Gå til innhold

Forstår ikke nynorsk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ikke ta det ille opp, TS, men kan det være det handler litt om holdningen også? Bevisst eller ubevisst, altså. Det er jo strengt tatt svært likt vårt kjære bokmål, og likheten er mye større mellom bokmål og nynorsk enn den er mellom dialekter du hører folk prate. Sliter du med mange dialekter også, eller er det "bare" nynorsken? Det er som sagt overhodet ikke anklagende, jeg bare lurer på om du kan ha en slags sperre uten helt å mene det.

Jeg har ikke norsk som morsmål, og jeg anser meg selv som riksmålsbruker (i hvert fall svært konservativ bokmål), men jeg legger knapt merke til at jeg leser nynorsk. Jeg hadde tilbud om fritak på grunn av annet morsmål, men jeg valgte å ha sidemål likevel. For meg er forskjellen ganske ubetydelig - det kan være vanskelig å skrive det korrekt, nettopp fordi så mye er likt, men lesing er helt uproblematisk. Jeg vil også anbefale deg å kontakte en eller annen lærer som kan hjelpe deg med undervisningsmateriale.

Hiver meg ellers ikke på hylekoret om nynorskens eksistens. Det er mulig sidemål kunne vært gjort valgfritt, men jeg ser ingen grunn til å fjerne hele målformen. Det er svært få som faktisk har problemer med å lese den andre målformen (det er litt derfor mange her sliter med helt å forstå TS' problemstilling), og jeg synes derfor man kunne myket opp på regelverket om å få svar å samme målform som man skriver på selv, men ellers lever jeg greit med to målformer.



Anonymous poster hash: 31b7c...f9a
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...