Gå til innhold

Politisk korrekthet. Slik syr vi puter under en nasjon


Snof

Anbefalte innlegg

http://www.dagbladet.no/2015/04/18/kultur/meninger/ideer/lordagskommentaren/helgekommentaren/38737108/

Kjetil Rolness har skrevet en interessant innlegg om en verden som blir stadig mer sensitiv, og humor blir risikosport. For ikke å nevne hvordan viktige debatter blir kneblet. Ord som "Social Justice Warriors" har kommet grunnet dette.

I innlegget er det også noen linker til skrekkhistorier om hvor galt det kan gå. Anbefales å leses for å gi et lite innblikk i idiotien og galskapen som dette kan føre til. En slik sensitivitet kan ødelegge liv.

Har også lyst til å referere til Bill Maher, en person som jeg har stor fan av, nettopp fordi han er såpass drøy. Av samme grunn elsker jeg South Park:

Her er klippet der han tar opp noe av den samme problemstillingen:

Hva tenker du, er du enig? Har vi gått for langt, blitt for sensitiv? Hva kan eventuelt gjøres, og hvor går linjen?

Endret av Snof
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, jeg synes dette har gått for langt, spesielt krenkelsen på andres vegne. For meg fremstår det av og til som om de som føler seg krenket, gjør det mest for oppmerksomhet rundt egen person, og for å fremstå som en helt som sier ifra.

Det er ikke positivt når enkelte ser ut til å lete etter krenkelser og bevisst misforstå og tolke ting på verst mulige måte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En meget bra artikkel. Rolness har stort sett gode og innsiktsfulle bidrag, noe varierende av og til, men blink denne gangen.



Anonymous poster hash: 052d9...ccf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite spørsmål:

Er det noen her som ser på South Park? Det er en serie som jeg elsker, iallefall litt av de gamle sesongene. Det som er skummelt å tenke på er at i dagens Europa, så er ikke en slik serie mulig. Tror heller ikke det hadde vært mulig i Europa på tiden da South Park ble skapt. Iallefall ikke i Sverige. Der hadde skaperne vært satt bak lås og slå, eventuelt fått samme behandling som enkelte kunstnere i landet. Bill Maher tror jeg heller ikke kunne vært mulig i Europa, og da tenker jeg ikke bare grunnet sikkerhetshensyn, som følge av kontroversiell uttalelser rettet mot islam.

Er jeg litt for skeptisk nå, er du uenig i den analysen? Synes du jeg gir et korrekt bilde av verden når jeg påstår dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite spørsmål:

Er det noen her som ser på South Park? Det er en serie som jeg elsker, iallefall litt av de gamle sesongene. Det som er skummelt å tenke på er at i dagens Europa, så er ikke en slik serie mulig. Tror heller ikke det hadde vært mulig i Europa på tiden da South Park ble skapt. Iallefall ikke i Sverige. Der hadde skaperne vært satt bak lås og slå, eventuelt fått samme behandling som enkelte kunstnere i landet. Bill Maher tror jeg heller ikke kunne vært mulig i Europa, og da tenker jeg ikke bare grunnet sikkerhetshensyn, som følge av kontroversiell uttalelser rettet mot islam.

Er jeg litt for skeptisk nå, er du uenig i den analysen? Synes du jeg gir et korrekt bilde av verden når jeg påstår dette?

Litt avhengig av hvilket land, men ja, særlig mohammed-karikaturen i South Park hadde vekt reaksjoner. Bare se på Geert Wilders og "Fitna". I USA er det ikke så mange muslimer at de kan mobilisere seg i "your rights end where my feelings begin"-marsjer og de har ikke en venstreside som er like apologetisk og pytesyende overfor muslimer.

Endret av Meeh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et lite spørsmål:

Er det noen her som ser på South Park? Det er en serie som jeg elsker, iallefall litt av de gamle sesongene. Det som er skummelt å tenke på er at i dagens Europa, så er ikke en slik serie mulig. Tror heller ikke det hadde vært mulig i Europa på tiden da South Park ble skapt. Iallefall ikke i Sverige. Der hadde skaperne vært satt bak lås og slå, eventuelt fått samme behandling som enkelte kunstnere i landet. Bill Maher tror jeg heller ikke kunne vært mulig i Europa, og da tenker jeg ikke bare grunnet sikkerhetshensyn, som følge av kontroversiell uttalelser rettet mot islam.

Er jeg litt for skeptisk nå, er du uenig i den analysen? Synes du jeg gir et korrekt bilde av verden når jeg påstår dette?

Har tenkt den samme tanken selv. Fordelen til South Park er at de nå har blitt "too big to fail", altså at de har fått etablert seg og tjener masse penger. Jeg tror nok de hadde hatt problemer med å slå seg opp i dag ja, selv i statene. Hadde det vært et svensk konsept så hadde de antagelig vært tatt av dage for lenge siden. Når det er sagt så er også South Park ganske så forsiktige med å fornærme Islam.

Anonymous poster hash: 5be09...78e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En meget bra artikkel. Rolness har stort sett gode og innsiktsfulle bidrag, noe varierende av og til, men blink denne gangen.

Anonymous poster hash: 052d9...ccf

Synes også at dette innlegget fra Rolness var knakende godt og jeg tok meg flere ganger i å tenke at nettopp dette kunne jeg ha skrevet selv. Jeg søkte opp flere innlegg som Rolness har skrevet og jeg må si at om jeg så ikke er fullstendig enig med ham i alt så er jeg ihvertfall mer enig enn uenig i det meste han skriver.

Anonymous poster hash: 5be09...78e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...