Gå til innhold

Forstår ikke nynorsk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg forstår meg ikke på nynorsk. Skjønner noen ord her og der, men må anstrenge meg veldig for å lese og blir veldig sliten av det! Jeg hadde ikke nynorsk på ungdomsskolen siden jeg fikk ME (kronisk utmattelsessyndrom) og gikk glipp av det meste av nynorsken. Jeg går nå på videregående, og vi enkelte lærere skriver oppgaver på nynorsk, reglemanget til skolen er på nynorsk og mye mer. Vi har ikke faget, men det blir likevel brukt mye nynorsk og jeg skjønner det ikke... Noen som har noen tips til hvordan jeg kan lære meg det, skjønne eller ikke bli så sliten av det?



Anonymous poster hash: 08650...5fd
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forstår du det ikke om du leser langsomt ord for ord heller? Har litt vanskelig for å sette meg inn i din situasjon, siden nynorsk er så likt bokmål. Forstår du svensk eller dansk skriftlig?



Anonymous poster hash: a94bc...a6d
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår både svensk og dansk skriftlig, men vanskelige ord der også. Har ingen form for dysleksi heller, og har ikke problemer med bokmål. Jeg kan forstå en setning, men det er ordene som er såpass annerledes som begynner å gjøre det vanskelig, det samme gjelder svensk og dansk, bare det er mye verre med nynorsk. Jeg forstår det om jeg leser veldig langsomt, utenom få ord, men det er det jeg blir så sliten av!



Anonymous poster hash: 08650...5fd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du venner deg nok til det. Hvis du ikke er så flink i nynorsk så er det ofte slik at man vegrer seg for det, men jo mer du bruker det jo lettere vil det bli :) Bare fortsett å lese det, så kan det hjelpe på oppgaver du skal skrive. Og anskaff deg en nynorsk ordbok : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett på prøver, eksamener ol på bokmål så du får ta kontakt med lærer/rektor og få orden på det. Jeg gikk på vgs og høgskole på vestlandet og fikk alt på bokmål hvis jeg ønsket det. Takket ja ved flere prøver som i matte og biologi



Anonymous poster hash: f8721...16f
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du venner deg nok til det. Hvis du ikke er så flink i nynorsk så er det ofte slik at man vegrer seg for det, men jo mer du bruker det jo lettere vil det bli :) Bare fortsett å lese det, så kan det hjelpe på oppgaver du skal skrive. Og anskaff deg en nynorsk ordbok : )

Ja, du har rett med det med vegringen... Takk for tips!

Du har rett på prøver, eksamener ol på bokmål så du får ta kontakt med lærer/rektor og få orden på det. Jeg gikk på vgs og høgskole på vestlandet og fikk alt på bokmål hvis jeg ønsket det. Takket ja ved flere prøver som i matte og biologi

Anonymous poster hash: f8721...16f

Takk for informasjon :)

Anonymous poster hash: 08650...5fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er en skandale at nynorsk i det hele tatt eksisterer.

Anonymous poster hash: f355e...da0

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo mer du leser, jo bedre blir forståelsen, og jo lettere kommer du til å synes det blir. Så bare tenk at du kan det og les som om det var helt normalt, så får du kontroll etterhvert.

Anonymous poster hash: 46b36...0bd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en skandale at nynorsk i det hele tatt eksisterer.

Anonymous poster hash: f355e...da0

702418+%5BSpr%C3%A5kr%C3%A5det+vil+stram

Ivar_Aasen.jpg

Anonymous poster hash: b63d5...629

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjerner og planeter

Det er en skandale at nynorsk i det hele tatt eksisterer.

Anonymous poster hash: f355e...da0

Jasså, du er her framleis? Endå ikkje tatt til vett?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse

[1] Category widget

Eg er 100 % norsk og skriv bokmål så og sei gramatisk rett, om det skulle vera naudsynt.

Aner ikke hva du skrev, men da vet du i alle fall om at tilbudet er der, helt gratis, hvis du ønsker å lære deg å skrive på norsk, kjære du. :)

Anonymous poster hash: b63d5...629

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress

Du må øve, og så blir du van med nynorsken. Nynorsk er ikkje så vanskeleg, dei fleste orda er jo ganske like, og det meste av ordtilfanget kan ein bruke på begge målformer. Skaff deg ei god ordbok eller bruk nynorskordboka på nett. Det tek deg tre dagar å lære seg nynorsk om du legg litt innsats i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjerner og planeter

Aner ikke hva du skrev, men da vet du i alle fall om at tilbudet er der, helt gratis, hvis du ønsker å lære deg å skrive på norsk, kjære du. :)

Anonymous poster hash: b63d5...629

Syns synd på folk som mangler allmennkunskap. Håpar ting går deg vel. Lykke til! :klem:

http://no.m.wiktionary.org/wiki/uvitende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slet med det samme. Jeg hadde fritak (fordi jeg snakket engelsk hjemme) da jeg gikk på ungdomsskolen, men så ble reglene endret slik at jeg ikke hadde fritak på VGS. Jeg er vant til å skrive riksmål. Jeg har tilbragt de fleste ferier i England istedetfor på bondelandet i Norge, så jeg har i grunn hørt få dialekter. Hver gang jeg prøvde å skrive nynorsk ble det nærmest perfekt svensk. Jeg jobbet mye for å lære meg nynorsk, men det virker for meg ulogisk. Læreren min skrev kun på nynorsk og jeg måtte slå opp i ordboken minst fem ganger per norsktime...

Anonymous poster hash: 6d99d...434

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...