Gå til innhold

Når skal abort bli straffbart?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor i all verden skal det bli straffbart?! Det er ikke blitt noe barn når man tar abort.

Det er din personlige mening, men den er ikke rett. Et embryo og et foster er et menneske. Jeg skjønner at kvinner som har tatt abort har behov for å fortelle seg selv at de ikke har gjort noe galt, men fakta er at de har drept sitt eget barn. Sin sønn eller datter. Sånn er det bare uansett hvor mye dere vrir og vender på det; lev gjerne i fornektelse, det endrer ikke hva dere har gjort mot deres barn.

Anonymous poster hash: 90e9c...70f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sitatet er riktignok "bare" fra Wikipedia, men de oppgir flere kilder, så det er sikkert mulig å sjekke riktigheten:

The legality of abortion is one of the main determinants of its safety. Countries with restrictive abortion laws have significantly higher rates of unsafe abortion (and similar overall abortion rates) compared to those where abortion is legal and available.[4][5][75][76][77][78] For example, the 1996 legalization of abortion in South Africa had an immediate positive impact on the frequency of abortion-related complications,[79] with abortion-related deaths dropping by more than 90%.[80]

Så tenk litt over konsekvensene av å kriminalisere abort. Det ville iallfall ikke gjort Norge til et bedre og tryggere land å leve i.

Endret av Pawn Hearts
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det plutselig greit å ta abort hvis fosteret er et resultat av en voldtekt? Denne mangelen på konsekvens forundrer meg alltid i abortdebatter. Er ikke barnet like uskyldig da, liksom?

Det er ikke greit. Men det er lettere å forstå at en kvinne som er utsatt for et overgrep, vold, tar slike valg, enn at en kvinne som ikke har nok soverom tar slike valg. Det er lettere å forstå at de som er langt nede psykisk pga en krise, et overgrep, tar feil valg. Barnet i magen kan ikke noe for at det er der, hva slags forbrytelse har barnet gjort deg?

Anonymous poster hash: 90e9c...70f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest New_Girl

Det er din personlige mening, men den er ikke rett. Et embryo og et foster er et menneske. Jeg skjønner at kvinner som har tatt abort har behov for å fortelle seg selv at de ikke har gjort noe galt, men fakta er at de har drept sitt eget barn. Sin sønn eller datter. Sånn er det bare uansett hvor mye dere vrir og vender på det; lev gjerne i fornektelse, det endrer ikke hva dere har gjort mot deres barn.

Anonymous poster hash: 90e9c...70f

Det hadde blitt et barn, det er ikke et barn.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitatet er riktignok "bare" fra Wikipedia, men de oppgir flere kilder, så det er sikkert mulig å sjekke riktigheten:

The legality of abortion is one of the main determinants of its safety. Countries with restrictive abortion laws have significantly higher rates of unsafe abortion (and similar overall abortion rates) compared to those where abortion is legal and available.[4][5][75][76][77][78] For example, the 1996 legalization of abortion in South Africa had an immediate positive impact on the frequency of abortion-related complications,[79] with abortion-related deaths dropping by more than 90%.[80]

Så tenk litt over konsekvensene av å kriminalisere abort. Det ville iallfall ikke gjort Norge til et bedre og tryggere land å leve i.

Sitatet er riktignok "bare" fra Wikipedia, men de oppgir flere kilder, så det er sikkert mulig å sjekke riktigheten:

The legality of abortion is one of the main determinants of its safety. Countries with restrictive abortion laws have significantly higher rates of unsafe abortion (and similar overall abortion rates) compared to those where abortion is legal and available.[4][5][75][76][77][78] For example, the 1996 legalization of abortion in South Africa had an immediate positive impact on the frequency of abortion-related complications,[79] with abortion-related deaths dropping by more than 90%.[80]

Så tenk litt over konsekvensene av å kriminalisere abort. Det ville iallfall ikke gjort Norge til et bedre og tryggere land å leve i.

Hvis en kvinne velger å ta abort i skjul privat hos en luguber type, er det hennes valg (dog et feil valg), om hun selv dør eller blir skadet av det, er det også hennes valg og hennes konsekvens som hun selv må ta alene. De vet hva de går til.

Anonymous poster hash: 90e9c...70f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde blitt et barn, det er ikke et barn.

Det er et barn. Tror du at det ikke er et barn, bare fordi du skriver det? Som jeg skrev tidligere, er dette ikke noe som kan diskuteres bort og fornektes bort. Uansett hvor mye du blir hjernevasket til å tro at det er en "celleklump" (ifølge ateisme, er vi alle celleklumper som styres av en samling av tilfeldigheter (kalt hjerne på folkemunne), og det er ikke galt å drepe, egentlig. De kan godt starte med seg selv istedet for med barn)

Anonymous poster hash: 90e9c...70f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For å roe ned deg og dine irrasjonelle tankemåter litt: det er snakk om abort.

Hadde jeg snakket om spontanabort, som er et uhell, hadde jeg skrevet det. Og også skrevet at jeg mener at alle uhell skal behandles som overlagt drap. Prøv å fiske et annet sted.Anonymous poster hash: 90e9c...70f

Du skriver at drap på ufødte mennesker skal sidestilles med drap på fødte mennesker. Da må også uaktsomt drap sidestilles med "uaktsom abort", og man må da etterforske for å komme frem til om det er et uhell man ikke kunne noe for eller om man har vært uaktsom.

I noen amerikanske stater har de forsøkt å få gjennom slike lovendringer som du ønsker, og da er dette et faktum; en dame som gjennomgår spontanabort kan risikere å siktes for uaktsomt drap.

Anonymous poster hash: 946ef...038

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest New_Girl

Det er et barn. Tror du at det ikke er et barn, bare fordi du skriver det? Som jeg skrev tidligere, er dette ikke noe som kan diskuteres bort og fornektes bort. Uansett hvor mye du blir hjernevasket til å tro at det er en "celleklump" (ifølge ateisme, er vi alle celleklumper som styres av en samling av tilfeldigheter (kalt hjerne på folkemunne), og det er ikke galt å drepe, egentlig. De kan godt starte med seg selv istedet for med barn)

Anonymous poster hash: 90e9c...70f

Nei, det er ikke et barn fordi det er ikke et barn. Biologi kalles det. Jeg vet det ikke står så mye om det i bibelen, men det betyr ikke at det ikke er sant.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en kvinne velger å ta abort i skjul privat hos en luguber type, er det hennes valg (dog et feil valg), om hun selv dør eller blir skadet av det, er det også hennes valg og hennes konsekvens som hun selv må ta alene. De vet hva de går til.

Anonymous poster hash: 90e9c...70f

Ah, nå skjønner jeg det. Du driter i kvinnene. Heldigvis har du flertallet mot deg.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke greit. Men det er lettere å forstå at en kvinne som er utsatt for et overgrep, vold, tar slike valg, enn at en kvinne som ikke har nok soverom tar slike valg. Det er lettere å forstå at de som er langt nede psykisk pga en krise, et overgrep, tar feil valg. Barnet i magen kan ikke noe for at det er der, hva slags forbrytelse har barnet gjort deg?

Anonymous poster hash: 90e9c...70f

Man kan gjerne være langt nede psykisk selv om man ikke har blitt voldtatt. Det er tusen grunner til at kvinner ser seg nødt til å velge abort. Å lettvint avfeie det med "har ikke nok soverom" er bare dumt.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, nå skjønner jeg det. Du driter i kvinnene. Heldigvis har du flertallet mot deg.

Størstedelen av slike abortmotstandere og prevansjonsmotstandere bryr seg ikke om menneskeliv, det handler om å kunne kontrollere kvinners seksualitet og liv.

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forskjellig syn på abort...
Jeg er både for og imot.

Jeg føler at innen de første ukene (og måneden) så er ikke barnet noe annet enn en celleklump.
Men med en gang den danner armer,ben,tær,fingre som man tydelig kan se under abort, så er det noe annet.
Så kanskje forandre litt på grensen?

Jeg blir imot abort når folk velger å ta abort om barnet har en eller annen form for syndrom f.eks Downs Syndrom. Jeg har ei venninne som fikk ett barn med DS, hun har alltid følt at de med DS er motbydelig ekle og kunne ikke fatte og begripe folk som velger å beholde ett barn med downs.
Legene hennes hadde fortalt henne at hun var 100% steril pga en sykdom også etter 5år i ett fast forhold hvor de begge ikke ønsket barn ble hun gravid, hun valgte å beholde barnet tiltross for at den hadde downs, 4år etter har hun ikke klart å blitt gravid igjen..Og hun elsker barnet på alt på jord selvom den har DS.

Jeg blir imot abort når jenter velger å ta abort fordi det var ikke det kjønnet de ønsket seg...

Men jeg er for abort om det f.eks er voldtekt, fare for mors liv, eller om det ikke passer seg med barn der og da..
Noen sier kvinner er egoistiske som tar abort bare pga at økonomien er dårlig, men er det ikke mer egoistisk om man fører ett barn inn i livet om man knapt klarer å brødfø seg selv?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forskjellig syn på abort...

Jeg er både for og imot.

Jeg føler at innen de første ukene (og måneden) så er ikke barnet noe annet enn en celleklump.

Men med en gang den danner armer,ben,tær,fingre som man tydelig kan se under abort, så er det noe annet.

Så kanskje forandre litt på grensen?

Jeg blir imot abort når folk velger å ta abort om barnet har en eller annen form for syndrom f.eks Downs Syndrom. Jeg har ei venninne som fikk ett barn med DS, hun har alltid følt at de med DS er motbydelig ekle og kunne ikke fatte og begripe folk som velger å beholde ett barn med downs.

Legene hennes hadde fortalt henne at hun var 100% steril pga en sykdom også etter 5år i ett fast forhold hvor de begge ikke ønsket barn ble hun gravid, hun valgte å beholde barnet tiltross for at den hadde downs, 4år etter har hun ikke klart å blitt gravid igjen..Og hun elsker barnet på alt på jord selvom den har DS.

Jeg blir imot abort når jenter velger å ta abort fordi det var ikke det kjønnet de ønsket seg...

Men jeg er for abort om det f.eks er voldtekt, fare for mors liv, eller om det ikke passer seg med barn der og da..

Noen sier kvinner er egoistiske som tar abort bare pga at økonomien er dårlig, men er det ikke mer egoistisk om man fører ett barn inn i livet om man knapt klarer å brødfø seg selv?

Så da er du kun for selvbestemt abort så lenge avgjørelsen blir tatt på dine premisser. Skal vi gå tilbake til abortnemder igjen da, kanskje?

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et foster har potensiale til å bli et menneske. Tar vi abort forsvinner denne muligheten.<br /><br />Eggcellen og sædcellen har også dette potensialet til å bli et menneske. Hvis vi hindrer dem i å smelte sammen forsvinner denne muligheten.<br /><br />Noen religiøse grupper forbyr også prevensjon med en lignende begrunnelse.<br /><br />Seksuell avholdenhet er vel også å hindre det som kunne bli et menneske retten til liv? Jada jada.....<br /><br />Hvorfor diskutere dette? Rasjonelle argumenter når aldri fram hos religiøse uansett. Det er jo derfor de er religiøse.

Anonymous poster hash: 58887...22f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da er du kun for selvbestemt abort så lenge avgjørelsen blir tatt på dine premisser. Skal vi gå tilbake til abortnemder igjen da, kanskje?

Neeii..

Er bare det jeg tenker og mener :)

Jeg er jo ikke akkurat kong...Dronningen på haugen og alle må følge det jeg sier, eller være enig i hva jeg mener ^^,

Men jeg hadde jo ikke blitt irritert eller skuffet over en venn,kollega,,familie om de brøt noe av det jeg mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS - jeg lurer på en ting. Er du også imot prevensjon som p-piller og spiral? Det kan nemlig også i teorien avbryte et svangerskap. Du sier man ikke skal ha sex om man ikke vil ha barn - gjelder det bare unge ugifte kvinner? Hva med gifte kvinner som av ulike grunner ikke kan få barn - sykdom for eksempel, men som likevel ønsker å ha et fullverdig forhold til mannen sin? Skal de ikke ha sex? Fint om du utdyper litt - i min verden blir det litt for enkelt, litt for korttenkt og altfor kvinnefiendtlig det du sier.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Folk skriver grunner til abort som om de er vanlige. Det er ikke vanlig at folk tar abort for at det er feil kjønn, for de har et rom for lite, for det ikke passer nå. Det er vanligst hos unge tenåringer, rusmisbrukere som mest sannsynlig har ødelagt fosteret med livsstilen sin og kvinner som mener miljøet blir utrygt for barnet(slutt med barnefaren, gravid etter ons, trygdemottaker osv).

Hvis man skulle hatt et samfunn uten lovlig abort hadde det vært svært mange ulykkelige og fattige familier der ute. En mor må ha sykt mange ressurser inne for å fungere som akkurat en mor, dersom hun var for ung eller ble tvunget til å være mor eller ikke fikk rusproblemene i sjakk så er det svært liten sjanse for at disse ressursene hadde kommet frem(selvstendighet, almenn kunnskap, økonomisk trygghet, tillit til seg selv og sine evner, bolig, arbeid). Det hadde ført til mange flere barnevernssaker også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et foster er en celleklump sier mange av dere. I såfall en svært spesiell celleklump, der all informasjon om mennesket ligger lagret. Kjønn, hårfarge, personlighetstrekk, lynne, høyde, øyefarge osv. All denne informasjonen blir "programmert" ved unnfangelsen. Et menneskeliv blir til ved befruktningen.

Jeg er imot abort, men kan se at det har sin plass i visse situasjoner: når det er fare for mors liv er en av disse.



Anonymous poster hash: 775de...e2c
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et foster er en celleklump sier mange av dere. I såfall en svært spesiell celleklump, der all informasjon om mennesket ligger lagret. Kjønn, hårfarge, personlighetstrekk, lynne, høyde, øyefarge osv. All denne informasjonen blir "programmert" ved unnfangelsen. Et menneskeliv blir til ved befruktningen.

Jeg er imot abort, men kan se at det har sin plass i visse situasjoner: når det er fare for mors liv er en av disse.

Anonymous poster hash: 775de...e2c

Den informasjonen finnes det faktisk nok av i det jeg drar ut av laksen hver dag! Er virkelig hver eneste celle på kroppen min ett beskyttet liv? Herregud, jeg kan jo ikke dra en kam igjennom håret da en gang.

Og så snakker alle befruktede egg er hellig, altså alle som bruker hormonbasert og spiral er å regne som abort og følgelig straffes. RAIT!!!

Det er extremt lite spesielt med ett foster tidlig i prosessen. Og uansett hvor vi setter grensen vil den være en pragmatisk grense.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil man ikke ha barn, skal man ikke ha sex.

Anonymous poster hash: 90e9c...70f

Det er greit å slippe til ekstremister nå og da i diverse nettfora for å prøve å vri de over på en mer normal virkelighetsoppfatning, men når de presterer å komme med slike utsagn som dette er man vel på et eller annet tidspunkt nødt til å gi opp.

Bare trist. Godt du ikke har så mange meningsfeller.

Anonymous poster hash: 472eb...14f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...