Gå til innhold

dere med gode karakterer (A og B) noen spørsmål


^me^

Anbefalte innlegg

jeg lurte bare på, dere som har A og B i karakterer i høyere utdanning (høyskole og over) ;

- hvor mye studietid har dere daglig?

- hvilke studierutiner ligger har du?

- hvilke studieteknikker fungerer for deg?

Endret av ^me^
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen studietid etter undervisning gjennom semesteret. Unntak er om det er innlevering, den må da gjøres. Etter undervisning er slutt og det er eksamensperiode er det sprenglesing.

Anonymous poster hash: b4fab...a7c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir litt for mye skippertak på meg, men så lenge det gir meg A og B så finner jeg ikke motivasjonen til å endre på det heller....



Anonymous poster hash: 96bcb...f9a
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste kjapt gjennom relevante kapitler fra leselistene i forkant eller etterkant av forelesning (om jeg var på den..), kjøper alle bøker og guler ut alt relevant når jeg hurtigleser! Leser gjennom alt en gang da, og etter det leser jeg bare det jeg har merket. Skriver notater i margen eller i egen bok. Skriver alltid slikt for hånd!

Leser gjennom alt relevant flere ganger før eksamen, lager tankekart om det er årstall å huske, nøkkelord. Bruker ulike markerfarger. Når jeg leser tl eksamen leser jeg det jeg jeg tenker er relevant, og repeterer hva jeg har lest etter hvert avsnitt. Gjør ikke all verdens etter forelesningene, bare skriver på oppgaver når de skal leveres.



Anonymous poster hash: 27c02...4af
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

-Det varierer. Jeg går på stort sett alt av forelesninger, men leser sjelden på kveldstid. Når det nærmer seg eksamen sitter jeg fra morgen til kveld (stort sett 9-21), men jeg anbefaler selvfølgelig litt mer jevn lesing fremfor de skippertakene jeg driver med..

-Jeg bruker gjerne litt tid på å lese litt innføring i faget, spesielt hvis det er lenge siden jeg har hatt grunnfagene. Jeg leser veldig hurtig, og det hjelper meg nok mye. Få inn god leseteknikk så du kan rekke over mye stoff på kort tid. Jeg skriver notater, men skal ikke påstå at de er særlig gode. Ser at enkelte medstudenter har fine og ryddige notater, mens mine brukes mest der og da, for å skrive ned/gjenfortelle det jeg har lest for å huske det.

Når jeg har kommet meg gjennom det meste av pensum, legger jeg det fra meg og konsentrerer meg kun om emnemålene.

-Studieteknikk.. Det eier jeg ikke. :P Men synes nok at det med å gjenfortelle for meg selv det jeg har lest funker for å memorere. Bruker gjerne et par dager på å diskutere i kollokvie også, men er mest glad i å lese alene. Tvinger meg avgårde på lesesalen, for jeg får ikke gjort noe hjemme. Og har jeg først kommet meg dit, sitter jeg gjerne en stund. Er bare dørstokkmila som er lang. Jeg unngår også å ta med pc hvis jeg ikke må, for den er en tidstyv for svake prokastinerende sjeler som meg. :P

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir litt for mye skippertak på meg, men så lenge det gir meg A og B så finner jeg ikke motivasjonen til å endre på det heller....

Anonymous poster hash: 96bcb...f9a

Samme her ... Jeg leser generelt dårlig gjennom semesteret, men sprengleser før eksamen. Det skal sies at jeg etter mange år innenfor studiefeltet har en ganske god generell forståelse av fagene og hva som kreves og ønskes i en besvarelse.

Når jeg først leser skriver jeg veldig omstendelige og nøyaktige notater, som jeg så leser om igjen og om igjen (gjerne kvelden før eksamen ...:P).

Anonymous poster hash: 8b5b6...56a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk bedre karakterer jevnt over i alle dag når jeg hadde jobbet fulltid året før masteren og ble vant til daglige rutiner og litt mer krav til effektivitet.

Så jeg anså enhver dag som en vanlig arbeidsdag, og brukte ikke lengre tid i kantine med venner enn en vanlig lunchpause(syndet litt altså, men passet på å begrense det) og tenkte at jeg ikke skulle gå hjem før 8 timer var gått uansett hvor lite jeg hadde å gjøre der og da.

Så når jeg mistet leselysten(og det skjedde ofte) systematiserte jeg med post-its i tankekart(eller redigerte dem etterhvert), prøvde lage sammendrag/kikke gjennom forelesningsnotater osv.

Det gjaldt egentlig mest på skriving av masteren, da.

Ble litt skippertak også avogtil, men synes i det store og det hele at det hjalp å anse studiedagen som en ordinær arbeidsdag og late som om jeg hadde en sjef som ikke tillot lange pauser :P



Anonymous poster hash: 30a14...82d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har egentlig aldri lest veldig mye, gikk på forelesning, diskuterte med de andre på kullet og skummet det viktigste før eksamen. Når jeg var i praksis leste jeg om det jeg lurte på/følte jeg trengte å vite mer om som jeg møtte i praksis. Gikk ut med gode karakterer, og lærte at relatert til sykepleiejobbing senere er karakterer helt irrelevant, det er ingen som spør om det. Arbeidsgivere vil vite hvor du har studert og se autorisasjonen (evt søker de den opp selv). Personlighet, erfaringer, vennskap og kjennskap er det som har mest å si for hvor du får jobb, ikke karakterer.



Anonymous poster hash: fb696...64c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- hvor mye studietid har dere daglig?

7-8 timer, mandag til fredag (så langt jeg er frisk)

- hvilke studierutiner ligger har du?

Mannen min jobber vanlig 8-16 jobb, så da prøver jeg å kjøre samme arbeidsuke som han, så langt det lar seg gjøre (fungerer jo ikke 100%, ettersom jeg har jobb enkelte kvelder/helger). Har fulle dager på skolen, jobber på lesesalen eller sammarbeider med medstudenter når det ikke er forelesninger. Leser aldri hjemme. Jobber jevnt hele semesteret, så da trenger jeg ikke jobbe noe mer enn vanlig i eksamensperiodene.

- hvilke studieteknikker fungerer for deg?

Det varierer fra fag til fag. Regne oppgaver opp og ned i mente i den typen fag. I typiske "lesefag" prøver jeg å være i forkant/ ha lest før forelesningene. Får mer ut av forelesningene på den måten.

Jeg er så langt unna skippertaksmenneske som man kommer. Men det er nok mest fordi jeg sliter med sykdom, og i perioder kan ha mange sykedager. Jeg må være i forkant for å vite at jeg kan "tåle" en dårlig periode. Tør heller ikke satse for hardt på de siste eksamensforberedelsne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Delta på alle forelesninger og var aktiv i gruppearbeid, løste gamle eksamensoppgaver og tok skippertak til eksamen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg begynt på et helt annerledes studie enn det jeg gikk, tviler på at det blir så mange A-er og B-er nå, vi får se :P

Uansett, i fjor fikk jeg kun B-er, og A på bacheloroppgava.

Vi hadde på en måte emner gjennom året med innleveringer/eksamener også en bachelorperiode på over 1 mnd til slutt.

Jeg leste hver oppgave nøye, og huket av på oppgavearket når jeg var ferdig/ganske ferdig med den delen.

Lagde meg også egne mål i forhold til oppgaven. Ikke altid at jeg ble ferdig med målene til den tida jeg hadde satt, men jeg visste hvert fall hva jeg skulle jobbe med den dagen. Så lagde jeg meg nye mål. I stedet for å stå opp om mårran og ikke ane hva jeg skulle gjøre.

Ikke begynn å sett deg inn i ting som ikke har med oppgava/pensum/forelesninger å gjøre, selv om du sikkert virker smart når du drar det frem foran studievenner, og det er spennende å lære om. Men du kommer ikke til å få det på eksamen om det er noe dere ikke går gjennom på skolen.

GJØR det som STÅR på oppgava. Jeg har vært borti studenter som plutselig begynner å finne på helt andre ting enn det som står i oppgava, for det er kulere, mer interessant, mer "show off", men lærerne hater sånt :P Les oppgava 100 000 ganger, og ha den med når du skriver så du hele tida kan sjekke at du ikke er på villspor.

Jeg brukte lærerne veldig mye! Nå var lærerne våres GANSKE tilgjengelige ifjor, jeg legger merke til at det er litt vanskeligere der jeg studerer nå, men det er jo fremdeles mulighet til å stille spørsmål på forelesningene. GJØR det. Lurer du på noe, spør læreren.

Så brukte jeg også de andre studentene veldig mye. Jeg hadde ingen kollokviegrupper ifjor og sånn, men det var noen medstudenter som jeg diskuterte med nå og da, vi leste tekstene til hverandre, så på arbeidet til hverandre og ba hverandre komme med kritikk og tilbakemeldinger. Det fungerte veldig bra:)

Jeg jobbet ganske lite de to første årene av bachelorutdanninga mi :P Men siste året var det fordypning og bachelor så jeg tok ting litt mer seriøst. Vi hadde et koselig klasserom, så jeg bodde der for det meste hver dag sammen med en kompis. Jeg satt vel i klasserommet til rundt 16-19 hver dag. I bachelorperioden satt vi i klasserommet til 23 hver dag med mindre vi hadde andre avtaler.

(Men så ble det jo noen timer skravling, kaffe, is og røyk også da :P)

I år må jeg nok jobbe til 16 hver dag også, og jeg vedder på at det blir noen sene kvelder når det nærmer seg eksamen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar en variasjon av skikkelige puggefag og mer praktiske fag. For puggefagene blir det intens pugging i ca. 2 uker før eksamen (føler det er bortkastet tid å begynne før, for navn og årstall detter ut med én gang). For de praktiske fagene blir det jevn jobbing med gjennom hele semesteret, da jeg også har innleveringsoppgaver i disse gjennom semesteret. Har blitt veldig flink nå til å (dersom det er noe jeg ikke skjønner) å formulere hva det er jeg ikke forstår på en spesifikk måte slik at jeg enten kan slå det opp i pensum eller søke etter det på nettet for å få en mer forståelig gjennomgang. Får typisk B i puggefagene, og A i de praktiske fagene.



Anonymous poster hash: ff2c7...8de
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye studietid har dere daglig?

Jeg har arbeidsdag omtrent 9-16 mandag til fredag.

Hvilke studierutiner har du/teknikker?

Jeg leser det meste på pensum før forelesning, går på alle forelesninger. Siler likevel dersom det er noe jeg ikke føler jeg får noe som helst igjen av. Leser jeg en tekst jeg ikke forstår noe av så sparer jeg den til etter forelesning, f.eks.

En vanlig skoledag innebærer lesing, arbeid med oppgaver, pauser med venner, forelesning (har forelesning tre dager i uka), kanskje møte med masterveilederen, en tur på biblioteket. Noen dager er lite effektive, kanskje jeg får lest bare noen få sider og bestilt en bok på biblioteket, men man må ha noen sånne dager også. Pause/fri med god samvittighet er viktig for meg.

Jeg guler ut og noterer i margen samtidig som jeg leser, skriver svært sjelden notater. Samarbeider gjerne med andre på mitt eget nivå. Har kollokvie, utveksler tanker og ideer. Innimellom skriver vi sammendrag av artikler for hverandre. Jeg starter stort sett på innleveringer/semesteroppgaver når de blir gjort tilgjengelig, prøver å droppe skippertak både i forbindelse med oppgaver og eksamensperioden.

Det jeg tror er med på å gi meg best karakterer er å forstå faget og hva foreleserne er ute etter. Som lærer er jeg vant med å lese fagbeskrivelsen og trekke fram det viktigste derfra. Jeg forsøker å se den røde tråden i faget, hva som gjør at faget er viktig for meg og for samfunnet. Jeg er også flink til å bruke foreleserne, er det noe jeg ikke forstår så stiller jeg spørsmål (sjelden under forelesning, hater sånne folk). Jeg ber også alltid om begrunnelse på eksamen sånn at jeg vet hva jeg har gjort bra og hva som kan gjøres bedre til neste gang.



Anonymous poster hash: 5d142...a38
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg lurte bare på, dere som har A og B i karakterer i høyere utdanning (høyskole og over) ;

- hvor mye studietid har dere daglig?

- hvilke studierutiner ligger har du?

- hvilke studieteknikker fungerer for deg?

Jeg har som regel 8 timer effektiv arbeidstid om dagen. Det inkluderer eventuelle seminarer, forelesninger, etc. Men jeg sitter ikke med stoppeklokka akkurat. Noen dager blir det flere timer, andre dager færre. Men det jevner seg som regel ut i løpet av uka. Enkelte dager må jeg ta lørdager og søndager til hjelp også, dersom jeg har mye å gjøre. I perioder er det jo mer enn bare selvstudium, som f.eks oppgaver, hjemmeeksamen, muntlige fremføringer, etc.

Jeg prøver å innarbeide en rutine med å dra på skolen på morgenen, og å være på universitetet til jeg er ferdig med det jeg skal gjøre den dagen. Men noen dager er det bare bedre å sove lenge på morgenen, og komme senere på universitet eller bare ta en hjemme-lesedag. Er det ufyselig vær uten for døren, er det deilig å bare hoppe i joggisen, ordne seg en kopp kakao og lese hjemme.

Det viktigste for meg er likevel at jeg leser det jeg skal, noterer viktige ting, gjøre oppgaver og diskuterer. Og at stoffet både blir presentert til meg i form av forelesninger, og at jeg praktisk kan benytte det jeg har lært. Å bare lese side opp og side ned av noe, er som regel forferdelig kjedelig i lengden og gjør pensumstoffet vanskelig å huske. Jeg er tross alt ikke en printer eller en datamaskin! Jeg husker ikke alt som står i bøkene....

Studerer jus:-)

Anonymous poster hash: bf0ba...098

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som lager lese/arbeidsplaner; hvor mye legger dere opp til å gjøre på en dag?



Anonymous poster hash: ee4b0...865
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp ferdig med master, men tillater meg å svare likevel :)

- hvor mye studietid har dere daglig?

7-8 timer på hverdager. Inkludert forelesning, gruppearbeid, seminarer o.l.

- hvilke studierutiner ligger har du?

Jeg prøvde å lese meg opp til forelesninger, slik at jeg kunne henge med der. Om jeg hadde mye så skummet jeg i det minste igjennom det. Det som ble tatt på forelesning var ofte de store linjene, og det var greit å få hjelp til at det satt.

Gikk på alle forelesninger, selv om noen var kjedelige. Et eller annet sneik seg sikkert inn likevel.

Leste også fagstoff som ikke var på pensum, og spurte lærerne om litteraturtips om jeg kom over noe jeg ble ekstra interessert i.

Skrev også sammendrag av kapitler og artikler, slik at jeg hadde dette klart til eksamensperioden.

I tillegg til de gruppene studiestedet påla oss organiserte jeg en egen kollokviegruppe hvor vi møttes og diskuterte faglige temaer og artikler.

På kveldene så jeg gjerne debatter og dokumentarer som var relatert til faget, fikk mye gratis der mtp argumentasjon.

- hvilke studieteknikker fungerer for deg?

Skrive sammendrag og møte på alle forelesninger. Egendefinerte kollokviegrupper.



Anonymous poster hash: a9339...96a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

jeg lurte bare på, dere som har A og B i karakterer i høyere utdanning (høyskole og over) ;

- hvor mye studietid har dere daglig?

- hvilke studierutiner ligger har du?

- hvilke studieteknikker fungerer for deg?

Jeg er deltidsstudent, har en samlingsuke hver måned og tar bare 40stp hvert år. Den uken er jeg selvfølgelig på skolen. Ellers prøver jeg å lese 4 ganger i uken.

Jeg leser gjennom fagmålene ved begynnelsen av semesteret og rundt jul- hva kan jeg, hva kan jeg ikke? Ser så gjennom pensumbøkerne, og får en viss oversikt over hvilke som hører til de ulike emnene.

Jeg er i en stor grad skippertaksstudent, men foreløbig fungerer det. Hvis jeg plages med å lese pensum låner jeg med meg relevante bøker fra jobb- det jeg leser "frivillig" er mer lettlest enn det jeg "må" lese.

Jeg prøver og å prioritere det pensum jeg ikke kan eller forstår, men når det blir for traurig leser jeg fagstoff som er lettlest og interessant. Lesing avler lesing.

Jeg skriver stikkord underveis hvis det er krevende stoff, og oppsumerer alle kapitler/avsnitt når jeg har lest de, enten skriftlig eller muntlig til meg selv.

Jeg jobber best på kveldstid og natterstid, noe som ikke fungerer godt i og med at jeg skal være på jobb 08.15 hver dag. Så som oftest leser jeg 1-3 ganger i uken, og da prioriterer jeg det som er vanskelig og/eller emnene til neste samling.

De få innleveringene vi har prøver jeg å få 1-2 veiledninger på før innlevering, og jeg ber om begrunnelse på alle karakterer jeg får.

Jeg skulle ønske jeg fikk til å lese litt mer regelmessig, og ikke bare uken før samling, eller måneden før eksamen, men foreløbig er jeg ikke der. Men jeg jobber med saken, og er rimelig sikker på at det kan gjøre B'ene om til en A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg velger meg ut ca halve pensum og pugger dette godt. Passer på å ikke være påståelig og alltid se saken fra flere sider. Skriver eksamen som en vanlig skriftlig innlevering med innledning, hoveddel og avslutting. Høres enkelt ut, men du vil ikke tro hvor mange som bare rabler ned besvarelsen tilfeldig uten å bygge den opp, drøfte og avslutte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 - 10 timer mandag - fredag på skolen (forelesninger og selvstudie) (mer i eksamensperioden selvsagt)

Leser hele pensum. Gjerne flere ganger. Skriver notater. Lager tankekart når eksamen nærmer seg. Drar på alle forelesninger og gjør (nesten) alle oppgaver som blir anbefalt av foreleseren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...