Gå til innhold

Når skal abort bli straffbart?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Den informasjonen finnes det faktisk nok av i det jeg drar ut av laksen hver dag! Er virkelig hver eneste celle på kroppen min ett beskyttet liv? Herregud, jeg kan jo ikke dra en kam igjennom håret da en gang.

Og så snakker alle befruktede egg er hellig, altså alle som bruker hormonbasert og spiral er å regne som abort og følgelig straffes. RAIT!!!

Det er extremt lite spesielt med ett foster tidlig i prosessen. Og uansett hvor vi setter grensen vil den være en pragmatisk grense.

Nei, den informasjonen finnes ikke når noen drar i laksen. Hørt om befruktning? Da blir informasjonen til.

Anonymous poster hash: 775de...e2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skal abort bli ulovlig da? Så du synes det er bedre at mennesker (narkomane f.eks) skal sette et barn til verden som de overhode ikke kan ta vare på? Å hva med de som blir voldtatt og gravid?

Nei det er jo bra at man faktisk har en mulighet her. Abort er ikke drap!



Anonymous poster hash: 1aea5...54e
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS tror at verden er så enkel at om man forbyr abort så skjer det ikke! Kvinner kommer til å aborterere aktivt enten det er ved hjelp av sykehus, strikkepinner eller gift!

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns dere damer som argumenterer her, er helt elendige til å argumentere ut ifra et prinsipielt ståsted. Jeg skjønner da ikke at dere gidder å diskutere i det hele tatt.

Uferdig-menneske argumentet hviler på en villkårlig tidsavgrensning. Det er ikke noe biologisk cut-off, med mindre du snakker om navlestrengen. Om du aborterer i uke 22 eller dreper ungen når den er utafor magen, er det noen stor forskjell? I enkelte land kan man aborte i uke 22. Hvorfor er 12 uke noen grense, hva skjer da liszm? På hvilket stadium skal morfologien av nervesystemet være før det ikke er et "menneske."

Jeg tror de dårlige argumentene skyldes at det som egentlig ligger bak er ren egoisme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns dere damer som argumenterer her, er helt elendige til å argumentere ut ifra et prinsipielt ståsted. Jeg skjønner da ikke at dere gidder å diskutere i det hele tatt.

Uferdig-menneske argumentet hviler på en villkårlig tidsavgrensning. Det er ikke noe biologisk cut-off, med mindre du snakker om navlestrengen. Om du aborterer i uke 22 eller dreper ungen når den er utafor magen, er det noen stor forskjell? I enkelte land kan man aborte i uke 22. Hvorfor er 12 uke noen grense, hva skjer da liszm? På hvilket stadium skal morfologien av nervesystemet være før det ikke er et "menneske."

Jeg tror de dårlige argumentene skyldes at det som egentlig ligger bak er ren egoisme.

Ja det er mye egoisme blant menn som driter i ungene sine.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man snakker om barnemordere som går løse i samfunnet, sluppet ut på prøve, man snakker om folk som er farlige. Som dreper.

Men hva med noen av de verste: de som dreper sine egne barn.

Det er mange grunner til at jenter velger abort. Her er noen:

- jenta blir presset til det av foreldre, venner, barnefaren eller kjæresten

- voldtekt (som er mer forståelig enn andre grunner)

- det "passer ikke" (har ikke hus, leier leilighet, har ikke nok soverom, har hund, er ikke sammen med barnefaren, er for ung, planlegger å studere)

- gidder ikke, liker ikke barn, orker ikke

- bruker abort som "prevensjon"

Og de fleste tar abort fordi "det ikke passer" eller de "ikke gidder".

Fakta er: abort er drap. Når du dreper ungen din, er du like ille som enhver annen morder! Det er det som skjer, du tar livet av ditt eget barn, ditt kjøtt og blod, din sønn eller datter. Som du egentlig skulle passet på, oppdratt, overøst med kjærlighet og kloke ord. En sønn eller datter du skulle gitt et godt liv! Det var ditt ansvar, din oppgave, din plikt. Og så dreper du barnet ditt istedet.

Abort er å ende et menneskeliv. Et embryo er et menneske, er foster et et menneske, en baby er et menneske, et barn er et menneske, en ungdom er et menneske, en voksen er et menneske og en gammel person er også et menneske (abort faller vel i samme kategorien som aktiv dødshjelp - nesten)

Når man ender et liv, fratar noen livet, så dreper man noen. Det er sånn det er, det kan ikke diskuteres bort og snakkes bort. Det kan fortrenges, som mange gjør, men sannheten og fakta ligger der fortsatt. For alltid.

Så når skal myndighetene gjøre det ulovlig; når skal de sidestille drap på ufødte mennesker med drap på fødte mennesker?

Anonymous poster hash: 90e9c...70f

Er helt enig. Eksen min drepte babyen min når den var 13 uker på vei. Mot min (og babyens) vilje. :(

Anonymous poster hash: 61e08...c97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest New_Girl

Jeg syns dere damer som argumenterer her, er helt elendige til å argumentere ut ifra et prinsipielt ståsted. Jeg skjønner da ikke at dere gidder å diskutere i det hele tatt.

Uferdig-menneske argumentet hviler på en villkårlig tidsavgrensning. Det er ikke noe biologisk cut-off, med mindre du snakker om navlestrengen. Om du aborterer i uke 22 eller dreper ungen når den er utafor magen, er det noen stor forskjell? I enkelte land kan man aborte i uke 22. Hvorfor er 12 uke noen grense, hva skjer da liszm? På hvilket stadium skal morfologien av nervesystemet være før det ikke er et "menneske."

Jeg tror de dårlige argumentene skyldes at det som egentlig ligger bak er ren egoisme.

Før fosteret er levedyktig så er det stor forskjell på abort og det å drepe en baby. Selvfølgelig. Jeg er i mot abort på levedyktige foster(dersom det ikke er fare for mors helse).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er mye egoisme blant menn som driter i ungene sine.

Verden består bare av egoisme. Alt gjøres ut ifra evolusjonær egoisme, enten det er å føye seg etter sosiale normer, eller følge hva du har fordel av materialistisk. Du er snill fordi du vet at du vil bli sett på som snill.

Prinsipper er bullshit, grunnen til at prinsipper er like hullete som sveitseroster, er at det er en fin sovepute man kan bruke for å se på seg selv som et godt menneske. Nothing more, nothing less.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før fosteret er levedyktig så er det stor forskjell på abort og det å drepe en baby. Selvfølgelig. Jeg er i mot abort på levedyktige foster(dersom det ikke er fare for mors helse).

Etterhvert som teknologien bedres, så kan barn reddes i god tid som premature. Men det er umulig å si på forhånd, om det statistisk er 50% sjans for å redde en prematur unge, er det da 50% rett og 50% galt å ta abort?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest New_Girl

Etterhvert som teknologien bedres, så kan barn reddes i god tid som premature. Men det er umulig å si på forhånd, om det statistisk er 50% sjans for å redde en prematur unge, er det da 50% rett og 50% galt å ta abort?

Et foster på 12 uker eller mindre vil nok aldri bli levedyktig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et foster på 12 uker eller mindre vil nok aldri bli levedyktig.

Men et på 22 uker er det. Syns du det er riktig å ta livet av en unge på 21 uker? Og hvis det ikke er det, hvilken grunn har du til å nekte kvinner å ta abort opp til 21 uker ifølge dine prinsipper?

Endret av slemgutt81
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men et på 22 uker er det. Syns du det er riktig å ta livet av en unge på 21 uker? Og hvis det ikke er det, hvilken grunn har du til å nekte kvinner å ta abort opp til 21 uker ifølge dine prinsipper?

Nei, man regner foster fra uke 24 som levedyktige utenfor mors mage, kanskje uke 23 (hadde forelesning i dag om akkurat dette på sykepleierstudiet med en lege). Men de trenger intensiv behandling for å overleve.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en kvinne velger å ta abort i skjul privat hos en luguber type, er det hennes valg (dog et feil valg), om hun selv dør eller blir skadet av det, er det også hennes valg og hennes konsekvens som hun selv må ta alene. De vet hva de går til.

Anonymous poster hash: 90e9c...70f

Ja det er hennes valg. Ikke ditt. Det er en menneskerett å bestemme over sin egen kropp.

Anonymous poster hash: 21425...dd2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er helt enig. Eksen min drepte babyen min når den var 13 uker på vei. Mot min (og babyens) vilje. :(

Anonymous poster hash: 61e08...c97

Hvordan drepte eksen din den? Om han tvang deg til å ta abort, så var det du som tok valget selv, du kunne stått på ditt og ikke tatt aborten.

Jeg er for abort, og som alt annet blir det misbrukt, men betyr ikke at man skal ta bort muligheten til å kunne ta det. Selv ble jeg voldtatt, og om jeg hadde blitt gravid kunne jeg aldri i livet ha tatt vare på et voldtektsbarn, heller ikke beholde det for å så adoptere det bort. "Mammaen din ville ikke ha deg fordi du er et voldtektsbarn". I tillegg måtte jeg ha gått i 9 måneder med et barn i magen min, som ville vært konstant påminnelse om hva som hadde skjedd, det hadde jeg ikke greid psykisk.

Hadde jeg blitt gravid nå, så hadde jeg nok også tatt en abort. Selv om jeg ikke vil havne i "gruppen" med de som har tatt det. (No offence). Jeg kunne ikke ha gitt barnet et godt liv i det hele tatt, når jeg ikke klarer meg økonomisk til å ta vare på meg selv, kan ikke bruke penger, flytter rundt hele tiden, ikke fullført skolen, jeg røyker mye hasj/weed og henger med feil folk, så hadde definitivt abort vært et riktig valg for meg. En celleklump er ikke et barn for meg.

Anonymous poster hash: cf73a...fac

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når mistet jeg min verdi som menneske? En graviditet ville ødelagt meg totalt, og det ville endt med dødsfall på et eller annet tidspunkt (nei, KG, dette er ikke en selvmordstråd).

Ved hvilken alder ble det i såfall sånn at et foster - som ikke kunne overlevd utenfor min kropp - fikk høyere verdi enn meg selv?

For om abort skulle vært straffbart, er det i bunn og grunn dette som er tilfelle. Fosterets liv er blitt viktigere enn mitt - min død ville vært uten betydning, så lenge dette ufødte barnet fikk førsteprioritet - og det verste av alt er at ukjente mennesker påberoper seg retten til å bestemme dette.

(Har heldigvis ikke vært i en slik situasjon, men blir likevel forbannet over tanken på den hetsen jeg kunne blitt møtt med)

Endret av Ego
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange uønskede barn har du adoptert da? Om du ønsker at abort skal forbys må jo disse ungene ende opp ett eller annet sted. Det vil ikke være annet enn rett og rimelig at alle disse som synger høyest om at det er galt, umoralskt og forkastelig er de som stiller fremst i køen.

Jeg håper du og dine likesinnede har plass, tålmodighet og ikke minst tid til å oppdra, overøse med kjærlighet og kloke ord og passe på alle de 20.000 barna som hvert år ellers vil bli født av en kvinne som enten ikke kan eller vil ta seg av barnet sitt.

Endret av Lindiana
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest BettyBoop

Så da var ikke dette galt? Det var jo trass alt "bare" et foster. Da er det ikke drap.

Banket opp gravid - fosteret døde

En 17-årig jente og en 18 år gammel mann, begge fra ålesundsdistriktet, er pågrepet etter at en 18 år gammel gravid kvinne ble overfalt og utsatt for grov vold. Kvinnen skal ha mistet fosteret etter overfallet.

Den unge kvinnen spontanaborterte etter å ha blitt slått og sparket i magen gjentatte ganger. Den 18 år gamle mannen var far til den gravide kvinnens barn, skriver Sunnmørsposten .

http://www.nrk.no/mr/banket-opp-gravid---fosteret-dode-1.7084609

Anonymous poster hash: 15540...57e

vold mot mennesker er straffbart selv om de ikke har barn i magen
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får krysse fingrene, TS, for at ISIL overtar landet vårt. Så blir kvinner nektet abort i tillegg til steinet hvis de er utro (er i samme rom som en mann som de ikke er i slekt med eller er gift med).



Anonymous poster hash: 15540...57e
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Vi får krysse fingrene, TS, for at ISIL overtar landet vårt. Så blir kvinner nektet abort i tillegg til steinet hvis de er utro (er i samme rom som en mann som de ikke er i slekt med eller er gift med).

Anonymous poster hash: 15540...57e

isil?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...