Gå til innhold

Hjelp meg huske ett ord!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva kalles det når en person innehar en farlig stilling / en stilling med mye risiko?

Det finnes et navn for dette som jeg dessverre ( :kjempesinna: ) ikke klarer å huske.

Jeg vet at den siste delen av ordet er "post", men jeg husker pina meg ikke den første delen.

Håper inderlig at noen vet hvilket ord jeg snakker om!

"Han har en farlig stilling, så han har altså en .........post.



Anonymous poster hash: 5d5a9...a34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Crash traff garantert blink på første forsøk. Uriaspost betyr akkurat det TS spør om.



Anonymous poster hash: 2894d...5fa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der lærte jeg ett nytt ord.

Takk skal du ha Crash :pasha:

Hvis det er av interesse, siden "Urias" ikke betyr all verden for de fleste:

Det stammer fra en gammel bibelsk fortelling. Kong David av Israel hadde sett en vakker kvinne, kalt henne til sitt værelse og gjort henne gravid. Det viste seg så at denne kvinnen het Batseba og var gift med Uria. Uria var soldat, og han var en av Kong Davids krigere, en spesielt høyt ansett og betrodd gruppe.

For å dekke over det som hadde hendt sa Kongen til Uria at han skulle reise tilbake til sin kone, for da ville affæren kunne dekes over. Uria nektet, for han ville ikke forlate sine medsoldater i krig, det skulle ikke krigere gjøre. Som følge av dette ba Kong David sin hærfører om å plassere Uria i frontlinjen og at de andre soldatene skulle forlate ham der. Uria ble altså plassert på post alene og i enorm risiko, derav "uriaspost".

Kan legges til at Uria døde, og det gjorde også barnet til David og Batseba. De to fikk senere den fremtidige Kong Salomo. Ifølge Bibelen, for ordens skyld, så som historisk fortelling bør det tas med betydelige mengder salt :)

Anonymous poster hash: 2894d...5fa

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er av interesse, siden "Urias" ikke betyr all verden for de fleste:

Det stammer fra en gammel bibelsk fortelling. Kong David av Israel hadde sett en vakker kvinne, kalt henne til sitt værelse og gjort henne gravid. Det viste seg så at denne kvinnen het Batseba og var gift med Uria. Uria var soldat, og han var en av Kong Davids krigere, en spesielt høyt ansett og betrodd gruppe.

For å dekke over det som hadde hendt sa Kongen til Uria at han skulle reise tilbake til sin kone, for da ville affæren kunne dekes over. Uria nektet, for han ville ikke forlate sine medsoldater i krig, det skulle ikke krigere gjøre. Som følge av dette ba Kong David sin hærfører om å plassere Uria i frontlinjen og at de andre soldatene skulle forlate ham der. Uria ble altså plassert på post alene og i enorm risiko, derav "uriaspost".

Kan legges til at Uria døde, og det gjorde også barnet til David og Batseba. De to fikk senere den fremtidige Kong Salomo. Ifølge Bibelen, for ordens skyld, så som historisk fortelling bør det tas med betydelige mengder salt :)

Anonymous poster hash: 2894d...5fa

Liker eventyr ;)

Samme med mytologi også, syntes det er kjempeinteressant, så takk for at du fortalte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Hvis det er av interesse, siden "Urias" ikke betyr all verden for de fleste:

Det stammer fra en gammel bibelsk fortelling. Kong David av Israel hadde sett en vakker kvinne, kalt henne til sitt værelse og gjort henne gravid. Det viste seg så at denne kvinnen het Batseba og var gift med Uria. Uria var soldat, og han var en av Kong Davids krigere, en spesielt høyt ansett og betrodd gruppe.

For å dekke over det som hadde hendt sa Kongen til Uria at han skulle reise tilbake til sin kone, for da ville affæren kunne dekes over. Uria nektet, for han ville ikke forlate sine medsoldater i krig, det skulle ikke krigere gjøre. Som følge av dette ba Kong David sin hærfører om å plassere Uria i frontlinjen og at de andre soldatene skulle forlate ham der. Uria ble altså plassert på post alene og i enorm risiko, derav "uriaspost".

Kan legges til at Uria døde, og det gjorde også barnet til David og Batseba. De to fikk senere den fremtidige Kong Salomo. Ifølge Bibelen, for ordens skyld, så som historisk fortelling bør det tas med betydelige mengder salt :)

Anonymous poster hash: 2894d...5fa

Oi takk for informasjonen! Det er det mest spennende jeg har lest på KG på lenge :)

Anonymous poster hash: c33e7...8eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...