Gå til innhold

Den store navnetråden


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan vi ikke samle alle "jeg lurer på om dere liker dette navnet"-spørsmål og "hva skal barnet hete"-spørsmål her? ;)

Anonymous poster hash: c9fa4...bf9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bare lurer på hva dere syns om deses navnene:

Valentina

Cornelia

:)

Anonymous poster hash: 69e56...5bd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg likte ingen av navnene. Forbinder dem med hovne jenter som ser ned på andre, ofte mobbere. (Jeg sier ikke at alle med navnene er slik, men dette er det jeg forbinder med disse navnene.)



Anonymous poster hash: e93bd...eb5
  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke noe særlig. Høres gammeldagse og litt jålete ut.

Anonymous poster hash: 31ad9...9ab

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål om etternavn: Tenk dere at dere har mors og fars etternavn, mannen har ett etternavn. Foreldrene dine er ikke på talefot med hverandre. Ville dere i et sånt tilfelle valgt mors eller fars etternavn i tillegg til barnefarens? Eller evt bare barnefarens navn og ferdig med det? Tre etternavn blir vel litt i meste laget.



Anonymous poster hash: ec016...93f
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål om etternavn: Tenk dere at dere har mors og fars etternavn, mannen har ett etternavn. Foreldrene dine er ikke på talefot med hverandre. Ville dere i et sånt tilfelle valgt mors eller fars etternavn i tillegg til barnefarens? Eller evt bare barnefarens navn og ferdig med det? Tre etternavn blir vel litt i meste laget.

Anonymous poster hash: ec016...93f

Et etternavn er nok. Er mor og far sammen, ville jeg nok valgt fars etternavn. Hvis mor har hovedomsorg, hadde det kanskje vært mest naturlig å velge det etternavnet hun bruker til vanlig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vilma2000

Jeg liker både Cornelia og Valentina, men ville nok gått for Valentina da det er litt mer sjeldent enn Cornelia. Her er det jo snakk om smak og behag, jeg liker de litt mer sjeldene navnene:) og når folk sier at de ikke liker et navn fordi "jeg forbinder det med en som mobber og ser ned på andre" så er det bare å se bort i fra dette. Det at denne ene personen har dårlig assosiasjoner med et navn betyr ikke at resten av verden har det. Man forbinder navn med folk man har møtt før og da vil navnet vekke alle mulige følelser hos alle mulige folk.

Når det gjelder etternavn syntes jeg det er hyggeligst at familien heter det samme, og derfor har jeg valgt å ta mannen min sitt etternavn slik at når babyen kommer så heter vi tre det samme. Om man ikke ønsker å ta mannens etternavn så ville jeg ikke gitt barnet hele tre etternavn, men heller bestemt meg for enten:

1. Barnet får fars etternavn

2. Barnet får en kombinasjon av de to etternavn, valget faller på den kombinasjonen som er finest. (f.eks om mor heter Andersen-Overås og far heter Karlsen så ville jeg gått for at barnets navn blir Ole Overås-Karlsen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål om etternavn: Tenk dere at dere har mors og fars etternavn, mannen har ett etternavn. Foreldrene dine er ikke på talefot med hverandre. Ville dere i et sånt tilfelle valgt mors eller fars etternavn i tillegg til barnefarens? Eller evt bare barnefarens navn og ferdig med det? Tre etternavn blir vel litt i meste laget.

Anonymous poster hash: ec016...93f

Jeg ville valgt det av mine navn som jeg likte best, var mest orginalt og som passet best med barnefars navn.

Et etternavn er nok. Er mor og far sammen, ville jeg nok valgt fars etternavn. Hvis mor har hovedomsorg, hadde det kanskje vært mest naturlig å velge det etternavnet hun bruker til vanlig.

Hvorfor i alle dager skal barnet få fars etternavn bare fordi han er mann? Nå levet vi i 2013, FYI.

Cornelia er greit nok, litt mye bare. Valentina blir for fremmed og sært.

Anonymous poster hash: dcbad...6eb

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vilma2000

Jeg ville valgt det av mine navn som jeg likte best, var mest orginalt og som passet best med barnefars navn.

Hvorfor i alle dager skal barnet få fars etternavn bare fordi han er mann? Nå levet vi i 2013, FYI.

Cornelia er greit nok, litt mye bare. Valentina blir for fremmed og sært.

Anonymous poster hash: dcbad...6eb

Jeg syntes det er en hyggelig tradisjon at barnet får fars etternavn. Men om mannen min het Nilssen og jeg het Willback eller noe annet fancy ville jeg helt klart gått for det fineste etternavnet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har bestemt oss for Agata hvis det blir jente eller Ian hvis det blir gutt. Forklaring: Vi har begge utenlandske etternavn, barna får hans etternavn i og med at den er enklere og kortere å uttale enn min. Vi har ikke slått sammen etternavnene av den grunnen, det kommer til å ta evigheter å stave etternavnene i formelle/byråkratiske sammenheng.

Når det kommer til navnene så synes jeg at, (igjen) siden ingen av oss har norske etternavn, vil vi gi ungene våre litt mer nøytrale navn, som også er lette å uttale i de språkene våre foreldre snakker :) så synes JEG at det blir dumt å gi dem norske navn hvis de plutselig ligner mest på meg (som er en del mørkere enn mannen) så folk vil spørre dem om de er adopterte, ikke at det er farlig, men vi tror det blir bedre om de slipper det :).

Irene og Agata er også et alternativ om vi får to jenter, om vi får to gutter kanskje Ian og Max, men er ikke helt sikker på den siste :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål om etternavn: Tenk dere at dere har mors og fars etternavn, mannen har ett etternavn. Foreldrene dine er ikke på talefot med hverandre. Ville dere i et sånt tilfelle valgt mors eller fars etternavn i tillegg til barnefarens? Eller evt bare barnefarens navn og ferdig med det? Tre etternavn blir vel litt i meste laget.

Anonymous poster hash: ec016...93f

Med mindre du har bindestrek har du bare ett etternavn (det siste). Det andre er mellomnavn. Jeg ville valgt det fineste etternavnet, eventuelt ett av dem som mellomnavn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja det syns jeg. Jeg er 21, og føler at rundt 1991-1992 var det et poppisnavn for veldig mange av mine bekjente/ kullet mitt heter Vilde :) Har bare gode assosiasjoner til det navnet :)

Endret av skyflakes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...