Gå til innhold

Fine turområder å gå med hunden løs i rundt Bergen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Flott. Jeg skal innrømme at jeg er ganske håpløs på veibeskrivelser, så jeg håper du bærer over meg at jeg linker litt til sider der andre folk og kanskje turforeningen har klart nettopp det bedre enn meg. Legg også merke til at noen av turene ikke egner seg om vinteren.

De ordene/navnene med fet skrift finner du igjen på kartet eller du kan Google de

Vet du hvor Svartediket er? Viss ikke er det bare til å Google det, herifra finnes det ivertfall 3 turer som er litt skjulte skatter.. Fine turer, sjeldent jeg treffer folk her.

Den første turen er Ulrikseggen http://ut.no/tur/2.11035/ (har gått den et par ganger, nydelig tur, ikke en sjel å se før jeg var på toppen av Ulrikken og hunden koste seg løs hele veien fra enden av Svartediket til vi var oppe :) Kommer absolutt til å gå denne igjen, som du ser, noe bratt, men god sti hele veien unntatt på vinteren)

Den neste turen er også igjennom Svartediket og gjennom Isdalen http://ut.no/tur/2.2741/. Igjen slepper jeg hunden i det jeg svinger inn Isdalen, Flott tur, når du kommer på toppen vil det nok være flere folk, men det ser du an.

Apropo svartediket så finnes det en sti som fører opp til blåmannen, du går oppover... Eller nei forresten, jeg tror ikke jeg klarer å forklare denne turen så jeg har googlet litt og fant en blogg og en fyr som viser med bilder og er langt bedre enn meg til å veiforklare: http://tarenturaldrigsur.blogg.no/1346442008_fottur_31_august_tarl.html

Litt ulendt terreng, er ikke så mange så går her, men god nok sti både for hund, mann og meg her ivertfall og utsikten er fantastisk. slepper hunden når jeg svinger inn på stien som går ut ab\v hovedløypen.

(Det skal sies at jeg slipper hunden av og til i veien inn til Svartediket men dette beror litt på hvilken dag, hvilket Vær og hvortid på døgnet det er. Av og til kryr det med folk i Svartediket, av og til er det nesten helt folketomt)

Vet du forresten hvor Sandviksbateriet er? Her er ivertfall en fin og alternativ tur fra sandviksbateriet til Stoltzen https://sprekere.no/tur/sandviksbatteriet-sandvikspilen-skredderdalen

(elsker denne turen og har hunden fri hele veien fra vi er kommet opp på sandviksbatteriet til vi er opp på toppen)

Ellers er turen fra Skomakerdiket til Fjellhyten også en tur hvor jeg treffer få folk, har noen ganger møtt andre som også har hunden løs denne strekningen http://ut.no/tur/2.7694/

Dette var noen turer, men om du ønsker flere alternativer må du bare skrike ut, og ellers viss det var noe jeg forklarte dårlig :):tommelopp:

Ellers er det bare til å bruke "ut" sin side http://ut.no/tur/?Omr%C3%A5de=4.1237&Omr%C3%A5de=4.1267&Type=1&Varighet=1&PasserFor=Voksen&Sortering=Sist+oppdatert og finne flere turer som du kan se passer for deg

Unngå området i nærheten av Svartediket-Tarlebø (pga drikkevann).

Anonymous poster hash: 906c9...947

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vær så snill og respekter båndtvangen. Det er ikke bare for hunder og mennesker, men også for dyr i naturen.

Anonymous poster hash: 906c9...947

Båndtvangen er over for lengst!!

Anonymous poster hash: 18459...511

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne aldri ha bosatt meg i en kommune med helårsbåndtvang.

Min hunder koser seg med å løpe løs i skogen nå. De freser rundt og koser seg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unngå området i nærheten av Svartediket-Tarlebø (pga drikkevann).Anonymous poster hash: 906c9...947

Hvorfor det? Det er et område som kanskje er et av de mest populær plassene å gå med hund (å gå i Svartediket generlt) i tillegg går det alltid sau her om sommeren, ( tror du min hund forurenser mer enn saue drit kanskje? Sauene går helt ned i vannkanten, vi har aldri vært i nærheten av vannet engang) Vil ikke tro at folk ikke skal gå her med hund i Svartediket altså. Og ingen av disse stiene jeg har linken til er i nærheten til drikkevannet engang, det hadde du også kanskje sett om du hadde undersøkt hvor jeg tipset ts om å gå. :)

Endret av skreppamedleppa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær så snill og respekter båndtvangen. Det er ikke bare for hunder og mennesker, men også for dyr i naturen. Anonymous poster hash: 906c9...947

Kommer aldri til å skje. Aldri. Bergen er en flott kommune men det å innføre helårs båndtvangen er noe av det sykeste og absurde som har skjedd her. Ikke kom her med noe tull om at det å ikke ha en hund i bånd går ut over andre dyr i naturen, (unntatt i det tidsrommet hvor det faktisk er båndtvang i hele landet, den tiden er long gone nå) for det er 100% tull. I alle andre kommuner er båndtvangen ikke helårs og i alle andre kommuner lever andre dyr i naturen helt fint så dette er tullball.

Har alltid hatt og kommer alltid til å ha 0 respekt for en slik tulle lov som helåtsbåndtvang, får jeg bot av den grunn er det vel verdt det for at hunden min skal ha mulighet til å være så pass fri på tur. Alle hunder har igrunn godt av det.

Endret av skreppamedleppa
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

https://www.oslo.kommune.no/natur-kultur-og-fritid/tur-og-friluftsliv/dyr-i-oslo/hundehold/quote name="Rainbow" post="17116236" timestamp="1443441632"]Har dere båndtvang i Bergen hele året? :klo:

 

Her i Oslo er det bare fra 1. april til 20. august pga dyr i naturen. (Men det gjelder selvsagt ogå steder der det ikke er ville dyr). Og vi har 10 hundeparker/områder der de kan gå løs også i disse

periodene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet for brudd på forumets regler, samt svar til dette.

 

Du kan ikke poste innlegg som inneholder:
Noe som tilrettelegger for, forherliger eller oppfordrer til brudd av norsk lov. Man kan diskutere eksisterende lovverk, men debatt rundt bruk av rusmidler som er ulovlige i Norge vil bli slettet.

Persondebatt, personangrep, trakassering eller trusler. Det er tillatt å diskutere personer som velger å eksponere seg selv gjennom for eksempel sosiale medier, så lenge diskusjonen ikke bryter med våre øvrige regler.

 

 

Tekola, admin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor det? Det er et område som kanskje er et av de mest populær plassene å gå med hund (å gå i Svartediket generlt) i tillegg går det alltid sau her om sommeren, ( tror du min hund forurenser mer enn saue drit kanskje? Sauene går helt ned i vannkanten, vi har aldri vært i nærheten av vannet engang) Vil ikke tro at folk ikke skal gå her med hund i Svartediket altså. Og ingen av disse stiene jeg har linken til er i nærheten til drikkevannet engang, det hadde du også kanskje sett om du hadde undersøkt hvor jeg tipset ts om å gå. :)

La det til din kommentar, ikke for å fjerne noen av dine forslag. Synes heller ikke sauene burde være i nærheten, men det kan ikke du gjøre noe med :)

Hundeeiere jeg treffer på tur uten bånd på hunden lar hunden støtt og stadig komme bort til meg. Må jeg gå med skilt, eller en kleskode, for å la folk vise at jeg ikke setter pris på dette?

Om du ikke gjør dette, er det flott, men evneveike mennesker er grunnen til mange av lovene vi har pr dags dato.

Anonymous poster hash: 906c9...947

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere båndtvang i Bergen hele året? :klo:

Her i Oslo er det bare fra 1. april til 20. august pga dyr i naturen. (Men det gjelder selvsagt ogå steder der det ikke er ville dyr). Og vi har 10 hundeparker/områder der de kan gå løs også i disse periodene.

Takk! Denne lette jeg etter. Folk ser ikke ut til å skjønne at båndtvang skal beskytte andre dyrearter, ikke bare mennesker på tur med eller uten hund.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lest forskriftene om båndtvang i Bergen og fant dette:

 

§ 4.Områder belagt med båndtvang hele året

Utover hundelovens bestemmelser om båndtvang mellom 1. april og 20. august, er det i Bergen kommune aldri tillatt for hunder å gå løs:

 

f) På selve den opparbeidede turveien med tilhørende leir- og rasteplasser og skiltede turstier i følgende områder: Fløyfjellet, Kanadaskogen, Langeskogen, Hordnesmarka, Kvarven, Myrdalsvannet, Tennebekk, Bjørnevatnet, Løvstien, Hellefjellet, Landåsfjellet, strekningen Svarteviksdemningen–Tarlebø2 og områdene rundt Store Lungegårdsvann.

 

 

Slik jeg tolker det er det da altså ikke båndtvang hele året om du går utenom de vanlige turveiene/-stiene, som var de turstedene jeg etterspurte. Anonym hadde også helt rett når det kom til Svartediket-Tarlebø.



Anonymous poster hash: cd5ef...993
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
On 9/27/2015 at 12:56 AM, AnonymBruker said:

På byfjellene og andre turområder i og rundt Bergen, skal hunden alltid være i bånd. Jeg går mange løyper som ikke er midt i popularitetsområdet, og møter ofte andre der. Vil du har hunden løs går du i hundeparkene som er tilrettelagt for dette. Også litt forskjell på om du har en papillon som løper tyve meter vekk, eller om du har en boarder collie som springer tre km når de får ferten av sau. Og ingen har 100% kontroll på hunden sin, legg fra dere den troen med en gang.

 

Anonymous poster hash: 1e897...073

Det er feil.  Det er kun i noen sentrumsområder og et fåtall turstier utenfor sentrum det er generell båndtvang hele året.  Ellers gjelder båndtvang/forbud i barnehager, skoler mm.  Ellers er det fritt frem å ha hunden løs utenom båndtvangperioden.  Se hele vedtekten for Bergen her https://www.bergen.kommune.no/hvaskjer/tema/byfjellene/9278/article-125576

Anonymkode: f4612...fe6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...