Gå til innhold

Valp tisser inne og piper ofte


enavdem

Anbefalte innlegg

Hei.

Adopterte en valp igår fra Spania på 5 mnd.

Jeg og samboer forventet ingenting, vi nullstilte oss helt på hunden.

vel., hver gang den skal ut piper den og drar i båndet. Den vil inn. Vi prøver å ignorere, og noen ganger får vi den videre med oss, men andre ganger så vil den bare ikke. Har det med klima å gjøre? MÅ vi bare ta den med ut på lengre turer? Det er jo bare 2 dag idag, så skjønner at ting kan virke skummelt. men så intenst?

Den tisser inne utrolig ofte og vi tar den UT utrolig ofte. Tingen er, vi tar den ut , den tisser ikke eller bæsjer, minuttet senere tisser den eller bæsjer innendørs. Helt umulig. Vil dette forsvinne når den er tryggere, og skjønner dette er dens nye hjem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja det vil sikkert forsvinne når den blir trygg på dere og deres nye hjem.

Men det er viktig å være ute helt til den har gjort fra seg. Uansett hvor lang tid det tar :).

Har opplevd å stå ute i øs pøs regn i bare trusa i en time før valpen her tisset og så fikk masse ros da den var ferdig. Han var nemlig også sånn som helst gjorde det inne :).

Det kommer nok til å gå bra! Du må bare gi det litt tid :).

Lykke til og kos dere med valpen :).

Anonymous poster hash: 15da6...4de

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det vil sikkert forsvinne når den blir trygg på dere og deres nye hjem.

Men det er viktig å være ute helt til den har gjort fra seg. Uansett hvor lang tid det tar :).

Har opplevd å stå ute i øs pøs regn i bare trusa i en time før valpen her tisset og så fikk masse ros da den var ferdig. Han var nemlig også sånn som helst gjorde det inne :).

Det kommer nok til å gå bra! Du må bare gi det litt tid :).

Lykke til og kos dere med valpen :).

Anonymous poster hash: 15da6...4de

Krysser fingrene for at det ikke tar alt for lang tid! ✌ gikk tur i 45 min nå, lengste turen hu har "gått med på" foreløbig. Skal prøve på en lengre senere. Nå er hu bare sliten 😊. Ser fram til at hu blir stueren, haha.

tusen takk,vi koser oss masse med tøtta vår!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan høres ut som om valpen ikke vil gjøre fra seg ute fordi den ikke er trygg. Jeg ville dermed ikke forventet at valpen ville gjøre fra seg på tur.

Ta den med ut i hagen. På samme sted hver gang. Hold valpen i bånd også venter du. Ikke mas eller si så mye, la valpen snuse og styre i fred. (Ta gjerne med deg mobilen og spill Candy Crush siden det kan være en tålmodighetsprøve ;) ). Når den tisser/gjør fra seg ute, ros rolig og gi den kanskje noen godbiter før du tar den med deg inn.

Hvis det går lang tid og den ikke gjør noe, så kan du prøve å ta den inn, stå f.eks i gangen med bånd og ytterklær på og følge nøye med - og i det sekunder valpen skal til og sette seg for å tisse så skynder du deg og ta den ut. Ros masse og gi gjerne en godbit. Alle uhell inne ignoreres.

Du trenger heller ikke gå noen lange turer med en så liten valp, det viktigste er å få den trygg, miljøtrene den for de miljøer du ønsker hunden skal være trygg på samt sosialisere den med trygge og stabile hunder. Det vil altså si helst ikke la hunden møte masse tilfeldige hunder i bånd, da det kan øke sjansen for utagering i bånd senere. Men at valpen får møte hunder du vet er stabile og trygge når begge hundene er løs.

Pipingen kommer antagelig av at valpen ikke helt har funnet roen og forstår ikke helt hva som skjer. Jeg antar det vil gå over av seg selv når valpen slår seg til ro.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gå lange turer! Selv om valpen er 5 mnd, så er han helt ny hos dere. Det første som må skje er at hunden blir trygg på sitt nye hjem og sine nye eiere, og det betyr at dere bare lufter i hagen. Som Tabris sier, gå til samme sted hver gang, sånn at valpen kjenner sin egen lukt der. Og dere kan ikke gå inn før den tisser! De første gangene tar det tid, men etter hvert som valpen skjønner at den får "belønning" for å tisse ute (her er belønningen å gå inn igjen) så vil det gå raskere.

Den første uken med valp i nytt hjem er det bare en eneste ting som skal læres, og det er å bli trygg. Ikke inviter masse gjester for å se den fine valpen, ikke gå turer, med mindre valpen gjør tegn til å ville det selv. Ha det rolig og trygt, bygg opp rutiner (fast doplass, faste måltider). Gi masse kos, og still lite krav. Det eneste kravet er at den skal tisse når dere er i hagen før den får gå inn.



Anonymous poster hash: 85520...bce
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan høres ut som om valpen ikke vil gjøre fra seg ute fordi den ikke er trygg. Jeg ville dermed ikke forventet at valpen ville gjøre fra seg på tur.

Ta den med ut i hagen. På samme sted hver gang. Hold valpen i bånd også venter du. Ikke mas eller si så mye, la valpen snuse og styre i fred. (Ta gjerne med deg mobilen og spill Candy Crush siden det kan være en tålmodighetsprøve ;) ). Når den tisser/gjør fra seg ute, ros rolig og gi den kanskje noen godbiter før du tar den med deg inn.

Hvis det går lang tid og den ikke gjør noe, så kan du prøve å ta den inn, stå f.eks i gangen med bånd og ytterklær på og følge nøye med - og i det sekunder valpen skal til og sette seg for å tisse så skynder du deg og ta den ut. Ros masse og gi gjerne en godbit. Alle uhell inne ignoreres.

Du trenger heller ikke gå noen lange turer med en så liten valp, det viktigste er å få den trygg, miljøtrene den for de miljøer du ønsker hunden skal være trygg på samt sosialisere den med trygge og stabile hunder. Det vil altså si helst ikke la hunden møte masse tilfeldige hunder i bånd, da det kan øke sjansen for utagering i bånd senere. Men at valpen får møte hunder du vet er stabile og trygge når begge hundene er løs.

Pipingen kommer antagelig av at valpen ikke helt har funnet roen og forstår ikke helt hva som skjer. Jeg antar det vil gå over av seg selv når valpen slår seg til ro.

Tingen er at om vi står i ro, står valpen i ro. Den beveger seg ikke med mindre vi gjør det, og da er det snakk om at vi må ta flere skritt før den gjør det. Den setter seg gjerne i mellom bena våra og piper om ikke. Den gjør nestne ingenting om vi ikke gjør noe. .. Dette gjelder bare utendørs, innendørs er den mer å farter.

Det er heller ingen hunder her som jeg vet spesifikt er ''stabile''.... akkurat det er jo ganske vanskelig å si noe på...

Går vi inn med hunden fordi den ikke tisser, ja, da er det et mas å få den ut igjen - med mindre vi bærer den ut. Den begynner bare å dra i båndet å ''nekte'' og bevege seg ut.

Når slikt skal sies, dette er dag nr 2 ! Den kommer rett fra Spania, og er absolutt ikke i nærheten av godt kjent med oss. Men den sleiker oss i ansiktet, ligger i fanget vårt, logrer mye og ber om masse kos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke gå lange turer! Selv om valpen er 5 mnd, så er han helt ny hos dere. Det første som må skje er at hunden blir trygg på sitt nye hjem og sine nye eiere, og det betyr at dere bare lufter i hagen. Som Tabris sier, gå til samme sted hver gang, sånn at valpen kjenner sin egen lukt der. Og dere kan ikke gå inn før den tisser! De første gangene tar det tid, men etter hvert som valpen skjønner at den får "belønning" for å tisse ute (her er belønningen å gå inn igjen) så vil det gå raskere.

Den første uken med valp i nytt hjem er det bare en eneste ting som skal læres, og det er å bli trygg. Ikke inviter masse gjester for å se den fine valpen, ikke gå turer, med mindre valpen gjør tegn til å ville det selv. Ha det rolig og trygt, bygg opp rutiner (fast doplass, faste måltider). Gi masse kos, og still lite krav. Det eneste kravet er at den skal tisse når dere er i hagen før den får gå inn.

Anonymous poster hash: 85520...bce

Hvor lenge skal man ha tålmodighet? Den skjønner hvor inngangen inn er, så det eneste den gjør om vi liksom ikke får den litt ''bort'' derfra er å DRA i båndet for å komme inn. Det er så å si det eneste den fokuserer på, og piper når den merker motstand på det. Bare det anser jeg som ganske forstyrrende når den skal lære seg å tisse, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta valpen ut når den har spist, sovet, drukket og lekt. Evt også om den begynner å snuse i kriker og kroker. Ta den ut på samme sted i hagen hver gang og hold deg der. Du kan gjerne bevege deg noen skritt hit og dit, men mer eller mindre på samme sted.

Hvis du må gå inn igjen, så behold bånd og alt på. Bare gå rett innenfor døren og vent. Med en gang valpen setter seg til, løft den opp (uten å si "nei" eller noe kjeft) og bær den rett ut. Etterpå kan du rose, leke, gi godbit og la valpen gå inn igjen. Så vil det nok gradvis gå seg til. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta valpen ut når den har spist, sovet, drukket og lekt. Evt også om den begynner å snuse i kriker og kroker. Ta den ut på samme sted i hagen hver gang og hold deg der. Du kan gjerne bevege deg noen skritt hit og dit, men mer eller mindre på samme sted.

Hvis du må gå inn igjen, så behold bånd og alt på. Bare gå rett innenfor døren og vent. Med en gang valpen setter seg til, løft den opp (uten å si "nei" eller noe kjeft) og bær den rett ut. Etterpå kan du rose, leke, gi godbit og la valpen gå inn igjen. Så vil det nok gradvis gå seg til. :)

nå prøvde vi dette.. Bar henne ut, uten å si noe.. men hun nekta å tisse videre utenfor. snuste masse og slikt, men .. ja. Nå er hu inne igjen, men viser ingen tegn til tissing. Ligger å sover litt nå faktisk...

Tissing oppleves ikke så slitsomt, men å drite inne... herregudogfaen det er irriterende. :fnise: Gleder meg til hu blir stueren :rolleyes::rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ganske normalt. Fra en liten valps perspektiv så er det dumt å legge fra seg spor ute når han ikke er trygg ute. Der kan jo være andre skumle dyr. Han tisser inne fordi han er trygg inne, så jeg ville brukt tid på å få han trygg ute. Dette kommer etterhvert, bare vær tålmodig :klem1:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ganske normalt. Fra en liten valps perspektiv så er det dumt å legge fra seg spor ute når han ikke er trygg ute. Der kan jo være andre skumle dyr. Han tisser inne fordi han er trygg inne, så jeg ville brukt tid på å få han trygg ute. Dette kommer etterhvert, bare vær tålmodig :klem1:

Tissa for første gang ute idag morges!! Wuhu. Neste tissing foregikk inne, haha.

jeg har merket noe, når jeg går på do for å tisse følger hunden etter. Hunden ser/hører og begynner å tisse på badegulvet...... Normalt? Hvorfor? Føler det veldig rart. Finner ingenting annet på nett om noen som har opplevd det. Litt komiskt egentlig, men hva er greia her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje den vil bruke samme do som deg :) bare at for den er hele badet et toalett? Jeg vet ikke.

Lykke til! Har han vært i karantene før dere overtok han? Har han fått ormekur og vaksiner? Har han fått veterinærsjekk? (beklager at jeg spør om dette, men det er såååå viktig når det gjelder hunder fra utlandet)...

Anonymous poster hash: 258c9...008

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må huske det at du bare har hatt hunden i noen få dager, så det er helt vanlig at den ikke er trygg på verken dere eller omgivelsene deres. Følg de rådene du har fått, og vær konsekvent! Det er ingen ting som er viktigere i hundeoppdragelse enn å være konsekvent.

Nå som du vet at bikkja tisser når du går på do, kan du jo trigge den situasjonen når du har kontroll. Løft hunden ut når du ser den planlegger det, (dytt halen mellom bena, så stopper den å tisse). Dette er det viktig at du gjør HVER gang. Ikke kjeft, ikke si noe, bare belønn når den gjør det ute :) Men ikke skrem den med å hyle og skrike om den tisser ute...

Hvis du har hage er det lurt å gjøre den kjent der først, slik at den hvertfall er trygg på å tisse og bæsje der.



Anonymous poster hash: 8835e...1cc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje den vil bruke samme do som deg :) bare at for den er hele badet et toalett? Jeg vet ikke.

Lykke til! Har han vært i karantene før dere overtok han? Har han fått ormekur og vaksiner? Har han fått veterinærsjekk? (beklager at jeg spør om dette, men det er såååå viktig når det gjelder hunder fra utlandet)...

Anonymous poster hash: 258c9...008

vaksiner, kurer osvosv var ordnet. Ellers ville ikke hunden blitt sendt av gårde :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta valpen ut når den har spist, sovet, drukket og lekt. Evt også om den begynner å snuse i kriker og kroker. Ta den ut på samme sted i hagen hver gang og hold deg der. Du kan gjerne bevege deg noen skritt hit og dit, men mer eller mindre på samme sted.

Hvis du må gå inn igjen, så behold bånd og alt på. Bare gå rett innenfor døren og vent. Med en gang valpen setter seg til, løft den opp (uten å si "nei" eller noe kjeft) og bær den rett ut. Etterpå kan du rose, leke, gi godbit og la valpen gå inn igjen. Så vil det nok gradvis gå seg til. :)

Vi fulgte rådet ditt til punkt og prikke! Hun tissa ute igår,men tissa OG bæsja ute idag!🙌 Takk for godt råd!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fulgte rådet ditt til punkt og prikke! Hun tissa ute igår,men tissa OG bæsja ute idag! Takk for godt råd!

Så bra. :biggrin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så bra at det går seg til!

Ville bare tilføye at en venninne adopterte en hund fra Spania, og i likhet med din hadde den tydeligvis ingen oppfatning av begrepet "gå tur", og var heller ikke så opptatt av skillet mellom ute og inne. Sikkert av erfaring. Men det er en helt herlig hund, og alt har gått seg fint til med tiden! Kos dere :-)

Anonymous poster hash: b84c9...070

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at det går seg til!

Ville bare tilføye at en venninne adopterte en hund fra Spania, og i likhet med din hadde den tydeligvis ingen oppfatning av begrepet "gå tur", og var heller ikke så opptatt av skillet mellom ute og inne. Sikkert av erfaring. Men det er en helt herlig hund, og alt har gått seg fint til med tiden! Kos dere :-)

Anonymous poster hash: b84c9...070

ja, tror absolutt dette vil gå Helt smooth. Bæsja (x2) og tissa ute idag og 🙌 får godbit og maaaasse ros.

Min kommer jo fra en shelter, og der har de ingen form for rutiner egentlig. Fikk vite de måtte "sloss" om maten noe som forklarer hvorfor hu er så travel på spising. Men... Hun lærer veldig fort. Lært seg hvem "pappa" og " mamma" er, "gå inn i buret" for å legge seg om natten , betydningen av ordet " så flink!" og litt "sitt"🙌 Synes hunden min er ganske smart, jeg .... Har jo bare vært her i 3 dager ❤

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan høres ut som om valpen ikke vil gjøre fra seg ute fordi den ikke er trygg. Jeg ville dermed ikke forventet at valpen ville gjøre fra seg på tur.

Ta den med ut i hagen. På samme sted hver gang. Hold valpen i bånd også venter du. Ikke mas eller si så mye, la valpen snuse og styre i fred. (Ta gjerne med deg mobilen og spill Candy Crush siden det kan være en tålmodighetsprøve ;) ). Når den tisser/gjør fra seg ute, ros rolig og gi den kanskje noen godbiter før du tar den med deg inn.

Hvis det går lang tid og den ikke gjør noe, så kan du prøve å ta den inn, stå f.eks i gangen med bånd og ytterklær på og følge nøye med - og i det sekunder valpen skal til og sette seg for å tisse så skynder du deg og ta den ut. Ros masse og gi gjerne en godbit. Alle uhell inne ignoreres.

Du trenger heller ikke gå noen lange turer med en så liten valp, det viktigste er å få den trygg, miljøtrene den for de miljøer du ønsker hunden skal være trygg på samt sosialisere den med trygge og stabile hunder. Det vil altså si helst ikke la hunden møte masse tilfeldige hunder i bånd, da det kan øke sjansen for utagering i bånd senere. Men at valpen får møte hunder du vet er stabile og trygge når begge hundene er løs.

Pipingen kommer antagelig av at valpen ikke helt har funnet roen og forstår ikke helt hva som skjer. Jeg antar det vil gå over av seg selv når valpen slår seg til ro.

Kan jeg legge til en ting her? Når valpen piper, så ikke trøst den. Trøsting tolkes av valpen som at noe er galt og at det er riktig å pipe. Prøv å oppføre dere mest mulig normalt, og overse pipingen. Det betyr ikke at dere ikke skal snakke til valpen, men dere skal altså ikke trøste den.

(Rett meg gjerne om jeg bommer helt her, Tabris. :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg legge til en ting her? Når valpen piper, så ikke trøst den. Trøsting tolkes av valpen som at noe er galt og at det er riktig å pipe. Prøv å oppføre dere mest mulig normalt, og overse pipingen. Det betyr ikke at dere ikke skal snakke til valpen, men dere skal altså ikke trøste den.

(Rett meg gjerne om jeg bommer helt her, Tabris. :) )

Både ja og nei. Hunder forstår ikke konseptet "trøst", så for dem blir det "bare" oppmerksomhet. Hvis hunden piper fordi den kjeder seg og vil ha oppmerksomhet, så kan det å da gi den oppmerksomhet forsterke pipingen.

Men hvis hunden piper fordi den er utrygg, så er pipingen mer et symptom på en underliggende følelse av å være utrygg. Da ville jeg gått inn og jobbet for å gjøre den trygg.

F.eks vil jeg klikke og belønne om min hund bjeffer på folk eller hunder. Fordi den bjeffingen er et symptom på hans usikkerhet, og ved å motbetinge dette så kan jeg skape trygghet. Blir han trygg, så vil bjeffingen forsvinne av seg selv. Men kommer han bort til meg og sutrer for oppmerksomhet, så vil jeg trygt ignorere ham. Det er en helt annen setting, og enhver oppmerksomhet der vil forsterke sutringen. :)

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...