Gå til innhold

Rubellavaksine


Hay

Anbefalte innlegg

Jeg tok vaksinen i 6 klasse men nå når jeg var på svangerskapskontroll hos legen og tok blodprøver fant de ikke antistoffer mot Rubella.
Er det noen flere som har mistet effekten av vaksinen selv om dere har tatt den?
Hvilken oppfølging fikk dere i svangerskapet og hva ble gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Litt fakta

"Røde hunder (rubella) er en barnesykdom med utslett og feber. Sykdommen har vanligvis et mildt forløp, men kan føre til alvorlig fosterskade hvis gravide smittes under svangerskapet.

Vaksine mot røde hunder tilbys i barnevaksinasjonsprogrammet og denne beskyttelsen varer sannsynligvis hele livet. "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig skjeldent å få i norge. Vil da anbefale deg å ikke reise til land hvor de ikke vaksineres. Ellers så går det nok bra! :) Angående oppfølging osv kan jeg ikke svare da jeg har antistoffer mot rubella.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig skjeldent å få i norge. Vil da anbefale deg å ikke reise til land hvor de ikke vaksineres. Ellers så går det nok bra! :) Angående oppfølging osv kan jeg ikke svare da jeg har antistoffer mot rubella.

Ja, er heldigvis sjeldent :) Tror nok det skal gå veldig fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme greia her, hadde ikke antistoffer i første svangerskap, til tross for at jeg har fulgt standard vaksineprogram. Fikk beskjed om at det var unødvendig å ta ekstra forholdsregler, da sykdommen er uhyre sjelden i Norge, men at jeg selvsagt skulle være forsiktig hvis jeg var i nærheten av noen som potensielt kunne være smittet. Det var også uproblematisk å dra på ferie til Sør-Europa. Det utløste ingen ekstra oppfølging av noe slag.

Jeg fikk ny rubellavaksine umiddelbart etter fødsel, men hadde nesten mistet antistoffene igjen da jeg var gravid med yngste. Iflg legen biter ikke vaksinen varig på alle, og jeg ser ut til å være en av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samme greia her, hadde ikke antistoffer i første svangerskap, til tross for at jeg har fulgt standard vaksineprogram. Fikk beskjed om at det var unødvendig å ta ekstra forholdsregler, da sykdommen er uhyre sjelden i Norge, men at jeg selvsagt skulle være forsiktig hvis jeg var i nærheten av noen som potensielt kunne være smittet. Det var også uproblematisk å dra på ferie til Sør-Europa. Det utløste ingen ekstra oppfølging av noe slag.

Jeg fikk ny rubellavaksine umiddelbart etter fødsel, men hadde nesten mistet antistoffene igjen da jeg var gravid med yngste. Iflg legen biter ikke vaksinen varig på alle, og jeg ser ut til å være en av dem.

Jeg hadde ikke antistoffer med førstemann og fikk ny dose på sykehuset. Spennende å se om jeg opplever det samme som deg med andremann nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvordan det var med første svangerskapet. Ser ikke ut som de testet meg for det i det heletatt siden det ikke er krysset av noe på svangerskapspapirene mine. Men hadde de gjort den da kunne jeg jo tatt vaksinen før vi planla nr 2. Da kunne det jo vært unngått.
Får be de sjekke etter antistoffer til neste svangerskap igjen, jeg har lyst på tre barn.

Kan man ta vaksinen når man ammer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke antistoffer i første graviditet og ble vaksinert etter fødsel. Likevel var jeg ikke immun ved andre graviditet.. Skal ta ny vaksine igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Her er en midt i fleisen til alle vaksinetvilere: da jeg vokste opp på 60 og 70 tallet var Røde hunder vanlig, jeg hadde det selv som tenåring. Vaksine ble ikke tilbudt før vi gikk i niende (den gang siste skoleår). Det var vanlig å ha denne "barnesykdommen" da.

Nå har vaksine gjort den sjelden. Hurra for vaksineprogrammet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er grunnen til at dette vaksinasjonsprogrammet er så bra. For det er ikke alltid at vaksinasjon gor full beskyttelse på hvert individ, men de blir da beskyttet av at resten av samfunnet tar akkurat samme vaksine og at sykdommen da er veldig sjelden...

Anonymous poster hash: 97284...2f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en midt i fleisen til alle vaksinetvilere: da jeg vokste opp på 60 og 70 tallet var Røde hunder vanlig, jeg hadde det selv som tenåring. Vaksine ble ikke tilbudt før vi gikk i niende (den gang siste skoleår). Det var vanlig å ha denne "barnesykdommen" da.

Nå har vaksine gjort den sjelden. Hurra for vaksineprogrammet!

Bestemor mistet et barn på demme tiden, pga at det ikke var vanlig med vaksiner og barnet døde.

Hurra for vaksinasjonsprogrammet!!

Anonymous poster hash: 97284...2f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bestemor mistet et barn på demme tiden, pga at det ikke var vanlig med vaksiner og barnet døde.

Hurra for vaksinasjonsprogrammet!!

Anonymous poster hash: 97284...2f8

Ja, fant nettopp ut at en lang ut i familien fødte et barn med utviklingshemming på grunn av at mor ble syk av det i svangerskapet. Er jo mange år siden nå, 1960 en gang. Så utrolig godt denne sykdommen snart er borte.

Problemet er jo de som kommer utenlandsfra som ikke er vaksinert.

Jeg vil hvertfall ta vaksinen nå etter jeg har født. Får sjekke meg igjen før vi skal ha nr 3 at den fortsatt sitter i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...