Gå til innhold

Konfirmanter som bruker joggebukse i barnedåp


#Sunrise

Anbefalte innlegg

Helt enig, det er normal oppdragelse å lære barna til å kle seg litt skikkelig hvis de skal i kirken. Som nevnt av flere her det fins en kleskodeks for en del anledninger.

Da min sønn ble døpt reagerte feks min mor og mormor på at min sønns tante på farsiden kom i svart bukse. Alle fra min side kom i bunad, kjole eller dress.

Jeg reagerte ikke så mye på at det var en bukse da, var en dressbukse men det reagerte de som er en eldre generasjon på. Jeg hadde derimot reagert om hun hadde kommet i joggebukse eller dongri :P;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Fortsetter under...

Dette var jo ikke snakk om konfirmanter som var der i barnedåp, men konfirmanter som var vanlige gudstjenestedeltakere og/eller hadde oppgaver i gudstjenesten. Dresscode for vanlig kirkebesøk er det vel de færreste som har i dag. Hos oss kommer folk i alt fra litt finere søndagsklær til sportsklær (skal på tur etterpå) eller ring i nesa og dreads. Og det er da virkelig helt greit, og også noe man må lære seg å være litt raus på. Til kirka skal man kunne komme som man er. - Når man har invitert folk i dåp, derimot, er det å forvente at de kler seg deretter. Men det er noe annet enn problemstillingen her i tråden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest heihade

Jeg blir nesten litt provosert, jeg, av å høre alt hva folk legger seg borti.

Nå har ikke jeg gått i joggebukse ute blant folk siden jeg var fjortis, og det ville ikke falt meg inn å bruke det i kirken heller - men aldri i verden om jeg hadde lagt meg borti hva andre velger å gå med. Mennesker du ikke en gang kjenner. Nå kan ikke akkurat jeg sitere alle tekstene i bibelen, men jeg mener å huske at det handler i stor del om at Gud tar til seg alle som kommer til ham- bomser som rikmannsfolk, stygge som pene.

Flytt heller blikket til barnet ditt som døpes og hold deg for god til å legge deg borti andre, ukjente mennesker.

Endret av heihade
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...