Gå til innhold

Hvor mye lån kan jeg dra på meg?


Xollern

Anbefalte innlegg

Heisann

 

Har havnet i en litt lei økonomisk situasjon, og sliter litt med å finne ut hva jeg bør gjøre. Saken er at jeg har skrevet under på kontrakt om boligkjøp som jeg skal overta mellom 1-2. kvartal 2016. Altså om 6-12 måneder avhengig av hvor fort byggeprosessen går.

 

Fikk ordnet med lånebevis i banken der jeg sa jeg skulle ha en egenkapital på 400 000(Leiligheten koster ca 2,4mill. Problemet er at jeg ikke har den egenkapitalen enda, og setter av penger hver måned frem til overtagsdato for å komme i mål. Per dags dato har jeg vel 300 000 fordelt på Bsu, depositum i leiligheten og sparekonto. For å nå 400 000 til 1.januar må jeg spare i underkant av 17 000 i måneden.

 

Dette har forsåvidt gått fint hittil, men nå har bilen havarert og ifølge verkstedet måtte jeg påberegne en minimum 15 000. Det er snakk om en gammel bil som ikke er verdt mer enn 15-20 000 i god stand med den km og årsmodell jeg har. Håpet egentlig at den skulle holde til jeg fikk leiligheten slik at jeg kunne kjøpe meg en litt mer ordentlig bil.

 

Så jeg står litt i tvil om jeg skal reparere den gamle bilen eller ta opp et lite lån på en litt nyere bil. Tenker da mellom 60-90 000 i lån. Spørsmålet er hva vil banken si mtp boliglånet når jeg i tillegg har dratt på meg et billån. Jeg har jo allerede skrevet under på kontrakt for leiligheten så kommer i en knipe hvis banken slår seg vrang. Er jeg nødt til å bite i det sure eple og reparere den drittbilen jeg har?

 

I gjeld fra før har jeg ca 130 000 i studielån og ligger på ca 600 000 brutto i året. (rundt 33k utbetalt i snitt kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enkelt.

Ikke kjøp ny bil. Lev uten bil. Spar de pengene, og bruk løsninger som kameratkjøring, buss (kollektiv) gå og sykle frem til du har spart opp egenkapitalen og får kjøpt leiligheten.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke fiks bilen. Spar forsikring, årsavgift, andre utgifter.

Anonymous poster hash: cf036...b80

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MÅ du ha bil? Selg den (enten du fikser den først eller trekker fra 15.000 på summen) og vær kvitt en hel drøss av andre utgifter. Spar opp EK, overta bolig. Start da sparing til bil igjen om du virkelig må ha en. Inntil da går det sikkert en buss eller du kan sykle :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiks gamle bilen, ikke kjøp ny med mindre du får det forhåndsavklart med banken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg beholde jobben må jeg ha bil. Er 5 mil hver vei.

Endret av Xollern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...