Gå til innhold

Valpetråden - gleder og frustrasjon


Gjest Pink.Pearls

Anbefalte innlegg

Merker at det er mye hormoner i valpen vår nå... Strengt tatt er han vel nå en unghund og ikke en valp, på sine 8 måneder. Spesielt når vi er ute på tur er han ganske ille innimellom, mye draing, intens lukting og markering overalt. Han kommer liksom inn i en modus der det er alt han tenker på, men heldigvis er det lett å bryte konsentrasjonen og få ham ut av det. Tar dog ikke så lang tid før han er tilbake... :P

 

Kjenner jeg er veldig glad for at vi ikke har en hund med et veldig høyt energinivå... :fnise: En tur på en times tid som inkluderer litt søk og han er sliten i mange, mange timer. Og heldigvis er han veldig flink til å finne roen inne og forstå når vi er ferdige med å leke. Noen ganger blir han skikkelig hyper og har for mye energi til at han klarer å konsentrere seg om noe trening, noe som gjør det vanskelig å skulle drive med noe hjernetrim. Da går vi gjerne ut i bakgården en tur og kaster ball og løper litt, sånn at han får ut litt energi, og med en gang vi kommer inn så går han og legger seg rett på plassen sin. Det er veldig deilig!

 

Kjenner at jeg av og til skulle ønske at han var godt voksen, men alt i alt er han ganske lett å ha med å gjøre. Det er selvfølgelig ting vi sliter med (hovedsakelig draing i båndet innimellom og bjeffing mot andre hunder), men vi merker at han kan det godt i perioder. Nå er det bare å få det inn at det gjelder hele tiden :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åh, trenger denne tråden ja!

De siste dagene har valpen på 12 uker vært helt på styr, prøver å få henne til å ikke bite på selen (funker ikke) prøver å børste henne (funker ikke) ta på potente (funker ikke)! Vi bruker good tid å masse godbit... Men ser ikke ut til at noe hjelper:( siden vi fikk henne er det vell 10 % av døgnet vi får ta på henne uten at hun biter.. Begynner å bli frustrerende kjenner jeg! Vi prøver AUUU, går i ca 3 sek før hun er igang igjen..

Vi har prøvd å bare gå å sette oss i sofaen å avbryte leken, da går hun bare å finner på andre ting å gjøre... Så får det ikke til å være kjedelig å bite oss vi har masse leker og mye å bite på, men ser ut til at hender og Klær er best! Hahaha

Ellers er vi jo superstolte over hvordan hun er med andre mennesker og hunder! Og det å gå ut på do har gått som en lek! :D

Anonymous poster hash: 4de46...0ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ADVARSEL: Masse tekst!  :bond:

 

Kan komme med en liten oppdatering fra min valp også. Han har sluttet å spise papir (iallefall som vi har sett) men liker fortsatt å stikke nesa i søppelbøtta, og drar av og til ut papir om vi ikke stopper han der og da. Men han er heldigvis lett å distrahere så vi har ikke hatt en episode som vi hadde sist gang igjen.

 

Han har veldig skjeldent uhell inne, men når det sjer er det tydelig at det bare er fordi han ikke klarer å holde seg. For med en gang det skjer, løper vi mot døra og hunden kommer etter, han løper ut og tisser ferdig utenfor. Så han vet iallefall at inne skal man ikke tisse, og ute skal man tisse. (Han tisser nærmest på kommando også!)

 

Idag kjøpte vi denne leken til han. Tenkte han kom til å jobbe med å prøve å finne det ut en god stund, men etter et par minutter hadde han funnet sin egen teknikk allerede. Han er kanskje ikke like elegant på måten han gjør det som andre hunder, men han får det til iallefall. Og med tanke på at han "bare" er 14 uker gammel og "bare" halvt Border Collie, er jeg iallefall en veldig stolt mamma. :)

 

Har også lært han at han kan åpne døra til buret fra utsiden når han er ute av buret og vil hente seg en leke eller bein fra buret. Buret er ikke låst når han er ute, men har igjen døra for å spare litt plass. Akkurat det lærte han også i løpet av et par minutter, og noen få godbiter på innsiden av døra.

 

Har også begynt å se hvor forferdelig mye han har vokst. Når vi fikk han (9 uker gammel) var han kjempeliten og magen hans tok nesten borti gulvet! Nå har han fått riktig så lange og elegante ben og begynner å få et litt mer unghund-ansikt. Både trist og fint, samtidig som jeg gruer meg til han blir eldre og kommer i trassalderen.

 

Merker også at han er rask til å plukke opp nye triks, og kan nå 6 kommandoer. Jobber fortsatt med slipp-kommandoen (den fungerer  halvparten av tiden), og har begynt å lære han "bli" og "rull rundt". Han har begynt å akseptere at han skal sove i buret sitt og går gjerne "på plass!" om ha får en liten godbit. Har også begynt å gi han maten sin i en sånn hard ball med hull i, som biter faller ut av - bare for å få ham til å jobbe litt for maten.

 

Men nå har jeg et spørsmål til alle dere smarte hundefolk der ute. For i det siste har jeg har hatt det så travelt, samtidig som jeg har hatt veldig dårlig råd pga uventet utgift, at jeg ikke har fått ordnet med dyrlegetime enda. Han skulle ha vaksinering "ved  12-ukers alder" noe som jeg tolket som 12/13/14/15-ukers alder - altså at det ikke er så veldig nøye. Han er nå 14 uker og jeg begynner å bli paranoid og få panikk for at jeg skal ha misforstått og at 12-ukers alder betyr nøyaktig 12 uker. Ikke over. Så er nå redd for at dyrlegen skal kjefte på meg for at jeg ikke tok han med tidligere. Nå bor vi på landet og han har ikke snakket med andre hunder eller mennesker enda, ei heller gått så veldig langt hjemmefra at det gjør noe, men kanskje ser dyrlegen litt mer svart-hvitt på saken enn det jeg gjør. Noen som har noen erfaring rundt dette? Må hunden absolutt på død og liv bli vaksinert før han er 13 uker eller mer? Tror dere dyrlegen gir meg et stygt blikk når jeg sier han er 14-15 uker gammel? (Har fått stygge hva-feiler-det-deg-blikk fra det dyrlegekontoret tidligere, så skulle ikke forundre meg.)

 

 

 

 

Åh, trenger denne tråden ja!
De siste dagene har valpen på 12 uker vært helt på styr, prøver å få henne til å ikke bite på selen (funker ikke) prøver å børste henne (funker ikke) ta på potente (funker ikke)! Vi bruker good tid å masse godbit... Men ser ikke ut til at noe hjelper:( siden vi fikk henne er det vell 10 % av døgnet vi får ta på henne uten at hun biter.. Begynner å bli frustrerende kjenner jeg! Vi prøver AUUU, går i ca 3 sek før hun er igang igjen..
Vi har prøvd å bare gå å sette oss i sofaen å avbryte leken, da går hun bare å finner på andre ting å gjøre... Så får det ikke til å være kjedelig å bite oss vi har masse leker og mye å bite på, men ser ut til at hender og Klær er best!
Hahaha

Ellers er vi jo superstolte over hvordan hun er med andre mennesker og hunder! Og det å gå ut på do har gått som en lek! :D



Anonymous poster hash: 4de46...0ac

Om det er noen trøst så kjenner jeg meg igjen der 100%. Har prøvd alle slags "jeg-har-det-vondt" på hundespråk, fra høylytt/plutselig klynking til rent smertehyl, men han henger fortsatt bom fast i klær, sko, hår og hud. Av og til biter han faktisk hardere når vi sier ifra og prøver å få han til å stoppe. Det som ser ut til å virke best (/ikke like dårlig som de andre triksene vi har prøvd) er et fast og bestemt nei med et dypt toneleie og bare reise seg(les: vri det han biter på ut av munnen så enkelt og smertefritt som vi klarer) og ignorere ham.

 

Men problemet der er som med deg; han kunne ikke brydd seg mindre om at vi ignorerer ham, for han går tvert videre over på noe annet... Som å jage kattene, spise bæsj/sand fra kattedoen, lukte rundt og i søppelbøttene, dra frem noe han ikke skal borti eller - om vi er veldig heldige - tygge på noen av lekene sine.

 

Må bare prøve så godt vi kan å være tålmodige (selv om det kan være lettere sagt enn gjort når han henger fast i huden vår med sylskarpe tenner) og håpe det er noe han vokser av seg en dag. Han får jo masse ros når han tygger på det han kan tygge på, og det er tydelig at han liker lekene og eventuelle bein, men når han blir riktig hyper og glad så er det som om vi er en svær tyggeleke han bare MÅ ha.

(Et vilt valpeblikk kan si overaskende mye.  :rolleyes: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha! Det valpeblikket kan jeg se godt for meg! Jeg bruker å sammenligne min hun med en piraya, åpen munn så hun kan bite alt, å hopper mens hun "napper" etter oss når vi prøver å gå (vi kan høre at tennene klikker sammen) :P så håper de kan hjelpe oss med det på valpekurset :)

Funnet ut at hvis jeg sier "bop" litt høyt, stopper hun å tygge på det hun i utgangspunktet ikke skulle tygget på! Som klær, ledninger osv... Da glemmer hun det, siden hun da må undersøke hvor den lyden kom ifra :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha! Det valpeblikket kan jeg se godt for meg! Jeg bruker å sammenligne min hun med en piraya, åpen munn så hun kan bite alt, å hopper mens hun "napper" etter oss når vi prøver å gå (vi kan høre at tennene klikker sammen) :P så håper de kan hjelpe oss med det på valpekurset :)

Funnet ut at hvis jeg sier "bop" litt høyt, stopper hun å tygge på det hun i utgangspunktet ikke skulle tygget på! Som klær, ledninger osv... Da glemmer hun det, siden hun da må undersøke hvor den lyden kom ifra :D

Ja, det hender vi  lager rare lyder for å distrahere han også. Det er et av de andre triksene som vi av og til bruker for å få valpen til å slippe (enten det er oss eller en pinne han absolutt skal tygge på). Men det blir litt slitsomt i lengden, og tenker spesielt på hvordan det blir når vi er ute og går tur blant andre folk og hunder, og vi plutselig begynner å lage ambulanse-sirene-lyd, liksom... I tillegg så får ikke jeg til slike veldig plutselige, rare lyder som kjæresten min får til, så det blir mest sånn at jeg bruker "nei"-teknikken og han bruker "rar-lyd"-teknikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ser sikkert helt merkelig ut når vi er ute på tur! :D

Men er det et tidlig tegn på aggresjon når valpen alltid skal "ta tilbake" hvis vi sier nei? Altså hvis vi har oppvaskmaskinen nede for å fylle inn, skal hun absolutt inn i den å slike på alt.., hver gang vi ser nei å stiller oss i veien slik at hun ikke slipper til, er det som det klikker for henne! hun glefser, bjeffe å biter oss opp å ned føttene!

Å dette gjelder alt hun ikke får lov til, å nå er det ikke slik at hun ikke får gjøre noe! Vi har valpesikkeret leiligheten godt, men det er ikke alt vi får til å flytte :P er det flere som har opplevd dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis "Nei" ikke er innlært som en tydelig og klar kommando, så er det egentlig et temmelig meningsløst ord. Det brukes ofte av oss i veldig mange ulike situasjoner ("Nei" kan bety alt fra "ikke tygg på skoene" til "lek mer forsiktig med katten"). Vi har en instinktiv forståelse av hva ordet betyr i den situasjonen vi er i, men det har ikke hunden. Den kan ikke norsk, den vil aldri forstå vår moralverden og vil ofte være temmelig forvirret av våre "Nei"'er.

 

Det har ingenting med aggresjon å gjøre, det høres mer ut som frustrasjon og valpeenergi. 

 

Ikke tenk på det som at valpen skal ta igjen, opponere, være aggressiv, klatre på rangstigen, være sta eller annet. Valpen er bare valp, den forstår ikke vår moral og vil aldri gjørr det. Den gjør det som lønner seg, og da er opp til oss og få den atferden vi ønsker oss til å være den som lønner seg mest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det ser ikke ut til at hun skjønner hva som lønner seg! Hun er 3 mnd nå, å uansett hvor mye godbit, ros å positiv oppmerksomhet hun får er det alltid det samme... Biter, bjeffer, knurrer å springer med engang det er noe hun ikke får lov til! Men jeg får bare håpe det er noe hun vokser av seg som du sier, er det vell bare valpeoppførsel :) har bare aldri opplevd dette med en valp før

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det ser ikke ut til at hun skjønner hva som lønner seg! Hun er 3 mnd nå, å uansett hvor mye godbit, ros å positiv oppmerksomhet hun får er det alltid det samme... Biter, bjeffer, knurrer å springer med engang det er noe hun ikke får lov til! Men jeg får bare håpe det er noe hun vokser av seg som du sier, er det vell bare valpeoppførsel :) har bare aldri opplevd dette med en valp før

Hva som lønner seg for henne kan være noe annet enn hva vi mener bør lønne seg. Valper er valper, de biter, bjeffer, knurrer og herjer. Og at hun løper unna hvis hun gjør noe ikke får lov til, så kan det være for å unngå deres reaksjon. Evt bare at hun er i herjehumør eller er høy i stress der og da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre fulgte jeg mange råd jeg fikk her på KG da jeg fikk valp. I all min uvitenhet trodde jeg det som ble sagt her inne var veien å gå Det gjorde vår valpetid delvis til et helvete, og vi mistet mye av gleden ved å ha valp. Har virkelig lært leksen min til neste gang vi evt. skal ha valp.

 

Mitt hovedstikkord til folk som skaffer seg valp er: Slapp av!

 

Ting ordner seg til slutt. Vær veldig varsomt med å bli for "tekniksk" som det å følge råd her på KG. Folk har hatt hunder i ualminnelig tider, og de fleste har klart dette utmerket.



Anonymous poster hash: 6bd36...8a5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har begynt smått å gi Vom og Hundemat nå. Han får fortsatt bare smake litt hver dag, men det har hjulpet mye på matlysten hans! I det siste har han spist veldig lite, men nå sluker han i seg det han får av V&H, så går han rett bort til tørrfôret og spiser en god porsjon. En ting mindre å bekymre seg over!

Jeg må bare få skryte av hvor flink han er til å være alene hjemme! Ligger i ro hele dagen, har ingen uhell, og ingenting er ødelagt når vi kommer hjem. Han får ikke være alene mer enn 4 timer av gangen enda, men det er så betryggende å vite at det går fint.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nok et langt innlegg, uff... :rolleyes:

 

Jeg må oppdatere denne tråden for nå er jeg så glad i denne firbeinte klumpen vår at jeg holder på å sprekke!

 

Sist gang nevnte jeg at vi slet mye med biting. Det er egentlig det som er/var det eneste problemet. Nå er det sikkert mange som kommer til å kjefte på meg og si at det er en "utdatert metode" men den fungerer og han er fortsatt like glad og leken som før, så han har nok ikke tatt skade av det. Vi fikk tak i et par sprøyter (uten nålen selvsagt) og fylte de opp med vann. Med en gang han begynte å bite på oss og nektet å slippe og bare ignorerte NEI eller ÆH ÆH ÆH, sprutet vi litt vann på kroppen hans. (Har aldri sprutet i ansiktet!! Det gjør vi ikke.) Han slipper da med en gang, og ser litt forundret rundt seg. Deretter finner han på noe annet.

 

I starten når vi begynte med dette, ville han prøve å bite igjen etter 5 minutter. Vi gjorde akkurat det samme. Et NEI eller ÆH ÆH ÆH som "advarsel", også en rask liten vannstråle på bakparten av kroppen hans hvis han ikke sluttet. Han slapp da nok en gang og så rundt seg og lurte på hva som skjedde nå. Etter hvert ble det lengre og lengre mellom bitingen og vi bruker nå ikke sprøyten i det hele tatt. NEI eller ÆH ÆH ÆH-lyden er nok til å få han til å slutte. Han har alltid fått masse ros når han biter på det han skal bite på, eller slikker oss istedet for å bite. Men nå som han er en så flink gutt hele tiden, blir det ekstra mye kos og ros, og ikke minst leking - da vi slipper å må stoppe hvert andre minutt fordi han biter oss nesten til blods.

 

Jeg og kjæresten min har rett og slett grått mange ganger pga. ingenting har hjulpet. Vi prøvde å leke med han og kose med han, men det endte alltid opp med skraper og såre hender, så det som egentlig skulle være kvalitetstid med valpen vår ble bare et stort stressmoment, og vi begge gruet oss til når han våknet igjen for det kom bare til å bli kaos og tårer. På nettet er det flere teknikker som folk anbefaler, men absolutt ingen av de har hjulpet selv om vi fulgte de til punkt og prikke. Jeg har heller ikke funnet noe informasjon om den teknikken vi bruker nå, foruten en teknikk der man har vann i en sprayflaske og sprayer det i ansiktet deres om de gjør noe de ikke skal - men den liker jeg ikke. Å få vann i ansiktet er ekkelt og veldig ubehagelig, men å få vann på bakparten av kroppen der det er masse pels(/eller klær, som vi sammenligner det med) er ikke så ekkelt - mest rart og uventet. Jeg husker moren min anbefalte denne teknikken til min forrige valp og jeg mener å huske at det hjalp på han. (Husker ikke så mye fra den tiden, men det er det jeg mener å huske iallefall.)

 

Som sagt så har jeg ikke merket noe negativt ved denne teknikken, og etter et par dager så bruker vi ikke vann mer. Om han glemmer seg og biter, så er det nok at vi sier ifra så slutter han nesten før vi sier noe. Nå er han så søt og snill og forsiktig at jeg ender opp med tårer i øynene hver gang jeg ser han ligge for seg selv å tygge på en leke eller et bein. (Kjøpte et sånt presset bein til han fra Felleskjøpet som han elsker.) Han slikker oss i ansiktet istedet for å bite, og han har blitt veldig flink til å ikke gå i søpla nå som han vet at NEI eller ÆH ÆH ÆH betyr "stopp". Vi kan nå sitte ved han i sofaen og bare kose, uten at han prøver å bite av oss hele ansiktet. Dette har vi aldri kunne gjort før.

 

Jeg er så glad i han at jeg tror jeg dør.  :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
  • 5 år senere...

Annonse

Kan vi som skal få valp ta opp denne tråden? Jeg skal få valp om noen uker og er så spent! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ny hund om 6 uker, en jakthund denne gangen. 

Den kommer nok til å tisse inne, drite inne, bite oss til blods, ødelegge sin del av inventaret, drive de andre hundene til vanvidd - og være utrolig søt når den sover. Heldigvis er valpetiden er kort periode.
Så kommer jeg en ganske lang periode til å lure på om hunden er rett nagla, om de andre hundene var så idiotiske som tenåringer (det var de), hvorfor jeg har hunder og spekulere på om ikke gullfisk kunne vært en bra hobby.
Så blir den voksen og lander nok som de andre ganske på beina som en ok hund. 

Anonymkode: 2186d...544

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Får ny hund om 6 uker, en jakthund denne gangen. 

Den kommer nok til å tisse inne, drite inne, bite oss til blods, ødelegge sin del av inventaret, drive de andre hundene til vanvidd - og være utrolig søt når den sover. Heldigvis er valpetiden er kort periode.
Så kommer jeg en ganske lang periode til å lure på om hunden er rett nagla, om de andre hundene var så idiotiske som tenåringer (det var de), hvorfor jeg har hunder og spekulere på om ikke gullfisk kunne vært en bra hobby.
Så blir den voksen og lander nok som de andre ganske på beina som en ok hund. 

Anonymkode: 2186d...544

Haha! 

Hvilken rase skal du få? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Cockerlover skrev (27 minutter siden):

Haha! 

Hvilken rase skal du få? 

En elghund :)

Anonymkode: 2186d...544

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

En elghund :)

Anonymkode: 2186d...544

Gratulerer! 

Jeg skal få engelsk cocker spaniel. Er så spent, har aldri hatt cocker før! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linny111

Vi har labrador som snart er seks måneder nå. Det er veldig hyggelig, men vi har noe å jobbe med. Vi har oppdaget at vi kan leie en eng i nærheten hvor vi har trene på ting, så vi skal tid senere i dag. Det blir bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg har dårlig samvittighet ovenfor valpen min på snart 11 uker.  Det har vært så mange venner, naboer og familie som har villet hilse på valpen. Tror hun har blitt kost med et nytt menneske hver eneste dag siden hun kom. Det har også vært to tilfeller med barn som har vært for hardhente med ho (da sa jeg fra med en gang). Det har også vært flere hunder som har villet hilst på, og i starten var ho veldig redd og gjemte seg under meg.  Allikevel har noen hunder blitt litt for ivrige og det blir for voldsomt. Det har ikke skjedd så ofte heldigvis, men det har skjedd et par ganger. 

Vi bor i byen, og det er så utrolig mange som vil hilse. Føler det blir litt for mye for ho, og at jeg skulle tatt det mye roligere. Men så er det ikke så lett og si nei til folk heller som bare er hyggelige. 

Føler ho sover mindre enn det ho skal, og noen dager sliter ho med og roe seg ned. Er redd for at ho ikke får hvilt og henta seg inn nok. 

*bekymret mor*

Endret av Cockerlover
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...