Gå til innhold

Tåler ikke dialekten min. flau..normalt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Oslo-vest er verst. Skikkelig mongodialekt.

Ja, høres tilbakestående ut.

Anonymous poster hash: be623...ae5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes ikke dialekter er noe man skal skamme seg over. Er jo en del av din identitet. Sier litt om hvem du er, hvor du kommer fra. Er jo bare fint.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke å høre min dialekt (sør-trønder) på TV. Det gjør seg bare ikke. Trøndere på TV høres uopplyste og bondske ut. Men når andre snakker det rundt meg sånn til daglig høres det helt greit ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke dialekter er noe man skal skamme seg over. Er jo en del av din identitet. Sier litt om hvem du er, hvor du kommer fra. Er jo bare fint.

I alle fall om hvor du kommer fra.

Det sier vel ikke noe om hvem du er utover dette med oppvekststed?

Anonymous poster hash: 87050...472

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke å høre min dialekt (sør-trønder) på TV. Det gjør seg bare ikke. Trøndere på TV høres uopplyste og bondske ut. Men når andre snakker det rundt meg sånn til daglig høres det helt greit ut.

Ååh, helt enig. Hører aldri noen fra Trondheims-regionen på TV som snakker normalt!

Hadde gjort alt for å ha hvilken som helst annen dialekt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dialekter er fint, og så vet jeg hvor du kommer fra :).

Selv er jeg sørlending og ikke flau over dialekta, heller stolt.

Anonymous poster hash: ac19a...c00

Ja, utifra dialekta så hører man jo hvor dialekta er fra, men personen selv kan jo være fra et annet sted enn den dialekta h*n bruker. Jeg har tre-fire dialekter innabords. Det er to ulike nordlands-dialekter, bergensk og en østlands-dialekt. Og ja...jeg kunne sikkert klart en sørlands-dialekt helt glatt om jeg så evt måtte lært meg noen uttrykk først. Akkurat som jeg gjorde med denne spesielle østlands-dialekta her i sørøst.

Hvis du er fra Bergen så skjønner jeg det. Jeg blir heller ikke i særlig godt humør når jeg hører bergensere. Men alle andre dialekter er jo helt fine, så om du har en av dem, så syns jeg bare du skal være stolt jeg :)

Anonymous poster hash: c9f05...c1e

Vel vel... Vi er mange bergensere som er stolte av dialekten vår. Jeg skulle gjerne snakket bergensk "på heltid" men flytting i barndommen og påvirkning fra andre barn, har gjort at jeg ikke bruker bergensk utenom når jeg er på vestlandet og evt på sørlandet.

Du vet at radio og tv er virkelighet? :fnise:

Anonymous poster hash: bd8ff...7b5

Selvsagt er det virkelighet, men i radio og tv så "må" de snakke helt "rent" som en del av jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde tenkt å opprette ny tråd, men slenger meg heller på tråden her. Er det noen som har svaret på hvordan man blir kvitt aksenten i dialekten? Når jeg snakker med venner fra et visst sted, selv om jeg legger om til bokmål ord, så sier de at det er gøy å høre dialektrn min. Og så satt jeg tilfeldigvis ved siden av en en gang, i Oslo,så satt jeg i mobilen og snakket og da jeg var ferdig, kommenerte han at vi var fra samne område elns. Jeg kjenbes altså igjen på aksenten. Så..når jeg har min mor på besøk, så legger hun også ofte om til bokmål ord, men det kan komne inn ord fra dialekten, så setningen blir helt mongo.er dette arvelig egenskap? Siden hun ikke er flink til å k egge om, vil mest sannynlig ikke jeg bli det heller?

Anonymous poster hash: 1b342...d03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...