Gå til innhold

Hvorfor omplasserte/avlivet du hunden din?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nei, jeg kunne ikke det. Jeg kan ikke ha fire katter i hus om bikkja bestemmer seg for at katter er ett bytte. Da hadde den blitt omplassert. Vegeterianer? Selvfølgelig ikke. 

Men da må hunden min være meget rar som elsker sine pusebrødre over alt på jord, da. :-) 

 

Hvis man har katt og kjøper seg hund, så er det vanlig at man ser seg om etter raser som går greit sammen med andre typer dyr, spesielt katter. Noen hunderaser er det mer sannsynlig at tar pus enn andre.

 

Når det er sagt så er det ikke uvanlig at hunder elsker kattene i flokken, eller i det minste godtar dem, mens de likevel kan finne på å jage andre sine katter. Det er absolutt ikke sikkert at dine hunder hadde vært greie mot puseguttene dersom de hadde endt opp i et hjem uten katter.

 

Jeg har ikke katt selv, men jeg har en hund med så og si null jakt i seg, og som respekterer og holder seg unna fremmede katter. Jeg har hatt samme rase for som er en selskapsrase med så og si null jaktinstinkt i forhold til andre hunderaser, men hun jaktet. Ikke på lik linje med en jakthundrase, men hun oppførte seg som en helt vanlig hund med instinkter. Sånn sett er det hun jeg har nå som er unormal, selv om vi oppfatter oppførselen som positiv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min forrige hund Fluffy hadde uhelbredelig kreft, så hun måtte sovne inn så hun slapp mer smerte!

 

Imorren skal vi avilive min 15 1/2 år gamle hund fordi han er alvorligsyk , og gammel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den første hunden jeg omplasserte var en snill og grei hund, men som dessverre ikke gikk overens med den hunden vi hadde hatt lengst. Den fikk et godt nytt hjem i en flott voksen familie.

 

Den første hunden jeg avlivet var den gamle gohunden som dessverre fikk kreft i levra og ble veldig syk.

 

Den andre hunden jeg omplasserte var den vi fikk fra omplasseringen etter gammelhundens død. Den viste seg å ikke være trygg i forhold til barna våre. Den fikk et godt hjem på landet hos et eldre par.

 

Den andre hunden vi dessverre måtte avlive var den første hunden jeg har hatt fra den var valp. Den var svært usikker på fremmede menn og bet ved to anledninger. Da turte vi ikke mer.

 

Nå har vi heldigvis verdens beste hund og jeg håper den får et langt godt liv med god helse. Det er følelsesmessig svært tungå å avlive, særlig når hunden er frisk. Tungt er det også å omplassere, men i mitt tilfelle viste jeg at de fikk gode hjem.



Anonymous poster hash: 2c458...3ee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valgte å avlive den eldre hunden vår til dels grunnet alderdom, men mest grunnet plutselig forverring i bevegeligheten. Sannsynligvis hadde han en svulst av noe slag i hodet (fikk en plutselig utvekst i panna), men i samråd med veterinær valgte vi å ikke undersøke den så lenge hunden ikke hadde plager av det. Så når vi en morgen stod opp og hunden plutselig slet med å gå fikk han slippe samme dag. Han ble nesten 15 år og var med på små turer hver dag frem til dagen før han ble avlivet. Savner han hver eneste dag.

Avlivet en yngre hund grunnet mentale svakheter og aggressive tendenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Utrolig irriterende at mennesker dreper dyr kun fordi de ikke har klart å fått kontrollen. Dette er eierens feil, ikke hundens.....

Anonymous poster hash: 8f290...aae

 

 

Og her ser vi det igjen. Det klassiks KG-svar der alt er svart/hvitt. Jeg kjenner til episoder der folk som har drevet med hunder hele sitt liv, har hatt hunder som plutselig har oppført seg aggresivt. Har absolutt null og niks med å gjøre at eieren ikke har gjort jobben sin, men i visse situasjoner kommer instiktet i hunden fram, og det kan påvirke den til å gjøre noe den ellers ikke pleier å gjøre.

 

Slutt å kom med dette tullet om at det "aldri er hundens feil, kun en udugelig eier". Jeg håper virkelig at en av dere KG-orakler en dag får oppleve at hunden deres gjør noe utenfor deres kontroll, så dere kan få kjenne på at det faktisk ikke er så svart-hvitt som dere skal ha det til.

Anonymous poster hash: dd0bc...c5c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Og her ser vi det igjen. Det klassiks KG-svar der alt er svart/hvitt. Jeg kjenner til episoder der folk som har drevet med hunder hele sitt liv, har hatt hunder som plutselig har oppført seg aggresivt. Har absolutt null og niks med å gjøre at eieren ikke har gjort jobben sin, men i visse situasjoner kommer instiktet i hunden fram, og det kan påvirke den til å gjøre noe den ellers ikke pleier å gjøre.

 

Slutt å kom med dette tullet om at det "aldri er hundens feil, kun en udugelig eier". Jeg håper virkelig at en av dere KG-orakler en dag får oppleve at hunden deres gjør noe utenfor deres kontroll, så dere kan få kjenne på at det faktisk ikke er så svart-hvitt som dere skal ha det til.

Anonymous poster hash: dd0bc...c5c

 

 

Den du siterer reagerte på at en hund ble avlivet for å følge sine naturlige instinkter, altså ved å prøve å ta katter eller kaniner. En hund ble avlivet for å oppføre seg som en hund.

 

En eier som ikke klarer å hindre hunden sin i å komme seg ut i nabolaget uten bånd er ikke skikket til å ha hund, nei. Uhell kan skje, men det kalles ikke uhell dersom dette er noe som fortsetter å skje regelmessig. Sånn som situasjonen ble beskrevet høres det ut som en hund ble avlivet fordi eier ikke kunne la den gå løs på grunn av høyt jaktinstinkt, og DET er ikke en god nok grunn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Familien min har avlivet tre pga sykdom/alderdom og en fordi hun ble overbeskyttende og knurret og var truende mot ALT av besøk. Vi turte ikke ta sjansen på at hun ikke kom til å bite noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har omplassert en hund som ikke fungerte hos oss. Den er snill og grei, men hakket mer hund enn vi så for oss. Den hadde vokst opp i veldig forskjellige omgivelser enn den hadde hos oss, noe som ga oss en god del store utfordringer, og vi endte opp med å omplassere den. Har aldri angret, hunden har det tipp topp der den er nå. Selv fikk vi oss en valp noen måneder etter, av samme rase, og det er veldig god match for oss.

Hadde hunden vært aggressiv og ikke grei mot folk hadde jeg ikke villet dyttet problemet over på noen andre. I prinsippet er jeg imot å avlive friske dyr, men en hund som er aggressiv og har mentale brister som gjør den farlig er ikke et friskt dyr. Jeg dømmer ikke folk som avliver av de grunnene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte avlive henne rett før hun ble 11 år, måtte daglig gå på smertestillende, var blitt nesten helt blind og dement. (Husket ikke hvor hun bodde osv.) gikk veldig raskt nedover den siste tiden, men har alltid slitt med dårlig syn da. I starten funket det med smertestillende, men når det sluttet å virke var det beste for henne å bli avlivet. Etter hun døde var den verste tiden i livet mitt, tok et halvt år før jeg ikke lenger gråt daglig, og jeg tenker fremdeles på henne hver eneste dag, selv fire år senere.

Kunne aldri ha avlivet en hund, eller hvilket som helst dyr, bare fordi jeg var lei!

Anonymous poster hash: 94f51...ca8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper dette er tull? Alle valper tisser inne. Alle valper kan også trenes til å bli renslige. Ufattelig dårlig at folk som ikke burde ha dyr skaffer seg det.

 

//Sportsidiot

Jeg er helt enig. Hvis du ikke klarer å ta ansvar og gi omsorg til en ordentlig hund burde du heller ikke ha en. da kan du heller kjøpe deg en bamse.

Anonymous poster hash: a743a...f17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper dette er tull? Alle valper tisser inne. Alle valper kan også trenes til å bli renslige. Ufattelig dårlig at folk som ikke burde ha dyr skaffer seg det.

 

//Sportsidiot

 

Jeg ser ikke ett eneste sted at h*n skriver at det dreide seg om en valp..? :klo:

Foreldrene mine valgte avliving da hunden deres ble gammel (12 år, og det er veldig gammelt for rasen), og hun begynte å tisse inne. Hun tisset altså hvor som helst, ikke bare på parketten, men i sofaen, på klær, tepper, osv. 

 

 

 

Vi har omplassert den første hunden vår fordi rasen ble altfor mye for oss. Diger brukshund som trengte mye, mye mer enn vi var i stand til å gi den. Totalt feilkjøp. Vi var unge og dumme, og vi lærte masse av det der. Heldigvis kom hunden til en mann som drev aktivt med det hunden skulle brukes til, og den fikk et godt liv hos ham.

 

 

Vi måtte avlive da hunden vår fikk diabetes på sine eldre dager. Fryktelig trist, men vi greide etter en stund ikke lenger å holde blodsukkeret hennes stabilt. :(

Anonymous poster hash: e4d7c...94b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...