Gå til innhold

Tømme PC'en for alt


Cristycreme

Anbefalte innlegg

Hvordan sletter jeg alt fra harddisken (utenom programvaren selvsagt?

Jeg skal selge laptopen min og vil ikke selge med noen personlige bilder for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan sletter jeg alt fra harddisken (utenom programvaren selvsagt?

Jeg skal selge laptopen min og vil ikke selge med noen personlige bilder for eksempel.

Grundigste, men samtidig enkleste er å formatere hele harddisken, og legge inn XP på nytt. Da er evt bilder omtrent garantert borte. Programvaren har du selvsagt liggende på originale CDRom plater eller laster ned fra nettet på nytt.

Pass bare på en ting først; at du har driveren til nettverkskortet liggende (f.eks på en usb penn), hvis ikke vil du ofte ikke kunne komme deg på nett etter reinstall av windows. Har du først netttilgang, kan du få tak i resten via nett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grundigste, men samtidig enkleste er å formatere hele harddisken, og legge inn XP på nytt. Da er evt bilder omtrent garantert borte. Programvaren har du selvsagt liggende på originale CDRom plater eller laster ned fra nettet på nytt.

Pass bare på en ting først; at du har driveren til nettverkskortet liggende (f.eks på en usb penn), hvis ikke vil du ofte ikke kunne komme deg på nett etter reinstall av windows. Har du først netttilgang, kan du få tak i resten via nett..

Hvis du skal selge PC'n din og du har solgt den med licenser for bestemt programvare , kan du bare formatere disken og alt blir slettet . Så legger du bare ved cd'ene til programmene så kan kjøper innstallere på nytt .

Hvis innholdet er veldig sensitivt burde du vel egentlig levere inn pc'n for sletting med magnetisme , siden det er mulig å gjennoprette data etter reformatering .

Tips hvis en selv legger inn operativ systemet , er å partisjonere opp disken i 2 el flere partisjoner og legge OS på den ene partisjonen og filer etc på den andre . Ved behov for reformattering ved feks reinstallering av OS , trenger man bare å formatere den partisjonen som OS ligger på og man beholder alle filer .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis innholdet er veldig sensitivt burde du vel egentlig levere inn pc'n for sletting med magnetisme , siden det er mulig å gjennoprette data etter reformatering .

Kan love deg at hvis du sletter harddisken med magnetisme, så blir den ubrukelig etterpå ! Ok, ingen får tak i datene da..

Det eksisterer vanligvis endel tracks og sectors på disken, som ville blitt ødelagt i en slik prosess.

Har man så sensitive data på disken at man vil ødelegge den, så vil en liten tur innom ett smelteverk, og dumping av disken i ett av metallbadene løse problemet forholdsvis fort.. :sjarmor:

For å kunne bruke disken etterpå, kan man overskrive den med egnede verktøy, for eksempel med Ibas sitt ExpertEraser, eller Symantec sitt Gdisk verktøy. Man har jo gratisprogrammet Darik's Boot and Nuke også. De to sistnevnte overskriver vel disken en 7-8 ganger på normalt høy innstilling, men de kan settes til å overskrive disken enda flere ganger.

Kommmer an på hvor paranoid man er..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis innholdet er veldig sensitivt burde du vel egentlig levere inn pc'n for sletting med magnetisme , siden det er mulig å gjennoprette data etter reformatering.

Selge PC med sensitive data: Kjøp ny disk og ødelegg den gamle (eller bruk den selv videre). Eventuelt kan man bruke overskrivningsprogrammer som skriver over disken et bestemt antall ganger. Formattering (iallefall rask formatering) er ikke godt nok.

Er man paranoid nok så leverer man ikke fra seg disken for man vet jo aldri hva de som skal slette den gjør først :)

Edit: Dette programmet er enkelt å bruke for å overskrive og deretter slette filer. http://www.heidi.ie/eraser/

Endret av skrue
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan sletter jeg alt fra harddisken (utenom programvaren selvsagt?

Jeg skal selge laptopen min og vil ikke selge med noen personlige bilder for eksempel.

Må bare kommentere èn ting:

Å formattere en harddisc er ikke det samme som å fjerne filer.

De forsvinner på utforskeren og virker borte, men dette stemmer ikke. Filene ligger på harddisken til de er overskrevet.

Det vil ta en person rundt 4 timer å gjennoprette en formattert harddisk med rett programvare (som finnes tilgjengelig gratis på nettet hvis man leter godt).

Det eneste som duger er (IKKE noe med magnetisme)å overskrive all data på discen. Kjør et program som overskriver med vilkårlige tegn fra a - z.

Endret av caso
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette ble jo veldig teknisk da.. Ikke min sterkeste side... Men det dere sier et at om jeg sletter alle bilder, alle mailer, internet loggen, alle dokumenter etc så vil man kunne lett gjennopprette alt??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det sånn , med mindre du har bedriftøkonomisk eller millitær informasjon hmm forskningsinformasjon ol og som er sensitiv , så tror jeg ingen gidder prøve å gjennoprette dataene dine .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ble jo veldig teknisk da.. Ikke min sterkeste side... Men det dere sier et at om jeg sletter alle bilder, alle mailer, internet loggen, alle dokumenter etc så vil man kunne lett gjennopprette alt??

Ja, vanlig sletting eller formattering fjerner bare informasjonen på disken som sier at dette er en fil, den fjerner ikke innholdet i filene. Forenklet kan man si om dette var en bok blir innholdsfortegnelsen fjernet, mens selve teksten blir værende. Har man programvare som vet hvordan den første informasjonen kan gjenopprettes så kan mye finnes tilbake av dem som vil. Sikkert endel som har reddet feriebildene på den måten om man har slettet dem ved en feiltagelse.

Man må overskrive innholdet (selve teksten i boken) av en fil før den slettes. Eventuelt overskrive hele disken. Programmer som gjør dette, skriver gjerne over flere ganger.

Du må selv avgjøre hva du synes er viktig. Skal maskinen gis videre til noen i familien el. så spiller det liten rolle synes jeg. Skal den selges til fremmede bør man tenke seg litt mer om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...