Gå til innhold

Når skal abort bli straffbart?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er du dum? Les litt om vitenskapen og fakta før du driter deg ut på internett.

Anonymous poster hash: 90e9c...70f

..... men fikk fremdeles flere 'likes' enn dine innlegg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

..... men fikk fremdeles flere 'likes' enn dine innlegg.

Takk for svaret på spørsmålet mitt ;)

Anonymous poster hash: 90e9c...70f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette trengte jeg virkelig ikke å høre... Anonymous poster hash: 33757...311

Jo, det trengte du.

Og dere som er abortmotstandere, for hvem livet er hellig, hvorfor er det da lov å drepe mennesker i krig? Hvorfor går dere ikke på barrikadene for å verne det fødte liv og si nei til drap i krig?

hadde det kanskje blitt slutt på krig og..Anonymous poster hash: 7b98d...34e

Og hvem sier at man ikke er imot krig?

Anonymous poster hash: 90e9c...70f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Abort vil aldri bli ulovlig eller straffbart i denne delen av verden.

Ingen her kan tvinges til å føde mot sin vilje.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns dere damer som argumenterer her, er helt elendige til å argumentere ut ifra et prinsipielt ståsted. Jeg skjønner da ikke at dere gidder å diskutere i det hele tatt.

Uferdig-menneske argumentet hviler på en villkårlig tidsavgrensning. Det er ikke noe biologisk cut-off, med mindre du snakker om navlestrengen. Om du aborterer i uke 22 eller dreper ungen når den er utafor magen, er det noen stor forskjell? I enkelte land kan man aborte i uke 22. Hvorfor er 12 uke noen grense, hva skjer da liszm? På hvilket stadium skal morfologien av nervesystemet være før det ikke er et "menneske."

Jeg tror de dårlige argumentene skyldes at det som egentlig ligger bak er ren egoisme.

12. uke er valgt som en veldig konservativ grense, fordi på det stadiet er ikke nervesystemet tilstrekkelig utviklet til at er mulig at fosteret har evne til opplevelse. Det finnes ikke engang en teoretisk mulighet for at det er bevisst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12. uke er valgt som en veldig konservativ grense, fordi på det stadiet er ikke nervesystemet tilstrekkelig utviklet til at er mulig at fosteret har evne til opplevelse. Det finnes ikke engang en teoretisk mulighet for at det er bevisst.

Det er et noe-true scotsman svar, fordi du ikke har noen definisjon eller målemulighet for "opplevelse" hos et foster.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja! En baby på 3 uker er like avhengig av en mor, som det et foster er, uansett hvilket stadie det er på i utviklingen. Hvor går grensen?

Den er individuell, alt avhengig av hva hver hjerne som vurderer vekter de forskjellige hensynene med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja til abort. Syntes kvinner skal få lov til å bestemme over seg selv.

Respekterer valget til de som må gjøre det, men det finnes jo untak. De som nærmest bruker det som prevansjon, noe som er svært få, abort er en stor påkjenning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret på spørsmålet mitt ;)

Anonymous poster hash: 90e9c...70f

Nåh. Var ikke meg du diskuterte med i første omgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er for mange mennesker på denne kloden, når skal myndighetene innføre maks antall barn på globalt plan?



Anonymous poster hash: 12893...866
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et noe-true scotsman svar, fordi du ikke har noen definisjon eller målemulighet for "opplevelse" hos et foster.

"No true Scotsman"?

Hvis du skal referere til slutningsfeil, så bør du i det minste velge en som er relevant. Denne er ikke det. Slå det opp og si deretter "D`oh!".

Såpass tidlig i fosterlivet som 12. uke er ikke sentralnervesystemet utviklet nok til at det KAN ha opplevelser av noe som helst. Det er som en pc som ligger i sine enkelte deler uten at delene er koblet sammen. Hovedkortet for seg, lydkortet for seg, strømforsyningen i sin egen lille eske. Ting er ikke koblet sammen, og hver for seg er de ikke utviklet heller. Det er strengt tatt ikke engang et nervesystem, det er bare starten på et nervesystem som en gang skal bli.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"No true Scotsman"?

Hvis du skal referere til slutningsfeil, så bør du i det minste velge en som er relevant. Denne er ikke det. Slå det opp og si deretter "D`oh!".

Såpass tidlig i fosterlivet som 12. uke er ikke sentralnervesystemet utviklet nok til at det KAN ha opplevelser av noe som helst. Det er som en pc som ligger i sine enkelte deler uten at delene er koblet sammen. Hovedkortet for seg, lydkortet for seg, strømforsyningen i sin egen lille eske. Ting er ikke koblet sammen, og hver for seg er de ikke utviklet heller. Det er strengt tatt ikke engang et nervesystem, det er bare starten på et nervesystem som en gang skal bli.

"Nervesystemet er ikke tilstrekkelig utviklet."

"Du er ikke tilstrekkelig skotte til at din mening er relevant."

Hva du mener er tilstrekkelig som målestokk, kan varieres for å passe konklusjonen du ønsker å oppnå. Her har du i tillegg ingen måte å måle på, derfor blir utsagnet ditt dobbeltabsurd.

PC analogien din er bare bullshit, nervesystemet utvikles svært tidlig og er kommet langt i 12 uke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

Hva med å ta bort anonymous-avhukinga og si dette til noen du kjenner, søstra di eller moren din, eller noen du kjenner som har vært i samme situasjon. Ville du like villig sagt til dem at de er mordere? Eller er dette bare noe du står for når du er anonym?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

Ingen har hittil kommet med et truende eller tankevekkende argument.

(...)

- ja, jeg ønsker at jenter som har tatt abort forstår HVA de har gjort. Det er lett å henfalle til ateismen og den måten å tenke på, da tror man tross alt at man slipper å stå til ansvar for handlingene sine. Og årsaken til at folk er ateister er nettopp det, det er selve essensen i ateisme; å gjøre som man vil, uten å ta konsekvensene for det. Håper du angrer! Da er det håp for deg! Jeg mener det godt..

(...)

Anonymous poster hash: 90e9c...70f

Du skal få lov til å ha din mening, til tross for hvor feil jeg måtte mene den er, men flere av tingene du skriver her er jo bare FEIL. Sånn som dette her^. Essensen i ateisme er at man ikke tror på en Gud/guder. Så enkelt som det. Anarkisme derimot er å gjøre som man vil, og ofte uten å ta konsekvense for det.

Teisme=tro på Gud/guder

A-teisme=IKKE tro på Gud/guder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er bedre å ta abort hvis barnet er uønsket, dessuten er vi MER enn nok mennesker på jorda, vi er jo faktisk alt for mange. Da er det bedre at fostre "blir drept" enn menneskene som allerede lever. Tenk på framtida også

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Nervesystemet er ikke tilstrekkelig utviklet."

"Du er ikke tilstrekkelig skotte til at din mening er relevant."

Hva du mener er tilstrekkelig som målestokk, kan varieres for å passe konklusjonen du ønsker å oppnå. Her har du i tillegg ingen måte å måle på, derfor blir utsagnet ditt dobbeltabsurd.

PC analogien din er bare bullshit, nervesystemet utvikles svært tidlig og er kommet langt i 12 uke.

Det er tydelig nok at du ikke vet noe som helst om dette. Heller.

Og at det er bortkastet tid å diskutere det med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man snakker om barnemordere som går løse i samfunnet, sluppet ut på prøve, man snakker om folk som er farlige. Som dreper.

Men hva med noen av de verste: de som dreper sine egne barn.

Det er mange grunner til at jenter velger abort. Her er noen:

- jenta blir presset til det av foreldre, venner, barnefaren eller kjæresten

- voldtekt (som er mer forståelig enn andre grunner)

- det "passer ikke" (har ikke hus, leier leilighet, har ikke nok soverom, har hund, er ikke sammen med barnefaren, er for ung, planlegger å studere)

- gidder ikke, liker ikke barn, orker ikke

- bruker abort som "prevensjon"

Og de fleste tar abort fordi "det ikke passer" eller de "ikke gidder".

Fakta er: abort er drap. Når du dreper ungen din, er du like ille som enhver annen morder! Det er det som skjer, du tar livet av ditt eget barn, ditt kjøtt og blod, din sønn eller datter. Som du egentlig skulle passet på, oppdratt, overøst med kjærlighet og kloke ord. En sønn eller datter du skulle gitt et godt liv! Det var ditt ansvar, din oppgave, din plikt. Og så dreper du barnet ditt istedet.

Abort er å ende et menneskeliv. Et embryo er et menneske, er foster et et menneske, en baby er et menneske, et barn er et menneske, en ungdom er et menneske, en voksen er et menneske og en gammel person er også et menneske (abort faller vel i samme kategorien som aktiv dødshjelp - nesten)

Når man ender et liv, fratar noen livet, så dreper man noen. Det er sånn det er, det kan ikke diskuteres bort og snakkes bort. Det kan fortrenges, som mange gjør, men sannheten og fakta ligger der fortsatt. For alltid.

Så når skal myndighetene gjøre det ulovlig; når skal de sidestille drap på ufødte mennesker med drap på fødte mennesker?

Anonymous poster hash: 90e9c...70f

Tror du ikke de fleste som har tatt abort har slitt psykisk i lang tid etter de tok abort? Mange som føler det ville vært slemt mot barnet når ikke foreldre har stabil nok inntekt til at barnet skal få en god nok oppvekst. Eller hva med når tenåringer blir gravide? Skal de (som har vært uheldige) som har gått på prevansjonsmidler / brukt kondom og blitt gravide uten at det var planlagt ikke ha lov til å ta abort om de føler det er best for de? Abort er et jævlig valg å stå ovenfor, men det er verken opp til deg eller meg hva den neste personen velger. Vi har kommet til en tid hvor viten om det meste bare er bedre og bedre, og faktumet er at i starten lever ikke barnet enda en gang det er først etter x antall uker at hjertet begynner å slå. Så teknisk sett er ikke abort mord da du ikke kan drepe noe som ikke har en puls.

Anonymous poster hash: f1918...38f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atheena

Et embryo ER et barn, jo. Og ikke minst så er et embryo et menneske, like mye verdt som det du er.

Vil man ikke ha barn, skal man ikke ha sex.

Anonymous poster hash: 90e9c...70f

Abort kommer aldri til å bli forbudt i Norge. Jeg bruker prevensjon for ikke å få barn og blir jeg gravid så tar jeg abort. Stopper ikke med sex. Du får leve etter det selv, men ikke forvent at andre gjør det.

Jeg er desverre for liberal til at noen kan prakke noe sånt tøv på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...