Gå til innhold

Mulig å få jobb om man "bare" har en masse kurs...?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det vanlig / mulig å få jobb innen "diffuse" yrker (som er uten konkrete krav til en bestemt utdanning/grad) dersom man har relevante kurs på tilsammen 180-200 studiepoeng, men ingen formell bachelor- eller mastergrad..?

Med diffuse stillinger tenker jeg på f.eks. konsulenter,saksbehandlere osv. innen ulike sektorer/bransjer.



Anonymous poster hash: c1a49...07f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lykke til med den saken. Min erfaring er at man må ha en yrkesrettet utdannelse på høyere nivå samt aktuell arbeidserfaring som har vart i noen år. Det er en hard virkelighet der ute.



Anonymous poster hash: 37c8a...2a9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man få studiepoeng av et kurs?

Kun hvis det er under en høgskole. Du har jo ettårig kurs bla

Anonymous poster hash: e2456...8d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man få studiepoeng av et kurs?

Jeg tenker på kurs med studiepoeng, eller emner som det vel heter. F.eks.på 15 studiepoeng hver.

Anonymous poster hash: 3391d...555

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker på kurs med studiepoeng, eller emner som det vel heter. F.eks.på 15 studiepoeng hver.

Anonymous poster hash: 3391d...555

Men hvis du har tatt en årsenhet på høyskole/universitet så er vel ikke dette bare et kurs? Det er jo en del av en utdannelse, selv om du ikke har tatt en grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Funky Punk

Alltid mulig å få jobb. Kommer an på hvor flink du er til å selge deg.

Mannen min har ikke gått på skole siden han var 13 år. Tok han 1 intervju og en generell interesse for data, så hadde han en godt betalt jobb innen IT.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs jo helt på hvilke emner, sammensetning av emner og hvilken bransje du søker jobb i.

Det er jo mange grader i dag hvor det er relativt stor valgfrihet på hvilke emner man tar, så i visse tilfeller kan det jo i praksis være veldig lite som skiller en arbeidssøker med masse emner kontra en arbeidssøker med en faktisk grad. Samtidig så tenker jeg at mangelen på en grad kanskje kan være et rødt flagg for noen arbeidsgivere? At det for eksempel vitner om at kandidaten har forsøkt å ta en bachelor, men kanskje har strøket i et obligatorisk fag?

En annen ulempe er jo at visse lønnstrinn (men igjen - her spørs det jo veldig på sektor og bransje) krever en grad, slik at man kan ende opp med å tape lønn på det. Jeg har tatt deler av utdannelsen min i utlandet, men fikk ikke godkjent masteren i Norge, noe som fører til at jeg ikke får tittelen lektor som jeg hadde håpet på.



Anonymous poster hash: b2f3e...275
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis du har tatt en årsenhet på høyskole/universitet så er vel ikke dette bare et kurs? Det er jo en del av en utdannelse, selv om du ikke har tatt en grad.

Ja, i teoren har man jo tatt en årsenhet om man tar kurs som tilsammen utgjør 60 studiepoeng, men vil arbeidsgivere tenke negativt om et år er satt sammen av kurs man selv har valgt, og ikke en ordinær årsenhet?

ts

Anonymous poster hash: 3391d...555

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, i teoren har man jo tatt en årsenhet om man tar kurs som tilsammen utgjør 60 studiepoeng, men vil arbeidsgivere tenke negativt om et år er satt sammen av kurs man selv har valgt, og ikke en ordinær årsenhet?

ts

Anonymous poster hash: 3391d...555

Da kan du få jobb i yrker som ikke krever en grad. Hvis jobbene bare krever videregående så vil jo alt ekstra bli sett på som et pluss. Men du vil nok ikke være aktuell i yrker som krever bachelor/master grad. Med mindre ingen kvalifiserte søker og arbeidsgiver er villig til å lære deg opp, noe jeg tror er sjeldent. Men du taper jo ingenting på å søke på jobber, selv om du er tvil om du egentlig er kvalifisert. Nå vi lyser ut jobber der jeg jobber så får alltid mange søknader fra folk uten videregående engang, selv om vi søker etter psykologer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid mulig å få jobb. Kommer an på hvor flink du er til å selge deg.

Mannen min har ikke gått på skole siden han var 13 år. Tok han 1 intervju og en generell interesse for data, så hadde han en godt betalt jobb innen IT.

Ja, men det er jo kun innenfor sånne spesielle yrker da.

Anonymous poster hash: 714ee...5a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvfølgelig fullt mulig. Men jeg tror det blir vanskeligere og vanskeligere

med årene å få seg jobb uten utdannelse.

Selv har jeg bare 1 år på høgskole, men har allikevel en høy sjefsstilling som tilsvarer

at man skal ha mastergrad og tilsvarende høy lønn ift mange andre med høyere utdannelse.

Jeg har i alle år jobbet hardt og stått på, blitt belønnet med mer ansvar, byttet stillinger og

vokst i gradene. Min fordel er jo da at jeg har sluppet alle årene med studier og studielån/tapt inntekt m.m. Men ulempen kan være at jeg ofte må bevise mer enn de som har utdannelsen (føler jeg selv i hvertfall),

da jeg føler jeg må bevise at jeg faktisk KAN dette på tross av manglende utdannelse.



Anonymous poster hash: 56ad1...643
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det vanlig / mulig å få jobb innen "diffuse" yrker (som er uten konkrete krav til en bestemt utdanning/grad) dersom man har relevante kurs på tilsammen 180-200 studiepoeng, men ingen formell bachelor- eller mastergrad..?

Med diffuse stillinger tenker jeg på f.eks. konsulenter,saksbehandlere osv. innen ulike sektorer/bransjer.

Anonymous poster hash: c1a49...07f

Slik jeg tolker det spør du her om det er mulig å få seg jobb dersom du har fag som tilsammen utgjør like mange studiepoeng som det en bachelor gjør (180 sp) eller mer ?

Jeg vet om flere som har tatt årsenheter og løse fag, og fått jobb på bakgrunn av dette. Om du har en spesiell fagkombinasjon kan det jo gjøre deg særskilt ettertraktet i enklte stillinger. Så lenge det er en "rød tråd" mellom fagene du har tatt vel å merke.

Jeg tror slike skreddersydde utdanningsløp vil bli mer og mer vanlige. BI reklamerer jo for at mange av deres enkeltstående kurs kan settes sammen til årsenheter og bachelorgrader:

http://www.bi.no/videreutdanning/nettstudier/studietilbud-ved-nettstudier/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Funky Punk

Ja, men det er jo kun innenfor sånne spesielle yrker da.

Anonymous poster hash: 714ee...5a1

Han har byttet yrke frivillig 3 ganger og fått jobben lett hver gang. (3 vidt forskjellige yrker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har byttet yrke frivillig 3 ganger og fått jobben lett hver gang. (3 vidt forskjellige yrker)

Ja, innenfor sånne spesielle yrker skrev jeg jo.

Anonymous poster hash: 714ee...5a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Funky Punk

Ja, innenfor sånne spesielle yrker skrev jeg jo.

Anonymous poster hash: 714ee...5a1

Og som jeg skrev, så byttet han til helt andre yrker enn det første jeg nevnte. Han har jobbet nå innenfor et par andre yrker som man godt kan kalle "diffuse"

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...