Gå til innhold

Dere med "grønne fingre" - hva holder dere på med for tiden ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noen her inne som holder på med grønne aktiviteter?

Jeg har sådd solsikkefrø, 2 typerblomkarser og agurkplanter i hjemmelagede minidrivhus, og i tillegg har jeg en ampel med jordbærplante i. I år er planen å lage alt selv til altankassene og pottene rundt huset. Lager meg alltid en urban hage utenfor på fortauet med fargerike potter med solsikker i. Pleier alltid å få mye skryt av fremmede som går forbi. Folk setter pris på at man pynter litt opp.

Jeg skal også lage noen vekstkasser til felleshagen slik at jeg kan begynne å dyrke salat osv. De er basert på denne fremgangsmåten men målene kommer til å bli 120x80 fordi de skal passe oppå en palle. http://jonsaker.blogspot.no/2012/04/diy-blomsterkasse-til-hagerom-vil-du.html

Fortell og legg gjerne ut bilder av det som spirer og gror hjemme hos deg :)



Anonymous poster hash: 16fdd...d83
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

post-8346-0-96539000-1432311490_thumb.jp

Jeg har endelig fått min egen hage og har sådd masse frø av forskjellig slag, både blomster og grønnsaker. Har mange solsikker som jeg er spent på.

Ellers går det i salat, gulrøtter, poteter, gresskar, persille, dill, paprika og tomater. Har mange nysådde planter som står enten inne eller i le ute. Men venter på varmen, slik at jeg kan sette dem ut. Er også litt redd for at de små spirene skal bli sneglemat, så jeg venter til de er større.

Idag har jeg hengt opp en ampel med sommerblomster; mørkeblå "million bells". Den kjøpte jeg ferdig, altså. (se bildet)

Endret av hjertesukka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her vil jeg følge med! Jeg har aldri plantet noe selv, men det er noe jeg har lyst til å prøve meg på til sommeren. Fint med inspirasjon og tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her vil jeg følge med! Jeg har aldri plantet noe selv, men det er noe jeg har lyst til å prøve meg på til sommeren. Fint med inspirasjon og tips :)

Hva har du lyst til å plante, noe som du kan spise eller blomster ? Vi her inne kan hjelpe deg slik at du kommer i gang :)

Vi alle har behov for tips og triks regner jeg med...:)

Anonymous poster hash: bc668...56b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

attachicon.gifmillion bells.JPG

Jeg har endelig fått min egen hage og har sådd masse frø av forskjellig slag, både blomster og grønnsaker. Har mange solsikker som jeg er spent på.

Ellers går det i salat, gulrøtter, poteter, gresskar, persille, dill, paprika og tomater. Har mange nysådde planter som står enten inne eller i le ute. Men venter på varmen, slik at jeg kan sette dem ut. Er også litt redd for at de små spirene skal bli sneglemat, så jeg venter til de er større.

Idag har jeg hengt opp en ampel med sommerblomster; mørkeblå "million bells". Den kjøpte jeg ferdig, altså. (se bildet)

Hvordan får du til å legge ut bilder som du selv har tatt? :)

Anonymous poster hash: bc668...56b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan får du til å legge ut bilder som du selv har tatt? :)

Anonymous poster hash: bc668...56b

Mulig jeg gjør det på en bakvendt måte, men jeg lagrer dem på pcen min først, (sender dem via min egen epost fra mobilen min) og så bruker jeg funksjonen "full editor" på KG, Da kan du velge bilder fra din egen pc og legge bildet ved innlegget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva har du lyst til å plante, noe som du kan spise eller blomster ? Vi her inne kan hjelpe deg slik at du kommer i gang :)

Vi alle har behov for tips og triks regner jeg med... :)

Anonymous poster hash: bc668...56b

Jeg har litt begrenset med plass, så jeg tenkte at urter som kan stå innendørs nær et vindu hadde vært et bra sted å starte :) Både nyttig og fint å se på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

post-37809-0-18573200-1432376026_thumb.j

post-37809-0-21500100-1432376110_thumb.j

Her er mitt hjemmelagde miniatyrdrivhus med agurkplanter :)

Det er simpelt hen en stor vannflaske (som ikke kan pantes) som er resirkulert til drivhus. Det er ganske enkelt og fungere som bare det. Man trenger kun litt såjord som man får kjøpt på et hagesenter, en pose med frø og selvfølgelig flasken. Setter man den i et vindu med sol så blir det varmt og godt for frøene. Korken kan du skru opp for lufting om det blir for varmt eller om du trenger å dusje med vann. Jeg har ikke vannet denne, alt plantene vokser på er jorden og vannet som den fikk ved planting.

Helt perfekt til urter for eksempel :)

Hilsen TS



Anonymous poster hash: bc668...56b
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin tråd :blomst:

Jeg holder på å styre med tomater for tiden - planter om og binder opp, håper jeg kan ta de ut snart! :)

Ha en fin hagehelg :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tomatplanter! De er i slik buskeform, så de blir ikke høyere enn max 40-50 cm. For noen uker siden begynte de å blomstre og plutselig for noen dager siden la jeg merke til en grønn tomat som hadde fått litt størrelse. Det skal bli coctailtomater. Nå har det også kommet rundt 6 andre tomater. Den ene planten har ikke fått noe tomater enda, men det er enormt med blomster så jeg håper det blir masse tomater der også.

Jeg trenger heldigvis ikke binde opp noe særlig i og med at stilkene er svært tykke, men har satt opp et par slike kvister jeg kan bitte fast tomatene i slik at ikke akkurat den ytterste stilken blir så tung at den knekker av.

Plantene mine bruker hele 5 dl vann for hver potte hver dag!



Anonymous poster hash: 08731...dc1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin tråd :blomst:

Jeg holder på å styre med tomater for tiden - planter om og binder opp, håper jeg kan ta de ut snart! :)

Ha en fin hagehelg :blomst:

Tomatplanter! De er i slik buskeform, så de blir ikke høyere enn max 40-50 cm. For noen uker siden begynte de å blomstre og plutselig for noen dager siden la jeg merke til en grønn tomat som hadde fått litt størrelse. Det skal bli coctailtomater. Nå har det også kommet rundt 6 andre tomater. Den ene planten har ikke fått noe tomater enda, men det er enormt med blomster så jeg håper det blir masse tomater der også.

Jeg trenger heldigvis ikke binde opp noe særlig i og med at stilkene er svært tykke, men har satt opp et par slike kvister jeg kan bitte fast tomatene i slik at ikke akkurat den ytterste stilken blir så tung at den knekker av.

Plantene mine bruker hele 5 dl vann for hver potte hver dag!

Anonymous poster hash: 08731...dc1

Dere med tomatplanter, kan dere legge ut bilder og skrive litt så vi andre kan lære/følge med? Syns tomater høres så vanskelig ut. Hadde tomatplante i fjor men den ble ikke noe særlig. :fnise:

hilsen TS

Anonymous poster hash: bc668...56b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et lite tips; slike plastikkflasker bruker jeg utendørs også- når spirene er små og lett bytte for snegler! Og de vokser som bare det,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere med tomatplanter, kan dere legge ut bilder og skrive litt så vi andre kan lære/følge med? Syns tomater høres så vanskelig ut. Hadde tomatplante i fjor men den ble ikke noe særlig. :fnise:

hilsen TS

Anonymous poster hash: bc668...56b

Jeg kan gjerne skrive hva jeg gjør, men jeg er absolutt ingen ekspert altså! :laugh: Så her går det mye i prøving og feiling!

Jeg pleier å så frø selv, men i år har jeg bare kjøpt sånne små planter på hagesenteret, så spent på hvordan det går. Planter de stort sett i bøtter, med god drenering. Legger litt leca i bunnen, og så en god jordtype. Hver plante trenger en del jord for rotsystemet, så man trenger minst en bøtte per plante. I år har jeg prøvd meg på langtidsgjødsel i jorden, så regner med å måtte gjødsle ca. 2 ganger til. I år har jeg også prøvd å klippe opp noen svamper og lagt i jorden. Kun et eksperiment for å se om de holder mer på vann i de tørreste periodene. Jeg har plantene under tak, så de er helt avhengig av at jeg vanner selv.

Et lite tips for nybegynnere som jeg har plukket opp underveis er å prøve å plante tomatplanten ganske så dypt i krukken - jeg pleier å ta av de nederste bladene og plante godt opp på stammen. Det som skjer da er at planten lager nye røtter langs hele stammen og blir kraftigere og får ta til seg mye mer næring.

Ellers har jeg faktisk overvintret noen av fjorårets tomater i år, så det er et spennende prosjekt :hoppe: Har hatt de stående under plantelys i hele vinter, og klippet ganske kraftig ned i vår og pottet dem om, og lagde et par nye planter av det beste avklippet. Veldig spent på hvordan det går med de! :)

Jeg sliter mest med å få gitt de riktig mengde vann - synes det er kjempevanskelig, og skulle gjerne hatt et vanningssystem som funket bedre. Må prøve å være mer påpasselig i år :Nikke:

Ellers har jeg ikke verdens beste forhold for å dyrke tomater ute - skulle veldig gjerne hatt et drivhus, men det har jeg ikke, så prøver å gjøre det beste ut av det. Har kjøpt et sånt lite plastdrivhus, så blir spennende å prøve det :ler:

Endret av Rumle
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å, takk for tips om tomater! Nå skal jeg plante om og sette kun en i hver bøtte. De har stått og sturt lenge nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, takk for tips om tomater! Nå skal jeg plante om og sette kun en i hver bøtte. De har stått og sturt lenge nå.

Lykke til! :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til! :blomst:

Takk, nå har jeg ordnet og styrt og fått 5 bøtter med en tomatplante i hver. Det får holde. Jeg startet med over seksti små tomatplanter, men tok dem ut i sola en dag og da var det mange som strøyk med. Man lærer noe hele tiden!

Men nå har de fått både gjødsel og vann og står lunt i et vindfang.

post-8346-0-04768000-1432396655_thumb.jp

Endret av hjertesukka
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg starta i tidligste laget med å så inne, så det er mye som er på gang. Men det har foreløbig ikke vært noe særlig til temperaturertemperaturer, så det har ikke vært vits i å plande ut noe. Jeg har noe inne og noe til herding ute. Hadde håpa på å få ordna ferdig og sådd i pallekarmene, men usikker på om det er vits ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg starta i tidligste laget med å så inne, så det er mye som er på gang. Men det har foreløbig ikke vært noe særlig til temperaturertemperaturer, så det har ikke vært vits i å plande ut noe. Jeg har noe inne og noe til herding ute. Hadde håpa på å få ordna ferdig og sådd i pallekarmene, men usikker på om det er vits ennå.

Hva er planen for pallekarmene?

Jeg skal snekre egne pallekarmer, blir kjempegøy, men er usikker på hva jeg skal ha oppi. Er det for sent med plukksalat osv ?

ts

Anonymous poster hash: bc668...56b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har overhodet ikke grønne fingre... Men ønsker meg det :fnise: Drømmer om å ha en "mini-hage" i vinduskarmen. Blomster, urter, grønnsaker - hva som helst egentlig. Tips til hva (og hvordan) taes imot med stoooor takknemlighet! :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som skal så salat, skynd dere å så ute før det blir varmt! Jeg sådde min for noen uker siden ute, og den står nå grønn og fin! Salat skal nemlig ha det litt kjølig for å spire.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...