Gå til innhold

Rasisme i Sør-Afrika.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

http://www.dagbladet.no/2015/04/17/nyheter/utenriks/sor-afrika/38739390/

Det er ganske imponerende at Dagbladet klarer å snekre sammen en så lang artikkel uten i det hele tatt å nevne ordet rasisme. Var det ikke slik at når de hvite menneskene i Sør-Afrika herjet rundt som verst, så ble dette omtalt som rasisme av aller verste sort? I dag er det noen med en helt annen rase (og religion) - i samme land - bevæpnet med blant annet øks eller kniver og som bevisst jakter på utlendinger. I tillegg demonstrerer de med plakater hvor dem krever at utlendinger skal pelle seg ut av landet deres. Men rasisme ble overhodet ikke nevnt i denne artikkelen.

I Norge kan ikke fem personer stå med tilsvarende plakater, uten at dette debatteres heftig – og blir kraftig fordømt - i etterkant. Samt at venstresiden mobiliserer en haug med skrikeunger for å demonstrere mot dem. I tillegg prøver ikke disse fem personene å drepe innhaverne ved utenlandske butikker med kniv eller øks. Hadde en etnisk nordmann med en liten pinne løpt etter en mørkhudet person, så hadde en lang artikkel i dagbladet innhold ord som: rasisme, fremmedfrykt, Adolf Hitler, Breivik, 22. juli, nynazist og så videre. I tillegg ville dagbladet ha intervjuet så mange såkalte "eksperter" som mulig, for å legitimere mest mulig statlig støtte til såkalte antirasistiske organisasjoner.

Dersom en butikk i f.eks. Oslo blir ødelagt, og denne butikken tilhører en utlending. Så skrikes det opp om hvordan alle nordmenn er ekstremt rasistiske, og stappfulle av hat mot alt som er fremmed. Men da butikken til Max Hermansen ble ramponert, så virket det nesten som om disse ødeleggelsene var noe som hadde skjedd helt tilfeldig.

De fleste husker vel fremdeles den tullingen som kalte journalisten fra TV 2 for pakkis. Det klippet gikk sin seiersgang i hver eneste nyhetssending (og i samtlige nettaviser) sammenhengende i ett par uker. Kanskje Norge skulle se hva som allerede har begynt i København, hvor politikere også hatt en stor vilje til å ødelegge for deres egen befolkning de siste par tiårene. Men nå varsles det om at enda mer terrorisme fra islamister er i oppløp. Merkelig at det faktisk ikke er noen som har sett det der komme.



Anonymous poster hash: 077e1...d68
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syns ikke hvite mennesker har noe å gjøre i Sør-Afrika. Med tanke på apartheid og all dritten de har gjort der nede bør de pelle seg ut av landet. De kan dra på ferie dit, men ikke bo der. Syns jeg. Sør-Afrika er et helt grusomt land, med masse rasistiske møkkafolk (kjenner jeg får høyt blodtrykk bare av å tenke på dette). Og jeg har jobbet med masse hvite folk fra Sør-Afrika, verste drittsekkene jeg har møtt i hele mitt liv!



Anonymous poster hash: 54cd2...b41
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke hvite mennesker har noe å gjøre i Sør-Afrika. Med tanke på apartheid og all dritten de har gjort der nede bør de pelle seg ut av landet. De kan dra på ferie dit, men ikke bo der. Syns jeg. Sør-Afrika er et helt grusomt land, med masse rasistiske møkkafolk (kjenner jeg får høyt blodtrykk bare av å tenke på dette). Og jeg har jobbet med masse hvite folk fra Sør-Afrika, verste drittsekkene jeg har møtt i hele mitt liv!

Anonymous poster hash: 54cd2...b41

Jeg syns ikke svarte mennesker har noe å gjøre i Norge. Med tanke på all dritten svarte har gjort i Norge bør de pelle seg ut av landet. Syns jeg. Svarte er helt grusomme, med masse rasistiske møkkafolk (kjenner jeg får høyt blodtrykk bare av å tenke på dette). Og jeg har jobbet med masse med svarte folk fra Afrika, verste drittsekkene jeg har møtt i hele mitt liv!

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke hvite mennesker har noe å gjøre i Sør-Afrika. Med tanke på apartheid og all dritten de har gjort der nede bør de pelle seg ut av landet. De kan dra på ferie dit, men ikke bo der. Syns jeg. Sør-Afrika er et helt grusomt land, med masse rasistiske møkkafolk (kjenner jeg får høyt blodtrykk bare av å tenke på dette). Og jeg har jobbet med masse hvite folk fra Sør-Afrika, verste drittsekkene jeg har møtt i hele mitt liv!

Anonymous poster hash: 54cd2...b41

Jeg syns ikke svarte mennesker har noe å gjøre i Norge. Med tanke på alle voldtektene, kriminaliteten, og dritten de har gjort i Norge, så bør de pelle seg ut av landet. De kan dra på ferie hit, men ikke bo her. Syns jeg. Afrika er et helt grusomt sted, med masse rasistiske møkkafolk (kjenner jeg får høyt blodtrykk bare av å tenke på dette). Og jeg har jobbet med masse svarte folk fra Afrika, verste drittsekkene jeg har møtt i hele mitt liv!

Hvis du er en fornuftig og oppegående person så reagerer du på det jeg nettopp skrev. Hvis du er en fornuftig, oppegående og intelligent person så reagerer du like sterkt på utsagnet til AB om Sør-Afrika.

Endret av Snof
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke svarte mennesker har noe å gjøre i Norge. Med tanke på all dritten svarte har gjort i Norge bør de pelle seg ut av landet. Syns jeg. Svarte er helt grusomme, med masse rasistiske møkkafolk (kjenner jeg får høyt blodtrykk bare av å tenke på dette). Og jeg har jobbet med masse med svarte folk fra Afrika, verste drittsekkene jeg har møtt i hele mitt liv!

And theeen...?

Anonymous poster hash: 54cd2...b41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke svarte mennesker har noe å gjøre i Norge. Med tanke på alle voldtektene, kriminaliteten, og dritten de har gjort i Norge, så bør de pelle seg ut av landet. De kan dra på ferie hit, men ikke bo her. Syns jeg. Afrika er et helt grusomt sted, med masse rasistiske møkkafolk (kjenner jeg får høyt blodtrykk bare av å tenke på dette). Og jeg har jobbet med masse svarte folk fra Afrika, verste drittsekkene jeg har møtt i hele mitt liv!

Hvis du er en fornuftig og oppegående person så reagerer du på det jeg nettopp skrev. Hvis du er en fornuftig, oppegående og intelligent person så reagerer du like sterkt på utsagnet til AB om Sør-Afrika.

Nå vil du bare provosere. Jeg syns fortsatt at de hvite der nede kan pelle seg vekk. De er rasistiske nazifolk hele gjengen som sørger for at de svarte ikke får jobb.

Anonymous poster hash: 54cd2...b41

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå vil du bare provosere. Jeg syns fortsatt at de hvite der nede kan pelle seg vekk. De er rasistiske nazifolk hele gjengen som sørger for at de svarte ikke får jobb.

Anonymous poster hash: 54cd2...b41

Nå vil du bare provosere. Jeg syns fortsatt at de svarte i Norge kan pelle seg vekk. De er rasistiske voldsmenn hele gjengen, som sørger for at hvite ikke får jobb.

Hvis du ikke klarer å se rasismen i ditt eget utsagn, så burde du iallefall klare å se rasismen når jeg snur det litt om. Hvis du ikke klarer det nå, så er det ikke bare et klønete, rasistisk og lite gjennomtenkt utsagn du kommer med, nei, du er faktisk en rasist!

Endret av Snof
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rasisme mot hvite blir aldri omtalt som rasisme. Som om det ikke eksisterer, men det gjør faktisk det. Jeg kan gjerne stille opp i saker som går på rasisme utøvd mot andre enn meg selv, men da forventer jeg faktisk det samme tilbake. Problemet er at det ikke skjer.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke hvite mennesker har noe å gjøre i Sør-Afrika. Med tanke på apartheid og all dritten de har gjort der nede bør de pelle seg ut av landet. De kan dra på ferie dit, men ikke bo der. Syns jeg. Sør-Afrika er et helt grusomt land, med masse rasistiske møkkafolk (kjenner jeg får høyt blodtrykk bare av å tenke på dette). Og jeg har jobbet med masse hvite folk fra Sør-Afrika, verste drittsekkene jeg har møtt i hele mitt liv!

Anonymous poster hash: 54cd2...b41

Uten hvite i afrika hadde dem fortsatt løpt etter zebraer og kastet spyd.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opptøyene i Sør-Afrika er mot andre afrikanske innvandrere fra landene rundt og andre fattige land som f.eks Nigeria. Utifra definisjonen på rasisme, så blir det da ikke nødvendigvis riktig å bruke dette begrepet i omtale av disse hendelsene.



Anonymous poster hash: 59d8e...cdb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten hvite i afrika hadde dem fortsatt løpt etter zebraer og kastet spyd.

This. Sør-Afrika og Zimbabwe var stort sett tryggere for svarte under hvitt styre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

This. Sør-Afrika og Zimbabwe var stort sett tryggere for svarte under hvitt styre.

Hvis poenget med tråden er å diskutere artikkelen i Dagbladet og bruken av ordet rasisme, så må du forklare meg hva dette har med saken å gjøre.

Anonymous poster hash: 59d8e...cdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.dagbladet.no/2015/04/17/nyheter/utenriks/sor-afrika/38739390/

Det er ganske imponerende at Dagbladet klarer å snekre sammen en så lang artikkel uten i det hele tatt å nevne ordet rasisme. Var det ikke slik at når de hvite menneskene i Sør-Afrika herjet rundt som verst, så ble dette omtalt som rasisme av aller verste sort? I dag er det noen med en helt annen rase (og religion) - i samme land - bevæpnet med blant annet øks eller kniver og som bevisst jakter på utlendinger. I tillegg demonstrerer de med plakater hvor dem krever at utlendinger skal pelle seg ut av landet deres. Men rasisme ble overhodet ikke nevnt i denne artikkelen.

I Norge kan ikke fem personer stå med tilsvarende plakater, uten at dette debatteres heftig – og blir kraftig fordømt - i etterkant. Samt at venstresiden mobiliserer en haug med skrikeunger for å demonstrere mot dem. I tillegg prøver ikke disse fem personene å drepe innhaverne ved utenlandske butikker med kniv eller øks. Hadde en etnisk nordmann med en liten pinne løpt etter en mørkhudet person, så hadde en lang artikkel i dagbladet innhold ord som: rasisme, fremmedfrykt, Adolf Hitler, Breivik, 22. juli, nynazist og så videre. I tillegg ville dagbladet ha intervjuet så mange såkalte "eksperter" som mulig, for å legitimere mest mulig statlig støtte til såkalte antirasistiske organisasjoner.

Dersom en butikk i f.eks. Oslo blir ødelagt, og denne butikken tilhører en utlending. Så skrikes det opp om hvordan alle nordmenn er ekstremt rasistiske, og stappfulle av hat mot alt som er fremmed. Men da butikken til Max Hermansen ble ramponert, så virket det nesten som om disse ødeleggelsene var noe som hadde skjedd helt tilfeldig.

De fleste husker vel fremdeles den tullingen som kalte journalisten fra TV 2 for pakkis. Det klippet gikk sin seiersgang i hver eneste nyhetssending (og i samtlige nettaviser) sammenhengende i ett par uker. Kanskje Norge skulle se hva som allerede har begynt i København, hvor politikere også hatt en stor vilje til å ødelegge for deres egen befolkning de siste par tiårene. Men nå varsles det om at enda mer terrorisme fra islamister er i oppløp. Merkelig at det faktisk ikke er noen som har sett det der komme.

Anonymous poster hash: 077e1...d68

Jeg syns ikke hvite mennesker har noe å gjøre i Sør-Afrika. Med tanke på apartheid og all dritten de har gjort der nede bør de pelle seg ut av landet. De kan dra på ferie dit, men ikke bo der. Syns jeg. Sør-Afrika er et helt grusomt land, med masse rasistiske møkkafolk (kjenner jeg får høyt blodtrykk bare av å tenke på dette). Og jeg har jobbet med masse hvite folk fra Sør-Afrika, verste drittsekkene jeg har møtt i hele mitt liv!

Anonymous poster hash: 54cd2...b41

Alle som er født i Sør-Afrika med sørafrikansk statsborgerskap er arvinger til riket og bør stille helt likt for loven og behandles likt på skole, i møte med arbeidsgiver osv. Samtidig forstår jeg at det føles krenkende for den opprinnelige befolkningen å leve side om side med grupper som har innvandret og holdt dem nede gjennom generasjoner. Heldigvis er apartheid opphevet, og selv om de europeiskættede sørafrikanerne gjennomsnittlig har bedre økonomi og befinner seg høyere i samfunnshierarkiet, utgjør etterkommerne av de som har bebodd landet fra gammelt av fremdeles flertallet i befolkningen, og det er svært positivt. På lengre sikt er det det som virkelig betyr noe.

Er du hvit eller inder i Sør-Afrika bør du ha de samme rettigheter som svarte som enkeltmenneske, men vi mennesker er ikke bare enkeltmennesker, og du bør godta at du som hvit eller asiat befinner deg i et land der den opprinnelige befolkning fremdeles er i flertall. Den største gruppen vil nok på sikt dominere landet, og jeg er glad for at etterkommerne av landets opprinnelige befolkning sannsynligvis vil beholde et godt flertall i landet i all overskuelig fremtid. De hvite og inderne er ikke-voksende grupper som må finne seg til rette i et land der den opprinnelige befolkning på sikt vil være dominerende.

Vold mot utlendinger som bare har kommet til landet for å jobbe er ikke lett å forsvare noe sted, men i Sør-Afrika som i de fleste andre land er det de underpriviligerte det går utover når landet åpner for masseinnvandring. Det blir hardere konkurranse om jobbene, og når et endelig tilfang av ressurser skal deles på flere er det de som fra før har minst som merker dette best. Derfor er det mulig å forstå at ny innvandring skaper motstand nettopp blant underpriviligerte svarte.

Endret av Cuckold
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

This. Sør-Afrika og Zimbabwe var stort sett tryggere for svarte under hvitt styre.

Flere arbeidsplass var det også, mindre korrupt politi, bedre infrastruktur og skolevesen. Sør-afrika var også netto eksportør av matvarer, de ble kaldt afrikas bread basket. nå er de netto importør av mat.

sør-afrika's regjering er fremdeles rasistisk, de har en omvendt affermative action hvor svarte har rang foran hvite når man søker på jobb eller skole. hvite fattige blir neglisjert og myndighetene nekter engang diskutere det voksende problemet.

leir for lutfattige hvite uten nåla i veggen :

http://www.nettavisen.no/nyheter/2870112.html

hvite i sør-afrika lever også i konstant frykt for å bli slaktet. drap og voldsangrep mot hvite bønder i sør-afrika er meget høy. kanskje inspirert av favoritt sangen til rasisten og terroristen mandela? "shoot the boor, kill the whitey", "drep den hvite bonden"

http://www.dagbladet.no/2010/05/26/nyheter/sor-afrika/kriminalitet/utenriks/anc/11853709/

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vold mot utlendinger som bare har kommet til landet for å jobbe er ikke så lett å forsvare noe sted, men i Sør-Afrika som i de fleste andre land er det de underpriviligerte det går utover når landet åpner for masseinnvandring. Det blir hardere konkurranse om jobbene, og når et endelig tilfang av ressurser skal deles på flere er det de som fra før har minst som merker dette best.

De siste stemmer nok best for situasjonen idag, kanskje mer enn spøkelset fra Apartheid. Snakket med en Sør Afrikaner nettopp (hvit), og han sa noe lignende. Det som skjer i Sør Afrika kan sammenlignes med det som skjer i Europa med masseinnvandring. Det er de fattige/underprivilegerte som lider, og som gjør opprør. Det har vært stor innvandring av afrikanere (alt fra nigerianere til zimbabwere), også ulovlig (slik som Mexico USA), sammenlignbart med Europa. Forskjellen er at i Europa klarer vi å holde slike følelser nede.

Har også lyst til å poengtere at han mente det også hadde mye med et korrupt system å gjøre. Derfor mente han at dette var en avledningsmanøver fra deres egne problemer. Det var noe slikt tidligere, og det ble sterkt media-fokus på dette, for å deretter forsvinne. Men denne gangen ser regjeringen til å la dette gå sitt eget løp, og han mente det var en avledningsmanøver for å vri vekk fokus på inkompetent styring.

Men det blir litt hypotetisk og spekulativt.

Endret av Snof
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever at noen av dere blander kortene her? Lag heller en annen tråd om "Tiden etter apartheid" eller "Sør-Afrika i dag" eller lignende som omhandler de store utfordringene rundt hvit/etnisk afrikaner i Sør-Afrika. Når dere blander det inn i denne tråden så virker det som dere

1) tror utlendingene det referes til i artikkelen er hvite Sør-Afrikanere

eller

2) ønsker at andre skal tro det

Dere kan ikke bruke vold mot innvandrere fra Nigeria som eksempel på hvor vanskelig det er å være hvit Sør-Afrikaner! :bond:



Anonymous poster hash: 59d8e...cdb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

De siste stemmer nok best for situasjonen idag, kanskje mer enn spøkelset fra Apartheid. Snakket med en Sør Afrikaner nettopp (hvit), og han sa noe lignende. Det som skjer i Sør Afrika kan sammenlignes med det som skjer i Europa med masseinnvandring. Det er de fattige/underprivilegerte som lider, og som gjør opprør. Det har vært stor innvandring av afrikanere (alt fra nigerianere til zimbabwere), også ulovlig (Mexico USA), sammenlignbart med Europa. Forskjellen er at i Europa klarer vi å holde slike følelser nede.

Har også lyst til å poengtere at han mente det også hadde mye med et korrupt system å gjøre. Derfor mente han at dette var en avledningsmanøver fra deres egne problemer. Det var noe slikt tidligere, og det ble sterkt media-fokus på dette, for å deretter forsvinne. Men denne gangen ser regjeringen til å la dette gå sitt eget løp, og han mente det var en avledningsmanøver for å vri vekk fokus på inkompetent styring.

Men det blir litt hypotetisk og spekulativt.

Når jeg nevnte de hvites stilling i Sør-Afrika er det fordi det etter min mening er positivt at de utgjør et mindretall og vil forbli et mindretall i all overskuelig fremtid, mens etterkommerne av de folk som har bodd i området fra gammelt av utgjør et flertall - og vil forbli i flertall i all overskuelig fremtid. Slik sett står ikke folkene i fare for å miste flertallet i eget land i løpet av historisk svært kort tid slik tilfellet er for mange av folkene i Europa.

Endret av Cuckold
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vil du bare provosere. Jeg syns fortsatt at de hvite der nede kan pelle seg vekk. De er rasistiske nazifolk hele gjengen som sørger for at de svarte ikke får jobb.

Anonymous poster hash: 54cd2...b41

Kolonisering er ikke riktig men det er ikke til å stikke under en stol at de landene går bedre. Litt sivilisasjon ble innført til et folk som var i primitive stammer preget av barbari og stagnasjon.

Anonymous poster hash: 2c648...5b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer til stadighet folk fra våre naboland (spesielt fra Sverige) som prøver å skaffe seg litt arbeid i Norge. Dermed risikerer vi at disse svenskene rapper jobber fra nordmenn. Men det er vel ingen etniske nordmenn som jakter på arbeidsløse svensker med kniv eller øks, av den grunn......



Anonymous poster hash: 077e1...d68
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vil du bare provosere. Jeg syns fortsatt at de hvite der nede kan pelle seg vekk. De er rasistiske nazifolk hele gjengen som sørger for at de svarte ikke får jobb.

Anonymous poster hash: 54cd2...b41

Hadde det ikke vært for de hvite hadde det ikke vært en eneste jobb utenom jordbruk i hele afrika.

Anonymous poster hash: df539...8d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...