Gå til innhold

Har dere jenter virkelig så lav selvtillit?


Mannin

Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke hva greia er med jenter. Og jeg er selv jente. Greit nok at det er dager livet er kjipere enn andre og dager man føler seg styggere enn andre. Men alt i alt så vet jeg at jeg er over gjennomsnittet pen å se på, jeg er ofte veldig morsom og sosia, og ikke minst - jeg har veldig gode venner jeg kan lene meg på hvis det skulle trenges.

Kanskje man er nødt til å lære seg det før man alltid klarer å se et lys i tunellen?

Men så vet jo du at du er over gjennomsnittet pen da, det vil jo selvfølgelig si at mange ikke er det og derfor er misfornøyde.

Anonymous poster hash: 943cf...bac

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde de like mye problemer i gamle dager?. Eller var det bare at det ikke kom frem blant jenter da?. Nå føler jeg det er over alt.

De hadde like mye problemer, men problemene handlet om andre ting.

Det var ikke det samme fokuset på utseendet som det er i dag. Fokuset handlet om andre ting: veloppdragne barn, velstelt, at man hadde ulike materielle goder som tv e.l. osv..

Den teknologiske revolusjonen har gjort at tilgang på/ og muligheten til å spre bilder og videoer raskt fører til at det er større påvirkning på jenter fra flere hold.

Logger du på facebook vil du sannsynligvis se bilder av veltrente jenter i bikini om sommeren, instagram er fylt av veltrente jenter med perfekte kropper, internett er fylt av det, tv, butikker osv.. Det kommer fra alle kanter. I motsetning til før hvor det var snakk om en reklameplakat på den lokale butikken.

Flere jenter i dag måler sin verdi i form av utseendet og kropp, og status basert på sosiale medier. Derfor er det nok et større fokus på dette enn det var i gamle dager.

Men når det kommer til selvtillit, så var nok det også et problem i gamle dager. Jeg ser at endel her i tråden forveksler selvtillit med selvbilde. Selvtillit handler om å ha "Tillit til seg selv" altså tro på at man mestrer ting på ulike areaner, og er ikke knyttet opp mot utseendet. Man kan for eksempel ha god selvtillit på skolen, men dårlig selvtillit i sport...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drit i de idiotene der og lev ditt liv. Du lever kun en gang og da skal du nyte hver dag.

Helt enig, og det gjør jeg også. Poenget er ikke at jeg bryr meg om "de idiotene". Poenget er mer å snu litt på problemstillingen: Mange bruker masse tid og energi på å slite seg ut fordi de ikke er vakre eller pene. Fordi de ikke ser ut som forsidene på kvinnebladene.

Og derfor spør jeg: Hvorfor er det så viktig for dem? Jeg ser heller ikke ut som en forsidepike. Men det er heller ikke et mål jeg har, jeg bryr meg svært lite om jeg ikke ser ut som et eller annet "ideal" som jeg ikke helt hvorfor er der en gang. Hvorfor er det så viktig?

I stedet for å si at alle er pene, hvorfor heller bare ikke innse hvor lite utseendet har å bety? Når til og med modeller klager over, og ikke er fornøyd med, kroppen sin, så ser man hvor arbitrært det er. Folk i alle mulige fasonger og utgaver har mann/kone og barn, så ikke er det så viktig der heller.

Hvor mye eller lite man ligner på et magasin-ideal betyr fuck all. Det sitter i hodet, og man kan være så slank og vakker man vil, hvis man ikke er fornøyd selv så hjelper det ikke. Det er altså ikke gjennom sultekurer og fem lag sminke man finner lykken uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig, og det gjør jeg også. Poenget er ikke at jeg bryr meg om "de idiotene". Poenget er mer å snu litt på problemstillingen: Mange bruker masse tid og energi på å slite seg ut fordi de ikke er vakre eller pene. Fordi de ikke ser ut som forsidene på kvinnebladene.

Og derfor spør jeg: Hvorfor er det så viktig for dem? Jeg ser heller ikke ut som en forsidepike. Men det er heller ikke et mål jeg har, jeg bryr meg svært lite om jeg ikke ser ut som et eller annet "ideal" som jeg ikke helt hvorfor er der en gang. Hvorfor er det så viktig?

I stedet for å si at alle er pene, hvorfor heller bare ikke innse hvor lite utseendet har å bety? Når til og med modeller klager over, og ikke er fornøyd med, kroppen sin, så ser man hvor arbitrært det er. Folk i alle mulige fasonger og utgaver har mann/kone og barn, så ikke er det så viktig der heller.

Hvor mye eller lite man ligner på et magasin-ideal betyr fuck all. Det sitter i hodet, og man kan være så slank og vakker man vil, hvis man ikke er fornøyd selv så hjelper det ikke. Det er altså ikke gjennom sultekurer og fem lag sminke man finner lykken uansett.

Det har en del å si da:

http://www.wsj.com/articles/SB10001424052970203687504576655331418204842

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig, og det gjør jeg også. Poenget er ikke at jeg bryr meg om "de idiotene". Poenget er mer å snu litt på problemstillingen: Mange bruker masse tid og energi på å slite seg ut fordi de ikke er vakre eller pene. Fordi de ikke ser ut som forsidene på kvinnebladene.

Og derfor spør jeg: Hvorfor er det så viktig for dem? Jeg ser heller ikke ut som en forsidepike. Men det er heller ikke et mål jeg har, jeg bryr meg svært lite om jeg ikke ser ut som et eller annet "ideal" som jeg ikke helt hvorfor er der en gang. Hvorfor er det så viktig?

I stedet for å si at alle er pene, hvorfor heller bare ikke innse hvor lite utseendet har å bety? Når til og med modeller klager over, og ikke er fornøyd med, kroppen sin, så ser man hvor arbitrært det er. Folk i alle mulige fasonger og utgaver har mann/kone og barn, så ikke er det så viktig der heller.

Hvor mye eller lite man ligner på et magasin-ideal betyr fuck all. Det sitter i hodet, og man kan være så slank og vakker man vil, hvis man ikke er fornøyd selv så hjelper det ikke. Det er altså ikke gjennom sultekurer og fem lag sminke man finner lykken uansett.

Jeg sitter ikke på noen fasit på hvorfor dem strever etter og se bedre ut en det man gjør. Det er vel muligens slik for mange mennesker, at vi alltid strever etter noe mer en hva vi har. Hvorfor det er slik, vet jeg selvsagt ikke, det er nok også svært individuelt.

Ja hvor viktig er utseende? Jeg tror det blir feil og si at det ikke betyr noe. Jeg er vel det mange vil si, svært kresen selv. Nå er jeg godt gift, men jeg var helt klar på hvordan min fremtidige kone skulle være å se ut. Nå liker ikke jeg de klassisk pene kvinnene som ser ut som alle andre. Ikke liker jeg de syltynne, jeg vil ha kvinner med former og litt stor rumpe. Men ikke tykke. Så for min del, betyr utseende relativt mye. Men det hjelper lite med et vakkert ytre om man er en drittsekk som person.

At noen sliter seg ut med å strebe etter og ligne modeller, forstår jeg mindre av. Ikke spesielt pene og veldig lite pene kropper, etter mitt syn på hva som er flott med kvinner. De har jo ingen former og rumpa er mindre en min egen. Mannerumpe er ikke det jeg vil gå etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For meg betyr utseendet mindre enn personligheten. Hva hjelper det om man er utrolig vakker hvis det er også alt man er? Det nytter ikke om jeg treffer en mann som er superpen hvis det ikke er noe i personligheten som interesserer meg.

Når jeg sier at utseendet er mindre viktig, så mener jeg at det er for meg temmelig irrelevant for mitt liv hvor mye eller lite jeg ligner på et arbitrært "ideal". Jeg lever mitt liv i en helt annen verden enn det der.

Folk har ulik smak, det betyr at det er noen (mange) for alle.

Og spørsmålene mine var mer til de som anser dette som så viktig for seg selv i eget liv. :)

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt artig å se hva man reklamerer med på KG. Siden vi diskuterer kvinner og dårlig selvtillit. Så florerer sidene med tynne jenter i treningsklær. Jeg vil si unormalt tynne. Litt og tenke på, på et forum hovedsakelig for kvinner. Der ligger litt av utfordringene i samfunnet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt artig å se hva man reklamerer med på KG. Siden vi diskuterer kvinner og dårlig selvtillit. Så florerer sidene med tynne jenter i treningsklær. Jeg vil si unormalt tynne. Litt og tenke på, på et forum hovedsakelig for kvinner. Der ligger litt av utfordringene i samfunnet.

Og man kan skru av reklamene ved å skifte skin. Beste funksjonen ved hele KåGe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og man kan skru av reklamene ved å skifte skin. Beste funksjonen ved hele KåGe.

Plager ikke meg. Men det viser litt av hva kvinneblader, forum osv. har å jobbe med. Om man da ønsker å gjøre noe med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plager ikke meg. Men det viser litt av hva kvinneblader, forum osv. har å jobbe med. Om man da ønsker å gjøre noe med det.

Og man kan som bruker vise motstand ved å unnlate å benytte seg av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og man kan som bruker vise motstand ved å unnlate å benytte seg av dette.

Ja og det er jo bra. Men uansett så er det interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dårligere selvtillit nå som 26-åring enn da jeg var 18. For de siste årene har sosiale medier blitt enda viktigere, og jeg føler et mye større press på at jeg må lykkes nå som jeg er litt eldre.

Har selv slettet Facebook, og holder ikke på med Instagram elller Snapchat. Leser aldri dameblader, jeg leser faktisk Morgenbladet og et par andre aviser.

Har prøvd veldig å jobbe med selvtilliten. Jeg er ikke en sjenert person, og har mange venner. Jeg er en del ute, både på konserter og barer. Er egentlig veldig fornøyd med livet mitt, men.. jeg opplever ekstremt lite respons fra det motsatte kjønn. Blir aldri bedt med ut, og har dermed lært meg å ta alt initativ selv. De guttene som liker meg føler jeg ikke noen kjemi med. Og de jeg liker, er ikke interessert.

Gang på gang skjer det samme når jeg er ute: De går for venninnene mine. De søte venninnene mine som har type, og som dermed prøver å få guttene til å hilse på meg. Og igjen og igjen ser jeg at de ikke er interessert. Jeg er ganske høy, og har ikke så mye former. Samtidig er jeg slank og sterk, men kanskje ikke kvinnelig nok. Venninnene mine er gjerne 8-10 cm lavere, med større pupper. Har prøvd å kompensere med langt hår og sminke.

Det er nok mange gutter som også er ganske så påvirket av damleblader og reklame. De har totalt urealistiske forventninger til jenters utseende. Og at det er det viktigste.. håper veldig at det kan bli annerledes hvis jeg klarer å treffe litt eldre gutter. De på min egen alder har jeg helt gitt opp.



Anonymous poster hash: 05d11...fd1
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blir aldri bedt med ut, og har dermed lært meg å ta alt initativ selv.

Har prøvd å kompensere med langt hår og sminke.

håper veldig at det kan bli annerledes hvis jeg klarer å treffe litt eldre gutter. De på min egen alder har jeg helt gitt opp.

Anonymous poster hash: 05d11...fd1

Ville bare si at det er utrolig positive egenskaper det å faktisk gjøre noe selv og ikke bare være lei seg fordi man ikke har det like lett som mange andre. Håper det ordner seg for deg raskt. og han er heldig han som får deg.

Anonymous poster hash: 9aa67...6ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er det ikke. Vår verdi måles i vårt ytre,hele tiden. På jobb,blandt venner og på "markedet". Er du ikke pen nok så har du ingen verdi for menn. Du klarer kanskje å tro på løgnen om at menn vil ha en snill og grei jente,men lærer fort at det er "sexsymbol"med drama fakter som gjelder.

MEN, vi har verdi i andre ting. Ingen trenger å være pen for å være flink i jobben,ei heller pen for å gjøre det man liker her i livet..men selvfølgelig vil jo alle jenter være attraktive og "ønsket".

Personlig så synes jeg mange såkalte "vakre"folk egentlig ikke er så vakre da veldig mye på de, er jo direkte falskt. Det er lag på lag med sminke og slutty klær,dårlig holdning og en udregelig oppførsel,men det hjelper lite når mennene LØPER etter disse kvinnene.

Jeg tror kvinner bør bare drite i menns meninger,drite i menns høye krav,drite i om jenter baksnakker,drite i reklame osv...kun da kan man bli fornøyd med seg selv. Glem hva menn mener,la dem leve i sin egen overfladiske verden hvor alt handler om å pule på sexy damer, og skaff deg heller indre glede og verdier,

Dette ligger i ditt hode!

Mener mange kvinner skaper dette hysteriske skjønnhetstyrraniet selv!

Og jeg er dame!

Jeg har hele livet hatt god selvtillit, men det er fordi det handler om noe dypere enn utseende.

Finn din egen plass i samfunnet. Slutt å sammenligne deg med andre! Finn din integritet og stemme, bli glad i deg selv.

Alle dere som skriker om hva dere ikke har som samfunnet mener dere burde ha, menn osv, ligger i dere selv. Dere begrenser dere selv med å tenke sånn. Søk litt utenfor media, tv, reklame og slutt med å bli så påvirket av andres eksponeringer hele tiden.

Vern om dere selv, bli kjent med dere selv og bli glad i dere selv!

Anonymous poster hash: 1c07d...c29

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Godjente

Jeg er over 30, og har aldri hatt selvtilitt. Ikke et sekund i livet mitt har jeg følt meg pen. For det er jeg ikke, og utseendet har (dessverre) alt å si for hvordan livet ditt kommer til å bli. Jeg er ensom, fattig (man skal helst være minst 2 om økonomien i dette landet), har et liv uten mening. Stygg og feit og en skam for familien, det var min barndom, og det hører jeg fortsatt i bakhodet den dag i dag. Jeg er alltid sulten, for jeg er overvektig, og det er omtrent det verste man kan være. Det har jeg og alltid vært, det er ikke like lett for alle å være tynn. Personlighet spiller ingen rolle, er man feit så er man nesten ikke verdt noe. Jeg er sliten av dette

:hug::hug: Uff så trist at du tenker slik om deg selv. Du må forsøke å tenke positivt, tror det er bare du som ser slikt på deg selv. Klem til deg :hug:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

For min del er det mobbingen som gjorde det. Det er klart at magasiner og alle de vakre menneskene generelt sett ikke gjør det bedre, men jeg har avfunnet meg med situasjonen. Det er sånn livet er. Noen er penere enn andre, og jeg er ikke en av dem.

Heldigvis har jeg lært meg til å skille mellom utseendet og mine evner. Heldigvis er ikke det noe som stopper meg, dette med at jeg ikke kan fordra mitt eget utseende, jeg har valgt å ikke la det få definere meg ift jobb, studier osv. Samtidig, jeg skulle jo gjerne sett i speilet og tenkt "shit, du er vakker". Så lenge samboeren min ser det så får det bare være det samme.

Mvh Yvonne :heiajente:

Jeg så deg på butikken en gang Yvonne, og synes du så helt nydelig ut :)

Anonymous poster hash: 239e9...88b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville bare si at det er utrolig positive egenskaper det å faktisk gjøre noe selv og ikke bare være lei seg fordi man ikke har det like lett som mange andre. Håper det ordner seg for deg raskt. og han er heldig han som får deg.

Anonymous poster hash: 9aa67...6ae

Takk, det var veldig hyggelig. :) Jeg har hatt litt motgang med mobbing, fraværende familie, osv, men jeg vil jo ha et fint liv, så jeg legger mye innsats i det sosiale livet mitt. Men det tærer på meg å bli så definert av utseendet. Og jeg vet at jeg faktisk ikke ser så ille ut en gang, men det å være ganske høy uten former er visst nok til å bli valgt vekk av mange menn.

Men forhåpentligvis vil jeg finne en mann som ser forbi det ytre. Det er jo det jeg helst vil ha.

Anonymous poster hash: 05d11...fd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ille at alt har blitt så utseendefokusert.. Jeg har egentlig aldri slitt noe særlig med selvtillit, men merker nå, i slutten av 20-årene, at det blir verre og verre for hver dag.. Trodde det skulle gå andre veien.. :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del er det mobbingen som gjorde det. Det er klart at magasiner og alle de vakre menneskene generelt sett ikke gjør det bedre, men jeg har avfunnet meg med situasjonen. Det er sånn livet er. Noen er penere enn andre, og jeg er ikke en av dem.

Heldigvis har jeg lært meg til å skille mellom utseendet og mine evner. Heldigvis er ikke det noe som stopper meg, dette med at jeg ikke kan fordra mitt eget utseende, jeg har valgt å ikke la det få definere meg ift jobb, studier osv. Samtidig, jeg skulle jo gjerne sett i speilet og tenkt "shit, du er vakker". Så lenge samboeren min ser det så får det bare være det samme.

Mvh Yvonne :heiajente:

Whut? Jeg er helt sikker på at jeg har sett et bilde av deg i bilde-tråden, og slik jeg kan huske så er du jo dritsøt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...