper fordi den er utrygg, så er pipingen mer et symptom på en underliggende følelse av å være utrygg. Da ville jeg gått inn og jobbet for å gjøre den trygg.

F.eks vil jeg klikke og belønne om min hund bjeffer på folk eller hunder. Fordi den bjeffingen er et symptom på hans usikkerhet, og ved å motbetinge dette så kan jeg skape trygghet. Blir han trygg, så vil bjeffingen forsvinne av seg selv. Men kommer han bort til meg og sutrer for oppmerksomhet, så vil jeg trygt ignorere ham. Det er en helt annen setting, og enhver oppmerksomhet der vil forsterke sutringen. :)

Her har jeg et spørsmål! Igår gikk vi ut på tissetur i hagen og plutselig kom det to pinchere. De bjeffa og så ut som å ville ta dara. Dara bare knurra, men satt rolig ved benet mitt. Jeg roste henne for å ta det så rolig. Men... Dette er kanskje en positiv form for knurring , siden to stk ga signal om å ville ta henne?

Når vi ellers går ut døra og hun ser noen fremmede i gangen bjeffer hun. Er det negativt med tanke på hennes utvikling med oss, eller er det ansett som positivt. Jeg tenker kanskje det er en form for å vise at " her bor jeg" eller " mitt område" ... Er jeg helt på bærtur? Møter hun fremmede ute vil hun bare hilse på 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har jeg et spørsmål! Igår gikk vi ut på tissetur i hagen og plutselig kom det to pinchere. De bjeffa og så ut som å ville ta dara. Dara bare knurra, men satt rolig ved benet mitt. Jeg roste henne for å ta det så rolig. Men... Dette er kanskje en positiv form for knurring , siden to stk ga signal om å ville ta henne?

Når vi ellers går ut døra og hun ser noen fremmede i gangen bjeffer hun. Er det negativt med tanke på hennes utvikling med oss, eller er det ansett som positivt. Jeg tenker kanskje det er en form for å vise at " her bor jeg" eller " mitt område" ... Er jeg helt på bærtur? Møter hun fremmede ute vil hun bare hilse på

Her må du nesten bestemme litt selv hvor mye du vil gjøre ut av det, men jeg ville startet allerede med å trene kindereggmetoden.http://www.canis.no/bibliotek/artikkel.php?artid=226

Det kan være den bjeffingen går over, men det er også en god sjanse for at det ikke gjør det. Så jeg ville tatt tak i det med èn gang. Kinderegg bruker jeg på passering av både hund og menneske på tur, samt om han blir svært opptatt av, eller begynner å bjeffe på, folk eller tur på trening, på besøk osv.

At hun knurret når to hunder viste aggresjon er normalt. Jeg ville sørget for å gi henne positive assosiasjoner til hunder. La henne treffe og leke med hunder du vet er stødige og trygge (helst ikke masse båndhilsing med fremmede hunder på tur).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både ja og nei. Hunder forstår ikke konseptet "trøst", så for dem blir det "bare" oppmerksomhet. Hvis hunden piper fordi den kjeder seg og vil ha oppmerksomhet, så kan det å da gi den oppmerksomhet forsterke pipingen.

Men hvis hunden piper fordi den er utrygg, så er pipingen mer et symptom på en underliggende følelse av å være utrygg. Da ville jeg gått inn og jobbet for å gjøre den trygg.

F.eks vil jeg klikke og belønne om min hund bjeffer på folk eller hunder. Fordi den bjeffingen er et symptom på hans usikkerhet, og ved å motbetinge dette så kan jeg skape trygghet. Blir han trygg, så vil bjeffingen forsvinne av seg selv. Men kommer han bort til meg og sutrer for oppmerksomhet, så vil jeg trygt ignorere ham. Det er en helt annen setting, og enhver oppmerksomhet der vil forsterke sutringen. :)

Tommel opp!

Endret av enavdem
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tissa for første gang ute idag morges!! Wuhu. Neste tissing foregikk inne, haha.

jeg har merket noe, når jeg går på do for å tisse følger hunden etter. Hunden ser/hører og begynner å tisse på badegulvet...... Normalt? Hvorfor? Føler det veldig rart. Finner ingenting annet på nett om noen som har opplevd det. Litt komiskt egentlig, men hva er greia her?

Jeg har samme problem med min valp på 10 uker. Hun tisser ikke på "forventede tidspunkt" (Etter spising, soving, leking etc) og piper og blir redd når jeg tar henne med ut. Bruker kladd med henne, og noen ganger gjør hun på kladden, andre ganger ikke. Hvis jeg går på do og tisser så har hun noen ganger satt seg ved siden av meg og tisset på badegolvet. Blæh, til å bli gal av... :bond:

Anonymous poster hash: c0fcc...24f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme problem med min valp på 10 uker. Hun tisser ikke på "forventede tidspunkt" (Etter spising, soving, leking etc) og piper og blir redd når jeg tar henne med ut. Bruker kladd med henne, og noen ganger gjør hun på kladden, andre ganger ikke. Hvis jeg går på do og tisser så har hun noen ganger satt seg ved siden av meg og tisset på badegolvet. Blæh, til å bli gal av... :bond:

Anonymous poster hash: c0fcc...24f

Haha kjenner til frustrasjonen. Valpen vår har faktisk begynt å skrape på døra som signal, eller så snuser hu helt vilt. Jeg vil anbefale deg å følge rådet jeg har fått om å gå på samme sted hver gang, rose h*n når tisser og gi godbit ute. Ikke si noe når valpen tisser inne, bare ta hu med ut med en gang(legg halen under rumpa) Og bli ute til valpen tisser ferdig. Med bæsj blir det litt vanskeligere, men samme greia. Altså,er bæsjen ute av sprekken er du for sein (slik jeg har skjønt), så da kan den bare bæsje ferdig. Hvorfor har du med kladden egentlig? (bare lurer) 😛 ... MEN , ja, det viktigste jeg har lært er å smøre seg med tålmodighet! 😄 åh, også et Tips til; bruk do-situasjonen som en trigger! Vi har også begynt å bruke lek etter mat +soving som trigger, funker det og! Endret av enavdem
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Haha kjenner til frustrasjonen. Valpen vår har faktisk begynt å skrape på døra som signal, eller så snuser hu helt vilt. Jeg vil anbefale deg å følge rådet jeg har fått om å gå på samme sted hver gang, rose h*n når tisser og gi godbit ute. Ikke si noe når valpen tisser inne, bare ta hu med ut med en gang(legg halen under rumpa) Og bli ute til valpen tisser ferdig. Med bæsj blir det litt vanskeligere, men samme greia. Altså,er bæsjen ute av sprekken er du for sein (slik jeg har skjønt), så da kan den bare bæsje ferdig. Hvorfor har du med kladden egentlig? (bare lurer) ... MEN , ja, det viktigste jeg har lært er å smøre seg med tålmodighet! åh, også et Tips til; bruk do-situasjonen som en trigger! Vi har også begynt å bruke lek etter mat +soving som trigger, funker det og!

kladd ble anbefalt av oppdretter, fordi hun skal få tid til å bli kjent i leiligheten før jeg begynner å ta henne med ut. Har bare hatt henne i 5-6 dager nå, så tenker å begynne ute om en ukes tid. Så langt er det nok trening å få henne med ut på verandaen, men hvis muligheten byr seg og hun tisser ute skal det belønnes / skrytes i massevis... :-)

Anonymous poster hash: c0fcc...24f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...