Gå til innhold

Hvordan og hvor mye påvirker kostholdet mitt babyen i magen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Heisann

Jeg lurer litt på dette med hvordan mitt kosthold påvirker babyen i magen..

Jeg er veldig mye trøtt, så jeg sover ganske mye om dagene og da får jeg ikke alltid tid til å spise så mye mat, ofte bare to måltider om dagen..og det er jo ikke nok!

Og ofte så lar jeg meg lett friste av sjokolade og chips osv, og av og til spiser jeg det istedetfor et annet måltid og av og til spiser jeg det i tillegg til de forskjellige måltidene.

Jeg er også mye kvalm og uvel og da frister ikke vanlig middagsmat og brødskiver så mye og da skipper jeg kanskje noen måltider noen dager..

Men poenget mitt, sånn generelt har mitt kosthold veldig mye å si for barnet nå?(er 13uker på vei)

OG kan jeg kunne drepe eller skade ungen i magen på et slags vis av SULT liksom om jeg ikke spiser nok?

og om jeg spiser veldig mye usundt som chips og sjokolade( som sagt kanskje istedetfor eller i tillegg til et måltid) hvordan det påvirker babyen?

Hilsen en veldig bekymret dame!



Anonymous poster hash: 3093f...9e7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest FuturePrimitive

Det påvirker selvsagt, men selv kvinner i svært fattige land føder ofte friske barn, selv om de bare har levd på kål eller ris hele svangerskapet. Bare du får i deg næring, så kan du jo ta vitaminer og mineraler som tilskudd.

Tror ikke du skal bekymre deg så mye over det. Det viktigste er hva ungen IKKE skal ha over i placenta, alkohol, tobakk osv.

Kjenner foresten ei som bokstavlig talt levde på smågodt under hele svangerskapet..ikke optimalt antakelig, men ungen ble helt fin.

Endret av FuturePrimitive
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det påvirker selvsagt, men selv kvinner i svært fattige land føder ofte friske barn, selv om de bare har levd på kål eller ris hele svangerskapet. Bare du får i deg næring, så kan du jo ta vitaminer og mineraler som tilskudd.

Tror ikke du skal bekymre deg så mye over det. Det viktigste er hva ungen IKKE skal ha over i placenta, alkohol, tobakk osv.

Kjenner foresten ei som bokstavlig talt levde på smågodt under hele svangerskapet..ikke optimalt antakelig, men ungen ble helt fin.

Takk for svar, det svaret beroliget meg veldig! :blomst:

Er min første gang som gravid så da er det vel naturlig at man er litt ekstra bekymret og pirkete på hva som kan være riktig og galt!

Tobakk, alkohol, snus og alt det har jeg ikke rørt siden lenge før jeg ble gravid så der er det ingen bekymringer hverfall :danse:

Anonymous poster hash: 3093f...9e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil/underernærning under graviditet resulterer i lavere fødselsvekt, som igjen ofte resulterer i lavere IQ, ADHD og en rekke andre problemer. Det er snakk om 9mnd, barnet ditt skal leve i 100 år.

Endret av Meeh
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det påvirker selvsagt, men selv kvinner i svært fattige land føder ofte friske barn, selv om de bare har levd på kål eller ris hele svangerskapet.

Og dette er en av grunnene til at disse barnene i snitt etter norsk målestokk ender opp som lettere mentalt tilbakestående (<70 IQ) når de er voksne.

Endret av Meeh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil/underernærning under graviditet resulterer i lavere fødselsvekt, som igjen ofte resulterer i lavere IQ, ADHD og en rekke andre problemer. Det er snakk om 9mnd, barnet ditt skal leve i 100 år.

Altså det er ikke snakk om underernæring her da! Jeg er glad i trening og jeg spiser til vanlig ganske sundt og ofte, og masse grønnsaker og alt som er bra for barnet som jeg også har fått beskjed om fra legen!

Det jeg bekymrer meg for er at jeg har hatt mine få dager der jeg ikke har spist like mye som jeg burde pga jeg har sovet mye og vært veldig slapp i det siste! og jeg har hatt dager der jeg har spist mye usundt som jeg ikke pleier så ofte som nå!

Jeg er bare en bekymret førstegangsgravid og bare vil høre at det ikke er totalt galt av meg å ikke spise like mye og like sundt hver eneste dag :)

Anonymous poster hash: 3093f...9e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kommer til å,føle deg bedre om du putter i deg litt mat jevnlig. Man blir ekstra kvalm og slapp av å spise for lite. De tre siste svangerskapene har jeg hatt en periode der jeg bare måtte ha tomat på brødskiva i tillegg til det andre pålegget - gjerne noe salt pålegg, egg med salt eller ost. Det blir bedre av bare en halv brødskive, selv om du ikke har den største matlysten.

Så lenge du spiser sunt til vanlig er det ikke så farlig å spise litt usunt, det største problemet er kanskje at en ofte føler seg ganske daff og slapp etter usunn mat.

Om du spiser mye usunt, vil du og barnet få underskudd på viktige stoffer, mineraler og vitaminer og på den måten ha et dårligere utgangspunkt, selv om det mest sannsynlig går relativt bra. Er viktig for utviklingen av hjernen å ha er godt/ normalt koshold.

Endret av absinthia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig kosthold går mer utover deg enn fosteret.

Anonymous poster hash: d28e2...9e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke bekymre det sålenge det bare er en periode, og du ikke øker eller synker veldig mye i vekt.

Nesten alle gravide har faser der de enten spyr opp alt som finnes og kun klarer innta spesifikke ting, eller at de må småspise hele tiden for å unngå kvalme/sterk uvelhet.

Jeg mistet totalt matlyst i første trimester, og hadde et ganske begrenset inntak ifht variasjon. Prøvde unngå veldig usunn mat, det bidrar bare til forverring.

Anonymous poster hash: a7295...198

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har dager du ikke får i deg nok går nok det fint:) babyen tar det den trenger uansett! Jeg var dårlig omtrent hele svangerskapet, gikk bare opp et par kilo. Lille jenta mi kom en uke før terning og veide 3500gr, så hun klarte seg bedre enn meg!;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer til å,føle deg bedre om du putter i deg litt mat jevnlig. Man blir ekstra kvalm og slapp av å spise for lite. De tre siste svangerskapene har jeg hatt en periode der jeg bare måtte ha tomat på brødskiva i tillegg til det andre pålegget - gjerne noe salt pålegg, egg med salt eller ost. Det blir bedre av bare en halv brødskive, selv om du ikke har den største matlysten.

Så lenge du spiser sunt til vanlig er det ikke så farlig å spise litt usunt, det største problemet er kanskje at en ofte føler seg ganske daff og slapp etter usunn mat.

Om du spiser mye usunt, vil du og barnet få underskudd på viktige stoffer, mineraler og vitaminer og på den måten ha et dårligere utgangspunkt, selv om det mest sannsynlig går relativt bra. Er viktig for utviklingen av hjernen å ha er godt/ normalt koshold.

Ja selvfølgelig :) jeg hadde jo en periode for et par uker siden der jeg hadde skikkelig dilla på pizza, mens nå så klarer jeg ikke tanken på pizza engang :fnise: Så det er vel bare en slags periode jeg er inne i nå også!

Mat som jeg spiser mye av utenom mye av det usunne i det siste er jo forskjellige grønnsaker, kornprodukter, bønner, melk og tran osv, har hørt at dette er veldig bra, hverfall i første trimester fordi det inneholder masse bra vitaminer og annet som er bra for babyen, hverfall det jeg har hørt :)

Anonymous poster hash: 3093f...9e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det påvirker såklart, men det er ikke krise å spise litt usunt/lite i perioder. Det er tøft å gå gravid, og med ingen matlyst / uvelhet i lang tid, hjelper det ikke å dynke på med dårlig samvittighet i tillegg.

Jeg gjør så godt jeg kan. Spiser litt lite,men detjeg spiser er normalt sunt kosthold. Ikke min feil, spiser jeg mye får jeg oppstøt og spyr, og det er jo ikke bedre!

Endret av Talbot
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke bekymre det sålenge det bare er en periode, og du ikke øker eller synker veldig mye i vekt.

Nesten alle gravide har faser der de enten spyr opp alt som finnes og kun klarer innta spesifikke ting, eller at de må småspise hele tiden for å unngå kvalme/sterk uvelhet.

Jeg mistet totalt matlyst i første trimester, og hadde et ganske begrenset inntak ifht variasjon. Prøvde unngå veldig usunn mat, det bidrar bare til forverring.

Anonymous poster hash: a7295...198

Som jeg nevnte over så er jeg nok bare i en slags fase merker jeg ja :)

Jeg har verken gått opp eller ned i vekt etter jeg ble gravid, jeg ligger sånn ca på samme plass hver gang jeg har veid meg de siste 3mnd :)

Hadde helt i begynnelsen av graviditeten skikkelig dilla på brokkoli og erter og andre grønnsaker og generelt sunne ting, og det var jo midt i blinken for meg! Satser på jeg kommer meg tilbake i den fasen igjen haha :fnise:

Anonymous poster hash: 3093f...9e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det påvirker såklart, men det er ikke krise å spise litt usundt/lite i perioder. Det er tøft å gå gravid, og med ingen matlyst / uvelhet i lang tid, hjelper det ikke å dynke på med dårlig samvittighet i tillegg.

Jeg gjør så godt jeg kan. Spiser litt lite,men detjeg spiser er normalt sunt kosthold. Ikke min feil, spiser jeg mye får jeg oppstøt og spyr, og det er jo ikke bedre!

Helt sant :) Tror nok dette går helt fint :) Man har vel lov å unne seg litt usunnheter og litt annet kosthold av og til, hverfall når man kan skylde det på graviditeten :fnise:

Anonymous poster hash: 3093f...9e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...