Gå til innhold

Tilvenning av ny katt sammen med «gammel» katt. Tips?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi skal venne Katt 1 til at vi får en ny katt inn i hjemmet, Katt 2. Katt 1 er en sterilisert hunnkatt som er noe skvetten av seg, men trygg på sine omgivelser og er gode venner med nabokattene, hvor de fleste av dem er hannkatter. Katt 2 er en kastrert ung hannkatt som er svært trygg på seg selv og ikke redd for å være frempå. Han er forsiktig når det gjelder nye mennesker, men blir fort vant, og er som regel den som først tar kontakt med andre katter rundt han.

Vi har prøvd kattene sammen og til nå har det (som forventet) blitt slik at Katt 1 freser til Katt 2 og løper ut av huset (vi har katteluke). Katt 2 er på eget (stort) avstengt område men slik at kattene har mulighet til å se og få kontakt med hverandre. Katt 2 er svært interessert, men Katt 1 unngår Katt 2. Hun vet at han er i huset og kan fint slappe av, men dersom hun ser han så løper hun ut. Hun har vært mye mer inne nå etter hvert, enn hva hun var til å begynne med, men virker fortsatt svært skeptisk til han.

Vi har prøvd kattene ute sammen, Katt 1 (hun) tar kontakt med blikk og «lokker» Katt 2, Katt 2 løper etter og jager Katt 1 slik at hun gjemmer seg og det kan ta en stund før hun kommer inn igjen. Vi har derfor snakket om at det kanskje er best å bare ha Katt 2 (han) i bånd, som vi startet med, slik at Katt 1 ikke føler seg jaget og vi har litt kontroll.

Vi vil så gjerne at kattene skal bli venner. Noen som har tips til hvordan vi kan venne de til hverandre uten at de sloss eller at Katt 2 skremmer bort Katt 1?



Anonymous poster hash: e016c...980
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker det er viktig å la kattene bli kjent på egne premisser og da blir det feil å ha katt2 i bånd og dermed hindre kroppspråk og naturlig adferd. Det vil nesten alltid bli litt kiving, jaging og fresing, men tro meg, du merker det godt hvis det blir skikkelig slossing! ;)

Nå er det jo naturlig at katt1 er skeptisk. At hun går overens med katter ute er en ting, men å få en fremmed katt inn i sitt aller helligste kjerneterritorieum, er ikke noe en dame så lett godtar!



Anonymous poster hash: 3d8a1...99c
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det er viktig å la kattene bli kjent på egne premisser og da blir det feil å ha katt2 i bånd og dermed hindre kroppspråk og naturlig adferd. Det vil nesten alltid bli litt kiving, jaging og fresing, men tro meg, du merker det godt hvis det blir skikkelig slossing! ;)

Nå er det jo naturlig at katt1 er skeptisk. At hun går overens med katter ute er en ting, men å få en fremmed katt inn i sitt aller helligste kjerneterritorieum, er ikke noe en dame så lett godtar!

Anonymous poster hash: 3d8a1...99c

Det vi er redd for er at Katt 2 jager bort Katt 1 fra egen eiendom.

Vi er klar over at det er helt naturlig at Katt 1 er skeptisk og reagerer med fresing, som sagt var det som forventet.

Anonymous poster hash: e016c...980

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror egentlig bare du må ta tiden til hjelp og håpe det går etterhvert. Du kan evt plugge feliway i kontakten så begge føler seg roligere/tryggere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror egentlig bare du må ta tiden til hjelp og håpe det går etterhvert. Du kan evt plugge feliway i kontakten så begge føler seg roligere/tryggere.

Vi har ganske stort hus (250 kvm?) med mye trekk så er redd det ikke er til så stor hjelp siden én Feliway dekker ca 50 kvm. Blir utrolig dyrt å skulle sette inn 5 Feliway-er. Men takk for tipset uansett, kanskje det kan hjelpe å ha en på kjøkkenet der Katt 1 oppholder seg mest.

Anonymous poster hash: e016c...980

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har en 18 år gammel hunkatt, og i løpet av de årene vi har hatt henne har vi fått og mistet mange katter, og hun har i starten reagert med avsky på alle sammen. På noen har hun kommet overens med etter en stund, noen ikke. Nå har vi kun henne, pluss en katt på 10 år. De er gode venner, men det var de ikke i starten :)

En katt vi hadde før, hatet hun virkelig. Det ble ikke bedre med årene. Så tror det kommer veldig an på kattene, så det kan gå begge veier. Katter er vel ikke det dyret som er lettest å oppdra og få til å gjøre som man vil ;)

Men håper det går bra etterhvert! Lykke til :)

Anonymous poster hash: df07d...949

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

*bump*



Anonymous poster hash: c150e...746
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere tips?? Litt desperat her :)



Anonymous poster hash: e016c...980
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De finner som regel ut av det selv. Noen katter elsker hverandre fra dag en, andre misliker sterkt hverandre, men kan lære seg til å tolerere hverandre over tid.
Du har en stor fordel med at du har så stort hus.

Ikke tving dem sammen, ikke tving dem til å bli venner. Gi dem tid :)

Har to katter selv. Den eldste kunne ikke fordra den lille, det tok over ett år før den eldste godtok den yngste. De er fortsatt ikke perlevenner ( etter 6 år ), men de godtar hverandre. De kan sove i samme sofa, spise ved siden av hverandre, men de koser ikke/steller ikke med hverandre.



Anonymous poster hash: e0975...6b7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sies at en ny katt skal introduseres via lukt de første dagene, altså at den skal være på sitt eget rom så nypusen og gamlepusen kan lukte hverandre. Man kan bruke sokker eller håndklær til å stryke kattene med og legge ved dørene så de får luktet hverandre og bli trygg på lukta, også ha en liten babygate der de kan se hverandre av og til, men dekkes med teppe store deler av dagen. Det er hva som sies er tryggest for kattene.

Jeg valgte ikke å gjøre det sånn. Jeg har verdens særeste og mest primadonna katt jeg kjenner, men hun tok imot den nye gutten fra første sekund, halen opp og skulle lære ham hvor ting var. Han var da så mye mye mindre enn henne, og hun holdt rundt ham når de sov i sofaen første kvelden. De er veldig trygge på hverandre, men hun kan bli litt bitchy innimellom når de lekesloss og litt slem. Så jeg separerer av og til kranglene med en sprayflaske vann :fnise:

Hvis det er sånn at katten er fryktelig nervøs og ikke vil komme hjem, eller unngår å være til stede i heimen, kan det være en god idé å separere kattene en liten stund (med dør) og prøve den første metoden jeg nevnte. Jeg kjenner flere som gjør det sånn, og de bruker ikke feliway. Jeg har også sett på han katteeksperten på Animal Planet, som foreslår at det er den beste metoden. To katter som hadde vært i strupen på hverandre etter to år, ble reintrodusert på den måten. Først ved lukt, så ved at de fikk se hverandre i et par minutter gjennom grinden om dagen, bare for å bli vant. Katter er som folk, de er forskjellige. Kanskje det ble for brått å bare ta med seg en ny pus hjem, men slik du beskriver det har du jo allerede prøvd metode 1. Da ville jeg kanskje prøvd feliway på det området der den nye pusen befinner seg, og i nærheten av rommet slik at den andre katten kan gå forbi i ro og mak. Det er mange som bruker feliway og har god suksessrate på det viset, og klarer å få to skeptiske puser til å bli harmoniske.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sies at en ny katt skal introduseres via lukt de første dagene, altså at den skal være på sitt eget rom så nypusen og gamlepusen kan lukte hverandre. Man kan bruke sokker eller håndklær til å stryke kattene med og legge ved dørene så de får luktet hverandre og bli trygg på lukta, også ha en liten babygate der de kan se hverandre av og til, men dekkes med teppe store deler av dagen. Det er hva som sies er tryggest for kattene.

Jeg valgte ikke å gjøre det sånn. Jeg har verdens særeste og mest primadonna katt jeg kjenner, men hun tok imot den nye gutten fra første sekund, halen opp og skulle lære ham hvor ting var. Han var da så mye mye mindre enn henne, og hun holdt rundt ham når de sov i sofaen første kvelden. De er veldig trygge på hverandre, men hun kan bli litt bitchy innimellom når de lekesloss og litt slem. Så jeg separerer av og til kranglene med en sprayflaske vann :fnise:

Hvis det er sånn at katten er fryktelig nervøs og ikke vil komme hjem, eller unngår å være til stede i heimen, kan det være en god idé å separere kattene en liten stund (med dør) og prøve den første metoden jeg nevnte. Jeg kjenner flere som gjør det sånn, og de bruker ikke feliway. Jeg har også sett på han katteeksperten på Animal Planet, som foreslår at det er den beste metoden. To katter som hadde vært i strupen på hverandre etter to år, ble reintrodusert på den måten. Først ved lukt, så ved at de fikk se hverandre i et par minutter gjennom grinden om dagen, bare for å bli vant. Katter er som folk, de er forskjellige. Kanskje det ble for brått å bare ta med seg en ny pus hjem, men slik du beskriver det har du jo allerede prøvd metode 1. Da ville jeg kanskje prøvd feliway på det området der den nye pusen befinner seg, og i nærheten av rommet slik at den andre katten kan gå forbi i ro og mak. Det er mange som bruker feliway og har god suksessrate på det viset, og klarer å få to skeptiske puser til å bli harmoniske.

Lykke til!

Tusen tusen takk for gode tips og råd!! :)

Når det gjelder det å skille kattene med dør, hvor lenge tenker du man burde gjøre dette før man begynner å prøve å skille med grind?

Anonymous poster hash: c150e...746

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen tusen takk for gode tips og råd!! :)

Når det gjelder det å skille kattene med dør, hvor lenge tenker du man burde gjøre dette før man begynner å prøve å skille med grind?

Anonymous poster hash: c150e...746

Jeg tenker en to dager, kanskje. Også skille med grind med forheng så de kan se hverandre litt et par ganger om dagen bare. Hvis kattene dine ikke trives så godt som du sier, og jeg vet det høres veldig sært ut å gjøre det, men jeg ville prøvd uansett hvor dumt det høres ut. Jeg har lest mye om at det fungerer flott for mange, og jeg så som sagt på Animal Planet at sakte eksponering hjalp to katter som hadde vært uvenner i over et år, tror jeg? Så prøv, hvis ikke du har noen andre råd. Du kan jo bruke feliway i tillegg :)

Jeg tok inn en villkatt for fem år siden. Den holdt jeg inne på badet med egen do, vann, mat, seng osv. for å vende gamlepusen til at det var en ny pus i hus, tok et par sokker og gned dem på hver sin katt, la en sokk fra den andres lukt inne på badet, og omvendt. Det fungerte bra for oss, katten ble litt lengre på badet fordi han var redd, tror han endte opp med å gå inn der frivillig i flere måneder hvis døren var åpen :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare vær tålmodig. Vi introduserte vår ganske selvstendige katt til ny katt, og gamlepus hata nyepus fra første stund. Nå etter noen år har de et slags forhold, men de er ikke bestevenner. Tok en stund før de ble vant til hverandre, den nye katta var ganske nervøs av seg (hadde vært hjemløs) og gjemte seg mye.

Men jeg vet ikke, for oss trengte vi bare tid. Og vi slapp ikke ut den nye katten på en stund, bare for å være helt sikker på at han ikke stakk av. De ble vant til hverandre etterhvert når gamlepus skjønte at han nye var kommet for å bli!



Anonymous poster hash: 2c007...a96
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker en to dager, kanskje. Også skille med grind med forheng så de kan se hverandre litt et par ganger om dagen bare. Hvis kattene dine ikke trives så godt som du sier, og jeg vet det høres veldig sært ut å gjøre det, men jeg ville prøvd uansett hvor dumt det høres ut. Jeg har lest mye om at det fungerer flott for mange, og jeg så som sagt på Animal Planet at sakte eksponering hjalp to katter som hadde vært uvenner i over et år, tror jeg? Så prøv, hvis ikke du har noen andre råd. Du kan jo bruke feliway i tillegg :)

Jeg tok inn en villkatt for fem år siden. Den holdt jeg inne på badet med egen do, vann, mat, seng osv. for å vende gamlepusen til at det var en ny pus i hus, tok et par sokker og gned dem på hver sin katt, la en sokk fra den andres lukt inne på badet, og omvendt. Det fungerte bra for oss, katten ble litt lengre på badet fordi han var redd, tror han endte opp med å gå inn der frivillig i flere måneder hvis døren var åpen :fnise:

Bare vær tålmodig. Vi introduserte vår ganske selvstendige katt til ny katt, og gamlepus hata nyepus fra første stund. Nå etter noen år har de et slags forhold, men de er ikke bestevenner. Tok en stund før de ble vant til hverandre, den nye katta var ganske nervøs av seg (hadde vært hjemløs) og gjemte seg mye.

Men jeg vet ikke, for oss trengte vi bare tid. Og vi slapp ikke ut den nye katten på en stund, bare for å være helt sikker på at han ikke stakk av. De ble vant til hverandre etterhvert når gamlepus skjønte at han nye var kommet for å bli!

Anonymous poster hash: 2c007...a96

Veldig takknemlig for tipsene deres altså! :) Hvor lang tid ca tok det før pusene kunne tåle nærværet av hverandre?

Anonymous poster hash: c150e...746

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ps. målet er at pusene skal bo i samme hus i 6 måneder sammen.. Hvor vi da er litt avhengige av at de kan tolerere hverandre relativt greit etter ca 2 måneder. Men litt vanskelig å se lys i den tunnelen...!



Anonymous poster hash: c150e...746
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Veldig takknemlig for tipsene deres altså! :) Hvor lang tid ca tok det før pusene kunne tåle nærværet av hverandre?

Anonymous poster hash: c150e...746

Jeg husker ikke helt, det er så lenge siden. Noen uker kanskje? 3 uker? Da var det liksom greit for gammern at det var en annen en der.

Anonymous poster hash: 2c007...a96

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker ikke helt, det er så lenge siden. Noen uker kanskje? 3 uker? Da var det liksom greit for gammern at det var en annen en der.

Anonymous poster hash: 2c007...a96

Ja, jeg tror ikke det var helt greit for guttepusene at de delte bolig før omlag 2 uker eller kanskje 3. Men etter det var det helt greit, og de var gode venner :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker ikke helt, det er så lenge siden. Noen uker kanskje? 3 uker? Da var det liksom greit for gammern at det var en annen en der.

Anonymous poster hash: 2c007...a96

Var begge hannkatter? Er det kanskje enklest da?

Anonymous poster hash: c150e...746

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tror ikke det var helt greit for guttepusene at de delte bolig før omlag 2 uker eller kanskje 3. Men etter det var det helt greit, og de var gode venner :)

Okei:) men katt 1 her er jo hunnkatt så lurer på hvordan det blir når Katt 2 er hannkatt, om det er like enkelt... :/

Anonymous poster hash: c150e...746

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...