Gå til innhold

Hva gjør dere hvis mange melder avbud?


Gjest Kanalje

Anbefalte innlegg

Gjest Kanalje

Har dere en backup-liste med folk dere inviterer når andre melder avbud? Kan det man få problemer med festlokalet hvis de står for mat og drikke og dere ender opp med å bli betydelig færre enn antatt (marerittet mitt!)

Vi har tenkt til å invitere familie og nærmeste venner m/følge, og regner med å bli i underkant av 50 stk. Bryllupet blir antakelig et sted hvor de fleste gjestene må reise et par timer og selv betale for rom(rundt 500-1000 per person), så jeg forstår om ikke alle har mulighet, og er veldig spent på hvor mange som kan! Er livredd for at halvparten skal melde avbud eller noe sånn :forvirret: Og om jeg skal ha en "B-liste" med venner som kan inviteres, eller om det bare er litt ekkelt og dårlig gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville nok ikke kommet om jeg hadde måttet betale kanskje 1000 kr for å bo for å komme i et bryllup. Gave koster jo ofte en del også.
Grunnen er rett og slett at jeg ikke har råd.

Hvorfor blir det sånn egentlig? skal dere ha bryllupet 3 timer unna dere eller bor dere ikke i nærheten av familie/venner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Daenerys

Vi tenkte på hva vi skulle gjøre om mange meldte avbud, men vi valgte å ikke invitere flere dersom noen meldte avbud. Det var bare 3 stk som ikke kom hos oss, en av dem fikk ikke sagt ifra pga sykdom, men vi ønsket ikke å fylle på.

Selv hadde jeg følt meg som en annenrangs gjest om jeg ble bedt fordi andre meldte avbud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kanalje

Når det gjelder gave, er ikke det noe jeg forventer, det at de er til stede er det vi ønsker oss mest. Vi bor langt unna alle familiemedlemmer, så uansett hvor bryllupet er, må noen reise. Det er selvfølgelig frivillig å takke ja. Det jeg spør om er hva dere gjør hvis mange melder avbud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg hadde gjort hadde nok hvert å da heller feire med de dom har anledning. Er som regel ikke alle som kan uansett. Også hadde jeg heller tatt en fest senere med "blista" som da ofte er venner. Eller invitert alle også venner til en grillfest året etter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ha en backup liste, det er bare frekt overfor de som havner på den lista. "Hei, nå har mange meldt avbud, så nå vil vi at du kommer likevel!" Nei, det går ikke...

Festlokalet har en frist for når de må vite antall gjester. Gjester må melde avbud før den fristen. Da er det ingen problem for dere om 35 av 50 gjester takker ja, så lenge lokalet får vite det innen sin frist.

Tviler på at mange melder avbud. Et par timer reisevei er jo ingenting!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk høre at 10% avbud var en "tommelfingelregel" når man planla bryllup.

Så vi inviterte litt flere enn vi så for oss at vi kom til å bli (men fortsatt ikke flere enn at det ville bli plass om alle kom).

Nå inviterte vi 90 stk, og fikk 2 avbud, så den regelen stemte ikke helt for vår del.



Anonymous poster hash: 8980d...34e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt akkurat samme dilemma faktisk, jeg og min kommende mann er fra to ulike deler av landet, så en familie og vennekrets må uansett reise. Vi har vært mye frem og tilbake hva vi skal gjøre, men bestemte oss rett og slett for å bare invitere akkurat de vi vil ha der, og hvis mange melder avbud, ja, da får vi en fin dag sammen med de som kommer. Jeg tror det blir en bra dag uansett antall gjester :) Så er stort NEI til back-up-liste fra meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig frekt med backupliste

Anonymous poster hash: 4b28c...036

Nei, egentlig ikke. Hvis man må bestille x antall middager er det bedre å invitere de man ikke hadde økonomi til å ha på gjestelista. Det er sunn logikk og ingen bør bli fornærmet.

Anonymous poster hash: d3797...caf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om jeg hadde ønsket å bruke 500-1000 kr per natt på et bryllup jeg i utgangspunktet ikke var invitert i. Personlig synes jeg hele ideen om back up er feil; inviter de du ønsker å invitere - ferdig med det.

Hvorfor har dere behov for backup-liste, egentlig? Det er vel begrenset hvor mange som trekker seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg har ingen problem med backup-liste… Det er nå en gang sånn at det er begrenset med plass og penger. Selv om jeg ikke har gifte-planer selv, vet jeg hvor vanskelig det kan være å sette grensen og velge blant ca. like gode venner.

Så altså om noen som ikke er av mine aller nærmeste venner hadde invitert meg som backup, hadde jeg sett på det som en positiv overraskelse! Alle er ikke nær familie eller nærmeste venner - det vet alle. Men det betyr ikke at en ikke kan ha det fint i bryllupet, tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne ikke falt meg inn å ha en "back-up liste"....

Hva er greit med; "Sorry, jeg fant deg i utgangspunktet ikke 'verdig' til å delta i bryllupet mitt, men mange på 'A-laget' takke nei så nå er det visst plass til deg allikevel."????? :sjokkert::hakeslepp:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fylle opp med gjester om noen melder avbud....nei takk. Du fpr jo folk til å føle seg som annenrangs gjester.



Anonymous poster hash: 1de9c...a7a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anubiel

Vi hadde også bryllupet et sted de fleste måtte overnatte. Billigste overnatting var 900 kr for enkeltrom. Det gjorde at vi fryktet at veldig mange kom til å takke nei. Imidlertid var det svært få som ikke takket ja.

Back-up liste hadde vi ikke, og tenkte ikke tanken engang. Vi inviterte alle vi ville i første runden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der vi skal ha bryllupet har de et minimum antall gjester vi må betale for, uansett om vi blir så mange eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det kan da vel settes frist for å melde avbud også. Uttrykke at dere ber om svar innen da og da, og at siste frist for å melde avbud til leie av rom er sånn og sånn ellers må det betales.

Akkurat som det også gjelder for avbud ellers på oppholdssteder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjente våre gjester såpass godt at vi visste at alle ville komme. Og ganske riktig, alle 53 møtte.

Trodde dette var vanlig.

Anonymous poster hash: 403e6...e64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...