Gå til innhold

Kan sjefen si meg opp pga. dette?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Tidligere denne uka skrev jeg arbeidskontrakt for jobb i en kiosk. Hadde da et møte med sjefen, og har vært innom og pratet kort med henne er par ganger i tillegg til dette møtet. Skal begynne på opplæring 8. juni, og skal jobbe en del i sommer tror jeg (arbeidsplanen er ikke ordnet ennå), og håper jeg får fortsette som ekstrahjelp/deltid til høsten.

I dagene etter vi inngikk kontrakten, har vi kommunisert en del over sms. Blant annet om strl på arbeidsklær, og en del om når jeg ønsker fri i sommer osv (siden hun jobber med arbeidsoversikten i disse dager).

Har da sagt de dagene jeg gjerne vil ha fri, og sagt at jeg er usikker på hvor mye studier det blir til høsten, men at jeg gjerne vil være ansatt som ekstra.

I dag kom det en melding om jeg kan begynne med opplæring lørdagen før den planlagte opplæringsdagen. Denne lørdagen er jeg opptatt, så jeg svarte at jeg dessverre ikke er i byen. Hun skrev tilbake at det gikk fint.

Jeg spurte henne videre om jeg kom til å bli satt opp på kveldsvakt en dag (stenger kl 22 eller 23), og tidligvakt dagen rett etter (åpner kl 7.30). Grunnen til at jeg spurte, er at jeg sliter med innsoving- og søvnproblemer, og derfor trenger å forberede meg mentalt på slike ting ganske lenge før. Hun skrev med en sur tone at hun ikke kunne svare på dette nå. Jeg forklarte henne om vanskene mine, og hun svarte at hun skulle prøve å unngå å sette meg opp slik.

Kan sjefen nå ha rett til å si meg opp i prøveperioden, siden jeg sliter med disse søvnproblemene, og hun ikke visste om det da vi inngikk kontrakten? Er redd for at hun skal synes jeg er en for vanskelig arbeidstaker.

Hilsen jente 21 år :)



Anonymous poster hash: 28311...d5c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, selvfølgelig ikke. Men du kan heller ikke forvente at hun vil ta hensyn til søvnproblemene dine.



Anonymous poster hash: 913d6...ca8
  • Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.

Anonymous poster hash: 22c59...57e

Hjemmel?

Anonymous poster hash: ea8d2...e38

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du sliter med søvnvansker er ikke sjefen sitt problem, det er noe du må løse selv. Ingen liker å jobbe sein-tidlig, men det er noe man må regne med steder som har åpent hele eller nesten hele døgnet. Hun kan ikke si deg opp, men du er enn så lenge bare sommervikar, og dersom du oppleves som en trøblete ansatt trenger hun ikke gi deg vakter videre.

Anonymous poster hash: 60303...57e

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror ikke hun kan si deg opp pga det, men tror hun kommer til å gjøre det. Du virker som en vanskelig ansatt.

Anonymous poster hash: 04ee8...4f0

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men du gjør deg ganske vanskelig med å legge søvnproblemene i fanget hennes når du ikke engang er fast langtidsansatt.



Anonymous poster hash: 8c383...43f
  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble du spurt på intervjuet om det var en helsetilstand som arbeidsgiver må ta hensyn til?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke hun kan si deg opp pga det, men tror hun kommer til å gjøre det. Du virker som en vanskelig ansatt.

Anonymous poster hash: 04ee8...4f0

Hun kommer til å gjøre det, men hun kan ikke gjøre det?

Ja, forstår at jeg kan oppfattes som en vanskelig ansatt. Jeg mener ikke å legge søvnproblemene mine over på henne, og jeg skrev: Jeg vil helst unngå slike vakter, da jeg sliter med søvnproblemer, men forstår at det må gjøres slik dersom det er absolutt nødvendig".

Jeg uttrykte jo at jeg er åpen for å jobbe slike vakter, men ga et ønske om å slippe?

Håper ikke hun dropper å gi meg vakter :(

Anonymous poster hash: 28311...d5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble du spurt på intervjuet om det var en helsetilstand som arbeidsgiver må ta hensyn til?

Nei, hun spurte ikke om noe slikt.

Anonymous poster hash: 28311...d5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, hun spurte ikke om noe slikt.

Anonymous poster hash: 28311...d5c

Da tror jeg ikke hun kan si deg opp. Derimot ville jeg funnet det naturlig å opplyse om det selv ettersom det er skiftarbeid, da det går utover din arbeidstid.

Syntes du høres ut som en vanskelig arbeidstaker dessverre. Ville prøvd å være litt mer fleksibel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søvnprobleme er ditt problem, ikke hennes. Du kan jo nekte på slike vakter, men du vil jo bare bli faset ut mot noen andre som takler det isåfall.

Jeg hadde rett og slett bare prøvd en stund før jeg gav opp om jeg ikke fikk sovet mellom dem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun kommer til å gjøre det, men hun kan ikke gjøre det? Ja, forstår at jeg kan oppfattes som en vanskelig ansatt. Jeg mener ikke å legge søvnproblemene mine over på henne, og jeg skrev: Jeg vil helst unngå slike vakter, da jeg sliter med søvnproblemer, men forstår at det må gjøres slik dersom det er absolutt nødvendig". Jeg uttrykte jo at jeg er åpen for å jobbe slike vakter, men ga et ønske om å slippe? Håper ikke hun dropper å gi meg vakter :(Anonymous poster hash: 28311...d5c

Nei hun kan ikke si deg opp på det grunnlaget. Litt dårlig formulert av meg, men jeg tror hun vil prøve seg dersom du fortsetter slik. Mener ikke å være frekk her, men ettersom det er allerede bedt om fri og du har sagt at du helst ikke ønsker den og den arbeidstiden så virker det som om du gjør det litt vanskelig for henne. Jeg skjønner deg godt, jeg har selv en sykdom som krever nok søvn og ikke stressende dager. Men du får bare prøve så godt du kan å tilpasse deg, så får du heller be om litt ekstra når du har vært der en stund.

Anonymous poster hash: 04ee8...4f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, du kommer med ønsker og begrensninger før du har blitt opplært. Veldig spesielt.

Så du tror at du skal få vakter tilpasset deg og dine søvnproblemer?

Tro meg, vi er mange som ikke liker å gå kveld/ dag, men vi må faktisk det.



Anonymous poster hash: 61177...26a
  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre du har et fastsatt timeantall i kontrakten din kan hun bare la være å gi deg vakter - ansatt eller ei.

Jeg synes du høres vanskelig og frekk ut som sier du ikke har lyst på seint/tidlig-vakter allerede før du har startet i jobben, fordi du har søvnproblemer - det er da ikke sjefens problem. Ingen vil vel ha disse vaktene, men noen må ta de, og du som er fersk burde være mye mer fleksibel.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Oj, du kommer med ønsker og begrensninger før du har blitt opplært. Veldig spesielt.

Så du tror at du skal få vakter tilpasset deg og dine søvnproblemer?

Tro meg, vi er mange som ikke liker å gå kveld/ dag, men vi må faktisk det.

Anonymous poster hash: 61177...26a

Jeg jobbet mye kveld/dag før jeg fikk søvnproblemer. Hadde ikke noe problem med det da :)

Anonymous poster hash: 28311...d5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobbet mye kveld/dag før jeg fikk søvnproblemer. Hadde ikke noe problem med det da :)

Anonymous poster hash: 28311...d5c

Hva har det med dagens situasjon å gjøre?

Jeg har også et søvnproblem. Mitt søvnproblem heter lakenskrekk og jeg sliter med å stå opp kl 06.00, men slipper ikke unna sein/ tidligvakter for det.

Anonymous poster hash: 61177...26a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har det med dagens situasjon å gjøre?

Jeg har også et søvnproblem. Mitt søvnproblem heter lakenskrekk og jeg sliter med å stå opp kl 06.00, men slipper ikke unna sein/ tidligvakter for det.

Anonymous poster hash: 61177...26a

Jeg siktet bare til at det er ikke det at jeg ikke liker å jobbe dag/kveld. Men det er noe som kan føre til at jeg ikke får sovet i mellom vaktene, og særlig dersom dette skjer flere ganger på kort tid, så vil jo det også gå ut over arbeidet mitt i kiosken. Hvem vil vel møte en butikkansatt med dårlig humør, kort lunte, og tunge øyelokk?

Jeg skrev jo ikke at jeg ikke kan jobbe slike vakter, men at jeg helst vil unngå det. Presiserte at jeg forstår dersom det er nødvendig med slike vakter. Det er jo bare et uskyldig ønske, ikke et krav eller en begrensning. Føler det er bedre å være åpen og ærlig med sjefen ang. problemer jeg har, enn å late som ingenting og til slutt gå på en smell.

Anonymous poster hash: 28311...d5c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er det gjerne de som jobber heltid som får midtvaktene. Det syntes jeg er OK. Som "ny" ansatt, student e.l bør man ta de vaktene man får, drittvakter som godvakter. Jeg jobber mye kveld og jeg hater det fordi jeg blir så trøtt på kvelden, men det er ikke sjefen mitt sitt problem... Jeg trenger inntekt, jeg. Da spiller det ingen rolle når på døgnet jeg må jobbe så lenge jeg får betalt.

Ikke minst jo flere vakter jeg sier ja til, jo mer blir jeg spurt, jo mer jobber jeg og jo fler privilegier får jeg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...