Gå til innhold

Uke 40 - gikk vannet mitt..?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tidligere het det at man skulle kontakte føden umiddelbart hvis vannet gikk, dette grunnet fare for infeksjon. Er det ikke slik lenger? Anonymous poster hash: 39ee4...5eb

Jeg fikk beskjed av jordmor om at de ville ha deg inn senest 12 timer etter vannavgang. Gikk vannet sent på kvelden, så gjorde det ingenting om man ventet til neste morgen. Så sant det ikke var misfarget ol. Man trenger heller ikke legge seg ned selv om hodet ikke er festet.

Vannet mitt gikk bare litt og litt. Sto opp om natta for å gå på do, og trodde jeg tissa litt på meg eller no. Tok mange timer før jeg skjønte at det kunne være vannet som hadde gått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Herregud, du skulle ha ringt føden for lengst. Man skal ikke "se an" misfarget fostervann!! Ring NÅ!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vannet gikk hos meg skjønte jeg det med engang, begynte til og med å vaske gulvet etter meg.. ( var litt sjokka), men du MÅ til sykehuset! Ikke for å skremme, men er det farge så dra. Tok haste KS, baby var stresset og jeg ventet litt for lenge med å dra til sykehuset....Det kunne endt galt.



Anonymous poster hash: ae4b1...785
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke denne trenden som ser ut til å være her på KG, hvor det nærmest må være total krise før man ringer føden. Man SKAL ringe føden dersom man er bekymret, lurer på om det kan ha vært fostervann, kjenner lite liv etc. Å se an kan i verste fall medføre at babyen dør inni mors mage, i stedet for at baby kunne blitt hentet ut med en gang, i live.

Det er jo ikke snakk om krisemaksimering, men om å leve etter "bedre føre var"-prinsippet. Veldig lurt når det har med graviditet å gjøre. :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke denne trenden som ser ut til å være her på KG, hvor det nærmest må være total krise før man ringer føden. Man SKAL ringe føden dersom man er bekymret, lurer på om det kan ha vært fostervann, kjenner lite liv etc. Å se an kan i verste fall medføre at babyen dør inni mors mage, i stedet for at baby kunne blitt hentet ut med en gang, i live.

Det er jo ikke snakk om krisemaksimering, men om å leve etter "bedre føre var"-prinsippet. Veldig lurt når det har med graviditet å gjøre. :)

Dette!

Det er på ingen måte for å komme med skremselspropaganda, men jeg var en av de som tenkte "pytt pytt, det er sikkert ikke noe" da jeg mistenkte fostervannlekkasje. Hadde blitt strippet dagen før, så jeg antok bare at det var rester av blødningen derfra, selv om fargen var litt snål.

Kort historie: jeg fikk kjeft for å ikke ha ringt tidligere, og babyen ble ganske dårlig. Gikk heldigvis bra likevel, men det er kjipt å tenke på at jeg kunne ha spart babyen min for to uker på nyfødtintensiven om jeg hadde vært litt føre var.

Anonymous poster hash: 56aa8...891

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da eg mistenkte at vatnet gjekk så var det berre ein liten dæsj med lyserosa vatn. Ringte føden og blei bedt om å komme inn til sjekk. Det var fostervatn, men ingen stort splæsh eller foss. Enten var det berre eit lite hull, eller så var det ei utanpå hinne som var gått så vatnet vart tatt på ordentleg seinere i fødselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde langsom vannavgang sist, og det kom samtidig med slimproppen etter jeg var strippet. Jeg skjønte ikke hva som skjedde, men det resulterte i en infeksjon, fødsel med 39 i feber og antibiotika intravenøst i 4 dager etterpå. Baby ble heldigvis ikke rammet av infeksjonen. Jeg ville absolutt ringt var jeg deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...