Gå til innhold

Tåler ikke dialekten min. flau..normalt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er veldig interessert i å treffe de du har truffet fra Stavanger som faktisk sier "Stævængæærr". Jeg er forresten ikke flau over dialekten min :)

Det har jeg heller aldri hørt. Har en venninne som både er derifra og bor der. Og hun uttaler Stavanger nesten som meg (bare ulik r-lyd da).

Anonymous poster hash: 87050...472

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes dialekter er fint, og jeg synes det er synd når folk legger om til "oslotale" pga de skjemmes over dialekten eller tror at de ikke vil bli forstått. De som påstår de ikke forstår ei dialekt gjør seg bare vanskelig.

Dog, jeg bodde noen år i ei lita bygd innerst inni sognefjorden, da skal jeg innrømme jeg slet litt med enkelte ord og uttrykk, men det gikk seg til etterhvert.

Kunne ønske jeg hadde hatt ei klar dialekt, men pga mye flytting og rotløshet i barne og ungdomsåra så har jeg nå ei "litt-av-alt"-dialekt, som kanskje heller mere mot et slags nynorsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjipt at det er slik! Mangfoldet i det norske språket er jo fantastisk og jeg synes ingen norske dialekter er dårligere enn andre. Fantastisk at vi har offentlige personer som fronter dialektene sine ordentlig utad, som Therese Johaug, Janne Formoe, Mia Gundersen, Erna Solberg, Petter Northug, Arne Brimi. Dialekt er kult! Men vi mangler vel egentlig noen offentlige representanter for dialekter fra Hedmark, Østerdalen (med det hederlige unntaket johaug) og Ringsakerområdet.. Og det er synd. Du skal ikke skamme deg over dialekta, TS: det er noe som gir en person integritet. Når jeg f.eks ser unge mennesker som ser dolla og stylet ut så gir de med en gang inntrykk av å være mer jordnære og "solide" om de prater dialekt enn bokmål.. bare slik det fremstår for meg. Det gir en slags karakter.

Anonymous poster hash: 21ba4...b34

Snakke bokmål? Det er jo ingen som snakker bokmål da det er et skriftspråk. På samme måte er det ingen som snakker nynorsk. Eller mener du Oslodialekt? Hvis du mener dette er jo dette veldig nedlatende og ekskluderende overfor de som faktisk snakker denne dialekten, og da mener du jo at alle andre dialekter er bedre enn denne.

Anonymous poster hash: f6ecb...652

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For øvrig synes jeg dialekter fra Stavanger, Kristiansand, Bergen og omegn er kjempeflotte. Jeg synes disse er de peneste dialektene. Jeg har Oslodialekt.



Anonymous poster hash: f6ecb...652
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir flau over min om det hjelper noe... Kristiansund. Altså blir ordentlig flau når jeg hører den breiale dialekten på radio/tv, men den er bedre i virkeligheten da.

Anonymous poster hash: 4f148...ea5

Du vet at radio og tv er virkelighet? :fnise:

Anonymous poster hash: bd8ff...7b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dog, jeg bodde noen år i ei lita bygd innerst inni sognefjorden, da skal jeg innrømme jeg slet litt med enkelte ord og uttrykk, men det gikk seg til etterhvert.

Det er den eneste dialekten jeg har hatt problemer med også. Bodde ved siden av ei da jeg studerte, som snakket en sogne-dialekt og i tillegg veldig fort. I begynnelsen spurte jeg når jeg ikke forstod, men da gjenntok hun seg bare ennå raskere så det fikk jeg ikke noe ut av. Til slutt endte jeg opp med å bare nikke og smile når vi møttes eller tok følge hjemover.

Litt trist egentlig, for jeg vet hun slet med å få venner. Men jeg sa det jo rett ut et par ganger at jeg virkelig slet med å forstå hva hun sa og at jeg skulle ønske hun ville snakke litt langsomere. Da ble hun bare sur... :(

Anonymous poster hash: 87050...472

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snakke bokmål? Det er jo ingen som snakker bokmål da det er et skriftspråk. På samme måte er det ingen som snakker nynorsk. Eller mener du Oslodialekt? Hvis du mener dette er jo dette veldig nedlatende og ekskluderende overfor de som faktisk snakker denne dialekten, og da mener du jo at alle andre dialekter er bedre enn denne.

Anonymous poster hash: f6ecb...652

Jeg mener selvsagt Oslomål ja, dvs det vanlig østlandsk som ingen tenker på som en egen dialekt. Jeg er klar over det, og det er en slags "fordom" jeg har- sånn er det bare. Vet ikke helt hvorfor, men straks jeg hører folk- og særlig ungdom- snakke dialekt så fremstår de straks mer... "skikkelige" på en måte. Enda så fordomsfullt det kan være. Kan ha en sammenheng med at jeg er fra bygda sjøl. Dog jeg bor i Oslo og har oppfostret to flotte, solide unger som snakker "oslomål" ;) Uansett, poenget mitt er jeg personlig synes at dialekt gir et menneske karakter og identitet. Og derfor er det synd at folk føler de må legge av seg dialekta når de kommer til storbyen.

Anonymous poster hash: 21ba4...b34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det på samme måte! Kommer fra skogen i Hedmark, så har egentlig ganske brei pottit-dialekt, men jeg har lagt om ganske kraftig. Dialekta kommer snikende tilbake når jeg snakker med noen fra samme sted da, og til kjærestens store fornøyelse henger den visst i et par dager etter det :fnise:

Jeg la vel om fordi jeg var så utrolig lei kommentarer og reaksjoner på hvordan jeg sa ord (blant annet hysterisk fnising etter ordet "kømmi"), fordi jeg følte at ingen tok meg seriøst og fordi jeg føler at man rett og slett høres mindre intelligent ut med tjukk hedmarksdialekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er helt normalt å mislike egen dialekt.

Litt synd, for de fleste dialektene som er nevnt i denne tråden som stygge, synes iallfall jeg er sjarmerende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det på samme måte! Kommer fra skogen i Hedmark, så har egentlig ganske brei pottit-dialekt, men jeg har lagt om ganske kraftig. Dialekta kommer snikende tilbake når jeg snakker med noen fra samme sted da, og til kjærestens store fornøyelse henger den visst i et par dager etter det :fnise:

Jeg la vel om fordi jeg var så utrolig lei kommentarer og reaksjoner på hvordan jeg sa ord (blant annet hysterisk fnising etter ordet "kømmi"), fordi jeg følte at ingen tok meg seriøst og fordi jeg føler at man rett og slett høres mindre intelligent ut med tjukk hedmarksdialekt

:) jeg er fra lenger nord i Hedmark så har ikke like bred sånn pottit-dailekt, men er jo en del ord som skiller seg ut og man blir jo ganske selvbevisst når noen stadig kommenterer dialektord. Min mann har en lei tendens til å stadig herme etter de tjukke l'ene mine (ælj, ulv og ælv), og ellers også om noen ord skulle avvike for mye fra normen (kjem dåkk). det er dumt for da tar man seg i det etterpå. Prøver dog å holde på dialekta mi fordi det er en del av meg. Merker også at det kommer tilbake når jeg prater med folk hjemmefra.

Anonymous poster hash: 21ba4...b34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener selvsagt Oslomål ja, dvs det vanlig østlandsk som ingen tenker på som en egen dialekt. Jeg er klar over det, og det er en slags "fordom" jeg har- sånn er det bare. Vet ikke helt hvorfor, men straks jeg hører folk- og særlig ungdom- snakke dialekt så fremstår de straks mer... "skikkelige" på en måte. Enda så fordomsfullt det kan være. Kan ha en sammenheng med at jeg er fra bygda sjøl. Dog jeg bor i Oslo og har oppfostret to flotte, solide unger som snakker "oslomål" ;) Uansett, poenget mitt er jeg personlig synes at dialekt gir et menneske karakter og identitet. Og derfor er det synd at folk føler de må legge av seg dialekta når de kommer til storbyen.

Anonymous poster hash: 21ba4...b34

Oslomål er noe annet enn standard østnorsk igjen. Da er vi over på Oslolosen-prat. Mjælk, kjærke, ævva for melk, kirke og øynene.

Jeg snakker typisk standard østnorsk, jeg er født og oppvokst midt i nikkersadelens høyborg. Jeg er enig i at det er synd når folk flytter til Oslo og legger igjen dialekten sin på hjemstedet. Det finnes dialektsjåvinister her til lands, men selv her i Oslo er det nok en høylytt minoritet som ønsker at alle skal snakke klin likt. Selv verdsetter jeg dialektmangfoldet, og jeg synes som sagt også det var litt trist da jeg forstod at så mange av medstudentene mine på universitetet hadde anstrengt seg for å snakke mest mulig nøytralt straks de flyttet.

Jeg kan til en viss grad forstå at det blir sånn i grunnskolealderen, samme hvilken vei man flytter, da er man bare redd for å stikke seg ut og stille seg lagelig til for hugg. Jeg har selv lagt om på hjemstedene til foreldrene mine for å ikke være det rare oslomennesket. At det skal fortsette over i voksenlivet forstår jeg mindre av. De færreste har et sånt syn på dialekter som voksne.

Så jeg skulle ønske folk holdt sterkere på dialektene sine enn de ofte gjør. Det vil si, jeg legger meg ikke borti at dialekter naturlig slipes bort når man flytter, men jeg synes det er synd at mange føler det er nødvendig å gå aktivt inn for å slipe den vekk. For meg er likevel den riksmålsnære talemåten det naturlige, og jeg er ganske skikkelig tross et slikt handikap :)

Anonymous poster hash: 05c89...f70

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) jeg er fra lenger nord i Hedmark så har ikke like bred sånn pottit-dailekt, men er jo en del ord som skiller seg ut og man blir jo ganske selvbevisst når noen stadig kommenterer dialektord. Min mann har en lei tendens til å stadig herme etter de tjukke l'ene mine (ælj, ulv og ælv), og ellers også om noen ord skulle avvike for mye fra normen (kjem dåkk). det er dumt for da tar man seg i det etterpå. Prøver dog å holde på dialekta mi fordi det er en del av meg. Merker også at det kommer tilbake når jeg prater med folk hjemmefra.

Anonymous poster hash: 21ba4...b34

Ja, når man stadig får kommentarer på det, tar man det jo ille opp. Eller at man blir så lei av å aldri få fullført en setning fordi noen skal herme etter et eller annet ord, haha. Kjæresten min er også fæl på å herme, og det fremmer jo ikke akkurat lysten til å gjenoppta dialekt-snakkinga. I så fall hadde vi jo aldri fått hatt en samtale, fordi han hadde gjentatt alt jeg sa med tullestemme :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer vel fra stævængærrr du da? Den dialekten er grusom syns jeg og jeg hadde også vært flau over dialekten min om jeg kom derfra. :P

Jeg vet ikke hva slags dialekt du prøver å skrive, men Stavanger-dialekt er det ihvertfall ikke.

Anonymous poster hash: c74bf...425

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mener selvsagt Oslomål ja, dvs det vanlig østlandsk som ingen tenker på som en egen dialekt. Jeg er klar over det, og det er en slags "fordom" jeg har- sånn er det bare. Vet ikke helt hvorfor, men straks jeg hører folk- og særlig ungdom- snakke dialekt så fremstår de straks mer... "skikkelige" på en måte. Enda så fordomsfullt det kan være. Kan ha en sammenheng med at jeg er fra bygda sjøl. Dog jeg bor i Oslo og har oppfostret to flotte, solide unger som snakker "oslomål" ;) Uansett, poenget mitt er jeg personlig synes at dialekt gir et menneske karakter og identitet. Og derfor er det synd at folk føler de må legge av seg dialekta når de kommer til storbyen.

Anonymous poster hash: 21ba4...b34

Vanlig østlandsk? Det er flere dialektvariasjoner på Østlandet.

Jeg synes det bare er så merkelig at du sier at ingen dialekter er dårligere enn andre når du har så sterke fordommer mot Oslodialekten. Du prater som om dette ikke er en dialekt.

Jeg er enig med deg at jeg synes det er synd at folk føler de må legge om, men det er ikke det jeg reagerer på her.

Anonymous poster hash: f6ecb...652

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet at radio og tv er virkelighet? :fnise:

Anonymous poster hash: bd8ff...7b5

Det er svært mange som "knoter" når de snakker på TV og i radio. Endel Stavanger-folk virker å skjemmes av dialekten sin og prøver å snakke pent når de er på TV. Slikt blir helt grusomt.

Stavangerdialekt er flott når man snakker skikkelig - eksempel her er Pia Tjelta, Erik Thorstvedt, Hans Morten Hansen, Mia Gundersen, Tore Renberg og noen til ... eksempler på folk som knoter er Odd Karsten Tveit og noen til . ....

Så den Stavangerdialekten som snakkes her borte til vanlig er fin, synes jeg.

Anonymous poster hash: c74bf...425

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet at radio og tv er virkelighet? :fnise:

Anonymous poster hash: bd8ff...7b5

Joda, men tenker ikke over det når jeg prater med den gjengse Kristiansunder :). Bare på tv og radio det er flaut, flaut, flaut.

Anonymous poster hash: 4f148...ea5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bor også i Kristiansund, og er helt enig med deg. Den dialekten er grusom! Ble den ikke kåret til Norges styggeste dialekt for noen år tilbake også?

Glad jeg ikke er herifra og snakker annen dialekt, og innmari glad for at barnet mitt har tatt etter meg og snakker min dialekt :)

Anonymous poster hash: ce4c6...5d7

Tror jeg hørte om det faktisk, da er det ille egentlig :)

Anonymous poster hash: 4f148...ea5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig østlandsk? Det er flere dialektvariasjoner på Østlandet.

Jeg synes det bare er så merkelig at du sier at ingen dialekter er dårligere enn andre når du har så sterke fordommer mot Oslodialekten. Du prater som om dette ikke er en dialekt.

Jeg er enig med deg at jeg synes det er synd at folk føler de må legge om, men det er ikke det jeg reagerer på her.

Anonymous poster hash: f6ecb...652

Som sagt; fullstendig klar over det. Dette har selvsagt noe med hva som har vært landets "maktspråk" å gjøre. Tradisjonelt har "alle" som har vært på tv (NRK- så lenge de hadde fjernsynsmonopol-) snakket pent oslo vest-mål (etter hvert er dialektene, spesielt nynorsk, "kvotert" inn). Dermed er dette blitt elitespråket som folk over det ganske land har fått inn i stuene sine. Dette er slik de snakker i byen- og det er det som ble vist på tv- det er det som er "pent". Dialektene ble bondske, og "enkle". Man skapte seg rett og slett et mindreverdighetskompleks.

Det er nok derfor mange skammer seg over dialekta si og slår fullstendig om. De er redde for hvordan de fremstår, hva folk tenker om dem, for å ikke være bra nok. Og som ts skriver: at noen skal le eller gjøre narr. Det er nok derfor jeg som bygdajente setter pris på andre som snakker dialekt. synes det er forfriskende. At oslo vest-talemåten er "avflatet".

Kjenner ei som er fra Otta i Gudbrandsdalen med skikkelig tjukk Brimi-dialekt. Hun har slått om noe så grenseløst så når hun er i Oslo sier hun til og med "hun" i stedet for "ho"- det er virkelig innøvd vestkantmål. Og når moren ringer er det tilbake til gudbrandsdøl - nesten som det er et annet språk! Utrolig. Og det kan jo ikke skyldes annet enn skam og underlegenhetsfølelse. Jeg har nok også med meg dn til dels.

Anonymous poster hash: 21ba4...b34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det kan syldes noe annet enn skam og underlegenhet om man legger om.

Min mor flytter fra et sted med utpreget dialekt til et annet sted med luke utpreget, men annerledes, dialekt da hun var da hun var 20. Etter hvert (med mann, barn, venner og svigerfamilie) begynte hun å snakke som på det nye stedet. Når vi dro på besøk til stedet hun kom fra, la hun helt om og snakket som da hun var barn.

Jeg flyttet også fra oppvekstedet mitt da jeg var 19, og jeg er nå 36. Dvs at jeg har snart like mye påvirkning fra Osloområdet som fra oppvekstedet, så jeg synes ikke det er så rart at talemålet har endret seg.

Når jeg snakker med andre Gudbrandsdøler derimot, kommer oppvekstdialekten mye tydeligere fram igjen :)

Det handler om at

Anonymous poster hash: 87050...472

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...