Gå til innhold

Råforing


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vurderer råforing for å se om det hjelper mot MULIG allergi. At jeg kan bytte ut proteinene for å se hvilket han ikke tåler.

Går for øyeblikket på Orijen uten kylling, med endel forskjellig annet kjøtt. Siden kylling er vanlig å være allergisk mot.

Men hvis jeg råfôrer, er det ett fett hvor hunden får proteinene sine fra, så lenge det er fra kjøtt? Kan jeg f.eks velge å kun gi proteiner fra okse?

Anonymous poster hash: d8faf...e2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du prøvd Vom&Hundemat? Veldig lettvindt måte å råfore på, siden det inneholder alt hunden trenger, og det er også billig og enkelt, så lenge du har fryseplass til å kjøpe de store blokkene. 



Anonymous poster hash: fbe34...1b8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd Vom&Hundemat? Veldig lettvindt måte å råfore på, siden det inneholder alt hunden trenger, og det er også billig og enkelt, så lenge du har fryseplass til å kjøpe de store blokkene.  Anonymous poster hash: fbe34...1b8

Ja, og det fungerer ikke for oss.

Anonymous poster hash: d8faf...e2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå skjønner jeg ikke helt hva du egentlig spør om. Uten at jeg er faglært eller noe vil jeg tro at proteiner er proteiner, om de kommer fra ku eller kylling. Problemet er at hunden ikke vil få i seg nok næringsstoffer av å kun leve på oksekjøtt, om det er en del av spørsmålet. De som råfôrer etter egen oppskrift fôrer ganske balansert med forskjellige arter (kylling, svin, får, storfe, fisk), bein og innmat + egg, litt grønnsaker og frukt. Det er nødvendig for at hunden skal få i seg nok vitaminer, mineraler og sporstoffer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan du ikke bruke Vom og hundemat? Det finnes jo i mange forskjellige varianter blant annet en som kun inneholder storfe. I tillegg har du varianten som kun består av oppmalt storfevom.

Du bør absolutt satse på flere proteinkilder fordi innholdet av næringsstoffer varierer, men for en periode kan du selvfølgelig gi kun storfekjøtt for å så tilsette flere proteinkilder etter hvert for å finne ut hva det er hunden ikke tåler. Det er også viktig å huske på at kun kjøtt ikke er nok. Hunden trenger også bein, innmat osv. Hunder trenger også mer fett i kostholdet enn mennesker. Å sette sammen et balansert og riktig kosthold for hund selv er vanskelig, så da må du regne med å sette deg svært godt inn i dette før du begynner.

Jeg har råfôret mine hunder i mange år, men for å være sikker på at de får i seg alt de trenger bruker jeg Vom og hundemat som base i kostholdet deres. Ved siden av får de bein fra forskjellige slags dyr med mye kjøtt på, slakteavfall etc. Jeg har tidligere hatt en hund som ikke tålte kylling (Noe jeg fant ut ved å prøve meg frem) og da utelot jeg jo ganske enkelt det i kostholdet hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan du ikke bruke Vom og hundemat? Det finnes jo i mange forskjellige varianter blant annet en som kun inneholder storfe. I tillegg har du varianten som kun består av oppmalt storfevom.Du bør absolutt satse på flere proteinkilder fordi innholdet av næringsstoffer varierer, men for en periode kan du selvfølgelig gi kun storfekjøtt for å så tilsette flere proteinkilder etter hvert for å finne ut hva det er hunden ikke tåler. Det er også viktig å huske på at kun kjøtt ikke er nok. Hunden trenger også bein, innmat osv. Hunder trenger også mer fett i kostholdet enn mennesker. Å sette sammen et balansert og riktig kosthold for hund selv er vanskelig, så da må du regne med å sette deg svært godt inn i dette før du begynner.Jeg har råfôret mine hunder i mange år, men for å være sikker på at de får i seg alt de trenger bruker jeg Vom og hundemat som base i kostholdet deres. Ved siden av får de bein fra forskjellige slags dyr med mye kjøtt på, slakteavfall etc. Jeg har tidligere hatt en hund som ikke tålte kylling (Noe jeg fant ut ved å prøve meg frem) og da utelot jeg jo ganske enkelt det i kostholdet hans.

Fordi hunden ikke spiser det og det er et helv. å arbeide med.

Hva med orijen som base istedet? Det er like bra, bare tørt. Ingen korn, og en god blanding av forskjellige dyrearter..... Mye "free range" eller viltfanget. Men skulle hatt mer fett, og mer bein.

Anonymous poster hash: d8faf...e2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri sett en hund som ikke liker Vom og hundemat, men spiser den det ikke så gjør den ikke det. Du skrev at du ønsket å råfôre og Orijen er og blir et tørrfôr. Det har ingenting med råfôring å gjøre selv om det ikke inneholder korn. Men til tørrfôr å være er det ikke så ille og hvis jeg måtte bruke tørrfôr, så er det en slik kornfri variant jeg ville ha valgt.

 

Så selvfølgelig kan du bruke Orijen som base. Mer bein og fett kan du jo bare gi rått ved siden av. Her er det nesten bare fantasien som setter grenser. Jeg kjøper rå grisehaler/-ører, oksehaler, fårikålkjøtt osv. Egentlig alt hvor det er mye kjøtt/fett sammen med beinet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri sett en hund som ikke liker Vom og hundemat, men spiser den det ikke så gjør den ikke det. Du skrev at du ønsket å råfôre og Orijen er og blir et tørrfôr. Det har ingenting med råfôring å gjøre selv om det ikke inneholder korn. Men til tørrfôr å være er det ikke så ille og hvis jeg måtte bruke tørrfôr, så er det en slik kornfri variant jeg ville ha valgt.

Så selvfølgelig kan du bruke Orijen som base. Mer bein og fett kan du jo bare gi rått ved siden av. Her er det nesten bare fantasien som setter grenser. Jeg kjøper rå grisehaler/-ører, oksehaler, fårikålkjøtt osv. Egentlig alt hvor det er mye kjøtt/fett sammen med beinet.

Sier du at du tror jeg lyver? Det var ikke lite frekt.

Anonymous poster hash: d8faf...e2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meld deg inn i råforingsgruppa på Facebook. (om du er på FB selvfølgelig)



Anonymous poster hash: ca597...dfe
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier du at du tror jeg lyver? Det var ikke lite frekt.

Anonymous poster hash: d8faf...e2d

Nei. Jeg sier bare at JEG aldri har sett en hund som ikke spiser Vom og hundemat. Men nå mistet jeg lysten på å hjelpe deg av en eller annen grunn...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hunder skal ha variert kjøtt pga næringen. 
Men om du luker ut kylling og gir okse, lam, svin, vilt, osv så går det fint. Som du sier er proteiner det viktigste. 

Hvis du forer etter Prey-modellen så skal de ha 80% kjøtt, og så skal resten bestå av bein, innmat, o.l. Det trenger ikke måles opp nøyaktig hver dag, men sånn ca slik bør det være i løpet av en uke. 

 

Min har ikke problemer med allergi eller noe, men vekten. En spinnvill papillon som jeg ikke fikk til å veie mer enn 2 kg uansett hva jeg gav ham. Han var syltynn stakkars. Når jeg begynte å fore med både Orijen og V&H ble han "hele" 2,2 kg. 
Nå når jeg forer ham rått er han 3,5 kg, og det er helt perfekt til hans høyde og aktivitet :) 

 

Anbefaler deg å lete opp Råforing - Prey Norge på facebook. Mange gode tips der :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri sett en hund som ikke liker Vom og hundemat, men spiser den det ikke så gjør den ikke det. Du skrev at du ønsket å råfôre og Orijen er og blir et tørrfôr. Det har ingenting med råfôring å gjøre selv om det ikke inneholder korn. Men til tørrfôr å være er det ikke så ille og hvis jeg måtte bruke tørrfôr, så er det en slik kornfri variant jeg ville ha valgt.

 

Så selvfølgelig kan du bruke Orijen som base. Mer bein og fett kan du jo bare gi rått ved siden av. Her er det nesten bare fantasien som setter grenser. Jeg kjøper rå grisehaler/-ører, oksehaler, fårikålkjøtt osv. Egentlig alt hvor det er mye kjøtt/fett sammen med beinet.

 

Min spiser bare en type V&H. Den som heter Active nå. 

De som var tidligere og inneholdt ris, laks, og annet nektet han plent å spise. 

Så det er ikke så rart. De spiser bare ikke det hunder ikke skal ha i kostholdet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder skal ha variert kjøtt pga næringen. 

Men om du luker ut kylling og gir okse, lam, svin, vilt, osv så går det fint. Som du sier er proteiner det viktigste. 

Hvis du forer etter Prey-modellen så skal de ha 80% kjøtt, og så skal resten bestå av bein, innmat, o.l. Det trenger ikke måles opp nøyaktig hver dag, men sånn ca slik bør det være i løpet av en uke. 

 

Min har ikke problemer med allergi eller noe, men vekten. En spinnvill papillon som jeg ikke fikk til å veie mer enn 2 kg uansett hva jeg gav ham. Han var syltynn stakkars. Når jeg begynte å fore med både Orijen og V&H ble han "hele" 2,2 kg. 

Nå når jeg forer ham rått er han 3,5 kg, og det er helt perfekt til hans høyde og aktivitet :) 

 

Anbefaler deg å lete opp Råforing - Prey Norge på facebook. Mange gode tips der :)

Takk!

Men han her er en tjukkas, trenger ikke flere kilo. Har gått opp to kg på ett år.

Anonymous poster hash: d8faf...e2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Min spiser bare en type V&H. Den som heter Active nå. 

De som var tidligere og inneholdt ris, laks, og annet nektet han plent å spise. 

Så det er ikke så rart. De spiser bare ikke det hunder ikke skal ha i kostholdet. 

 

Disse variantene finnes fremdeles, men jeg bruker ikke den med ris nettopp fordi det ikke er noe jeg ønsker at hundene mine skal spise.

 

Jeg har jo også bare sagt at jeg ikke har sett en hund som ikke liker Vom og hundemat. Jeg sier ikke at de ikke finnes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk!

Men han her er en tjukkas, trenger ikke flere kilo. Har gått opp to kg på ett år.

Anonymous poster hash: d8faf...e2d

 

Det er veldig enkelt å regulere vekten på råforing. 

Les deg litt opp på proteinkildene. 

Rødt kjøtt inneholder mer mettet fett, og lyst kjøtt har mindre f.eks. 

Så gi mer svin, og ikke sky kylling. Proteiner i tørrfor er ikke det samme som i ferskt, rått kjøtt. Det gir ofte andre resultater når du gir rått. 

Men sjekk gruppa, og still spørsmål der også. Det er mange erfarne og flinke folk der :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse variantene finnes fremdeles, men jeg bruker ikke den med ris nettopp fordi det ikke er noe jeg ønsker at hundene mine skal spise.

 

Jeg har jo også bare sagt at jeg ikke har sett en hund som ikke liker Vom og hundemat. Jeg sier ikke at de ikke finnes.

og på hvilken måte skal det være relevant hva du har sett og ikke sett? Jeg har aldri sett en hund spise en rå grisehale.

Anonymous poster hash: d8faf...e2d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig enkelt å regulere vekten på råforing. 

Les deg litt opp på proteinkildene. 

Rødt kjøtt inneholder mer mettet fett, og lyst kjøtt har mindre f.eks. 

Så gi mer svin, og ikke sky kylling. Proteiner i tørrfor er ikke det samme som i ferskt, rått kjøtt. Det gir ofte andre resultater når du gir rått. 

Men sjekk gruppa, og still spørsmål der også. Det er mange erfarne og flinke folk der :)

Vekten er nok ok, dvs på grensa (rasen kan iflg nkk veie opptil 12 kg, han veier 10 kg).

Jeg kjøper kun økologisk kylling, så har et økonomisk problem der, hehe..

Anonymous poster hash: d8faf...e2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...