Gå til innhold

Hvordan ble KROPPEN din på LCHF/lavkarbo?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva slags effekt hadde/har lavkarbo/LCHF på din kropp?

Ble noe bedre eller verre enn du trodde?

Rett og slett dine tips og triks ang dette

Anonymous poster hash: 1195b...ef8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bedre mage, bedre immunforsvar (mindre syk og fortere frisk), bedre søvnkvalitet, yter bedre på jobb , yter bedre på trening, menssyklusen er stabil og tykkere hår er det jeg kommer på i farta. For min del gikk det veldig fint. De første dagene er alltid vanskelige med hodepine og søtsug, men det går over hvis man bare klarer å holde seg i skinnet noen dager.



Anonymous poster hash: f4a50...9cd
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er hva jeg har merket, etter ca 3 mnd på lavkarbo:

Finere hud & færre kviser

Gått ned i vekt (med vilje, det skjer ikke automatisk selv med lavkarbo )

Flat mage, er ikke oppblåst lenger - før kunne jeg se ut som jeg var gravid

Diaré etter måltider er forsvunnet

Tar mye lenger tid før jeg blir sulten

Stabilt blodsukker og ikke noe søtsug, ikke en gang ved mensen

Blir ikke trøtt etter jobb

Har blitt varmere i hele kroppen, merket at jeg plutselig ikke orket å ha sokker på hjemme :) dette har gitt seg litt nå, men er fortsatt varmere enn før.

Huden er generelt mindre tørr enn før

Jeg kommer ikke på noe negativt med denne måten å spise på, alle endringene har vært positive. Det kan jeg ikke si om de andre diettene jeg har prøvd!

Jeg har prøvd mange forskjellige måter å spise på (lavkarbo, vegansk, vegetar, low fodmap, normal norsk kost) i løpet av de siste 5-6 årene. Etisk sett ville jeg helst spist vegansk, men på den dietten hadde jeg vanvittig store mageproblemer. Lavkarbo er den som fungerer for meg og min kropp.

Er det noe jeg har erfart så er det at folk er forskjellige! At jeg har det bra på lavkarbo betyr ikke at alle andre bør gå på lavkarbo. Alle versjoner av dietter kan fungere (muligens unntatt en kombinasjon av høy fett og høy sukker), det gjelder bare å finne den som du føler deg best på.

Anonymous poster hash: 34012...0e9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg holdt ut en mnd på lavkarbo. Fant ut at kroppen min rett og slett trenger karbohydrater. Jeg var konstant slapp, veldig trøtt og hadde vondt i hodet, i tillegg veldig veldig sulten uansett hvor mye jeg spiste. Var mindre oppblåst da :ler:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter nesten tre måneder på lavkarbo har jeg gått ned fem kilo. Det er det eneste positive jeg har merket. Er mye slappere enn før, det er kjipt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk på det i ca en måned.

Det positive: vektnedgang, ble fortere mett, mye bedre mage(stabil, ingen luft, etc.)

Det negative (og avgjørende): jeg hadde ikke nok energi. Orket ikke å trene.

Så var det dyrt!

Anonymous poster hash: 42511...288

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Positivt:

- Mindre oppblåst

- Stabilt blodsukker, mindre søtsug

- Holdt meg mett lenge, ikke sulten og sugen mellom måltidene

Negativt:

- Konstant varm og svettet masse, måtte dusje 2-3 ganger til dagen

- Lavere yteevne på trening

Jeg gikk på lavkarbo i fem måneder, men valgte å øke inntaket av carbs pga det siste punktet. Var lei av muskelverk, melkesyre og tung pust under trening.



Anonymous poster hash: 5f646...fb4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg hadde jeg veldig miksa resultater... I starten følte jeg at det gikk veldig bra, fordi jeg leste at jeg bare trengte å la kroppen venne seg til det, og at disse "bivirkningene" ville gå over.

Hadde greie resultater i forhold til trening, noe som ikke er så veldig rart i og med at kroppen min var full av proteiner til å bygge muskler, og full av fett til å lage hormoner og den slags.
Problemet var bare at kroppen min aldri greide å venne seg til ketosen, så jeg gikk i over et år med småvondt i hodet, mye tørste, og mye vannlating. Dette gikk utover søvnen min etter hvert, så jeg måtte bare slutte.

Verken fett eller karbohydrater er farlige, så man kan rett og slett velge det som passer best i sin hverdag, og til sin kropp. Kluet er å vite hva slags mat som er bra å få i seg, og unngå drittmat som inneholder for mye omega 6, transfett, eller mye sukker osv.

Etter nesten tre måneder på lavkarbo har jeg gått ned fem kilo. Det er det eneste positive jeg har merket. Er mye slappere enn før, det er kjipt.

Kroppen lagrer vann i forhold til hvor mye karbohydrater du får i deg, så det kan være mye vannvekt.
Om du ikke føler deg bra, burde du absolutt gå tilbake til å spise mer karbs.

Endret av Yme
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Bedre humør

- Litt "uggen" i starten, men gikk over

- Bedre søvn



Anonymous poster hash: cfba0...8ec
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Bedre humør

- Litt "uggen" i starten, men gikk over

- Bedre søvn

Anonymous poster hash: cfba0...8ec

Og gått opp fem-seks kilo, noe jeg ikke trodde jeg skulle, men som kroppen tydelig ville

Anonymous poster hash: cfba0...8ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg holdt ut en mnd på lavkarbo. Fant ut at kroppen min rett og slett trenger karbohydrater. Jeg var konstant slapp, veldig trøtt og hadde vondt i hodet, i tillegg veldig veldig sulten uansett hvor mye jeg spiste. Var mindre oppblåst da :ler:

Spørs nok om ikke du har overdrevet lavkarboen en del... ;)

Anonymous poster hash: faa60...066

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mindre oppblåst (=slankere midje) og mer energi, samt mindre søtsug. Yter også bedre på trening, men jeg spiser bare moderat lavkarbo da.



Anonymous poster hash: 0342f...3e3
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spørs nok om ikke du har overdrevet lavkarboen en del... ;)

Anonymous poster hash: faa60...066

Tror ikke det, men jeg skal ikke si det for sikkert. Det er samme effekt om jeg feks dropper kabohydrater til frokost, da har jeg vondt i hodet, er slapp og sliten i tillegg til veldig sulten (selvom jeg har spist mer enn vanlig) frem til neste måltid. Så konkluderer fortsatt med at lavkarbo ikke er noe for meg, men har fint klart vektnedgang uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det, men jeg skal ikke si det for sikkert. Det er samme effekt om jeg feks dropper kabohydrater til frokost, da har jeg vondt i hodet, er slapp og sliten i tillegg til veldig sulten (selvom jeg har spist mer enn vanlig) frem til neste måltid. Så konkluderer fortsatt med at lavkarbo ikke er noe for meg, men har fint klart vektnedgang uten.

Jeg synes det høres ut som at du har underdrevet lavkarboen, jeg. At du har spist litt sånn midt i mellom og gått ut og inn av ketose.

Anonymous poster hash: f4a50...9cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres ut som at du har underdrevet lavkarboen, jeg. At du har spist litt sånn midt i mellom og gått ut og inn av ketose.

Anonymous poster hash: f4a50...9cd

Tviler, jeg var superstreng, veide alt, leste på alt. Men jeg regner med at du er en lavkarbotilhenger som mener det funker for alle, men det stemmer jo ikke. Ikke alle fungerer bra uten karbohydrater, og jeg er en av de som må ha litt av alt for å fungere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tviler, jeg var superstreng, veide alt, leste på alt. Men jeg regner med at du er en lavkarbotilhenger som mener det funker for alle, men det stemmer jo ikke. Ikke alle fungerer bra uten karbohydrater, og jeg er en av de som må ha litt av alt for å fungere.

Neida, jeg mener ikke at det funker for alle. Men når du sier du har hatt vondt i hodet i en måned og sier at du får vondt i hodet når du ikke spiser karbohydrater til frokost, så høres det ut som at du har gått mye inn og ut av ketose. Ikke alle som klarer å gå inn og ut av ketose. Og bare det at du leste på alt og veide sier ingenting om hvor mye du spiste... 

Anonymous poster hash: a8153...546

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, jeg mener ikke at det funker for alle. Men når du sier du har hatt vondt i hodet i en måned og sier at du får vondt i hodet når du ikke spiser karbohydrater til frokost, så høres det ut som at du har gått mye inn og ut av ketose. Ikke alle som klarer å gå inn og ut av ketose. Og bare det at du leste på alt og veide sier ingenting om hvor mye du spiste...

Anonymous poster hash: a8153...546

Nei, men jeg fulgte reglene. Og når jeg absolutt ikke spiser lavkarbo nå (ligger vel på rundt 160-200 gram karbo om dagen minst) da kan jeg jo ikke komme i ketose av å ikke spise karbohydrater til frokost..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor prøver man lavkarbo hvis man føler seg bra på et vanlig kosthold (med en del karbohydrater)?

 

Trodde lavkarbo var mest for de som ikke føler seg bra i kroppen på vanlig kosthold, og vil prøve om et annet kosthold fungerer. Ser for meg at lavkarbo fungerer best på de som fra før av ikke "tåler" karbohydratrikt kosthold så godt.



Anonymous poster hash: 56e24...647
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men jeg fulgte reglene. Og når jeg absolutt ikke spiser lavkarbo nå (ligger vel på rundt 160-200 gram karbo om dagen minst) da kan jeg jo ikke komme i ketose av å ikke spise karbohydrater til frokost..

Man kommer i ketose ved å gå lengre tid uten å spise også, som for eksempel om natta. Alle har vært i ketose i løpet av sitt liv, uansett om de spiser lite karbohydrater eller mye karbohydrater.

Anonymous poster hash: a8153...546

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...