Gå til innhold

Er så redd for å føde :'(


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Syns ikke det var så ille å føde i det hele tatt. Hadde kun varmt vann og risposer som smertelindring, men det gikk helt fint. Revnet endel, men det merket jeg ikke, og det plaget meg heller ikke etterpå. Hadde jeg syns det var for vondt hadde jeg bedt om epidural, og det kan sikkert du også, TS. Kjenner flere som har hatt supre opplevelser med det. Kroppen din er skapt for å føde, så ikke vær redd!

Anonymous poster hash: c657f...103

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For meg var det litt annerledes. Åpningsriene var selvsagt vonde, jeg hadde smertestillende ala lystgass. Men selve den største baugen min var selve utpressingen. Jeg syntes ikke kroppen min presset noe i hele tatt, og følte jeg selv måtte gjøre hele pressjobben. For meg var utpressingen og den fasen helt klart værst. Jeg tenker at jeg kan godt table åpningsriene igjen ved senere fødsler, evt, men min frykt er knyttet til utdrivingen. Men er bare 9 uker siden jeg fødte nå da men..... Uansett til TS: Du klarer det! Man tenker gjerne at dette ikke går, men det går:-) Vi er skapt for å føde!:-) Anonymous poster hash: d237c...d1e

Ja, for deg ja. Men stort sett synes de fleste pressingen er en lettelse. Man kan ikke ta unntak som det generelle.

Anonymous poster hash: 32952...df4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, for deg ja. Men stort sett synes de fleste pressingen er en lettelse. Man kan ikke ta unntak som det generelle. Anonymous poster hash: 32952...df4

Hvorfor ikke? TS spurte etter erfaringer, og hun kan faktisk være et unntak hun også.

Til Ts, så har ikke jeg være lettet før fødselen var over ;) Synes både åpningsfasen og pressingen var fryktelig vond, men kroppen tar over og man har ikke noe valg. Babyen må ut, og det får du til. Hvis ikke, får du hjelp.

Jeg tror også det er ganske vanlig å grue seg. Men for mange venner man seg til tanken underveis. Det er en grunn til at svangerskapet varer i ni måneder, på slutten er man ofte desperat etter å få den ut, uansett. Og plager dette deg veldig, tar du det opp med lege eller jordmor. De kan hjelpe.

Lykke til!

Anonymous poster hash: 8a888...4c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen Takk for svar alle :)

Ps hva betyr Marga Haugen ?

Anonymous poster hash: 48767...758

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen Takk for svar alle :)

Ps hva betyr Marga Haugen ?

Anonymous poster hash: 48767...758

Det er en blogger med fødselsangst, så noen prøvde å være morsom.

Å være redd for fødsel er helt normalt, skal føde for første gang om noen måneder selv, og kan ikke si jeg gleder meg så veldig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mrs. Random Nick

Jeg hadde en slik fødsel som nok var av den typen som du gruer deg for.

Det som er viktig å huske på er at alle fødsler er ulike.

Mitt aller beste råd til deg er å høre på det jordmora sier under fødselen (bortsett fra om hun ber deg skrike mindre. Må du skrike, så skriker du.)

Snakk med jordmor på neste kontroll om tankene du har.

Vi bor i et av de beste landa i verden når det gjelder kompetansen jordmødrene har, muligheten for å komme seg til sykehuset i tide, muligheten for å ringe ambulanse om man ikke rekker frem til føden i tide, man får gode senger på sykehuset, gode hygieniske forhold etc.

Det er noe av det mest naturlige som finnes at en kvinne føder barn. Vi er skapt for å klare det. Jeg hadde en fødsel som jeg (som nevnt) ikke skal nevne detaljer fra her, men jeg overlevde, og det kommer du også til å gjøre! :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, for deg ja. Men stort sett synes de fleste pressingen er en lettelse. Man kan ikke ta unntak som det generelle.

Anonymous poster hash: 32952...df4

Vel, det er faktisk greit å vite at ting kan oppleves forskjellig. Jeg fikk også vite av alle at pressingen ikke var så ille osv. Men for meg var pressrier og utdrivningen like vondt som resten av fødselen. Fikk rett og slett litt sjokk fordi jeg ikke hadde forberedt meg på at det kunne bli slik.

Det er jo ikke snakk om å servere skrekkhistorier eller de sjeldne unntakene, men å gi ts en realistisk forventning til hvordan det kan bli.

Jeg har en opplevelse av å ha hatt en tøff fødsel, men jeg gleder meg likevel til neste gang! Det er en spesiell opplevelse, og det å få baby på brystet etter jobben man har gjort...Nei jeg gleder meg! Og kroppen ble som før, og selv om jeg revnet, så grodde det jo. Ser ikke noe anderledes ut der nede. :)

Mitt aller beste råd til deg er å høre på det jordmora sier under fødselen (bortsett fra om hun ber deg skrike mindre. Må du skrike, så skriker du.)

Hvis hun ber den fødende om å slutte å skrike under pressingen så er det faktisk for at utdrivningen blir verre og mer langdryg ved å skrike. Når man presser så presser man best med haka på brystet, holder pusten og presser så hardt man kan. Så kan man puste og skrike mellom pressriene hvis man har behov for det, men akkurat når man skal presse så er det en fordel å høre på jordmor når hun sier at man ikke skal skrike, men presse.

Jeg skrek mellom hver pressrie, men holdt pusten og presset riktig under hver rie. Pressingen mister kraften sin når man skriker. Da drar energien ut av munnen i stedet for der den skal der og da.

Endret av Teriyaki
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, for deg ja. Men stort sett synes de fleste pressingen er en lettelse. Man kan ikke ta unntak som det generelle.

Anonymous poster hash: 32952...df4

Jeg er også enig med hun som skrev at pressingen var verst. Har også flere venninner som opplevde det sånn.

Åpningsriene var definitivt vonde, ja, men det kulminerte liksom i ekstremt intense smerter i det pressingen startet.

Så selv om mange opplever pressingen som en lettelse, er vi absolutt en god del som opplevde det motsatte også.

Anonymous poster hash: 55c89...ae1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også enig med hun som skrev at pressingen var verst. Har også flere venninner som opplevde det sånn.

Åpningsriene var definitivt vonde, ja, men det kulminerte liksom i ekstremt intense smerter i det pressingen startet.

Så selv om mange opplever pressingen som en lettelse, er vi absolutt en god del som opplevde det motsatte også. Anonymous poster hash: 55c89...ae1

Da antar jeg at siden du sier deg selv og venninner, at flesteparten av dere fikk epidural, siden jeg tviler på at dere hadde synes pressingen var verre hvis dere ikke hadde opplevd åpningsriene uten smertestillende.

Ikke noe vondt om epidural, men det er jo slik at man da får en mindre naturlig og vond opplevelse men synes det er fryktelig vondt når man skal presse, siden man da ikke aner hvordan det faktisk hadde vært hadde man ikke hatt epidural.

Anonymous poster hash: 32952...df4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødselen er en ganske grei ting, om du vil det eller ikke må barnet ut. Og dette fikser kroppen selv, du klarer ikke å holde igjen når babyen bestemmer seg for å komme ut.

Når det først er i gang er det ikke tid til å tenke på at dette er grusomt. Kroppen er laget til å takle fødsel og det går normalt sett veldig bra :-)

De fleste som har født gjør det frivillig igjen, så da kan det ikke være så ille vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da antar jeg at siden du sier deg selv og venninner, at flesteparten av dere fikk epidural, siden jeg tviler på at dere hadde synes pressingen var verre hvis dere ikke hadde opplevd åpningsriene uten smertestillende.

Ikke noe vondt om epidural, men det er jo slik at man da får en mindre naturlig og vond opplevelse men synes det er fryktelig vondt når man skal presse, siden man da ikke aner hvordan det faktisk hadde vært hadde man ikke hatt epidural.

Anonymous poster hash: 32952...df4

Jeg har ikke hatt epidural ved noen av mine fødsler, nei. Jeg føder såpass fort at det ikke blir tid til det. Hva gjelder mine venninner, tror jeg det er ca 50-50 som har hatt epidural og ikke av de som syntes pressingen var vondest.

Så nei, du har ingen fasit på hvordan fødsler oppleves, selv om du later til å tro det.

Anonymous poster hash: 55c89...ae1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da antar jeg at siden du sier deg selv og venninner, at flesteparten av dere fikk epidural, siden jeg tviler på at dere hadde synes pressingen var verre hvis dere ikke hadde opplevd åpningsriene uten smertestillende.

Ikke noe vondt om epidural, men det er jo slik at man da får en mindre naturlig og vond opplevelse men synes det er fryktelig vondt når man skal presse, siden man da ikke aner hvordan det faktisk hadde vært hadde man ikke hatt epidural.

Anonymous poster hash: 32952...df4

Dette gjelder ikke for meg i alle fall. Jeg hadde epidural en liten stund, men den sluttet helt å funke, og ble dessuten slått av fordi riene stoppet opp, så jeg fikk absolutt kjent på åpningsrier på sitt verste. Var likevel smertefullt med pressrier. Du må da vel kunne se det at folk har ulike fødsler og opplevelser? En venninne av meg har født barn uten og med epidural. Hun hadde mye vondere under utdrivningen da hun ikke fikk epidural, så den teorien din om at pressrier og pressing oppleves verre for de som har hatt epidural enn de som ikke har hatt, den er nok ikke helt riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke hatt epidural ved noen av mine fødsler, nei. Jeg føder såpass fort at det ikke blir tid til det. Hva gjelder mine venninner, tror jeg det er ca 50-50 som har hatt epidural og ikke av de som syntes pressingen var vondest.

Så nei, du har ingen fasit på hvordan fødsler oppleves, selv om du later til å tro det.Anonymous poster hash: 55c89...ae1

Hvorfor går du personlig og sier jeg later som om jeg har fasit? Kan man ikke ha innlegg/debatt uten å ty til herskemetoder?

Det er jo logisk å anta at hvis man synes pressvondtene var verre enn åpningsriene at man ikke helt har opplevd hvor sterke disse er ved rundt 7-8 cm.

Synes du ikke?

Anonymous poster hash: 32952...df4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor går du personlig og sier jeg later som om jeg har fasit? Kan man ikke ha innlegg/debatt uten å ty til herskemetoder?

Det er jo logisk å anta at hvis man synes pressvondtene var verre enn åpningsriene at man ikke helt har opplevd hvor sterke disse er ved rundt 7-8 cm.

Synes du ikke?

Anonymous poster hash: 32952...df4

Er det hersketeknikk å kommentere at du ikke sitter på fasiten?

Og nei, for meg er det ikke logisk at åpningsriene skal være vondere enn pressriene, nettopp fordi jeg ikke har opplevd det sånn. Alle kvinner opplever en fødsel på SIN måte, så det er vanskelig å konkludere såpass bombastisk som du gjør.

Anonymous poster hash: 55c89...ae1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor går du personlig og sier jeg later som om jeg har fasit? Kan man ikke ha innlegg/debatt uten å ty til herskemetoder?

Det er jo logisk å anta at hvis man synes pressvondtene var verre enn åpningsriene at man ikke helt har opplevd hvor sterke disse er ved rundt 7-8 cm.

Synes du ikke?

Anonymous poster hash: 32952...df4

Vel, jeg opplevde åpningsriene fra 7-10 cm som like ille som pressriene. Jeg hadde akkurat de samme smertene under utdrivningen, bare at da hadde jeg mer press fra baby som bevegde seg ned kanalen i tillegg. Det er ikke logisk, fordi en fødsel handler ikke bare om logikk. Det er mange ting som spiller inn. For min del hadde babyens posisjon mye å si for smertene. Han var stjernekikker, men klarte å rotere seg hele veien rundt på tur ned kanalen, noe som nok gjorde at pressriene ble ekstra vonde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vel, jeg opplevde åpningsriene fra 7-10 cm som like ille som pressriene. Jeg hadde akkurat de samme smertene under utdrivningen, bare at da hadde jeg mer press fra baby som bevegde seg ned kanalen i tillegg. Det er ikke logisk, fordi en fødsel handler ikke bare om logikk. Det er mange ting som spiller inn. For min del hadde babyens posisjon mye å si for smertene. Han var stjernekikker, men klarte å rotere seg hele veien rundt på tur ned kanalen, noe som nok gjorde at pressriene ble ekstra vonde.

Ja fødsel er forskjellige. Min var også stjernekikker, er jo bare interessant hvor forskjellig det kan være :) jeg er fascinert av fødsler, og teorier er jo bare vel og bra, teorier er jo til for å testes (men det får jeg jo ikke gjort :)). Hvis du f,eks alltid hadde tatt paracet da du får hodepine så kan du jo ikke vite hvordan hodepine hadde vært uten paracet. Det var poenget jeg prøvde å få frem. Og da har man jo et annet sammenligningsgrunnlag. Jeg tenker for all del ikke i riktig og galt, men du har vel dine teoriene om noe her i verden du også, uten at du mener å ha noen fasit?

Anonymous poster hash: 32952...df4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor går du personlig og sier jeg later som om jeg har fasit? Kan man ikke ha innlegg/debatt uten å ty til herskemetoder?

Det er jo logisk å anta at hvis man synes pressvondtene var verre enn åpningsriene at man ikke helt har opplevd hvor sterke disse er ved rundt 7-8 cm.

Synes du ikke?

Anonymous poster hash: 32952...df4

Hvorfor er det logisk?

Har hatt to fødsler. Den første var åpningsfasen vondest, pressriene var bare deilige.

Den andre fødselen var ikke åpningsfasen veldig ille, jeg sa til mannen når vi kom til pressriene "oi, var dette all smerten?", men lite viste jeg da at pressriene skulle gi smerter fra helvette. Mange ganger vondere enn åpningsriene.

Jeg brukte lystgass under begge fødslene, den siste som åpningsriene ikke var veldig vonde brukte jeg ikke lystgass lange tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det hersketeknikk å kommentere at du ikke sitter på fasiten?

Og nei, for meg er det ikke logisk at åpningsriene skal være vondere enn pressriene, nettopp fordi jeg ikke har opplevd det sånn. Alle kvinner opplever en fødsel på SIN måte, så det er vanskelig å konkludere såpass bombastisk som du gjør.

Anonymous poster hash: 55c89...ae1

Ja

Anonymous poster hash: ca263...3cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde angst for å føde, de siste mnd klarte jeg ikke å tenke på annet enn hvor grusomt det kom til å bli.

Fødselen gikk strålende til tross for at det tok 13 timer fra 5-10 cm. Det er forjævlig vondt å føde, men midt oppi det var jeg så fokusert på å få ut babyen og i det jeg fikk han på brystet sa jeg til de som var i rommet at dette kunne jeg gjort hundre ganger til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...