Gå til innhold

Råforing


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

og på hvilken måte skal det være relevant hva du har sett og ikke sett? Jeg har aldri sett en hund spise en rå grisehale.

Anonymous poster hash: d8faf...e2d

 

Og du synes det er rart at det er få som vil svare på det du lurer på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vurderer råforing for å se om det hjelper mot MULIG allergi. At jeg kan bytte ut proteinene for å se hvilket han ikke tåler.

Går for øyeblikket på Orijen uten kylling, med endel forskjellig annet kjøtt. Siden kylling er vanlig å være allergisk mot.

Men hvis jeg råfôrer, er det ett fett hvor hunden får proteinene sine fra, så lenge det er fra kjøtt? Kan jeg f.eks velge å kun gi proteiner fra okse?

Anonymous poster hash: d8faf...e2d

De innholdsstoffene som kan forårsake fôrallergi er som oftest: kylling, storfekjøtt, mais, hvete, soya, egg, casein (i meieriprodukter), fisk. Husk å kutte ut godbiter og slike ting.

Spør dyrlegen din om et opplegg for eliminieringsmetoden.

Ville forresten droppet tørrfôr mtp lagermidd, hvis du mistenker allergi.

Hvilke symptomer har hunden din?

Anonymous poster hash: 9c7cf...349

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

De innholdsstoffene som kan forårsake fôrallergi er som oftest: kylling, storfekjøtt, mais, hvete, soya, egg, casein (i meieriprodukter), fisk. Husk å kutte ut godbiter og slike ting.

Spør dyrlegen din om et opplegg for eliminieringsmetoden.

Ville forresten droppet tørrfôr mtp lagermidd, hvis du mistenker allergi.

Hvilke symptomer har hunden din?

Anonymous poster hash: 9c7cf...349

 

Edit;

For å luke ut hvilket protein hunden evnt reagerer på, er det lurt å holde seg til en proteinkilde om gangen - elimineringsmetoden.

Anonymous poster hash: 9c7cf...349

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse variantene finnes fremdeles, men jeg bruker ikke den med ris nettopp fordi det ikke er noe jeg ønsker at hundene mine skal spise.

 

Jeg har jo også bare sagt at jeg ikke har sett en hund som ikke liker Vom og hundemat. Jeg sier ikke at de ikke finnes.

hvorfor ønsker du ikke at hundene skal spise ris?

Bare nysgjerrig, da mine elsker det blandet i kjøttet sammen med grønnsaker, bruker da fullkornsris som jeg koker opp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor ønsker du ikke at hundene skal spise ris?

Bare nysgjerrig, da mine elsker det blandet i kjøttet sammen med grønnsaker, bruker da fullkornsris som jeg koker opp..

 

Hunder er carnivore. Altså rovdyr. Det vil si at deres fordøyelsessystem ikke nyttiggjør seg kornprodukter blant annet. Så det er i beste fall vomfyll som ikke dekker noe næringsbehov. 

Derfor bør man ikke gi det til hunder, og derfor går det ofte store mengder mat når man bruker tørrfor som er kornbasert i motsetning til det som består av 80% kjøtt, som f.eks. Orijen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder er carnivore. Altså rovdyr. Det vil si at deres fordøyelsessystem ikke nyttiggjør seg kornprodukter blant annet. Så det er i beste fall vomfyll som ikke dekker noe næringsbehov. 

Derfor bør man ikke gi det til hunder, og derfor går det ofte store mengder mat når man bruker tørrfor som er kornbasert i motsetning til det som består av 80% kjøtt, som f.eks. Orijen. 

Er ikke hunder omnivore?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hvorfor ønsker du ikke at hundene skal spise ris?

Bare nysgjerrig, da mine elsker det blandet i kjøttet sammen med grønnsaker, bruker da fullkornsris som jeg koker opp..

 

Fordi ris er en kornsort og inneholder svært mye karbohydrater. Selv om hunder kan overleve på nesten hva som helst (Strengt tatt er de vel omnivore og ikke carnivore) er det ikke optimalt for dem og karbohydrater gir for det meste tom næring som kun gjør at de legger på seg. Hunder er rett og slett bygd for lavkarbo! ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder er omnivore, ikke carnivore, og kan nyttegjøre seg av karbohydrater uten problemer. Hvor næringsrikt det er kan diskuteres dog.
Karbohydrater er viktig for hunder på samme måter som for mennesker, i alle fall om de skal prestere noe da det fyller opp glykogenlagrene rett etter trening. Glykogenlagrene fylles jo uansett etter hvert da aminosyrer omdannes til glykogen, men prosessen går raskere ved å tilføre litt stivelse i kosten rett etter trening.
Kanskje ikke så aktuelt for Kari og Ola Nordmann som ikke bruker hundene sine til noe, men det er derfor jeg gir VOM på morgenen og en blanding av VOM og tørt på kvelden. Hvit ris fungerer også i stede for tørrfôr. Prosessen går ut på at karbohydratene skal tas lett opp, å gi grov ris med langkjedede karbohydrater tipper jeg har liten effekt da det tar for lang tid å omgjøre disse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke hunder omnivore?

http://www.dogfoodadvisor.com/canine-nutrition/dogs-carnivores-omnivores/

 

Her er en link som forklarer hva som gjør hunder til en carnivor art. 

De KAN nyttiggjøre seg korn til en viss grad, men det er ikke optimalt. De er kjøttetere/åtseletere av natur, men de har tilpasset seg at de kan overleve på det som tørrfor består av, nemlig korn. Men de har ikke nytte av det på samme måte som kjøtt, og det er ikke naturlig for dem å spise dette om de får velge selv. 

 

Ergo: Hunder er fra naturens side carnivore, og det er kjøtt de har best utbytte av å spise. 

Anbefaler atter en gang å lese seg opp på Preymodellen for foring av hunder :) 

Endret av daemonia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at hund må være en form for omnivore siden de faktisk spiser det meste de kommer over og kan overleve (om ikke ideelt) på vegetarkost. Som sammenligning kan man ta carnivore-dyret katt, som ikke spiser hva som helst og som ei heller kan overleve på ren vegetarkost. 

 

Hunder som lever i det ville vil ofte overleve som altmulig-etere, dvs de lever ofte av menneskelig avfall og søppel. Katter derimot, lever som rene jegere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi ris er en kornsort og inneholder svært mye karbohydrater. Selv om hunder kan overleve på nesten hva som helst (Strengt tatt er de vel omnivore og ikke carnivore) er det ikke optimalt for dem og karbohydrater gir for det meste tom næring som kun gjør at de legger på seg. Hunder er rett og slett bygd for lavkarbo! ;)

Takk for svaret ;-)

 

 siden jeg har mynder med høy forbrenning, som ikke har lett for å legge på seg, så kan de med andre ord fortsett kose seg med det.. sånn innimellom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder er carnivore. Altså rovdyr. Det vil si at deres fordøyelsessystem ikke nyttiggjør seg kornprodukter blant annet. Så det er i beste fall vomfyll som ikke dekker noe næringsbehov. 

Derfor bør man ikke gi det til hunder, og derfor går det ofte store mengder mat når man bruker tørrfor som er kornbasert i motsetning til det som består av 80% kjøtt, som f.eks. Orijen. 

Har nå etter mange år kuttet ut tørrfor- merker at de er mer på å spise gress og blader enn tidligere.. 

Bruker ris  som vomfyll ja, da jeg merker at de blir mer mette når jeg blander ut V&H med slike ting enn ikke, og kosen skyld. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.dogfoodadvisor.com/canine-nutrition/dogs-carnivores-omnivores/

 

Her er en link som forklarer hva som gjør hunder til en carnivor art. 

De KAN nyttiggjøre seg korn til en viss grad, men det er ikke optimalt. De er kjøttetere/åtseletere av natur, men de har tilpasset seg at de kan overleve på det som tørrfor består av, nemlig korn. Men de har ikke nytte av det på samme måte som kjøtt, og det er ikke naturlig for dem å spise dette om de får velge selv. 

 

Ergo: Hunder er fra naturens side carnivore, og det er kjøtt de har best utbytte av å spise. 

Anbefaler atter en gang å lese seg opp på Preymodellen for foring av hunder :)

Takk for info :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...