Gå til innhold

Du kan miste 3 av 4 lønnskroner


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

http://www.dinepenger.no/bruke/du-kan-miste-3-av-4-loennskroner/20242255

Er dette virkelig et reellt problem for folk?

"Dersom du tjener over 145.500 kroner i 2012, vil du gradvis få mindre stipend utbetalt fra Lånekassen."

145 500 kroner + studielånet på ca 90 000 kroner gir jo totalt 236 000 kroner, og det må det vel gå an å leve for?! Jeg skjønner at det er kjipt å miste deler av stipendet, men om man har mulighet til å jobbe så mye at man tjener de summene der samtidig som man studerer, så fortjener man kanskje ikke å få lånekassepenger slengt etter seg heller? Det er jo ingen som tvinger folk til å jobbe så mye...

Selv har jeg valgt å ikke jobbe mer enn et par måneder om sommeren, og tjener ca 50 000 kroner på det. Da klarer jeg meg helt fint gjennom studieåret også :gjeiper:

Anonym poster: ad6f74a6bd0299e71415f76794b42b47

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel 145 500 før skatt? Så etter skatt sitt man vel igjen med litt over 100 000..?

Men studenter er forskjellige, og bor på forskjellige steder. Noen har begynt å studere seint i livet, som da har barn og huslån. Mens andre lever i byer med høy husleie.

Syns ikke vi skal bli straffet for at man er villig å jobbe i ferien og helger når man har mulighet :sukk:

Anonym poster: f6419436ca9be8d5cf67ad37363489f2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes ordningen til lånekassen er helt fair når det gjelder inntektsgrensen. Stipendet skal være ett behovsgode og ikke en rettighet for hvem som helst. Jeg har selv opplevd å ikke oppfylle alle krav fra lånekassen for fullt stipend, og ser ikke noe problrm med dette.

Anonym poster: e78c76395e3e0a9e183c3bada74f2122

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solsmil

Syns ikke vi skal bli straffet for at man er villig å jobbe i ferien og helger når man har mulighet :sukk:

det er vel ikke det det er snakk om, men hvis man faktisk har mulighet til å jobbe og tjene 150 000 i året i tilegg til å studere fulltid, så trenger man kanskje ikke å motta stipend heller. Jeg synes ikke det handler om å bli straffet, men lånekassen trenger ikke å gi stipend til alle og enhver som egentlig ikke trenger det. Det er bortkastede penger. For utdannelse er jo noe man personlig burde sørge for, og det er jo allerede gratis utdannelse i norge. om man i tillegg skal få kastet etter seg penger til livsopphold når man egentlig jobber såpass mye at man ikke hadde trengt det, så blir det bare teit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel 145 500 før skatt? Så etter skatt sitt man vel igjen med litt over 100 000..?

Oi, beklager, det tenkte jeg ikke på! Men det blir jo ikke mange tusen i skatt, så man vil fortsatt kunne sitte igjen med godt over 100 000 kroner i lønn og totalt ca 200 000 kroner i året.

Jeg forstår at ulike livssituasjoner mtp andre lån (huslån), familie o.l. vil kunne gjøre at man trenger mer penger enn den jevne student, men så er det jo også et valg man gjør når man velger å bli student!

TS

Anonym poster: ad6f74a6bd0299e71415f76794b42b47

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

syns det er helt rettferdig.

og ja man vet jo gjerne om dette når man blir student, så da er det et valg man tar ja!

Jeg klarer meg akuratt med studielånet og stipend, jeg har ingen deltidsjobb og tjente lite forrige sommer, og har ingen sommerjobb nå. Når jeg klarer meg gjennom året med det stipendet da, så bør folk virkelig ikke klage for at de ikke får de 40 000 ekstra i tillegg :P

Har en voksen dame i klassen som har mann og barn, og mannen hennes studerer også. De har lån og mere utgifter enn meg, men de klarer seg bra.

De andre i klassen som har deltidsjobb/ekstrajobb/tjener fett om somrene, bruker bare de ekstra pengene på klær og alt sånn. Er heller jeg som bør klage som ikke har noe jobb.. Men det gjør jeg ikke, så de som klager på dette får holde kjeft :P

Til syvende og sist handler det bare om prioriteringer.

Endret av hermoine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde ett år der jeg hadde ekstra kapasitet til å jobbe pga. korte semestre med liten belastning, tross full studieprogresjon. Jeg jobbet såpass mye at jeg kom over grensen. Jeg forstår at folk som ikke jobber så mye ikke ser problemet, men når man allerede er student med 300.000 i gjeld så hadde det vært greit at det ene ekstraordinære året der jeg fikk jobbet litt ekstra, enda jeg fremdeles var student, faktisk kunne bruke de alle de ekstra kronene til å spare uten at min stipendandel, ble forkortet.

Problemet er dette går ikke utover fulltidsarbeidende ressurssterke folk som studerer på si, det går utover vanlige studenter med masse gjeld som klarer å jobbe ekstra mye et år eller to.

Anonym poster: 1525dcc6a203da7aa04e7736ac949ccf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at man jobber er jo noe man velger å gjøre selv. Man kan jo godt dra hjem etter en skoledag og ligge på sofaen, istedenfor å gå på jobb. Eller så kan man jo feriere i 2 måneder om sommeren. Og at du da klarere deg med 50 000 så er det ditt valg, for da kunne du ha tjent mer hvis du ville.

Men jeg ønsker heller å jobbe ekstra, tilegne meg erfaring og vise at jeg har jobberfaring når jeg en gang blir ferdig med studiene. Og ja, kan gjerne innrømme at jeg bruker pengene på andre ting enn nudler. Men da har jeg også brukt tiden min på å gjøre noe fornuftig, istendenfor masse fritid.

145 500(før skatt) er en del. Men det er hele prinsippet med at staten skal ha satsene for stipend/lån på et så lavt nivå, og itillegg straffe de som faktisk vil jobbe, som jeg reagerer på.

Anonym poster: f6419436ca9be8d5cf67ad37363489f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er vel ikke det det er snakk om, men hvis man faktisk har mulighet til å jobbe og tjene 150 000 i året i tilegg til å studere fulltid, så trenger man kanskje ikke å motta stipend heller. Jeg synes ikke det handler om å bli straffet, men lånekassen trenger ikke å gi stipend til alle og enhver som egentlig ikke trenger det. Det er bortkastede penger. For utdannelse er jo noe man personlig burde sørge for, og det er jo allerede gratis utdannelse i norge. om man i tillegg skal få kastet etter seg penger til livsopphold når man egentlig jobber såpass mye at man ikke hadde trengt det, så blir det bare teit.

Hvis man hadde mistet stipend for at man jobbet deltid og i ferier, så ville vel mange færre jobbet. Men syns ikke det er utelukkende positivt. Det er bra å ha erfaring fra yrkeslivet, når man engang skal begynne å søke på jobb etter utdanningen.

Dessuten så jobber mange studenter for å ha litt ekstra penger i hverdagen. Virker som man skal ha det skikkelig trangt økonomisk før man kan kalle seg en ordentlig student. Og ikke ha mulighet å jobbe deltid for å unne seg noe ekstra, for da har man det tydligvis alt for godt for å være en student. Men hvis du ikke vil jobbe ekstra, så klart man skal få penger fra lånekassen. Makes no sense :sjenert:

Anonym poster: f6419436ca9be8d5cf67ad37363489f2

Anonym poster: f6419436ca9be8d5cf67ad37363489f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud :P Det blir jo som å gi de som har full jobb, stønad fra nav bare fordi de som ikke har jobb får det :P Stipendet er en livsredder for mange, og det er det det skal brukes til. Ikke til å dra på ferier eller dra på shopping. Bruk deres egne tjente penger på det!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moralen her er: Alle skal ha det like dårlig. For all del, ikke vært flink å jobb! Sitt hjemme og kos deg med stipendet.

Ikke rart at det er så mange trygdede i Norge :klaske:

Anonym poster: f6419436ca9be8d5cf67ad37363489f2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ett år der jeg hadde ekstra kapasitet til å jobbe pga. korte semestre med liten belastning, tross full studieprogresjon. Jeg jobbet såpass mye at jeg kom over grensen. Jeg forstår at folk som ikke jobber så mye ikke ser problemet, men når man allerede er student med 300.000 i gjeld så hadde det vært greit at det ene ekstraordinære året der jeg fikk jobbet litt ekstra, enda jeg fremdeles var student, faktisk kunne bruke de alle de ekstra kronene til å spare uten at min stipendandel, ble forkortet.

Problemet er dette går ikke utover fulltidsarbeidende ressurssterke folk som studerer på si, det går utover vanlige studenter med masse gjeld som klarer å jobbe ekstra mye et år eller to.

Anonym poster: 1525dcc6a203da7aa04e7736ac949ccf

Du misforstår ideen bak studiefinansiering, tror jeg. Det er for at folk som ellers ikke ville hatt råd til å studere skal ha muligheten, ikke at man skal kunne spare opp penger underveis. Du kunne jo bare ha latt være å ta opp lån det året du tjente så mye eller året etterpå, om du syntes studielånet ble for stort? Det er elendig ressursbruk å gi penger til folk som ikke behøver det, når det er ganske mange andre steder i samfunnet de kan komme til nytte. Jeg har også fått redusert stipendet mitt fordi jeg tjente for mye, men det betød jo bare at jeg hadde andre penger å bruke, og da syntes jeg det var rimelig.

Anonym poster: a10dd5afd63e14fae9d9197680b75f3f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk helt latterlig at det er slik! Man straffes regelrett fordi man er strukturert, og får tid til både jobb og studier. Men det verste av alt er jo nå at kapitalinntekter skal inkluderes i maksinntekten per år. DET ER HELT HØL I HUGGU! Skal jeg straffes fordi jeg er flink til å spare og nå? Det blir faktisk litt renteinntekter på full BSU-konto for eksempel, og den er jo låst til boligformål. Den nye regelen står virkelig ikke i stil med de økte boligprisene, og unges vasnskeligheter med å komme inn på boligmarkedet. Nå gjør Lånekassa (staten) det enda vanskeligere! Idioter :kjefte:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og så er det dumt at de regner kalender år. (de gjorde i hvertfall det i min tid)

Jeg var ferdig utdannet på våren, jobbet litt mens jeg fortsatt var student og begynte i fast 100 % fra august så tjente jeg "for mye" og noe av mitt stipend ble omgjort til lån...

Synes det var helt håpløst for da jeg var student var jeg jo avhenig av det jeg fikk som stipend, og som ferdig utdannet var jeg jo nødt til å begynne å jobbe :sjenert:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud :P Det blir jo som å gi de som har full jobb, stønad fra nav bare fordi de som ikke har jobb får det :P Stipendet er en livsredder for mange, og det er det det skal brukes til. Ikke til å dra på ferier eller dra på shopping. Bruk deres egne tjente penger på det!

Er vel derfor man jobber i tillegg da for å ha råd til ferier og shopping, ikke omvendt! *Duste-smile-fjest*

Anonym poster: ab7c1bebbf1e913348ee39b47c065eae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest alille

Det hadde vært økonomisk sløseri å gi stipend til de som tjener mye. Hvorfor gi penger til de som ikke trenger det? Man får ikke redusert stipend som straff, men fordi stipend gis til dem som behøver det! Ser man ikke den logikken må man være ganske vrang... Hadde vært katastrofe om alle skulle ha rett på stipend uansett inntekt, da hadde nok mange arbeidstakere meldt seg opp på enkle studier for å få gratis penger ;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det hadde vært økonomisk sløseri å gi stipend til de som tjener mye. Hvorfor gi penger til de som ikke trenger det? Man får ikke redusert stipend som straff, men fordi stipend gis til dem som behøver det! Ser man ikke den logikken må man være ganske vrang... Hadde vært katastrofe om alle skulle ha rett på stipend uansett inntekt, da hadde nok mange arbeidstakere meldt seg opp på enkle studier for å få gratis penger ;-)

:jepp:

Anonym poster: ab7c1bebbf1e913348ee39b47c065eae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært økonomisk sløseri å gi stipend til de som tjener mye. Hvorfor gi penger til de som ikke trenger det? Man får ikke redusert stipend som straff, men fordi stipend gis til dem som behøver det! Ser man ikke den logikken må man være ganske vrang... Hadde vært katastrofe om alle skulle ha rett på stipend uansett inntekt, da hadde nok mange arbeidstakere meldt seg opp på enkle studier for å få gratis penger ;-)

Det er jo ikke logisk. Alle kan velge å jobbe hvis de vil. Skal man få gratis penger av staten fordi man ikke gidder å jobbe? (Jeg veit at ikke absolutt alle kan jobbe, men de fleste kan faktisk det). Mens de som gidder å jobbe, og som bidrar med SKATTEPENGER, ikke skal få noe "lønn" for strevet?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke logisk. Alle kan velge å jobbe hvis de vil. Skal man få gratis penger av staten fordi man ikke gidder å jobbe? (Jeg veit at ikke absolutt alle kan jobbe, men de fleste kan faktisk det). Mens de som gidder å jobbe, og som bidrar med SKATTEPENGER, ikke skal få noe "lønn" for strevet?

Det er likt for alle opp til beløpsgrensa. Det er ikke så vanskelig å forholde seg til? Det skal være noen incentiver for f.eks å fullføre på nærmere normert tid. I tillegg er det veldig få (jeg har aldri møtt noen!) studenter som har mulighet til å tjene nesten 150 000 ved siden av studiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest alille

Det er jo ikke logisk. Alle kan velge å jobbe hvis de vil. Skal man få gratis penger av staten fordi man ikke gidder å jobbe? (Jeg veit at ikke absolutt alle kan jobbe, men de fleste kan faktisk det). Mens de som gidder å jobbe, og som bidrar med SKATTEPENGER, ikke skal få noe "lønn" for strevet?

Deres lønn for strevet er jo lønna. Vi som velger å jobbe mindre og studere mer får kompensasjon i form av stipend. Synes du det er logisk å gi stipend til alle arbeidstakere som da vil velge å ta enkle studier? Hvordan skal det finansieres?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...