Gå til innhold

Kjøpe ny bolig uten å selge først?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan man kjøpe ny bolig og bruke den man har som egenkapital? Slik at man leier ut mens man venter på at den gamle blir solgt?

Er det noen tidsfrist på hvor fort den gamle boligen må selges?

Anonymous poster hash: c74a6...aea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Usikker på det med tidsfrist, men tror du har ganske god tid der, banken tjener jo penger på deg med tanke på at du må mellomfinansiering. Så lenge du klarer å dekke inn det så tror jeg ikke banken bryr seg noe særlig.

Du kan jo bruke din nåværende bolig som egenkapital, men banken som gir deg lån til den nye boligen vil nok ikke gi deg full uttelling. Vanlig praksis er å trekke i fra rundt 10% og så trekke i fra meglerutgifter osv etter det.

Så når vi skulle selge vår leilighet til 2,1 mill så ville banken sette verdien til omtrent 1,8 mill når de regnet på lånet vårt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan regnes mellomfinansiering da?

Si at boligen min er verdt 1.3 etter at meglerutgifter og 10% er trukket fra, og den nye koster 1.2. Må jeg kun betale mellomfinansiering da? Og slipper lån? Slik at min gamle leilighet fungerer som egenkapital?

Anonymous poster hash: c74a6...aea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi gjore dette betalte vi bare for lånet på den gamle leiligheten + mellomfinansieringen. Vi hadde 6 mnd på oss på å selge. Vi fikk også tilbud om å bare betale renter uten avdrag på det gamle lånet, men det gjore vi ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar begge to :) her jeg bor kan det ta lang tid å selge, så jeg vet ikke om banken går med på det :(

Anonymous poster hash: c74a6...aea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte før vi solgte, men jeg hadde aldri i verden gjort det et sted hvor boligmarkedet er trått og det generelt tar lang tid å selge. Mellomfinansiering er utrolig dyrt, og hva hvis det går ett år før du får solgt? Sannsynligvis skjer ikke det, men man har ingen garantier. Blir det i tillegg ekstra utgifter på boligen dere kjøper kan man ende opp i en veldig vanskelig økonomisk situasjon. Vi tok sjansen ettersom boligene i det området vi solgte som regel ble solgt iløpet av to uker, og det gikk heldigvis bra med oss også, men vi var stresset likevel. Jeg ville hatt en veldig god buffer for å tørre å gjøre noe sånt i et marked hvor salg tar litt tid.

Anonymous poster hash: e4fda...f4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skal ha ganske lite i lån, så det blir ikke så dyrt med mellomfinansiering for meg. Men jeg har ikke særlg stor buffer egentlig, men det er ikke snakk om å pusse opp noe da.



Anonymous poster hash: c74a6...aea
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en leier ut den man ikke får solgt så betaler det utgiftene til mellomfinansiering?

Anonymous poster hash: a409d...475

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja har tenkt på å leie ut :)

Anonymous poster hash: c74a6...aea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg har et beslektet spørsmål:

Sett at en person eier en bolig og ønsker å kjøpe ny før den gamle er solgt. La oss si at 15 % egenkapital til den nye boligen (med høyere verdi enn den gamle) samt alle omkostninger ved salget er dekket inn i egenkapital og nedbetalt gjeld i den gamle boligen. Er det noen som vet hvordan banken tenker - hvor grensen går for å få kjøpe først og selge siden.

La oss si at man eier en bolig med antatt markedspris kr 1.200.000. Den nye har en prisantydning på kr 1.500.000. Egenkapitalkravet på 15 % for den nye er da kr 225.000. Den gamle er belånt med kr 825.000. Den som ønsker å kjøpe ny bolig har ikke annen gjeld og nok inntekt til å betjene ny gjeld og gamle leilighet kan lett selges evt. leies ut dersom den likevel ikke skulle selges raskt.

Hvordan tenker banken angående mellomfinansiering og å kjøpe før man har solgt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et beslektet spørsmål:

Sett at en person eier en bolig og ønsker å kjøpe ny før den gamle er solgt. La oss si at 15 % egenkapital til den nye boligen (med høyere verdi enn den gamle) samt alle omkostninger ved salget er dekket inn i egenkapital og nedbetalt gjeld i den gamle boligen. Er det noen som vet hvordan banken tenker - hvor grensen går for å få kjøpe først og selge siden.

La oss si at man eier en bolig med antatt markedspris kr 1.200.000. Den nye har en prisantydning på kr 1.500.000. Egenkapitalkravet på 15 % for den nye er da kr 225.000. Den gamle er belånt med kr 825.000. Den som ønsker å kjøpe ny bolig har ikke annen gjeld og nok inntekt til å betjene ny gjeld og gamle leilighet kan lett selges evt. leies ut dersom den likevel ikke skulle selges raskt.

Hvordan tenker banken angående mellomfinansiering og å kjøpe før man har solgt?

Med noen få tusinger i forskjell, er dette nøyaktig det scenarioet jeg har hatt i år.

Selv om jeg i realiteten kan leie ut den gamle leiligheten i påvente av et salg, så var det ikke noe min bank anbefalte meg å gjøre. Jeg valgte derfor å selge før jeg kjøpte.

Anonymous poster hash: 853db...5a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...