Gå til innhold

Så mange kjedelige gifteringer! Hvor finne en spesiell?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når jeg er på ole aas og andre typiske gullsmedbutikker som har nettside og ser på gifteringer så bare scroller jeg kjapt igjennom - jeg synes alle ringene ser likedan ut og er kjedelig. Jeg ønsker ikke noe crazy ring men noe som skiller seg litt ut. Ønsker ikke noe digre greier, synes ikke disse store steinene er fine, synes de også er kjedelige og at "alle har en".

Noen som har tips til gifteringer som skiller seg litt ut?

Anonymous poster hash: f9cdc...bf7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og ett spørsmål til; valgte dere selv to ringer som matchet? Eller to som var uavhengig av hverandre i design?

Anonymous poster hash: f9cdc...bf7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo se på nettbutikker. Mange seriøse med godt rykte f.eks Blue Nile osv.

Husker jeg var på samme jakt selv, men vi fant ingen som både jeg og mannen likte godt nok begge to (ville ha like, så de viste at vi hører sammen). Derfor endte vi med helt enkle ringer i platina. Og der har vi ikke angret på. Etter nå over 10 år er vi fremdeles glade i ringene våre.

Jeg har nok endrer stil enn god del (fra 24 til 35) og det er fint å kunne pynte seg med hva som helst av smykker og andre ringer, uten å bekymre seg for at det ser rart ut sammen med gifteringen.

Anonymous poster hash: 6412a...7ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette besvarer ikke spørsmålet ditt, men jeg vil bare gi et lite råd.

Tenk på en ting før du kjøper en spesiell ring.

Ringen skal du ha resten av livet, og den blir brukt hver dag, hele tiden.

Vi valgte å kjøpe noe som på den tiden var uvanlig og spesielt, noe ingen andre hadde: ringer med mønster og opphøyd kant.

Etter 20+ år er kanten nedslipt og avrundet, og mønsteret er nærmest usynlig på min ring, mens hans ring er helt glatt.

Det samme vil skje med sisseleringer, de vil (nesten) ikke være synlige etter mange år med daglig bruk.

Jeg er kjempeglad i ringen min, men jeg angrer litt på at jeg valgte spesielt framfor varig.

Foreldres og svigerforeldres tradisjonelle glatte gifteringer har holdt seg mye penere, selv om de også er tynnslitte etter å ha vært i daglig bruk i dobbelt så lang tid som våre.

Jeg forstår ønsket om å ha en spesiell ring, noe som ingen andre har.

Men jeg håper dette ikke går på bekostning av varighet.

Jeg anbefaler dere å tenke framover, og se for dere hvordan ringen vil se ut om noen år.



Anonymous poster hash: c39bb...a83
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med å se på lykkeringene.no ?

Der kan man designe sine egne.

Vi kommer til å ha glatte enkle gullringer begge to :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Margit Spat

Det går også an å få en gullsmed til å designe unike ringer til akkurat dere. Enten oppsøk nærmeste gullsmed, dvs en forretning som ikke bare selger smykker, men som også har en gullsmed med fagbrev tilknyttet seg, eller google litt rundt etter gullsmeder som designer gifteringer.

Her er et par treff som jeg fikk da jeg søkte:

http://www.roelvaag.com/gifteringer

http://www.gullsmeden.as

Ellers synes jeg rådene til AB#3 og AB#4 er verdt å tenke på når en skal velge giftering. Det at man antakeligvis skal bruke ringen hver eneste dag og til alle anledninger, nå og om mange år, kan være lurt å ta hensyn til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En giftering skal være kjedelig.

Begge skal ha like ringer, ellers forvitres symbolikken. Det som er flashy for ei dame, kan bli upassende for en mann.

Ringen skal være slitesterk. Forhåpentlig skal dere bruke den hver eneste dag resten av livet. Det er det som ringene syboliserer som skal være interessant og somd et skal skinne av. Ikke ringen sjøl. Den skal være like god den ytterste dag som den dagen den kom på første gang.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen og jeg har ulike ringer. Han ville ha den tradisjonelle glatte gullringen, jeg har aldri likt gull. Ringene er i samme glatte profil, hans er i gull og min er i platina. Min er også 2mm bredere enn hans.

Vil også støtte de andre som har svart at smak forandrer seg med tiden. Jeg har vært gift tidligere, hadde da en mer spesiell ring. Det var det jeg likte i 20-årene, nå som jeg er i slutten av 30-årene har jeg fått en mer klassisk stil.

Anonymous poster hash: 9b0ac...526

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes rett og slett ikke de tradisjonelle er fine, man skal vel synes at ringen man bærer er fin? Kan legge til at jeg er i 30 årene da det ser ut til at alder og smak henger sammen for mange. Det er ikke snakk om noe veldig spesiell ring som skiller seg enormt mye ut. Jeg synes det er ufattelig vanskelig å finne ring da jeg hittil synes samtlige tradisjonelle ringer er kjedelige og at alle ser like ut. Tenkte kanskje noen her tenkte det samme som meg og visste om alternativer :)

Anonymous poster hash: f9cdc...bf7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes rett og slett ikke de tradisjonelle er fine, man skal vel synes at ringen man bærer er fin? Kan legge til at jeg er i 30 årene da det ser ut til at alder og smak henger sammen for mange. Det er ikke snakk om noe veldig spesiell ring som skiller seg enormt mye ut. Jeg synes det er ufattelig vanskelig å finne ring da jeg hittil synes samtlige tradisjonelle ringer er kjedelige og at alle ser like ut. Tenkte kanskje noen her tenkte det samme som meg og visste om alternativer :)

Anonymous poster hash: f9cdc...bf7

Du har jo fått mange tips om nettsider, og om det å lage ringene selv. :)

I tillegg har du fått noen råd om å tenke noen år fram i tid, og ikke bare her og nå.

Passer ikke noen av tipsene du har fått, så kan dere jo finne andre alternativer.

Ingen kan jo for eksempel nekte dere å bruke hver deres "Libanonring" som gifteringer, hvis det er det dere ønsker (satt på spissen, fordi jeg ikke kan se for meg at noen ønsker å bruke Libanonringer som giftering ;) )

Det jeg sier er at dere kan finne ringer dere liker, og bruke disse som gifteringer, selv om de ikke originalt er ment til slik bruk.

Anonymous poster hash: c39bb...a83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Spat

Ingen kan jo for eksempel nekte dere å bruke hver deres "Libanonring" som gifteringer, hvis det er det dere ønsker (satt på spissen, fordi jeg ikke kan se for meg at noen ønsker å bruke Libanonringer som giftering ;) )

Anonymous poster hash: c39bb...a83

En avsporing, men jeg har hørt at disse ringene tradisjonelt var brukt som forlovelsesringer. Tanken var at hvis noen tok av seg ringen (f.eks for å være utro) ville den falle fra hverandre, så de var ment for at folk skulle holde seg på matta.

TS: det er ganske vanskelig å forstå hva du vil ha, for ringen skal være utradisjonell og skille seg ut, men ikke være spesiell likevel… :klo:

Du har fått råd og tips av meg og flere lenger opp, både om nettsider og om å oppsøke gullsmeder for å få designet ringer. Da får du noe som ingen andre har, og har muligheten til å påvirke designet slik at det blir etter din smak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har jo fått mange tips om nettsider, og om det å lage ringene selv. :)I tillegg har du fått noen råd om å tenke noen år fram i tid, og ikke bare her og nå. Passer ikke noen av tipsene du har fått, så kan dere jo finne andre alternativer.Ingen kan jo for eksempel nekte dere å bruke hver deres "Libanonring" som gifteringer, hvis det er det dere ønsker (satt på spissen, fordi jeg ikke kan se for meg at noen ønsker å bruke Libanonringer som giftering ;) )Det jeg sier er at dere kan finne ringer dere liker, og bruke disse som gifteringer, selv om de ikke originalt er ment til slik bruk. Anonymous poster hash: c39bb...a83

Ja, jeg ser det, men det må jo være lov til å etterlyse flere om noen andre skulle snuble innom tråden.

Takk for tipsene så langt, ønsker gjerne flere tips!

Som jeg skrev så blir ikke ole aas aktuelt. Blue nile og gullsmeden.as var ikke vår stil (som jeg sa i HI så er ikke ringer med store steiner heller ønskelig). Vi ønsker ikke å designe selv (ikke foreløbig iallefall).

Sparagmitt; Jo, jeg ønsker at de skal være spesielle iform av at de ikke er som de "vanlige". Altså, som jeg sier så ønsker vi ikke noe crazy men heller ikke noe vanlig :) Følte folk var negative når jeg benyttet ordet spesiell derfor jeg forsøkte å dempe det litt :)

Anonymous poster hash: f9cdc...bf7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg tror jeg skjønner akkurat hva du mener. Jeg er også på utkikk etter ring (ikke ringer, da husband-to-be og jeg har ulik smak og han allerede har funnet sin). Selv har jeg helle rikke sansen for de typiske "gullsmedringene" (eller smykkene for den del), da de gjerne er for gule, for blanke, for kjedelige, for etter eller annet. Jeg er ikke på utkikk etter noe superspesielt, men etter noe som kanskje ikke "alle andre har" og som kanskje er litt unikt, men ikke flashy.

Så jeg kan tipse deg om etsy.com! Der er det mange små forhandlere som også kan tilpasse ringen til dine ønsker og behov (materialer, finish, størrelse og bredde).

Et lite utvalg av mine favoritter:

il_340x270.564820920_41ev.jpg

il_340x270.561635363_ay8g.jpg

il_340x270.507464269_hs7f.jpg

il_340x270.617832768_aetv.jpg

Som du ser så er de ikke flashy at all, men du finner de ikke hos den alminnelige norske gullsmeden...



Anonymous poster hash: 8818a...1a1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg tror jeg skjønner akkurat hva du mener. Jeg er også på utkikk etter ring (ikke ringer, da husband-to-be og jeg har ulik smak og han allerede har funnet sin). Selv har jeg helle rikke sansen for de typiske "gullsmedringene" (eller smykkene for den del), da de gjerne er for gule, for blanke, for kjedelige, for etter eller annet. Jeg er ikke på utkikk etter noe superspesielt, men etter noe som kanskje ikke "alle andre har" og som kanskje er litt unikt, men ikke flashy.

Så jeg kan tipse deg om etsy.com! Der er det mange små forhandlere som også kan tilpasse ringen til dine ønsker og behov (materialer, finish, størrelse og bredde).

Et lite utvalg av mine favoritter:

il_340x270.564820920_41ev.jpg

il_340x270.561635363_ay8g.jpg

il_340x270.507464269_hs7f.jpg

il_340x270.617832768_aetv.jpg

Som du ser så er de ikke flashy at all, men du finner de ikke hos den alminnelige norske gullsmeden...

Anonymous poster hash: 8818a...1a1

Våre er sånn som den øverste her, bare ikke så brei. Veldig fornøyde med det. :)

Anonymous poster hash: 85766...624

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Våre er sånn som den øverste her, bare ikke så brei. Veldig fornøyde med det. :)

Anonymous poster hash: 85766...624

+ at vår er i gult (vanlig) gull.

Anonymous poster hash: 85766...624

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg tror jeg skjønner akkurat hva du mener. Jeg er også på utkikk etter ring (ikke ringer, da husband-to-be og jeg har ulik smak og han allerede har funnet sin). Selv har jeg helle rikke sansen for de typiske "gullsmedringene" (eller smykkene for den del), da de gjerne er for gule, for blanke, for kjedelige, for etter eller annet. Jeg er ikke på utkikk etter noe superspesielt, men etter noe som kanskje ikke "alle andre har" og som kanskje er litt unikt, men ikke flashy.

Så jeg kan tipse deg om etsy.com! Der er det mange små forhandlere som også kan tilpasse ringen til dine ønsker og behov (materialer, finish, størrelse og bredde).

Et lite utvalg av mine favoritter:

il_340x270.564820920_41ev.jpg

il_340x270.561635363_ay8g.jpg

il_340x270.507464269_hs7f.jpg

il_340x270.617832768_aetv.jpg

Som du ser så er de ikke flashy at all, men du finner de ikke hos den alminnelige norske gullsmeden...

Anonymous poster hash: 8818a...1a1

Våre ligner ganske mye på bilde nr 3, og har som sagt blitt glatte etter 20+ år.

Anonymous poster hash: c39bb...a83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes hele poenget med gifteringer er at de skal være like, og vise at de og menneskene som bærer dem hører sammen. Er de ikke like betyr de ikke noe mer enn hvilke som helst andre ringer etter min mening. Det skal synes at de er gifteringer, de skal ikke kunne forveksles med andre ringer.

Men så er jeg en satt gammel dame på over 40, da. :)



Anonymous poster hash: de0fe...508
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre ligner ganske mye på bilde nr 3, og har som sagt blitt glatte etter 20+ år.

Anonymous poster hash: c39bb...a83

14 eller 18 karat? Jeg har fått anbefalt 14 karat gull da dette er mer slitesterkt, men noe slitasje vil det jo kunne bli uansett legering, regner jeg med.

Anonymous poster hash: 8818a...1a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...